Betænkning afgivet af Socialudvalget
den 30. november 2023
1. Ændringsforslag
Social- og boligministeren har stillet 7
ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af
lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af NB) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, V, M, DD, LA, KF, RV, DF, ALT og Jon Stephensen (UFG))
indstiller de under A og B nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF og EL) indstiller det under A nævnte lovforslag
til forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de til det under A nævnte
lovforslag stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller
det under B nævnte lovforslag til vedtagelse med de til det under B
nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil ved
2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
støtter den del af lovforslaget, der vedrører og har
til formål at rette fejl i barnets lov. SF og EL kan dog ikke
støtte den del af lovforslaget, der vedrører
frikommuneforsøg. SF og EL skal påpege, at partierne
ikke støttede vedtagelsen af L 220, Forslag til lov om
ændring af lov om frikommunenetværk
(Forsøgsmuligheder efter tredje ansøgningsrunde),
tilbage i folketingsåret 2017-18 netop grundet bestemmelserne
om magtanvendelse og videoovervågning af borgere. SF og EL
understreger, at brug af teknologi først og fremmest
bør anvendes til gavn for borgeren og med fokus på
værdighed, retssikkerhed og efter dataetiske principper og
overvejelser. SF og EL mener stadig, som de også gav udtryk
for i betænkningen til L 220, at det er stærkt
bekymrende, hvis begrundelsen for magtanvendelse, som
aflåsning af døre og »særlige
døråbnere« er udtryk for, forskydes i retning af
økonomiske overvejelser og rationaliseringer. Ligeledes er
det problematisk, hvis videoovervågning af sårbare
borgere kan komme til at træde i stedet for den
pædagogiske og omsorgsmæssige indsats, og at mange af
de sårbare borgerne ikke vil vide, de bliver udsat for
overvågning, og at de derfor reelt ikke har mulighed for at
modsætte sig. SF og EL henviser til, at lovforslaget ikke har
været sendt i høring i Dataetisk Råd, og at
lovforslag, der indebærer behandling af borgernes data og
ikke mindst etiske overvejelser, bør sendes i høring
hos Dataetisk Råd, jf. Justitsministeriets brev til samtlige
ministerier af 12. august 2022 vedrørende høring af
Dataetisk Råd over udkast til lovforslag og administrative
forskrifter. SF og Enhedslisten påpeger endvidere, at
drøftelserne om magtanvendelser stadig udestår, og
partierne opfordrer kraftigt ministeren til at indkalde til de
generelle drøftelser om magtanvendelser snarligt. SF og EL
kan derfor ikke støtte de dele af lovforslaget, der
vedrører frikommuneforsøg.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af social- og
boligministeren, tiltrådt af et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse
af NB):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om frikommunenetværk
(Forlængelse af udvalgte forsøgsmuligheder m.v. i
frikommuneforsøg II)« omfattende § 1 og § 3,
stk. 1.
B. »Forslag
til lov om ændring af barnets lov (Rettelse af fejl i regler
om underretningspligten og satser m.v. i barnets lov)«
omfattende § 2 og § 3, stk. 2.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 1
2) I
den under nr. 3 foreslåede
ændring af § 14 b, stk. 2, 2.
pkt., ændres »§ 127« til:
»bestemmelsen i § 127«.
[Sproglig korrektion]
Til § 3
3) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 2«.
[Konsekvensændring som
følge af opdeling af lovforslaget]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til titlen
4) Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af
barnets lov og lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension
(Rettelse af fejl i regler om
underretningspligten og satser m.v. i barnets lov og ændring
af visse bemyndigelsesbestemmelser i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension)«.
[Konsekvensændring som
følge af ændring af bemyndigelsesbestemmelser i lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension]
Til § 2
5)
Før nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. I §
59, stk. 4, indsættes som 2.
pkt.:
»Social- og boligministeren kan herunder
fastsætte nærmere regler om beregning og indbetaling af
bidrag til pensionsordning og efter forhandling med
beskæftigelsesministeren og indstilling fra Arbejdsmarkedets
Tillægspension regler om betaling, indberetning og
tilbagebetaling af ATP-bidrag.«
02. I
§ 87, stk. 4, indsættes
efter »og efter«: »forhandling med
beskæftigelsesministeren og efter«, og efter
»betaling« indsættes: », indberetning og
tilbagebetaling«.
