B 8 Forslag til folketingsbeslutning om, at tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand skal følge eleven.

Udvalg: Børne- og Undervisningsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Beretning afgivet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 04-10-2023

Fremsat: 04-10-2023

Fremsat den 4. oktober 2023 af Helena Artmann Andresen (LA), Henrik Dahl (LA), Sólbjørg Jakobsen (LA) og Alex Vanopslagh (LA)

20231_b8_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 4. oktober 2023 af Helena Artmann Andresen (LA), Henrik Dahl (LA), Sólbjørg Jakobsen (LA) og Alex Vanopslagh (LA)

Forslag til folketingsbeslutning

om at tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand skal følge eleven

Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af folketingsåret 2023-24 at fremsætte lovforslag om, at tilskuddet til specialundervisning og anden socialpædagogisk bistand skal følge eleven, uanset om eleven går på en folkeskole eller fri grundskole.

Bemærkninger til forslaget

Formålet med beslutningsforslaget er at lade tilskuddet til specialundervisning og anden socialpædagogisk bistand følge eleven, uanset om eleven går på en folkeskole eller fri grundskole. En fri grundskole skal således kunne modtage samme økonomiske tilskud til specialundervisning og anden socialpædagogisk bistand, som en folkeskole modtager i dag. Det vil give forældre til et barn med særlige behov et mere frit skolevalg. Derudover vil de frie grundskoler få mulighed for at løfte et større socialt ansvar.

I dag er frie grundskoler forpligtet til at give specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til elever, der har behov for støtte i mindst ni undervisningstimer om ugen i den almene undervisning (§ 3, stk. 1, nr. 1, i friskoleloven, lovbekendtgørelse nr. 1166 af 11. august 2022). En fri grundskole har mulighed for at søge om tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand efter en taxametermodel, men det er på ingen måde sikkert, at en fri grundskole får bevilget tilskuddet (»Specialundervisning på frie grundskoler«, Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside).

Der fastsættes årligt et særligt tilskud på finansloven til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand på de frie grundskoler (§ 11, stk. 1 a, friskoleloven, lovbekendtgørelse nr. 1166 af 11. august 2022). Tilskuddet ydes med en takst for den første elev, der opfylder betingelserne for modtagelse af specialundervisning eller specialpædagogisk bistand. Herefter falder taksterne pr. elev til den tredje elev, hvorefter taksten er ens (§ 11 b i friskoleloven, lovbekendtgørelse nr. 1166 af 11. august 2022). I 2023 udgør taksten for den første specialundervisningselev 123.592 kr., for den anden specialundervisningselev 111.233 kr., for den tredje og følgende specialundervisningselever 74.155 kr. (»Takstkatalog for finanslov 2023«, Finansministeriet, 2023).

Børne- og Undervisningsministeriet ligger desværre ikke inde med tal om taksten for en folkeskoleelev. Derfor har forslagsstillerne fået tænketanken CEPOS til at regne på taksten. CEPOS har anvendt offentligt tilgængelige data fra www.statistikbanken.dk og www.uddannelsesstatistik.dk og vurderer, at stykprisen for en specialklasseelev i folkeskolen er ca. 230.000 kr. i 2022 p-niveau.

Det er forslagsstillernes opfattelse, at tilskuddet til specialundervisning og anden specialpædagogisk støtte bør følge eleven, således at elever på de frie grundskoler kan modtage samme tilskud som elever i folkeskolen.

Der er i høj grad behov for, at tilskuddet følger eleven. Antallet af specialundervisningselever i de frie grundskoler er nemlig fordoblet i perioden 2016-2021 og stiger markant i disse år (»Kommuner nedprioriterer friskoleelever«, Peter Bendix Pedersen, Friskolerne.dk, den 9. april 2021). I 2018 var der 2.749 elever i de frie grundskoler med et stort støttebehov, mens antallet var 1.895 elever i folkeskolen. De frie grundskoler havde således, sammenlignet med folkeskolen, flere elever med et stort støttebehov - selv om 80 pct. af grundskoleeleverne i Danmark går i en folkeskole (»Skolens samfundsansvar - de 7 samfundsløfter«, Privateskoler.dk, oktober 2020).

En række frie grundskoler tilbyder allerede i dag specialundervisning, men der ligger et stort uforløst potentiale i at få de frie grundskoler til at løfte en større del af ansvaret på specialområdet. Faktisk har hele 91 pct. af de frie grundskoler undervisere og vejledere, der er uddannet til at varetage opgaver med elever med særlige behov (»Skolens samfundsansvar - de 7 samfundsløfter«, Privateskoler.dk, oktober 2020).

Det er forslagsstillernes opfattelse, at forslaget vil bidrage til, at flere frie grundskoler vil løfte en større del af det sociale ansvar, eftersom de frie grundskoler ikke på samme måde som i dag vil være nødsaget til at afvise elever pga. manglende ressourcer til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.

Forslaget vil desuden bidrage til, at forældre til børn med særlige behov får større mulighed for at vælge et alternativ til folkeskolen, idet tilskuddet til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand vil følge eleven, uanset om eleven går på en fri grundskole eller i en folkeskole.

Det bemærkes, at der ifølge tænketanken CEPOS ikke forventes at være økonomiske merudgifter forbundet med forslaget, da pengene blot vil følge eleven fra kommunen til en fri grundskole.

Skriftlig fremsættelse

Helena Artmann Andresen (LA):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om, at tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand skal følge eleven.

(Beslutningsforslag nr. B 8)

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.