Fremsat den 31. august 2022 af finansministeren (Nicolai Wammen)
Forslag
til
Lov om fastsættelse af udgiftslofter for
stat, kommuner og regioner for finansåret 2026
§ 1.
Det statslige udgiftsloft for finansåret 2026
fastsættes til 566,9 mia. kr., hvoraf det statslige delloft
for driftsudgifter udgør 260,2 mia. kr., og det statslige
delloft for indkomstoverførsler udgør 306,7 mia.
kr.
Stk. 2. Det
kommunale udgiftsloft for finansåret 2026 fastsættes
til 287,8 mia. kr.
Stk. 3. Det
regionale udgiftsloft for finansåret 2026 fastsættes
til 132,3 mia. kr., hvoraf det regionale delloft for
sundhedsområdet udgør 129,4 mia. kr., og det regionale
delloft for de regionale udviklingsopgaver udgør 2,9 mia.
kr.
§ 2.
Uanset § 1, stk. 1, kan finansministeren foretage en
omfordeling mellem det statslige delloft for driftsudgifter og det
statslige delloft for indkomstoverførsler for
finansåret 2026, i det omfang det er begrundet i permanente
ændringer i fordelingen af udgifter omfattet af det statslige
delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for
indkomstoverførsler.
Stk. 2.
Finansministeren orienterer Folketingets Finansudvalg om
omfordelinger efter stk. 1 og offentliggør oplysninger herom
på Finansministeriets hjemmeside.
§ 3.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Loven
har virkning for finansåret 2026.
§ 4.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at
fastsætte konkrete niveauer for udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2026, jf. budgetlovens
§ 6, stk. 1. Danmarks økonomiske politik
tilrettelægges overordnet efter, at de offentlige finanser
holdes inden for de grænser, der følger af budgetloven
og EU-bestemmelser. For at understøtte, at udgifterne holder
sig inden for det planlagte, er der indført et
udgiftspolitisk styringssystem, hvormed der fastsættes
årlige udgiftslofter for henholdsvis stat, kommuner og
regioner. Lovforslaget afspejler udgiftslofter, der er i
overensstemmelse med regeringens 2030-planforløb, der
afspejler de politiske prioriteringer på forslag til
finanslov for finansåret 2023 og de finanspolitiske rammer
frem mod 2030.
2. Lovforslagets baggrund
Med hjemmel i budgetloven fremsætter
finansministeren samtidigt med forslaget til finanslov årligt
et forslag til lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for det fjerde af de følgende
finansår. Fastsættelsen af udgiftslofterne for det nye
fjerdeår, 2026, sker med henblik på at skabe klarhed om
de økonomiske rammer, som ligger til grund for
budgetteringen af forslagene til finanslovene for finansårene
2023 til 2026.
Der fastsættes i § 1 overordnet tre
separate udgiftslofter for henholdsvis stat, kommuner og regioner.
Det statslige udgiftsloft er opdelt i to dellofter for henholdsvis
driftsudgifter og indkomstoverførsler. Det kommunale
udgiftsloft er en øvre grænse for de kommunale
nettodriftsudgifter til service, mens det regionale udgiftsloft er
opdelt i to dellofter for henholdsvis sundhedsområdet og de
regionale udviklingsopgaver.
Et udgiftsloft angives som et beløb
opgjort i milliarder kroner med én decimal. Udgiftslofterne
skal overholdes af stat, kommuner og regioner hver især og
må ikke overskrides med henvisning til en samlet overholdelse
af summen af udgiftslofterne for de tre sektorer til sammen.
Nærværende lovforslag bygger
på en ny makroøkonomisk fremskrivning. De konkrete
forudsætninger for den mellemfristede fremskrivning, der
ligger til grund for loftsfastsættelsen, er beskrevet i 2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter
2026, der findes på Finansministeriets hjemmeside til
understøttelse af Folketingets behandling af
lovforslaget.
3. Fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2026
3.1. Gældende ret
Det følger af budgetlovens § 6,
stk. 1, at finansministeren samtidig med forslaget til finanslov
kan fremsætte et forslag til lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for det fjerde af de
følgende finansår.
Udgiftslofterne fastsætter en
øvre grænse for nærmere bestemte faktiske
udgifter i finansåret, jf. budgetlovens § 5, stk. 2.
3.2. Finansministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Udgiftslofterne for 2026 fastsættes med
afsæt i den forudsatte udgiftsudvikling i en fremskrivning af
dansk økonomi, hvor de årlige strukturelle offentlige
underskud højst må udgøre 1,0 pct. af BNP, og
hvor de mellemfristede mål for den offentlige saldo og
holdbarhedsindikatoren er opfyldt. Fremskrivningen er udelukkende
baseret på reformer og initiativer, der er fundet flertal for
i Folketinget.
