Fremsat den 17. marts 2023 af Lisbeth Bech-Nielsen (SF) og Signe Munk (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at tilføje et klimamandat til
Finanstilsynets formål
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2023 at sikre, at Finanstilsynet integrerer
klimarisici i dets løbende tilsyn med finansielle
institutioner.
Bemærkninger til forslaget
Med klimaforandringerne følger
betydelige finansielle risici i form af både fysiske risici
og transitionsrisici. De fysiske risici dækker over
temperaturstigninger, ekstremt vejr og naturkatastrofer, der kan
påvirke markedsværdien af fysisk ejede aktiver
såsom bygninger og infrastruktur. Transitionsrisici er
forbundet med overgangen til en mere bæredygtig
økonomi, f.eks i forbindelse med indførelse af
CO2-afgifter eller ændrede
forbrugsmønstre, som fører til ændringer i
værdien af aktiver. Ifølge Finanstilsynet kan
klimaforandringerne påvirke den finansielle stabilitet som en
konsekvens af den transformation, samfundet står overfor,
ligesom de klimarelaterede risici har en række implikationer
for den finansielle sektor og for realøkonomien
(»Klimaforandringer og bæredygtig finansiering i den
finansielle sektor - Fokusområde«, Finanstilsynet,
2021).
Blandt centralbanker og finansielle tilsyn er
der konsensus om, at hverken prisstabilitet eller finansiel
stabilitet kan opretholdes uden at tage hensyn til klimakrisen og
biodiversitetstabets implikationer. Der er således en
stigende anerkendelse af, at både centralbankerne og de
finansielle tilsyn bærer et ansvar for at sikre, at kampen
mod klimaforandringer og biodiversitetstab bliver en succes - dels
som et mål i sig selv, dels for at afbøde finansielle
risici (»What do central bank mandates mean for climate and
nature? «, Green Central Banking, 2022). I 2017 oprettede en
gruppe af centralbanker og finanstilsyn »the Central Banks
and Supervisors Network for Greening the Financial System«,
NGFS (»Origin and Purpose«, NGFS, 2019), med det
formål at hjælpe med at styrke de globale tiltag, som
er nødvendige for at møde Parisaftalens mål og
at styrke det finansielle systems rolle i forhold til at
håndtere risiko og mobilisere kapital til grønne
investeringer i en bredere kontekst af bæredygtig udvikling.
NGFS har i dag over 120 medlemmer, herunder Danmarks Nationalbank
og Finanstilsynet, som har været medlemmer siden 2019
(»Membership«, NGFS, 2022). NGFS påpeger bl.a.,
at naturrelaterede risici, f.eks. relateret til biodiversitetstab,
kan få signifikante makroøkonomiske implikationer, og
at en manglende evne til at tage hensyn til, afbøde og
tilpasse sig dette er en kilde til risici for den finansielle
stabilitet (»NGFS acknowledges that nature-related risks
could have significant macroeconomic and financial
implications«, NGFS, 2022).
Ifølge Nationalbanken risikerer
institutioner og investorer at tabe på lån og
investeringer til store CO2-udledere, der ikke omstiller sig i tide
(»Virksomheders klimakommunikation er ikke forbundet med
færre udledninger«, Danmarks Nationalbank, oktober
2022). Når fossile brændsler over tid bliver mindre
konkurrencedygtige vis-a-vis vedvarende energi, risikerer
institutioner og investorer at ende med strandede aktiver, hvilket
vil sige aktiver, som har tabt store dele af deres værdi.
IPCC påpeger i deres rapport fra 2022, at en
begrænsning af klimaforandringerne til en temperaturstigning
på 2 grader celsius vil resultere i strandede aktiver for
over 4 billioner US dollar, og at en opfyldelse af Parismålet
om 1,5 grader celsius forventes at føre til et beløb,
der er signifikant højere (»Climate change 2022 -
Mitigation of climate change«, IPCC, 2022).
Finanstilsynets rolle
Finanstilsynet har til opgave at føre
tilsyn med den finansielle sektor i Danmark og medvirke til at
sikre finansiel stabilitet og tillid til finanssektoren. Med den
brede anerkendelse af klimaforandringernes indflydelse på den
finansielle stabilitet bør Finanstilsynet derfor føre
tilsyn med klimarelaterede finansielle risici som en del af deres
løbende tilsynsarbejde.
Forslagsstillerne mener derfor, at det er
nødvendigt at indføre klimahensyn som et
særskilt mandat for Finanstilsynet. Det skal således
være en højt prioriteret opgave for Finanstilsynet at
føre tilsyn med klimarelaterede finansielle risici som en
del af deres løbende tilsynsarbejde. Dette indebærer,
at Finanstilsynet skal inkludere klimarelaterede risici, når
de skal vurdere bl.a. banker og pensionskassers risikostyring.
Finansiering
Tilsynet med klimarelaterede finansielle
risici vurderes at medføre et behov for nogle ekstra
årsværk hos Finanstilsynet, hvilket som for
Finanstilsynets øvrige opgaver vil blive finansieret gennem
afgiften opkrævet hos de finansielle institutioner.
Skriftlig fremsættelse
Lisbeth Bech-Nielsen
(SF)
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
tilføje et klimamandat til Finanstilsynets formål.
(Beslutningsforslag nr. B 89)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.