Skriftlig fremsættelse (29. marts
2023)
Justitsministeren
(Peter Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
indsamling m.v. (Ændring af Indsamlingsnævnets
sammensætning, øgede kontrolmuligheder m.v.)
(Lovforslag nr. L 87)
Den digitale udvikling ændrer
løbende spillereglerne for myndigheder, der skal navigere
på områder, der konstant påvirkes af de nye
muligheder, fremgangsmåder m.v. På
indsamlingsområdet foregår en stor del af
indsamlingerne f.eks. nu på internettet. Udviklingen stiller
nye krav til Indsamlingsnævnets varetagelse af nævnets
opgaver.
På denne baggrund foreslås en
række ændringer af lov om indsamling m.v. (herefter
indsamlingsloven), som skal understøtte kontrollen og
tilsynet på indsamlingsområdet i lyset af den
teknologiske udvikling.
For det første gives
Indsamlingsnævnet mulighed for at meddele afslag på en
ansøgning om en etårig indsamlingstilladelse efter
indsamlingslovens § 3, hvis forhold ved tidligere indsamlinger
giver anledning til at formode, at loven eller bestemmelser udstedt
i medfør af loven ikke vil blive fulgt. Muligheden for at
meddele afslag skal forhindre, at den samme indsamler gentagne
gange overtræder indsamlingsloven. Indsamlingsnævnet
vil desuden kunne tilbagekalde allerede meddelte tilladelser under
de samme omstændigheder.
For det andet udvides
Indsamlingsnævnets kompetence, så nævnet kan
træffe afgørelse om, hvorvidt en indsamling er
omfattet af indsamlingsloven, hvilket forventes at
smidiggøre nævnets sagsbehandling til gavn for
borgerne, ligesom nævnet får mulighed for at
fastlægge praksis for lovens anvendelsesområde.
For det tredje ændres
Indsamlingsnævnets sammensætning, så nævnet
tilføres særlig viden om IT og digital udvikling. En
meget stor del af indsamlingerne sker udelukkende eller
næsten udelukkende på internettet, f.eks. gennem
sociale medier, indsamlingsplatforme og streamingtjenester, og der
er behov for at tilpasse nævnets sammensætning,
så den afspejler denne udvikling og tager højde for,
at nævnet er sammensat af de rette kompetencer på
indsamlingsområdet.
For det fjerde lettes
Indsamlingsnævnets behandling af oplysninger. Det
gøres således muligt at indføre regler om
obligatorisk brug af en digital løsning til indsendelse af
ansøgninger og regnskaber. Muligheden for en øget
automatiseret behandling af oplysningerne i regnskabet vil
kvalificere og understøtte en risikobaseret
efterfølgende manuel kontrol af regnskaberne.
Endelig indeholder lovforslaget en ny
bestemmelse om, at søgsmål til prøvelse af
afgørelser efter indsamlingsloven skal være anlagt
inden for en 6 måneders frist. Forslaget har til formål
at sikre hensynet til, at der efter en periode ikke kan rejses
tvivl om rigtigheden af en afgørelse truffet efter
indsamlingsloven.
Lovforslaget er en delvis
genfremsættelse af et tidligere lovforslag, som blev fremsat
den 5. oktober 2022, jf. Folketingstidende 2022-23 (1. samling), A,
L 6 som fremsat. Det fremhæves, at et initiativ om at undtage
belønningsbaseret crowdfunding fra indsamlingslovens
anvendelsesområde i modsætning til det tidligere
fremsatte lovforslag ikke indgår i lovforslaget, ligesom
datoen for ikrafttræden er ændret.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.