03. I
§ 88, stk. 6, indsættes
efter »efter«: »forhandling med
beskæftigelsesministeren og efter«, og
»bidragsbetaling« ændres til: »betaling,
indberetning og tilbagebetaling af ATP-bidrag«.«
[Tydeliggørelse af hjemmel
til at fastsætte regler om pension og ATP-bidrag, og at
fastsættelse af regler om ATP-bidrag sker efter forhandling
med beskæftigelsesministeren]
6)
Efter § 2 indsættes:
»§ 01
I lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1110 af 10. oktober 2014, som
ændret senest ved § 22 i lov nr. 753 af 13. juni 2023,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2 c udgår »efter
forhandling med socialministeren og«, og efter
»Tillægspension« indsættes: », jf.
dog stk. 2«.
2. I
§ 2 c indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
De nærmere regler om bidragspligt ved ydelser efter
§§ 59, 87 og 88 i barnets lov, jf. § 2 a, stk. 5,
fastsættes efter § 59, stk. 4, § 87, stk. 4, og
§ 88, stk. 6, i barnets lov.««
[Ændring af visse
bemyndigelsesbestemmelser i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension]
Til § 3
7) I
stk. 2 ændres »§
2« til: »Loven«.
[Konsekvensændring som
følge af opdeling af lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i
to separate lovforslag.
Det ene forslag (A) vedrører
ændring af lov om frikommunenetværk, hvor det
foreslås at forlænge forsøgshjemmelen for visse
bestemmelser til og med 31. december 2024 og at rette enkelte fejl
i loven.
Det andet forslag (B) vedrører
rettelser af fejl i regler om underretningspligten og satser m.v. i
barnets lov og ændring af visse bemyndigelsesbestemmelser i
lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Social- og boligministeren ønsker
med ændringsforslaget om deling af lovforslaget at sikre, at
Folketingets partier får mulighed for at tage særskilt
stilling til henholdsvis forslaget om forlængelse af visse
forsøg efter lov om frikommunenetværk og forslaget om
rettelser af fejl i barnets lov og ændring af visse
bemyndigelsesbestemmelser i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension.
Til nr. 2
Det fremgår af § 14 b, stk. 2,
2. pkt., i lov om frikommunenetværk, at beboere, der er
omfattet af foranstaltningen efter stk. 1, alene vil kunne
tilbageholdes, hvis bestemmelsen i § 127 i lov om social
service samtidig finder anvendelse.
Med lovforslagets § 1, nr. 3,
foreslås det, at der i § 14 b, stk. 2, 2. pkt.,
foretages en ændring, hvorved § 127 ændres til
§§ 124 d eller 136 d. Den foreslåede ændring
vil indebære, at § 14 b, stk. 2, 2. pkt., vil få
den ordlyd, at beboere, der er omfattet af foranstaltningen efter
stk. 1, alene vil kunne tilbageholdes, hvis bestemmelsen i
§§ 124 d eller 136 d i lov om social service samtidig
finder anvendelse.
Da der ved den foreslåede
ændring i lovforslagets § 1, nr. 3, vil være
henvisning til to bestemmelser i lov om social service i stedet for
henvisning til én bestemmelse, vurderes det, at ordene
»bestemmelsen i« bør udgå af § 14 b,
stk. 2, 2. pkt., i lov om frikommunenetværk. Ud fra sproglige
hensyn foreslås det med ændringsforslaget, at disse ord
således skal udgå.
Til nr. 3
Som følge af forslag om opdeling af
lovforslaget, jf. ændringsforslag nr. 1, foreslås det
at fjerne henvisningen til stk. 2, der omhandler den del af
lovforslaget, der vedrører ændringer af barnets
lov.
