Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 28. maj 2025
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DD, LA, M og DF) indstiller beslutningsforslaget
til forkastelse ved 2. (sidste)
behandling.
Et mindretal i
udvalget (SF, EL, ALT og RV) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Et andet
mindretal (KF) vil redegøre for sin stilling til
beslutningsforslaget ved 2. (sidste) behandling.
Borgernes Parti, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet og Radikale
Venstre
Socialistisk Folkepartis, Enhedslistens,
Alternativets og Radikale Venstres medlemmer af udvalget noterer
sig, at beslutningsforslaget er fremsat med ønsket om at
accelerere beskyttelsen af grundvandet. Grundvandet er en af de
vigtigste samfundsmæssige værdier, vi overhovedet har.
Alligevel har indsatsen alt for længe har været
præget af frivillighed og udskydelse af de nødvendige
politiske beslutninger. Dette har ført til omfattende og
alvorlig forurening af grundvandet.
I 2024 blev der fundet rester af
landbrugets sprøjtegifte i 55,7 pct. af de aktive
drikkevandsboringer, jf. »Forekomst af pesticidstoffer i de
almene vandværkers boringskontrol for perioden 1/1-2024 til
31/12-2024«, GEUS, 2025. Grundvandsovervågningen viser,
at omkring 80 pct. af det øverste grundvand nu er forurenet,
og i 40 pct. af prøverne er forekomsten højere end
grænseværdien, jf. »Grundvandsovervågning,
Status og udvikling 1989 - 2023«, GEUS, 2024. For nitrat er
der en stigende tendens i fund over kravværdierne i
prøver af det øverste grundvand, og
Grundvandsovervågningen GRUMO (1.035 målesteder) har
fundet nitrat i næsten 50 pct. af prøverne, mens
kravværdien var overskredet i knap 13 pct. af
prøverne, jf. B 159 - svar på spm. 5.
Dette er særlig alvorligt, fordi det
øverste grundvand er fremtidens drikkevand. Tallene viser,
at mere end 40 års indsats for at beskytte grundvandet har
slået fejl. Milliarder af kroner er blevet brugt på
kostbar kortlægning uden afgørende handling. Det er et
enormt politisk svigt, og de katastrofalt mange fund af giftstoffer
viser, at der er akut brug for handling for at sikre rent
drikkevand til vores børn og børnebørn. Med
etablering af grundvandsparker på 200.000 ha
grundvandsdannende områder kan vi sikre rent drikkevand til
fremtiden.
Det glæder Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Alternativet og Radikale Venstre, at ministeren deler
partiernes opfattelse og anser »det som den bedste og mest
økonomisk ansvarlige løsning at beskytte
grundvandsressourcen, før den bliver forurenet«, jf. B
159 - svar på spm. 8. Det undrer derfor, at ministeren og
resten af regeringen ikke ønsker at bakke op om
beslutningsforslaget og hurtigst muligt bremse forureningen af
vores sårbare grundvandsdannende områder.
DANVA vurderer, at det i gennemsnit vil
koste omkring 130 kr. pr. husstand om året at beskytte
grundvandsparkerne mod forurening med pesticider og nitrat, jf.
»Drikkevand skal med fra start i udrulning af Folketingets
trepart«, www.danva.dk, den 18. november 2024. Til
sammenligning lander der nu en regning på omkring 1.000 kr.
pr. husstand om året hos samtlige husstande i Aalborg, som
konsekvens af at forureningen med det sundhedsskadelige og
kræftfremkaldende stof nitrat, der stammer fra landbrugets
gødning, nu har nået et niveau, hvor man er
nødt til at rense vandet, for at det kan være sikkert
for borgerne at drikke, jf. »Regning på 645 millioner
kroner for rent drikkevand ender hos borgerne i Aalborg«,
www.dr.dk, den 27. maj 2025.
Det er altså næsten otte gange
dyrere at rense vandet alene for nitrat, end det ville være
at beskytte vandet mod forurening. Den samlede regning i Aalborg
lander på 645 mio. kr. om året, men forureningens pris
i form af menneskeliv er både urimelig og helt ubærlig.
»Det bliver anslået, at de 74
kræfttilfælde, man har i Aalborg på grund af
nitrat, koster samfundsøkonomien én milliard kroner
om året«, siger Anna Aaen, rådkvinde for Klima og
Miljø for Enhedslisten i Aalborg Kommune og forkvinde for
bestyrelsen i Aalborg Forsyning til DR, jf. »Regning på
645 millioner kroner for rent drikkevand ender hos borgerne i
Aalborg«, dr.dk, den 27. maj 2025.
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Alternativet og Radikale Venstre noterer sig, at vandbranchen og en
række grønne organisationer den 4. september 2024
rettede henvendelse til samtlige partier i Folketinget med en
opfordring til at tage udpegning af grundvandsparker ind i
forhandlingerne om den grønne trepartsaftale.
Organisationerne vedlagde Det Blågrønne Danmarkskort,
der kan bruges som grundlag for udpegning af 200.000 ha
grundvandsparker, jf. »Grundvandsparker - »det
blågrønne samarbejde« med: Drikkevand, natur,
friluftsliv, skov, økologi og klima«, Danva m.fl., den
4. september 2024.
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Alternativet og Radikale Venstre noterer sig også, at der
ifølge formand for Klima- og Miljøudvalget i KL,
Johannes Lundsfryd, allerede er tilstrækkelig viden hos
vandselskaberne om, hvilke områder der skal beskyttes, til,
at man roligt kan sætte gang i arbejdet nu, jf.
