Fremsat den 17. marts 2023 af Peter Kofod (DF),
Alex Ahrendtsen (DF), Mikkel Bjørn (DF),
Pia Kjærsgaard (DF),
Morten Messerschmidt (DF),
Mette Thiesen (DF) og Nick Zimmermann (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om nedsættelse af registreringsafgiften
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af indeværende folketingsår at udarbejde
en plan for en gradvis nedsættelse af registreringsafgiften
for personbiler med en afgiftspligtig værdi på op til
500.000 kr., således at den øverste
progressionsgrænse i registreringsafgiften hæves fra
210.600 kr. til 500.000 kr.
Bemærkninger til forslaget
Registreringsafgiften er en afgift, der
pålægges ved køb af en ny bil, og den er en af
de højeste i OECD (Finansudvalget, alm. del - endeligt svar
på spørgsmål 284, folketingsåret 2017-18).
Den nuværende registreringsafgift på køb af
personbiler er en betydelig økonomisk byrde for
familier.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at en
nedsættelse af registreringsafgiften vil have flere
fordele.
Afgiften har for det første en
betydelig indvirkning på danske borgere og fungerer som en
stor hindring for at købe bil. En sådan afgift
belaster i højere grad personer med lavere indkomst end dem
med højere indkomst, og på den måde skaber det
en økonomisk ulighed for borgerne i det danske samfund.
Nedsættelse af afgiften vil være med til at sikre
mindre ulighed for borgere i Danmark i forhold til adgangen til at
erhverve en sikker og pålidelig personbil i mellemklassen,
der er egnet som familiebil.
For det andet er det forslagsstillernes
opfattelse, at nedsættelsen af afgiften vil øge
mobiliteten og herved også arbejdsudbuddet. Mange danske
familier har brug for en eller to biler for at få hverdagen
til at gå op i forhold til arbejde, indkøb og fritid.
Anskaffelsen af en bil gør det muligt at nå flere
væsentlige arbejdsopgaver og familieærinder, og
tidsgevinsterne ved at køre bil til arbejde vil gøre
det muligt at arbejde mere. Yderligere vil det være et
incitament for mange borgere til at flytte ud af de store byer
eller blive boende i mindre lokalsamfund, hvis adgangen til at
erhverve en pålidelig og sikker familiebil, der ikke er
udgiftskrævende, forøges.
For det tredje skønnes en
nedsættelse af registreringsafgiften fra 150 pct. til 85 pct.
at øge arbejdsudbuddet med ca. 1.800 personer, og en fuld
afskaffelse af afgiften vil øge arbejdsudbuddet med ca.
5.900 personer. Der er således store
samfundsøkonomiske fordele ved at nedsætte afgiften
(Skatteudvalget, alm. del - endeligt svar på
spørgsmål 726, folketingsåret 2021-22).
Endelig og for det fjerde tilskynder den
nuværende registreringsafgift på 150 pct. borgere til
at beholde deres gamle biler i stedet for at opgradere til nye,
mere brændstofeffektive og sikre modeller. Nedsættelse
af registreringsafgiften vil øge efterspørgslen
på mere miljøvenlige biler, da de ofte har en markant
lavere udledning af giftige gasser i forhold til ældre
modeller. En nedsættelse vil derfor bidrage til en mere
grøn og miljøvenlig bilpark.
Det er derfor forslagsstillernes ønske,
at regeringen udarbejder en plan for en gradvis reduktion af
registreringsafgiften navnlig med fokus på personbiler i
mellemklassen, så det danske samfund kan drage fordel af de
goder, som en reduktion vil medføre, heriblandt de positive
virkninger, det vil have på arbejdsudbuddet, bnp og
samfundsøkonomien. I den forbindelse bør der
udarbejdes en plan for finansiering af et umiddelbart forventet
provenutab for staten som følge af en løbende gradvis
nedsættelse.
I lyset af ovenstående indstiller
forslagsstillerne, at Folketinget træffer en beslutning om,
at regeringen inden udgangen af indeværende
folketingsår pålægges at udarbejde en plan for en
gradvis nedsættelse af registreringsafgiften på
personbiler med en afgiftspligtig værdi på op til
500.000 kr., således at den øverste
progressionsgrænse i registreringsafgiften hæves fra
210.600 kr. til 500.000 kr.
Finansiering
Ifølge beregninger vil en
nedsættelse af registreringsafgiften fra satsen på 150
pct. til en flad sats på 85 pct. medføre et provenutab
på 2 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd, mens
arbejdsudbuddet øges med ca. 1.800 personer (Finansudvalget,
alm. del - endeligt svar på spørgsmål 284,
folketingsåret 2017-18). Det er forslagsstillernes vurdering,
at en udvidelse af den øverste progressionsgrænse til
500.000 kr. vil medføre et mindre provenutab, der i
første omgang vil kunne finansieres gennem en reduktion af
omkostninger til udlændinge.
Skriftlig fremsættelse
Peter Kofod
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
nedsættelse af registreringsafgiften.
(Beslutningsforslag nr. B 70)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.