Fremsat den 29. februar 2024 af Steffen Larsen (LA),
Sólbjørg Jakobsen (LA) og Alex Vanopslagh (LA)
Forslag til folketingsbeslutning
om anvendelse af kropskameraer i politiet og
deling af optagelser med offentligheden
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af indeværende folketingsår at
fremsætte et lovforslag, der pålægger politiet at
anvende kropskameraer, og at skabe de retlige rammer for, at
politiet har mulighed for at frigive deres optagelser i uredigeret
form til offentligheden.
Bemærkninger til forslaget
Internationale erfaringer
De internationale erfaringer med politiets
brug af kropskameraer viser betydelige positive effekter både
på politiets adfærd over for borgerne, på
borgernes adfærd over for politiet og på faldet i
antallet af klager over politiets adfærd.
En undersøgelse fra University of
Chicago Crime Lab fra 2021 viste, at i de politidistrikter, hvor
man anvendte kropskameraer, var antallet af klager over politiet
faldet med 17 pct., mens undersøgelsen samtidig viste, at i
samme politidistrikter faldt politiets anvendelse af fysisk magt
med 10 pct., jf. »Body-Worn Cameras in Policing: Benefits and
Costs«, Morgan C. Williams Jr. m.fl., den 25. marts 2021.
Konfliktnedtrappende effekt
I Danmark igangsatte Rigspolitiet i 2021 et
pilotprojekt med krops-, hjelm- og køretøjsmonterede
kameraer i fem politikredse. Erfaringerne fra projektet er endnu
ikke offentliggjort, men meget tyder på, at de er positive
på flere områder. F.eks. oplever politibetjentene
kameraerne som konfliktnedtrappende, ligesom borgerne bliver mere
bevidste om deres egen sprogbrug og adfærd, og det samme
gør betjentene. Brugen af kropskameraer synes således
at være med til at afværge konflikter og øge
retssikkerheden både for den enkelte betjent og for
borgerne.
Retssikkerhed
Antallet af klager over politiets adfærd
til Den Uafhængige Politiklagemyndighed (DUP) er mere end
fordoblet på 6 år fra 2017 til 2022, hvor der i 2022 er
indgivet 1.031 klager, men stort set ingen får medhold
(»Antallet af klager over politiet er mere end fordoblet
på seks år - men nærmest ingen borgere får
medhold«, Politiken, den 24. november 2024).
Det kan skyldes to ting. Ifølge
Politiforbundets formand, Heino Kegel, er klagerne »langt hen
ad vejen ubegrundede og i chikanøst øjemed«,
jf. »Skal politiet bære kropskamera? Politiforbundets
formand er ikke afvisende«, dr.dk, den 27. september 2023.
På den anden side mangler der ofte klare objektive beviser,
når Den Uafhængige Politiklagemyndighed behandler
klagerne, hvorfor klagerne i sidste ende ikke fører til
kritik eller en anden sanktion. Så enten er de fleste klager
ubegrundede, eller også er de stort set umulige at bevise.
Uanset hvad årsagen er, vil kropskameraer være med til
at sikre en større grad af objektivitet, når der
opstår tvivl om politiets arbejde. Kropskameraerne kan
bidrage til at modbevise forkerte beskyldninger om den enkelte
betjents adfærd, ligesom de kan skabe større
gennemsigtighed i tilfælde, hvor politiet måtte have
handlet ud over deres magtmandat.
Frigivelse af optagelser
Der har den seneste tid været omtalt
flere sager i medierne, hvor politiets handlinger har været
genstand for debat. Private optagelser af politiforretninger har
fundet vej til medierne, og der er hurtigt opstået en
stemning af, at politiet er gået for hårdhændet
til værks. Som eksempel kan nævnes sagen fra
Christianshavn i september 2023, hvor en 43-årig mand blev
anholdt, og hvor politiet under anholdelsen anvendte peberspray,
eller en sag, hvor en betjent i forbindelse med en fodboldkamp
mellem FC København og Brøndby IF i november 2023
slog en person gentagne gange med sin knippel. Fælles for
disse sager er, at de private optagelser, som historierne i
medierne hviler på, ikke viser det fulde billede. Vi ved
således reelt ikke, hvad der er gået forud, fordi
videoerne, der gengives, bl.a. i medierne og på sociale
medier, først viser episoderne fra det tidspunkt, hvor
situationen er eskaleret så meget, at politiet er nødt
til at anvende fysisk magt.
For at imødegå dette problem
bør politiet have mulighed for at frigive uredigerede
optagelser fra en politiforretning til offentligheden - både
optagelser fra kropskameraer, men også fra de
køretøjsmonterede kameraer, som allerede anvendes i
dag.
Ifølge svar fra justitsministeren kan
politiet i dag dele optagelser med offentligheden, hvis det er
nødvendigt for bl.a. at forebygge, efterforske,
afsløre eller retsforfølge strafbare handlinger, jf.
retshåndhævelseslovens § 9, REU alm. del - svar
på spørgsmål 347. Forslagsstillerne
ønsker at udvide denne beføjelse, så politiet
også kan frigive uredigerede optagelser for over for
offentligheden at kunne dokumentere, hvordan politiet har handlet
under bestemte politiforretninger.
De øvrige regler vedrørende
databeskyttelse m.v. skal naturligvis stadig overholdes, hvorfor
det skal være muligt for politiet at sløre personer i
videoen, f.eks. arrestanter, vidner, udenforstående og
betjente.
For at sikre mest mulig gennemsigtighed finder
forslagsstillerne det vigtigt, at politiets videooptagelser
underlægges de almindelige regler om aktindsigt.
Finansiering
Ud fra studier og analyser fra amerikanske
delstater, hvor man bruger kropskameraer, vurderes det, at
omkostningerne til at udbrede kropskameraer til alle politikredse i
Danmark vil være omkring 17.000 kr. pr. kamera om året,
jf. »Cost analysis of policy body-worn cameras in Maryland: A
Review and Results of National Studies Applied to Maryland«,
Matthew Crowe, Economic Development Analyst and Gene Lauer,
Economic Development Consultant, Energetics Technology Center,
2021. Det vurderes samlet at beløbe sig til ca. 100 mio. kr.
om året, hvis det forudsættes, at det ca. er halvdelen
af landets polititjenestemænd, der er på gaden på
samme tid, jf. HR Nøgletal, januar-december 2023,
Rigspolitiet.
Forslagsstillerne anviser finansieringen ved
at nedbringe antallet af ansatte i Erhvervsstyrelsen til niveauet
før Covid-19 pandemien. I første kvartal af 2019 var
der 576 ansatte i Erhvervsstyrelsen, mens der ved seneste
opgørelse i 2022 var 1.049 ansatte. Det vurderes, at det
samlet vil kunne frigive 500 mio. kr., hvis antallet af ansatte i
Erhvervsstyrelsen nedbringes til samme niveau som 1. kvartal
2019.
Skriftlig fremsættelse
Steffen Larsen
(LA):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
anvendelse af kropskameraer i politiet og deling af optagelser med
offentligheden.
(Beslutningsforslag nr. B 134)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.