Til nr. 4
Det foreslås, at titlen og
undertitlen til lovforslaget ændres, som følge af at
der i lovforslaget foreslås indsat en tydeliggørelse
af adgangen til at fastsætte nærmere regler om
betaling, indberetning og tilbagebetaling af ATP-bidrag i
bestemmelser om dækning af tabt arbejdsfortjeneste i barnets
lov og en deraf følgende konsekvensrettelse af visse
bemyndigelsesbestemmelser i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension.
Til nr. 5
§ 59 i barnets lov omhandler
dækning af netværksplejefamiliers øvrige og
ekstraordinære omkostninger ved at have et barn eller en ung
boende og muligheden for, at netværksplejefamilier efter en
konkret vurdering desuden kan få hel eller delvis hjælp
til dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Med § 59, stk.
4, i barnets lov har social- og boligministeren bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om dækning af
netværksplejefamiliens omkostninger ved at have et barn eller
en ung boende og om beregning og regulering af tabt
arbejdsfortjeneste. Bemyndigelsen er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 522 af 30. april 2019 om
plejefamilier.
§ 87 i barnets lov omhandler
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til
personer, der i hjemmet forsørger et barn eller en ung under
18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse.
Med § 87, stk. 4, i barnets lov har social- og boligministeren
bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om
beregning og regulering af tabt arbejdsfortjeneste, herunder om
beregning og indbetaling af bidrag til pensionsordning, og efter
indstilling fra Arbejdsmarkedets Tillægspension regler om
betaling af ATP-bidrag. Bemyndigelsen er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 932 af 19. juni 2020 om tilskud til
pasning af børn med handicap eller langvarig sygdom.
§ 88 i barnets lov omhandler en
særlig supplerende ydelse i tilfælde af ledighed til
personer, der modtager hjælp efter § 87 i barnets lov.
Med § 88, stk. 6, i barnets lov har social- og boligministeren
bemyndigelse til efter indstilling fra Arbejdsmarkedets
Tillægspension at fastsætte regler om bidragsbetaling
af ATP. Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse
nr. 932 af 19. juni 2020 om tilskud til pasning af børn med
handicap eller langvarig sygdom.
Med den foreslåede ændring af
§ 59, stk. 4, i barnets lov vil social- og boligministerens
bemyndigelse til at fastsætte regler om beregning og
indbetaling af bidrag til pensionsordning, når
netværksplejefamilier modtager hjælp til dækning
af tabt arbejdsfortjeneste, blive tydeliggjort, sådan at det
fremgår direkte af bestemmelsen. Samtidig vil social- og
boligministerens bemyndigelse til efter forhandling med
beskæftigelsesministeren og efter indstilling fra
Arbejdsmarkedets Tillægspension at fastsætte regler om
betaling, indberetning og tilbagebetaling af ATP-bidrag blive
tydeliggjort, sådan at det fremgår direkte af
bestemmelsen.
I overensstemmelse med gældende ret
forventes bemyndigelsesbestemmelsen anvendt til at fastsætte
nærmere regler om beregning og indbetaling af bidrag til
pensionsordning og betaling, indberetning og tilbagebetaling af
ATP-bidrag i tilfælde, hvor netværksplejefamilier
modtager hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste.
Formålet med bestemmelsen er at sikre
en udtrykkelig adgang for social- og boligministeren til at kunne
fastsætte nærmere regler om beregning og indbetaling af
bidrag til pensionsordning og betaling, indberetning og
tilbagebetaling af ATP-bidrag i tilfælde, hvor
netværksplejefamilier modtager hjælp til dækning
af hel eller delvis tabt arbejdsfortjeneste.
Med den foreslåede ændring af
§ 87, stk. 4, i barnets lov vil social- og boligministerens
bemyndigelse til efter forhandling med
beskæftigelsesministeren at fastsætte regler om
betaling, indberetning og tilbagebetaling af ATP-bidrag blive
tydeliggjort, sådan at det fremgår direkte af
bestemmelsen.
I overensstemmelse med gældende ret
forventes bemyndigelsesbestemmelsen anvendt til at fastsætte
nærmere regler om beregning og regulering af hjælp til
dækning af tabt arbejdsfortjeneste, herunder om beregning og
indbetaling af bidrag til pensionsordning og betaling, indberetning
og tilbagebetaling af ATP-bidrag.
