Tak for det, formand, og tak for spørgsmålet. Jeg kan i hvert fald indledningsvis bekræfte, at Post Danmarks ledelse har besluttet at reducere antallet af udleveringssteder med ca. 200 på grund af nedgang i pakkemængderne.
Selv med en reduktion på ca. 200 udleveringssteder vil Post Danmark stadig have et omfattende net af pakkeudleveringssteder med over 1.100 postbetjeningssteder med personlig betjening og over 1.300 pakkebokse og nærbokse med selvbetjening. Post Danmarks net af udleveringssteder vil efter reduktionen fortsat være omfattende, endda mere omfattende end for 5 år siden. Endelig kan man også få omdelt sin pakke helt frem til bopælen, men det er selvfølgelig lidt dyrere.
Men det er sådan, at indsamling og omdeling af pakker i dag foregår i konkurrence mellem en række større postvirksomheder. Alle disse postvirksomheder har et vidtforgrenet net af udleveringssteder. En undersøgelse foretaget af ministeriet før jul viste, at GLS har 1.750 pakkeshops, Bring har 1.281 pakkeshops og DAO/Bladkompagniet har 1.100 pakkeshops. Disse virksomheder er ligesom Post Danmark landsdækkende. Der er således god adgang til at få befordret sine pakker i Danmark.
Så til slut må jeg også sige, at jeg ikke vil gøre mig til dommer i en sag, hvor postvirksomhederne skal kappes om at levere den bedst mulige service til deres kunder. Post Danmark kan ligesom andre virksomheder stå i en situation, hvor det er nødvendigt at reducere omkostningerne, når markedet ændrer sig i nedadgående retning. Det er i tråd med lovgivningen, idet Post Danmark skal drives forretningsmæssigt. Det betyder samtidig, at jeg som minister hverken kan eller skal involvere mig i beslutninger af forretningsmæssig karakter.