Fremsat den 4. oktober 2023 af Helena Artmann Andresen (LA),
Henrik Dahl (LA),
Sólbjørg Jakobsen (LA) og Alex Vanopslagh (LA)
Forslag til folketingsbeslutning
om at tilskud til specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand skal følge eleven
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af folketingsåret 2023-24 at fremsætte
lovforslag om, at tilskuddet til specialundervisning og anden
socialpædagogisk bistand skal følge eleven, uanset om
eleven går på en folkeskole eller fri grundskole.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med beslutningsforslaget er at
lade tilskuddet til specialundervisning og anden
socialpædagogisk bistand følge eleven, uanset om
eleven går på en folkeskole eller fri grundskole. En
fri grundskole skal således kunne modtage samme
økonomiske tilskud til specialundervisning og anden
socialpædagogisk bistand, som en folkeskole modtager i dag.
Det vil give forældre til et barn med særlige behov et
mere frit skolevalg. Derudover vil de frie grundskoler få
mulighed for at løfte et større socialt ansvar.
I dag er frie grundskoler forpligtet til at
give specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand
til elever, der har behov for støtte i mindst ni
undervisningstimer om ugen i den almene undervisning (§ 3,
stk. 1, nr. 1, i friskoleloven, lovbekendtgørelse nr. 1166
af 11. august 2022). En fri grundskole har mulighed for at
søge om tilskud til specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand efter en taxametermodel, men det er
på ingen måde sikkert, at en fri grundskole får
bevilget tilskuddet (»Specialundervisning på frie
grundskoler«, Børne- og Undervisningsministeriets
hjemmeside).
Der fastsættes årligt et
særligt tilskud på finansloven til specialundervisning
og anden specialpædagogisk bistand på de frie
grundskoler (§ 11, stk. 1 a, friskoleloven,
lovbekendtgørelse nr. 1166 af 11. august 2022). Tilskuddet
ydes med en takst for den første elev, der opfylder
betingelserne for modtagelse af specialundervisning eller
specialpædagogisk bistand. Herefter falder taksterne pr. elev
til den tredje elev, hvorefter taksten er ens (§ 11 b i
friskoleloven, lovbekendtgørelse nr. 1166 af 11. august
2022). I 2023 udgør taksten for den første
specialundervisningselev 123.592 kr., for den anden
specialundervisningselev 111.233 kr., for den tredje og
følgende specialundervisningselever 74.155 kr.
(»Takstkatalog for finanslov 2023«, Finansministeriet,
2023).
Børne- og Undervisningsministeriet
ligger desværre ikke inde med tal om taksten for en
folkeskoleelev. Derfor har forslagsstillerne fået
tænketanken CEPOS til at regne på taksten. CEPOS har
anvendt offentligt tilgængelige data fra
www.statistikbanken.dk og www.uddannelsesstatistik.dk og vurderer,
at stykprisen for en specialklasseelev i folkeskolen er ca. 230.000
kr. i 2022 p-niveau.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at
tilskuddet til specialundervisning og anden specialpædagogisk
støtte bør følge eleven, således at
elever på de frie grundskoler kan modtage samme tilskud som
elever i folkeskolen.
Der er i høj grad behov for, at
tilskuddet følger eleven. Antallet af
specialundervisningselever i de frie grundskoler er nemlig
fordoblet i perioden 2016-2021 og stiger markant i disse år
(»Kommuner nedprioriterer friskoleelever«, Peter Bendix
Pedersen, Friskolerne.dk, den 9. april 2021). I 2018 var der 2.749
elever i de frie grundskoler med et stort støttebehov, mens
antallet var 1.895 elever i folkeskolen. De frie grundskoler havde
således, sammenlignet med folkeskolen, flere elever med et
stort støttebehov - selv om 80 pct. af grundskoleeleverne i
Danmark går i en folkeskole (»Skolens samfundsansvar -
de 7 samfundsløfter«, Privateskoler.dk, oktober
2020).
En række frie grundskoler tilbyder
allerede i dag specialundervisning, men der ligger et stort
uforløst potentiale i at få de frie grundskoler til at
løfte en større del af ansvaret på
specialområdet. Faktisk har hele 91 pct. af de frie
grundskoler undervisere og vejledere, der er uddannet til at
varetage opgaver med elever med særlige behov (»Skolens
samfundsansvar - de 7 samfundsløfter«,
Privateskoler.dk, oktober 2020).
Det er forslagsstillernes opfattelse, at
forslaget vil bidrage til, at flere frie grundskoler vil
løfte en større del af det sociale ansvar, eftersom
de frie grundskoler ikke på samme måde som i dag vil
være nødsaget til at afvise elever pga. manglende
ressourcer til specialundervisning og anden specialpædagogisk
bistand.
Forslaget vil desuden bidrage til, at
forældre til børn med særlige behov får
større mulighed for at vælge et alternativ til
folkeskolen, idet tilskuddet til specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand vil følge eleven, uanset om
eleven går på en fri grundskole eller i en
folkeskole.
Det bemærkes, at der ifølge
tænketanken CEPOS ikke forventes at være
økonomiske merudgifter forbundet med forslaget, da pengene
blot vil følge eleven fra kommunen til en fri
grundskole.
Skriftlig fremsættelse
Helena Artmann
Andresen (LA):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om, at
tilskud til specialundervisning og anden specialpædagogisk
bistand skal følge eleven.
(Beslutningsforslag nr. B 8)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.