»KL-formand: Tænk i helheder fra start og brug
vandselskaberne«, Danskvand, februar 2025, side 27.
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Alternativet og Radikale Venstre vurderer på den baggrund, at
kommunerne allerede i 2025 kan udpege områder til
grundvandsparker som en integreret del af de lokale treparters
udarbejdelse af arealplaner ved at inddrage vandselskaberne og
deres viden om behovet for beskyttelse af grundvandet. Partierne
noterer sig imidlertid, at miljøministeren og
ordførerne fra regeringspartierne (S, V og M) under
førstebehandlingen begrundede deres modstand mod
beslutningsforslaget med, at man er nødt til at vente
på Miljøstyrelsens igangværende
kortlægning af grundvandsdannende områder og derfor
først i 2027 kan træffe beslutning om beskyttelsen af
de sårbare grundvanddannende områder, hvor fremtidens
drikkevand dannes, jf. miljøministerens tale under 1.
behandling af B 159, den 2. maj 2025.
Det fremgik også af
førstebehandlingen, at regeringen ikke ønsker at
påbegynde lovarbejdet for at beskytte de sårbare
grundvanddannende områder før 2027. Det undrer os, og
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet og Radikale
Venstre kan ikke se det som andet end endnu et eksempel på,
at man fra regeringens side udskyder de nødvendige politiske
beslutninger om at beskytte danskernes drikkevand.
Ved at påbegynde lovarbejdet nu kunne
man ved udgangen af 2025 have en lov vedtaget, som forbyder
anvendelse af pesticider og deponering af jord fra bygge- og
anlægsprojekter oven på sårbare grundvanddannende
områder. Hvis det vurderes nødvendigt at afvente
Miljøstyrelsens kortlægning, kunne loven blive
implementeret område for område, efterhånden som
Miljøstyrelsens kortlægning bliver færdig,
hvilket sker løbende, jf. B 159 - svar på spm. 4.
Ministeren oplyser, at kortlægningen forventes afsluttet i
2026, jf. B 159 - svar på spm. 3. Partierne noterer sig, at
alle sårbare grundvanddannende områder i hele Danmark
dermed kunne være effektivt beskyttet senest ved udgangen af
2026, hvis regeringen ønskede det.
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Alternativet og Radikale Venstre noterer sig, at ministeren i sit
svar på B 159 - spm. 1 har angivet:, »Kommunerne og
vandforsyningerne kan i dag benytte gældende regler til at
beskytte de kortlagte sårbare områder, hvis de lokalt
ønsker at gøre det. Af denne grund
offentliggør vi løbende de kortlagte områder og
deler dem med lokale grønne treparter og kommuner.
Områderne kan med gældende regler beskyttes enten
gennem aftaler med lodsejere eller via kommunale påbud og
forbud efter reglerne i Miljøbeskyttelseslovens §§
24 og 26 a.« Partierne noterer sig imidlertid, at kommunernes
og vandforsyningernes muligheder for med de gældende regler
at sikre beskyttelsen af de sårbare grundvandsdannende
områder er utilstrækkelige, og at der er behov for ny
national lovgivning.
»Vores grundvand og vores rene
drikkevand er truet. Derfor foreslår vi en fredning for et
område på størrelse med cirka fire gange
Falster«. Sådan sagde statsminister Mette Frederiksen
den 28. oktober 2022 til Politiken, da Socialdemokratiet,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og
Alternativet sammen foreslog at oprette 200.000 ha grundvandsparker
efter valget, hvis vi tilsammen fik flertal i Folketinget, jf.
»Rød blok vil sikre rent drikkevand«,
politiken.dk, den 28. oktober 2022. Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Alternativet og Radikale Venstre noterer sig med
skuffelse, at Socialdemokratiet ved at stemme imod Enhedslistens
beslutningsforslag nu forpasser muligheden for at leve op til det
valgløfte.
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Alternativet og Radikale Venstre stemmer for beslutningsforslaget,
som vil accelerere den nødvendige beskyttelse af vores
grundvand ved at stoppe fremtidig forurening, hvilket med
ministerens egne ord er »den bedste og mest økonomisk
ansvarlige løsning at beskytte grundvandsressourcen«.
jf. B 159 - svar på spm. 8.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 28.
februar 2025 og var til 1. behandling den 2. maj 2025.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Miljø- og Fødevareudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 3 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
11 spørgsmål til miljøministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Lasse Haugaard
Pedersen (S) Bjarne Laustsen (S) Fie Hækkerup (S) Thomas
Skriver Jensen (S) Ida Auken (S) Thomas Monberg (S) Kris Jensen
Skriver (S) Thomas Jensen (S) Erling Bonnesen (V) nfmd. Kim Valentin (V) Anni Matthiesen
(V) Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Torsten
Gejl (ALT) Hans Kristian Skibby (DD) fmd. Kristian Bøgsted (DD)
Pernille Vermund (LA) Carsten Bach (LA) Rasmus Jarlov (KF) Per
Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Mette Thiesen (DF) Carl
Valentin (SF) Marianne Bigum (SF) Søren Egge Rasmussen (EL)
Leila Stockmarr (EL) Katrine Robsøe (RV) Helene Brydensholt
(ALT)
Borgernes Parti, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 12 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Borgernes Parti - Lars Boje Mathiesen
(BP) | 1 | |
Naleraq (N) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |