L 63 Forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk og barnets lov.

(Forlængelse af udvalgte forsøgsmuligheder m.v. i frikommuneforsøg II og rettelse af fejl i regler om underretningspligten og satser m.v. i barnets lov).

Af: Social- og boligminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Udvalg: Socialudvalget
Samling: 2023-24
Status: Delt

Betænkning

Afgivet: 30-11-2023

Afgivet: 30-11-2023

Betænkning afgivet af Socialudvalget den 30. november 2023

20231_l63_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Socialudvalget den 30. november 2023

1. Ændringsforslag

Social- og boligministeren har stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af NB) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.

Et flertal i udvalget (S, V, M, DD, LA, KF, RV, DF, ALT og Jon Stephensen (UFG)) indstiller de under A og B nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (SF og EL) indstiller det under A nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de til det under A nævnte lovforslag stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til vedtagelse med de til det under B nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til de stillede ændringsforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten

Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten støtter den del af lovforslaget, der vedrører og har til formål at rette fejl i barnets lov. SF og EL kan dog ikke støtte den del af lovforslaget, der vedrører frikommuneforsøg. SF og EL skal påpege, at partierne ikke støttede vedtagelsen af L 220, Forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forsøgsmuligheder efter tredje ansøgningsrunde), tilbage i folketingsåret 2017-18 netop grundet bestemmelserne om magtanvendelse og videoovervågning af borgere. SF og EL understreger, at brug af teknologi først og fremmest bør anvendes til gavn for borgeren og med fokus på værdighed, retssikkerhed og efter dataetiske principper og overvejelser. SF og EL mener stadig, som de også gav udtryk for i betænkningen til L 220, at det er stærkt bekymrende, hvis begrundelsen for magtanvendelse, som aflåsning af døre og »særlige døråbnere« er udtryk for, forskydes i retning af økonomiske overvejelser og rationaliseringer. Ligeledes er det problematisk, hvis videoovervågning af sårbare borgere kan komme til at træde i stedet for den pædagogiske og omsorgsmæssige indsats, og at mange af de sårbare borgerne ikke vil vide, de bliver udsat for overvågning, og at de derfor reelt ikke har mulighed for at modsætte sig. SF og EL henviser til, at lovforslaget ikke har været sendt i høring i Dataetisk Råd, og at lovforslag, der indebærer behandling af borgernes data og ikke mindst etiske overvejelser, bør sendes i høring hos Dataetisk Råd, jf. Justitsministeriets brev til samtlige ministerier af 12. august 2022 vedrørende høring af Dataetisk Råd over udkast til lovforslag og administrative forskrifter. SF og Enhedslisten påpeger endvidere, at drøftelserne om magtanvendelser stadig udestår, og partierne opfordrer kraftigt ministeren til at indkalde til de generelle drøftelser om magtanvendelser snarligt. SF og EL kan derfor ikke støtte de dele af lovforslaget, der vedrører frikommuneforsøg.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

a

Ændringsforslag om deling af lovforslaget

Af social- og boligministeren, tiltrådt af et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af NB):

1) Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:

A. »Forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte forsøgsmuligheder m.v. i frikommuneforsøg II)« omfattende § 1 og § 3, stk. 1.

B. »Forslag til lov om ændring af barnets lov (Rettelse af fejl i regler om underretningspligten og satser m.v. i barnets lov)« omfattende § 2 og § 3, stk. 2.

[Forslag om deling af lovforslaget]

b

Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag

Til § 1

2) I den under nr. 3 foreslåede ændring af § 14 b, stk. 2, 2. pkt., ændres »§ 127« til: »bestemmelsen i § 127«.

[Sproglig korrektion]

Til § 3

3) I stk. 1 udgår », jf. dog stk. 2«.

[Konsekvensændring som følge af opdeling af lovforslaget]

c

Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag

Til titlen

4) Titlen affattes således:

»Forslag

til

Lov om ændring af barnets lov og lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension

(Rettelse af fejl i regler om underretningspligten og satser m.v. i barnets lov og ændring af visse bemyndigelsesbestemmelser i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension)«.