Formålet med bestemmelsen er at sikre
en udtrykkelig adgang for social- og boligministeren til at kunne
fastsætte nærmere regler om betaling, indberetning og
tilbagebetaling af ATP-bidrag efter forhandling med
beskæftigelsesministeren og efter indstilling fra
Arbejdsmarkedets tillægspension i tilfælde, hvor
personer, der i hjemmet forsørger et barn eller en ung under
18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse,
modtager hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste.
Med den foreslåede ændring af
§ 88, stk. 6, i barnets lov vil social- og boligministerens
bemyndigelse til efter forhandling med
beskæftigelsesministeren at fastsætte regler om
betaling, indberetning og tilbagebetaling af ATP-bidrag blive
tydeliggjort, sådan at det fremgår direkte af
bestemmelsen.
I overensstemmelse med gældende ret
forventes bemyndigelsesbestemmelsen anvendt til at fastsætte
regler om betaling, indberetning og tilbagebetaling af
ATP-bidrag.
Formålet med bestemmelsen er at sikre
en udtrykkelig adgang for social- og boligministeren til at kunne
fastsætte nærmere regler om betaling, indberetning og
tilbagebetaling af ATP-bidrag efter forhandling med
beskæftigelsesministeren og efter indstilling fra
Arbejdsmarkedets tillægspension i tilfælde, hvor
personer, der modtager hjælp efter § 87, får en
særlig supplerende ydelse i tilfælde af ledighed.
Til nr. 6
§ 2 c i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension bemyndiger beskæftigelsesministeren til
efter forhandling med social- og boligministeren og efter
indstilling fra bestyrelsen for Arbejdsmarkedets
Tillægspension at fastsætte nærmere regler om
bidragspligt efter §§ 42, 43 og 66 a i lov om social
service, der fra den 1. januar 2024 bliver til §§ 59, 87
og 88 i barnets lov, jf. § 22 og § 52, stk. 1, i lov nr.
753 af 13. juni 2023.
Med den foreslåede ændring af
§ 59, stk. 4, § 87, stk. 4, og § 88, stk. 6, i
barnets lov samles og ensrettes bemyndigelserne til at
fastsætte regler om bidragspligt i barnets lov, for så
vidt angår personer, der modtager ydelser efter §§
59, 87 og 88 i barnets lov. Herved bliver den tilsvarende
bemyndigelse i § 2 c i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension overflødig og foreslås
ændret i overensstemmelse hermed.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af forslaget om opdeling af lovforslaget, jf.
ændringsforslag nr. 1, idet ændringer i barnets lov og
lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension foreslås at
træde i kraft den 1. januar 2024, samtidig med at barnets lov
træder i kraft.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. okotober
2023 og var til 1. behandling den 3. november 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Socialudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og social-
og boligministeren sendte den 29. juni 2023 dette udkast til
udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 177 (folketingsåret
2022-23, 2. samling). Den 3. oktober 2023 sendte social- og
boligministeren et tillæg til lovforslaget, som har
været sendt i høring den 29. september 2023, jf. SOU
alm. del - bilag 6. Den 26. oktober 2023 sendte social- og
boligministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
10 spørgsmål til social- og boligministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S)
Camilla Fabricius (S) Gunvor Wibroe (S) Matilde Powers (S) Rasmus
Horn Langhoff (S) Maria Durhuus (S) Sara Emil Baaring (S) Anni
Matthiesen (V) Linea Søgaard-Lidell (V) Jon Stephensen (UFG)
Hans Andersen (V) Rosa Eriksen (M) fmd. Nanna W. Gotfredsen (M) Karin
Liltorp (M) Marlene Harpsøe (DD) Karina Adsbøl (DD)
Katrine Daugaard (LA) nfmd.
Alexander Ryle (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mette Abildgaard
(KF) Kim Edberg Andersen (NB) Mette Thiesen (DF) Theresa Berg
Andersen (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Anne
Valentina Berthelsen (SF) Victoria Velasquez (EL) Lotte Rod (RV)
Nikoline Erbs Hillers-Bendtsen (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Moderaterne (M) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 3 | |