Fremsat den 4. oktober 2023 af Pernille Vermund (NB) og Kim Edberg Andersen (NB)
Forslag til folketingsbeslutning
om nedsættelse af elafgiften til EU's
minimumssats
Folketinget pålægger regeringen
hurtigst muligt og inden udgangen af 2023 at fremsætte et
lovforslag, der skal sikre, at elafgiften nedsættes til EU's
minimumssats på 0,8 øre pr. kWh. Forslaget skal
finansieres ved brug af midler fra det finanspolitiske
råderum, der har vist sig at være større frem
mod 2030 end først antaget.
Bemærkninger til forslaget
Den midlertidige
lempelse af elafgiften til EU's minimumssats på 0,8
øre pr. kWh udløb den 1. juli 2023.
Nu betaler
danskerne igen de højeste energiafgifter i Europa. Alene i
anden halvdel af 2023 vil det betyde en merudgift for Danmarks 2,8
mio. private elkunder på op mod 5 mia. kr. i en tid, hvor
elprisen fortsat er markant højere end før
energikrisen (»Koster elkunder 10 mia. kr. om året:
Kritikere vil lægge elafgiften i graven«,
Energiwatch.dk, den 9. juni 2023). Det belaster de danske familier
og koster både velstand og arbejdspladser at beskatte energi
hårdt.
Den store del af
danskernes elregning er afgifter til staten. Over halvdelen er moms
og afgifter. Samtidig vil politikerne have danskerne til at bruge
mere strøm frem for andre energikilder.
Forslagsstillerne
foreslår derfor at sænke elafgiften til det minimum,
som er tilladt ifølge EU-reglerne. Stod det til
forslagsstillerne, burde elafgiften helt væk, men det
må Danmark ikke for EU.
En nedsættelse af elafgiften til EU's
minimumssats vil give en gennemsnitlig dansk familie med et
årligt elforbrug på 4.000 kWh en besparelse på
omkring godt 3.500 kr. inklusive moms i 2024. Elafgiften aftager
frem mod 2030, hvorfor skattelettelsen vil falde til knap 2.800 kr.
i 2030. Begge beløb er opgjort i 2023 priser. Tiltaget
vurderes efter såkaldt tilbageløb og adfærd at
koste statskassen 7,1 mia. kr. i 2024 faldende til 5,6 mia. kr. i
2030 (opgjort i 2023-niveau). (Egen beregning foretaget på
baggrund af »Faktaark - Lempelse af elafgift til minimumssats
i seks måneder«, Finansministeriet, den 23. september
2022, se »Aftale mellem regeringen og Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Alternativet og Moderaterne om:
Vinterhjælp (23. september 2022)«.)
Beregninger fra
Danske Bank har endvidere vist, at en nedsættelse af
elafgiften til EU's minimumssats vil give en gennemsnitlig dansk
familie med to voksne og to børn en besparelse på
omkring 3.600 kr. om året (»Beregninger viser, hvor
mange penge en familie kan spare ved sænkelse af
elafgiften«, nyheder.tv2.dk, den 6. september 2022). Det er
især de lavtlønnede, som rammes af de høje
elafgifter. Afgifterne vender så at sige den tunge ende
nedad.
De
miljøøkonomiske vismænd fastslog i december
2022, at den samfundsøkonomiske gevinst ved at afskaffe
elafgiften vil være 2 mia. kr. i 2030. I samme rapport
stemples elafgiften desuden som en »forvridende skat«,
der kan afskaffes, uden at et stigende elforbrug vil puste til
klimaopvarmningen, fordi »størstedelen af elforbruget
dækkes af vedvarende energi«, jf. artiklen på
Energiwatch.dk som omtalt ovenfor.
Erfaringerne med
lempelse af elafgiften er gode, og forslaget kan finansieres ved
brug af midler fra det finanspolitiske råderum, der har vist
sig at være større frem mod 2030 end først
antaget. (»Danmarks konvergensprogram 2023«,
Finansministeriet, maj 2023, og »2030-planforløb:
Grundlag for udgiftslofter 2027«, Finansministeriet, den 31.
august 2023.)
Med dette
beslutningsforslag anvises et simpelt, finansieret og effektivt
indgreb, der kommer danskerne, og særligt danske familier,
til gode og tillader dem at bestemme over flere af deres egne
penge.
Regeringen skal
hurtigst muligt og inden udgangen af 2023 fremsætte et
lovforslag, der skal sikre, at elafgiften nedsættes til EU's
minimumssats på 0,8 øre pr. kWh.
Skriftlig fremsættelse
Pernille Vermund
(NB):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
nedsættelse af elafgiften til EU's minimumssats.
(Beslutningsforslag nr. B 1)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.