[Konsekvensændring som følge af ændring af bemyndigelsesbestemmelser i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension]

Til § 2

5) Før nr. 1 indsættes som nye numre:

»01. I § 59, stk. 4, indsættes som 2. pkt.:

»Social- og boligministeren kan herunder fastsætte nærmere regler om beregning og indbetaling af bidrag til pensionsordning og efter forhandling med beskæftigelsesministeren og indstilling fra Arbejdsmarkedets Tillægspension regler om betaling, indberetning og tilbagebetaling af ATP-bidrag.«

02. I § 87, stk. 4, indsættes efter »og efter«: »forhandling med beskæftigelsesministeren og efter«, og efter »betaling« indsættes: », indberetning og tilbagebetaling«.

03. I § 88, stk. 6, indsættes efter »efter«: »forhandling med beskæftigelsesministeren og efter«, og »bidragsbetaling« ændres til: »betaling, indberetning og tilbagebetaling af ATP-bidrag«.«

[Tydeliggørelse af hjemmel til at fastsætte regler om pension og ATP-bidrag, og at fastsættelse af regler om ATP-bidrag sker efter forhandling med beskæftigelsesministeren]

6) Efter § 2 indsættes:

»§ 01

I lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, jf. lovbekendtgørelse nr. 1110 af 10. oktober 2014, som ændret senest ved § 22 i lov nr. 753 af 13. juni 2023, foretages følgende ændringer:

1. I § 2 c udgår »efter forhandling med socialministeren og«, og efter »Tillægspension« indsættes: », jf. dog stk. 2«.

2. I § 2 c indsættes som stk. 2:

»Stk. 2. De nærmere regler om bidragspligt ved ydelser efter §§ 59, 87 og 88 i barnets lov, jf. § 2 a, stk. 5, fastsættes efter § 59, stk. 4, § 87, stk. 4, og § 88, stk. 6, i barnets lov.««

[Ændring af visse bemyndigelsesbestemmelser i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension]

Til § 3

7) I stk. 2 ændres »§ 2« til: »Loven«.

[Konsekvensændring som følge af opdeling af lovforslaget]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det foreslås at dele lovforslaget i to separate lovforslag.

Det ene forslag (A) vedrører ændring af lov om frikommunenetværk, hvor det foreslås at forlænge forsøgshjemmelen for visse bestemmelser til og med 31. december 2024 og at rette enkelte fejl i loven.

Det andet forslag (B) vedrører rettelser af fejl i regler om underretningspligten og satser m.v. i barnets lov og ændring af visse bemyndigelsesbestemmelser i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.

Social- og boligministeren ønsker med ændringsforslaget om deling af lovforslaget at sikre, at Folketingets partier får mulighed for at tage særskilt stilling til henholdsvis forslaget om forlængelse af visse forsøg efter lov om frikommunenetværk og forslaget om rettelser af fejl i barnets lov og ændring af visse bemyndigelsesbestemmelser i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.

Til nr. 2

Det fremgår af § 14 b, stk. 2, 2. pkt., i lov om frikommunenetværk, at beboere, der er omfattet af foranstaltningen efter stk. 1, alene vil kunne tilbageholdes, hvis bestemmelsen i § 127 i lov om social service samtidig finder anvendelse.

Med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås det, at der i § 14 b, stk. 2, 2. pkt., foretages en ændring, hvorved § 127 ændres til §§ 124 d eller 136 d. Den foreslåede ændring vil indebære, at § 14 b, stk. 2, 2. pkt., vil få den ordlyd, at beboere, der er omfattet af foranstaltningen efter stk. 1, alene vil kunne tilbageholdes, hvis bestemmelsen i §§ 124 d eller 136 d i lov om social service samtidig finder anvendelse.

Da der ved den foreslåede ændring i lovforslagets § 1, nr. 3, vil være henvisning til to bestemmelser i lov om social service i stedet for henvisning til én bestemmelse, vurderes det, at ordene »bestemmelsen i« bør udgå af § 14 b, stk. 2, 2. pkt., i lov om frikommunenetværk. Ud fra sproglige hensyn foreslås det med ændringsforslaget, at disse ord således skal udgå.

