Skriftlig fremsættelse (4. oktober
2023)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Lars Aagaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
en indefrysningsordning for høje energiregninger, lov om
likviditetslån m.v. i forbindelse med indefrysningsordning
for høje energiregninger og til energiintensive virksomheder
m.v., og lov om Forsyningstilsynet (Ændring af
administrationsmodel for indefrysningsordningen og
præcisering af Forsyningstilsynets opgavevaretagelse)
(Lovforslag nr. L 24)
Loven følger af aftale mellem
regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og
Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Det Konservative
Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet om
Serviceeftersyn og omlægning af indefrysningsordningen af 29.
marts 2023.
Siden indefrysningsordningen blev vedtaget,
er energipriserne faldet betydeligt. Derfor har forholdsvis
få husholdninger og virksomheder benyttet sig af
indefrysningsordningen. Med få tilmeldte kunder er der en
risiko for, at de tilmeldte kunder står over for, at
energiselskaberne er nødsaget til at hæve deres
administrationsgebyrer betydeligt. Aftalepartierne er derfor enige
om at lave en omlægning af ordningen, så
administrationen af ordningen, der i dag varetages af ca. 50
energivirksomheder, overgår til Erhvervsstyrelsen.
Hovedformålet med lovforslaget er, at
staten overtager de indefrosne beløb fra
energivirksomhederne, når indefrysningsperioden
udløber den 31. oktober 2023 for el og gas samt den 31.
december 2023 for fjernvarme. Herefter vil Erhvervsstyrelsen
forestå opkrævningen af de indefrosne beløb fra
husholdninger og virksomheder, der er tilmeldt ordningen. Med
omlægningen centraliseres administrationen, hvilket sikrer en
ensartet behandling af kunderne, der med omlægningen
endvidere fritages for gebyrer i afdragsperioden.
Derudover indebærer lovforslaget, at
Erhvervsstyrelsen får adgang til, i kontroløjemed, at
indhente oplysninger i sager om tilskud til energivirksomheders
implementerings- og administrationsomkostninger ved indefrysning af
høje energiregninger. Det vil give styrelsen mulighed for at
efterprøve oplysninger om energivirksomhedernes ansattes
lønforhold ved opslag i eIndkomstregistret. Bemyndigelsen
til at indhente oplysninger vil være udtrykkeligt
begrænset til denne ene tilskudsordning.
I forlængelse heraf præciseres
Forsyningstilsynets opgavevaretagelse, således at der i lov
om Forsyningstilsynet henvises generelt til de forsyningsformer,
der er omfattet af Forsyningstilsynets opgavevaretagelse.
Lovforslaget forventes ikke at have
væsentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser for energivirksomhederne, da energivirksomhederne
allerede efter gældende ret har pligt til løbende og
mindst en gang om året at afstemme deres likviditetslån
med den faktisk ydede indefrysning til kunderne. Overdragelsen af
de indefrosne beløb forventes derfor ikke at
pålægge energivirksomhederne yderligere administrative
opgaver.
Forslaget er erhvervsrettet og omfattet af
de fælles ikrafttrædelsesdatoer. Lovforslaget
foreslås at træde i kraft d. 1. januar 2024.
I det jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.