Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 23. maj 2024
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DD, M, LA, KF, DF, SIU, IA og SP) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse
ved 2. (sidste) behandling.
Et mindretal i
udvalget (SF, EL, RV og ALT) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialistisk
Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget finder det ærgerligt, at der ikke findes et flertal,
som ønsker at styrke borgernes og betjentenes retssikkerhed
i Den Uafhængige Politiklagemyndighed.
SF finder det ubestrideligt, at vi i
Danmark har et dygtigt og godt politi, men det udelukker ikke, at
vi har brug for forbedringer af Den Uafhængige
Politiklagemyndighed.
SF tror ikke, at politifolk går
på arbejde for at udøve unødig magt over for
borgerne. SF anerkender derimod, at politifolk dagligt står i
situationer, hvor der på meget kort tid skal tages stilling
til ting under ikkeideelle forhold. Politiet klarer denne opgave
godt, og det gøres professionelt næsten altid. Men SF
mener samtidig, at det er relevant at tale om, at politifolk
også kan begå fejl - politifolk, der trods
professionalitet kan risikere at gå for langt i
magtudøvelsen. Det resulterer i, at borgerne nogle gange
klager over politiet.
Nogle gange ønsker borgerne blot en
undskyldning, og så kan sagen klares i mindelighed. Men andre
gange ønsker borgeren, at sagen bliver undersøgt
nærmere. Og det er i disse tilfælde, SF mener
politiklagemyndighedens sagsbehandling særlig har et svagt
punkt.
For de sager, vi oftest diskuterer, er de
sager, som undersøges ringest. Det er magtanvendelserne, som
borgerne filmer, og hvor borgerne oplever, politiet går for
langt - episoder, der opleves som unødigt voldsomme, og som
går viralt i medierne.
SF finder det naturligvis ikke
hjælpsomt, når medierne viderebringer dokumentarer, som
så senere viser sig at være vildledende og
manipulerede, f.eks. i sagen om den syriske familie i Vejle. Det
skaber unødige brister i tilliden til politiet og bidrog
ikke mindst til at udløse voldsom chikane mod betjentene og
deres familier, hvilket er helt uacceptabelt.
Magtanvendelser er sjældent
kønne, men det er langt fra det samme, som at de er ulovlige
eller forkerte. Politiet skal kunne gribe relevant ind, og hvis
borgeren har en voldsom adfærd, vil der skulle anvendes den
fornødne magt for at stoppe vedkommende.
SF finder ikke, at det er
hensigtsmæssigt, at de sager, der behandles som
såkaldte adfærdsklager, kører i et
forvaltningsretligt spor. Det betyder, at borgeren ikke
afhøres, men indgiver sin klage på skrift, der
så forelægges politimanden, som replicerer skriftligt
og heller ikke nødvendigvis afhøres. Derefter
træffes afgørelsen. Det betyder, at der ikke er de
samme gode redskaber til at undersøge sagen, som hvis den
efterforskes strafferetligt, som f.eks. edition, aflytning, direkte
indhentning af videomateriale osv. SF mener dog ikke, at det
betyder, at myndighederne skal anvende de skarpeste
værktøjer i retsplejeloven hver gang. Det vil
være overkill. Men det er svært at se de gode
begrundelser for at nægte DUP'en at kunne indlede en
undersøgelse med de værktøjer, som er i
straffeloven, i nogle udvalgte og velbegrundede sager. Det må
alt andet lige give et helt andet grundlag for at vurdere en sag
end det, der kan indhentes i et forvaltningsretligt spor.
SF finder, at en klageordning skal
være til for borgerne, og at ordningen skal være
stærk, når det gælder klager over en myndighed,
der har bemyndigelse til at anvende magt. Samtidig skal ordningen
også yde en ordentlig retssikkerhed for betjenten, hvilket er
sikret med retsplejeloven.
Mange betjente angiver, at der hænger
en sky over hovedet på dem, når DUP'en behandler deres
sager. Det er hårdt og belastende for den enkelte betjent,
fordi sagsbehandlingstiden er lang. Det forhold bliver vi
også nødt til at gøre noget ved, og det
kræver flere ressourcer.
I 2017 blev politiklageordningen evalueret.
Det er 7 år siden. SF finder det tankevækkende, at
klagerne dengang var meget utilfredse med sagsbehandlingen, siden
hen er andelen af klagere, der får medhold, faldende, mens
antallet af klager er stigende. Det bør afklares, hvad
årsagerne er til denne udvikling.
SF mener ikke, at vi kan leve med, at
advokater fraråder deres klienter at klage, fordi de
vurderer, at man aldrig får medhold i sådan en klage, i
hvert fald aldrig, når der ikke er videomateriale.
Retsudvalget var på besøg hos
DUP'en i januar 2024, og her gav DUP'en udtryk for gerne at vil
have en direkte adgang til politiets it-systemer, så de selv
- uden ophold - kan hente det materiale, de har brug for. I dag
skal DUP'en kontakte politiet for at få det til at fremskaffe
og udlevere materialet. Det bør efter SF's opfattelse laves
om. DUP'en bør desuden have en direkte adgang til at
indhente videomateriale, men DUP'en kan i adfærdsklagesager
kun hente dette materiale, hvis de får samtykke fra ejeren af
kameraet. Hvis de havde de samme muligheder som i straffesager,
kunne de - ligesom politiet kan - indhente det direkte, hvilket
ville spare tid.
SF finder, at det er sølle, at
justitsministeren ikke engang tilbyder at lave en arbejdsgruppe,
der kigger nærmere på politiklagemyndigheden. I januar
2024 sagde ministeren: »Jeg kan ikke på nuværende
tidspunkt sige, hvad vi i givet fald vil ændre eller forbedre
hos DUP. Det er en dialog, jeg har med Folketingets partier, og den
vil jeg fortsat have der.«, jf. »Justitsministeren har
fuld tillid til politiet efter TV 2-dokumentar om voldsomme
anholdelser«, tv2.dk, den 25. januar 2024. Den dialog
må SF forstå er færdig og lukket, og det er
på vegne borgere og betjente i Danmark ærgerligt.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 15.
november 2023 og var til 1. behandling den 27. februar 2024
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Retsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 1 bilag
på beslutningsforslaget.
Bjørn Brandenborg (S) Karin
Gaardsted (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Rasmus Prehn (S)
Rasmus Stoklund (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V)
Lars Christian Lilleholt (V) Jan E. Jørgensen (V) Tobias
Grotkjær Elmstrøm (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Aaja Chemnitz (IA) Anna
Falkenberg (SP) Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen
Larsen (LA) fmd.
Sólbjørg Jakobsen (LA) Mai Mercado (KF) nfmd. Per Larsen (KF) Mikkel
Bjørn (DF) Peter Kofod (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Astrid Carøe (SF) Rosa Lund (EL)
Zenia Stampe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |