Fremsat den 2. april 2024 af Christian Friis Bach (RV) og Christina Olumeko (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om et 3-årigt forsøg med et
borgerting
Folketinget opfordrer regeringen til inden
udgangen af 2024 at fremsætte et lovforslag om at etablere et
3-årigt forsøg med et borgerting, der kan
rådgive Folketinget i udvalgte problemstillinger og
derigennem kan styrke den demokratiske samtale i forbindelse med
større politiske beslutninger i Danmark.
Det foreslås desuden, at der
nedsættes en ekspertgruppe, som i samarbejde med
borgertingets medlemmer skal evaluere forsøgsordningen og
efter 3 år vurdere, hvordan borgertingsmodellen fungerer, og
om det skal anbefales, at borgertinget gøres permanent.
Bemærkninger til forslaget
De demokratiske institutioner og tilliden til
demokratiet og politikerne er under pres i Danmark og i store dele
af verden. Europarådet har i Reykjavikdeklarationen fra den
16.-17. maj 2023 understreget nødvendigheden af at
værne mod demokratisk tilbagetog og af, at vi værner
mod trusler imod vores demokrati. Samtidig står vi over for
flere sammenfiltrede, komplekse og alvorlige problemer, som det
politiske system har svært ved at løse. Jo mere
gennemgribende og komplekse samfundsudfordringer er, desto
større behov er der for inddragelse af flere
beslutningstagere og borgere. Det er derfor afgørende at
styrke den dialogbaserede borgerinddragelse i Danmark. Med
forslaget skal der igangsættes en 3-årig
forsøgsordning, der etablerer et borgerting, der skal teste
deliberativt demokrati på nationalt niveau i Danmark.
Hvad er et borgerting?
Borgerting (eller borgersamlinger) er et
værktøj til at løse svære
værdimæssige dilemmaer og rådgive i konkrete
problemstillinger. I et borgerting bliver en repræsentativ
gruppe af borgere udvalgt ved stratificeret lodtrækning. Det
betyder, at borgertingets medlemmer i høj grad afspejler
befolkningen. Borgertinget arbejder med et bestemt
spørgsmål, tema eller problemstilling. Borgerting er
uafhængige og får undervejs bistand fra eksperter og
rådgivere. Borgerting adskiller sig fra andre
borgerinddragelsesmetoder, ved at borgerting er en mere bindende
måde at inddrage borgere på, og at borgerting typisk er
bedre forankret til det politiske system. Det skal bemærkes,
at borgerting og borgersamlinger benytter den samme metode, og
internationalt hører de under kategorien mini-publics. I
dansk kontekst anvendes begrebet borgersamlinger typisk i kommunal
og regional kontekst.
Formålet med et forsøg med
borgerting
Borgertinget skal bidrage til den offentlige
demokratiske samtale og styrke forbindelsen mellem borgere i
Danmark og Folketingets arbejde i forbindelse med større
politiske forandringer i Danmark.
Hensigten er, at Folketinget ved at tage nye
demokratiske værktøjer i brug også kan inspirere
resten af det danske demokrati og fremme den politiske deltagelse i
Danmark. Det langsigtede mål er en samlet demokratistrategi
for hele Danmark, hvor borgerinddragelse på alle niveauer
styrkes og bindes sammen, og at vi i Danmark følger
Europarådets Ministerkomités anbefalinger om
principper for deliberativt demokrati (Recommendation
CM/Rec(2023)6) fra september 2023, der skal sikre integriteten og
effektiviteten af initiativet, hvorved deliberative processer kan
supplere vores repræsentative demokrati.
Et borgerting forankret i Folketinget
bør etableres med et lovforslag, der både sikrer den
organisatoriske ramme og den nødvendige finansiering af et
sekretariat. Forslagsstillerne ønsker, at borgertinget skal
agere på samme faglige niveau som Folketingets fagudvalg.
Borgertingets struktur
Forslagsstillerne foreslår, at
borgertinget nedsættes af Folketinget og afdækker flere
konkrete dilemmaer, der er klart defineret på forhånd,
over en række borgersamlinger, hvor deltagerne klædes
på med relevant viden af forskellige eksperter og
synspunkter. Disse konkrete emner skal på forhånd
være defineret og kan enten afgøres af Folketinget ved
et flertal eller via borgerforslag. Forslagsstillerne
foreslår, at borgertinget beskæftiger sig med op til
seks problemstillinger i den 3-årige forsøgsperiode.
Heraf foreslår forslagsstillerne, at borgertinget kunne
diskutere emner som f.eks. atomkraft og aktiv
dødshjælp. Begge problemstillinger er emner, som
optager befolkningen, og som har givet anledning til megen debat
mellem Folketingets partier. Borgertinget skal organiseres og
faciliteres efter OECD's »Guidelines for Citizen
Participation Processes« og Europarådets
Ministerkomités anbefalinger om principper for deliberativt
demokrati.
Forslagsstillerne lægger vægt
på, at der designes en model for et borgerting, der er
tilpasset det danske politiske system og udviklet i samarbejde med
både lokale og internationale eksperter på
området.
Et borgerting består typisk af 100
borgere udvalgt efter stratificeret lodtrækning for at sikre
et repræsentativt udsnit af befolkningen i forhold til alder,
køn, beskæftigelse, uddannelse og bopæl m.v. Et
borgerting bemyndiges ikke til at fremsætte lov- eller
beslutningsforslag i Folketinget, men har derimod en
rådgivende rolle over for Folketinget.
Det er væsentligt, at borgertinget
forankres i det politiske system. Forslagsstillerne foreslår,
at forankringen sker, ved at borgertingets anbefalinger behandles
af både de respektive fagudvalg og regeringen, og at
anbefalingerne drøftes af Folketingets partier ved en
forespørgselsdebat med henblik på at vurdere behovet
for lovgivning, og at der dermed gives en konkret og
fyldestgørende tilbagemelding på de forslag,
borgertinget fremsætter.
Som udgangspunkt foreslås det, at
deltagerne i borgertinget udvælges for 1 år ad gangen.
Ministre, personer i valgte politiske embeder, dommere og
højerestående embedsmænd i
centraladministrationen skal ikke kunne være medlemmer af
borgertinget. Det foreslås, at medlemmer af borgertinget
kompenseres for deres arbejdsindsats ved et honorar. Medlemmer af
borgertinget skal desuden kompenseres for rejseudgifter i
forbindelse med møder i borgertinget.
Borgertinget kan have til huse i
Landstingssalen og dermed udnytte den arkitektoniske balance, som
er udtrykt i designet af Christiansborg.
Forslagsstillerne opfordrer regeringen til at
invitere Folketingets partier til drøftelser af
borgertingets struktur.
Udviklingen inden for
borgerinddragelse
Der er over de seneste år sket en
rivende udvikling inden for borgerinddragelse.
I København har man etableret en
borgersamling om holdningerne til Lynetteholmen, og i Gentofte
Kommune har man et borgerråd til at svare på
spørgsmål om klimaudfordringen. Der kan også
hentes erfaringer fra det Klimaborgerting, der fik til opgave
»at debattere borgernære dilemmaer forbundet med den
grønne omstilling samt give input og anbefalinger til
udarbejdelse af klimahandlingsplanerne«, jf. Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriets konceptpapir for Klimaborgertinget af 29.
juni 2020.
Andre steder i verden er man gået endnu
længere og har indført forskellige former for
borgerting med gode erfaringer. Det gælder bl.a. i dele af
Canada og Australien og i byer som Paris og Madrid, der har et
permanent borgerting.
I Irland nedsætter parlamentet ad
hoc-borgerting med forskelligt politisk fokus. De irske borgerting
kan komme med konkrete anbefalinger til det nationale parlament,
hvilket bl.a. har medvirket til, at parlamentet har valgt at
afskaffe et forbud mod abort, som det er beskrevet i artiklen
»I Irland har borgerting skabt store forandringer. Det
bør Danmark lade sig inspirere af« på
www.information.dk fra den 22. maj 2019. Senest har Irland nedsat
et borgerting, der skulle give anbefalinger til parlamentet om
løsninger på stofmisbrug og biodiversitet.
Et andet eksempel er den tyske Bundestag, som
netop er begyndt at nedsætte skiftende borgerting i
forbindelse med deres politikudvikling. Også EU-Kommissionen
er begyndt at bruge citizens' panels, der metodisk ligger tæt
på borgertingsmetoden, til politikudvikling.
I det østbelgiske tysktalende parlament
i byen Eupen har man indført et permanent borgerting, hvor
der er en løbende rotation af borgere for at undgå, at
borgertinget bliver et andetkammer i parlamentet, og samtidig har
borgertinget også skiftende emnevalg. Emnet vælges af
et borgerråd, der består af borgere, som løbende
udskiftes. Parlamentet har således lavet en todelt permanent
konstruktion, hvor det er borgerne, som løbende
vælger, hvilket emne borgerne i borgertinget skal
beskæftige sig med. Ordningen er bl.a. beskrevet i artiklen
»Institutionalising Citizen Deliberation in Parliament: The
Permanent Citizens' Dialogue in the German-speaking Community of
Belgium« i tidsskriftet Parliamentary Affairs, januar
2022.
Man kan også lade sig inspirere af
arbejdet under OECD's ekspertpanel The Future of Democracy,
Europa-Kommissionens Competence Centre on Participatory and
Deliberative Democracy og det internationale netværk
Democracy R&D, der rummer nogle af de dygtigste eksperter og
organisationer inden for demokrati, borgerinvolvering og
deliberative metoder.
Skriftlig fremsættelse
Christian Friis
Bach (RV):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om et
3-årigt forsøg med et borgerting.
(Beslutningsforslag nr. B 197)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.