Til nr. 3

Som følge af forslag om opdeling af lovforslaget, jf. ændringsforslag nr. 1, foreslås det at fjerne henvisningen til stk. 2, der omhandler den del af lovforslaget, der vedrører ændringer af barnets lov.

Til nr. 4

Det foreslås, at titlen og undertitlen til lovforslaget ændres, som følge af at der i lovforslaget foreslås indsat en tydeliggørelse af adgangen til at fastsætte nærmere regler om betaling, indberetning og tilbagebetaling af ATP-bidrag i bestemmelser om dækning af tabt arbejdsfortjeneste i barnets lov og en deraf følgende konsekvensrettelse af visse bemyndigelsesbestemmelser i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.

Til nr. 5

§ 59 i barnets lov omhandler dækning af netværksplejefamiliers øvrige og ekstraordinære omkostninger ved at have et barn eller en ung boende og muligheden for, at netværksplejefamilier efter en konkret vurdering desuden kan få hel eller delvis hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Med § 59, stk. 4, i barnets lov har social- og boligministeren bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om dækning af netværksplejefamiliens omkostninger ved at have et barn eller en ung boende og om beregning og regulering af tabt arbejdsfortjeneste. Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 522 af 30. april 2019 om plejefamilier.

§ 87 i barnets lov omhandler hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet forsørger et barn eller en ung under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse. Med § 87, stk. 4, i barnets lov har social- og boligministeren bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om beregning og regulering af tabt arbejdsfortjeneste, herunder om beregning og indbetaling af bidrag til pensionsordning, og efter indstilling fra Arbejdsmarkedets Tillægspension regler om betaling af ATP-bidrag. Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 932 af 19. juni 2020 om tilskud til pasning af børn med handicap eller langvarig sygdom.

§ 88 i barnets lov omhandler en særlig supplerende ydelse i tilfælde af ledighed til personer, der modtager hjælp efter § 87 i barnets lov. Med § 88, stk. 6, i barnets lov har social- og boligministeren bemyndigelse til efter indstilling fra Arbejdsmarkedets Tillægspension at fastsætte regler om bidragsbetaling af ATP. Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 932 af 19. juni 2020 om tilskud til pasning af børn med handicap eller langvarig sygdom.

Med den foreslåede ændring af § 59, stk. 4, i barnets lov vil social- og boligministerens bemyndigelse til at fastsætte regler om beregning og indbetaling af bidrag til pensionsordning, når netværksplejefamilier modtager hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, blive tydeliggjort, sådan at det fremgår direkte af bestemmelsen. Samtidig vil social- og boligministerens bemyndigelse til efter forhandling med beskæftigelsesministeren og efter indstilling fra Arbejdsmarkedets Tillægspension at fastsætte regler om betaling, indberetning og tilbagebetaling af ATP-bidrag blive tydeliggjort, sådan at det fremgår direkte af bestemmelsen.

I overensstemmelse med gældende ret forventes bemyndigelsesbestemmelsen anvendt til at fastsætte nærmere regler om beregning og indbetaling af bidrag til pensionsordning og betaling, indberetning og tilbagebetaling af ATP-bidrag i tilfælde, hvor netværksplejefamilier modtager hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste.

Formålet med bestemmelsen er at sikre en udtrykkelig adgang for social- og boligministeren til at kunne fastsætte nærmere regler om beregning og indbetaling af bidrag til pensionsordning og betaling, indberetning og tilbagebetaling af ATP-bidrag i tilfælde, hvor netværksplejefamilier modtager hjælp til dækning af hel eller delvis tabt arbejdsfortjeneste.

Med den foreslåede ændring af § 87, stk. 4, i barnets lov vil social- og boligministerens bemyndigelse til efter forhandling med beskæftigelsesministeren at fastsætte regler om betaling, indberetning og tilbagebetaling af ATP-bidrag blive tydeliggjort, sådan at det fremgår direkte af bestemmelsen.

I overensstemmelse med gældende ret forventes bemyndigelsesbestemmelsen anvendt til at fastsætte nærmere regler om beregning og regulering af hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, herunder om beregning og indbetaling af bidrag til pensionsordning og betaling, indberetning og tilbagebetaling af ATP-bidrag.

Formålet med bestemmelsen er at sikre en udtrykkelig adgang for social- og boligministeren til at kunne fastsætte nærmere regler om betaling, indberetning og tilbagebetaling af ATP-bidrag efter forhandling med beskæftigelsesministeren og efter indstilling fra Arbejdsmarkedets tillægspension i tilfælde, hvor personer, der i hjemmet forsørger et barn eller en ung under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse, modtager hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste.

Med den foreslåede ændring af § 88, stk. 6, i barnets lov vil social- og boligministerens bemyndigelse til efter forhandling med beskæftigelsesministeren at fastsætte regler om betaling, indberetning og tilbagebetaling af ATP-bidrag blive tydeliggjort, sådan at det fremgår direkte af bestemmelsen.

I overensstemmelse med gældende ret forventes bemyndigelsesbestemmelsen anvendt til at fastsætte regler om betaling, indberetning og tilbagebetaling af ATP-bidrag.

Formålet med bestemmelsen er at sikre en udtrykkelig adgang for social- og boligministeren til at kunne fastsætte nærmere regler om betaling, indberetning og tilbagebetaling af ATP-bidrag efter forhandling med beskæftigelsesministeren og efter indstilling fra Arbejdsmarkedets tillægspension i tilfælde, hvor personer, der modtager hjælp efter § 87, får en særlig supplerende ydelse i tilfælde af ledighed.

Til nr. 6

§ 2 c i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension bemyndiger beskæftigelsesministeren til efter forhandling med social- og boligministeren og efter indstilling fra bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Tillægspension at fastsætte nærmere regler om bidragspligt efter §§ 42, 43 og 66 a i lov om social service, der fra den 1. januar 2024 bliver til §§ 59, 87 og 88 i barnets lov, jf. § 22 og § 52, stk. 1, i lov nr. 753 af 13. juni 2023.

Med den foreslåede ændring af § 59, stk. 4, § 87, stk. 4, og § 88, stk. 6, i barnets lov samles og ensrettes bemyndigelserne til at fastsætte regler om bidragspligt i barnets lov, for så vidt angår personer, der modtager ydelser efter §§ 59, 87 og 88 i barnets lov. Herved bliver den tilsvarende bemyndigelse i § 2 c i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension overflødig og foreslås ændret i overensstemmelse hermed.

Til nr. 7

Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslaget om opdeling af lovforslaget, jf. ændringsforslag nr. 1, idet ændringer i barnets lov og lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension foreslås at træde i kraft den 1. januar 2024, samtidig med at barnets lov træder i kraft.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 26. okotober 2023 og var til 1. behandling den 3. november 2023. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og social- og boligministeren sendte den 29. juni 2023 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 177 (folketingsåret 2022-23, 2. samling). Den 3. oktober 2023 sendte social- og boligministeren et tillæg til lovforslaget, som har været sendt i høring den 29. september 2023, jf. SOU alm. del - bilag 6. Den 26. oktober 2023 sendte social- og boligministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 10 spørgsmål til social- og boligministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Annette Lind (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Gunvor Wibroe (S) Matilde Powers (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Maria Durhuus (S) Sara Emil Baaring (S) Anni Matthiesen (V) Linea Søgaard-Lidell (V) Jon Stephensen (UFG) Hans Andersen (V) Rosa Eriksen (M) fmd. Nanna W. Gotfredsen (M) Karin Liltorp (M) Marlene Harpsøe (DD) Karina Adsbøl (DD) Katrine Daugaard (LA) nfmd. Alexander Ryle (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mette Abildgaard (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Mette Thiesen (DF) Theresa Berg Andersen (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Victoria Velasquez (EL) Lotte Rod (RV) Nikoline Erbs Hillers-Bendtsen (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Moderaterne (M)15
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)14
Liberal Alliance (LA)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)5
Nye Borgerlige (NB)3
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)3