Udgiftslofterne for 2026 er på den
baggrund fastsat i overensstemmelse med en opdateret mellemfristet
fremskrivning i august 2022, der er baseret på regeringens
finanslovforslag for 2023, og som er i overensstemmelse med de
finanspolitiske rammer i regeringens 2030-planforløb.
3.2.1. Fastsættelse af udgiftsloft for
staten
Fastsættelsen af det statslige delloft
for driftsudgifter følger samme principper som ved
fastsættelsen af udgiftslofterne for 2014-2025. Det statslige
delloft for driftsudgifter er på den baggrund fastlagt med
udgangspunkt i de budgetterede udgifter under det statslige delloft
for driftsudgifter i 2023, den årlige vækst i
råderummet, udviklingen i bidragene til EU og øvrige
overførsler til udlandet samt fremskrivningen af udgifterne
til forskning og udvikling mv. Det statslige delloft for
driftsudgifter udgør 566,9 mia. kr.
Tabel 1 | Udgiftlofter for staten
for finansåret 2026 | | Mia. kr. (2023 pris-
og lønniveau) | 2026 | Statsligt delloft for driftsudgifter | 260,2 | Statsligt delloft for
indkomstoverførsler | 306,7 |
|
Det er lagt til grund, at det finanspolitiske
råderum som udgangspunkt placeres under det statslige delloft
for driftsudgifter. Prioriteringen og fordelingen mellem det
statslige og de kommunale og regionale udgiftslofter vil i henhold
til budgetloven kunne justeres løbende i forbindelse med det
årlige bloktilskudsaktstykke, jf. budgetlovens § 8, stk.
1.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler omfatter ikke-ledighedsrelaterede
indkomstoverførsler og omfatter blandt andet udgifter til
folkepension, førtidspension, efterløn og SU samt
visse lovbundne driftsudgifter i forbindelse med
beskæftigelsesindsatsen, jf. budgetlovens § 9, stk.
4.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler er fastsat med afsæt i den
forudsatte udvikling i de ikke-ledighedsrelaterede
indkomstoverførsler i den mellemfristede fremskrivning.
Selve loftsfastsættelsen tager udgangspunkt i budgetteringen
af udgifterne på de konkrete finanslovskonti for det tredje
budgetoverslagsår (BO3-året) på forslag til
finanslov for finansåret 2023.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler afspejler også, at der er
indregnet en udsvingsbuffer på 1 pct. af de budgetterede
udgifter under det statslige delloft for
indkomstoverførsler, svarende til 3,0 mia. kr.
Udsvingsbufferen udgør en sikkerhedsmargin til
håndtering af eventuelle statslige merudgifter til
indkomstoverførsler omfattet af det statslige delloft for
indkomstoverførsler.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør på den baggrund 306,7
mia. kr. i 2026, jf. tabel 1.
De konkrete beregningsforudsætninger er
dokumenteret i Notat om fastsættelse af
udgiftslofter for 2026, der er offentliggjort på
Finansministeriets hjemmeside.
3.2.1.1. Afgrænsning af de statslige
dellofter
Det statslige delloft for driftsudgifter er en
øvre grænse for bl.a. de statslige
nettodriftsudgifter, jf. budgetlovens § 9, stk. 2.
Delloftet for
driftsudgifter er afgrænset med udgangspunkt i den
afgræsning af delloftet, der fremgår af
bemærkningerne til budgetlovens § 9, stk. 2, jf.
Folketingstidende 2011-2012, A, L 174 som fremsat, side 15-16. I
forlængelse heraf er der lagt yderligere præciserende
forudsætninger om afgrænsning af delloftet til grund
for fastsættelsen af delloftet. Det er med lovforslaget
således forudsat, at det statslige delloft for driftsudgifter
indeholder følgende typer af udgifter:
-
Befordringstilskud i tilfælde, hvor tilskuddet ydes som
driftstilskud til en virksomhed. Undtaget er befordringstilskud,
der har karakter af et indkomstsupplerende tilskud og ydes på
baggrund af et individuelt retskrav, selvom tilskuddet gives til
f.eks. virksomhed. Denne type tilskud indgår under det
statslige delloft for indkomstoverførsler.
- Engangstilskud
til udlændinge som led i repatriering.
- Rammestyrede
indkomstoverførsler, hvor der ikke er et lovfastsat retskrav
til ydelsen. Det gælder f.eks. livslange ydelser under
Kulturministeriets område.
-
Indkomsterstattende eller indkomstsupplerende erstatninger, der
ydes af staten i egenskab af arbejdsgiver, indgår ikke under
delloftet for indkomstoverførsler, men som en driftsudgift
under delloftet for driftsudgifter.
Det er i lovforslaget endvidere forudsat, at
det statslige delloft for driftsudgifter som udgangspunkt ikke
omfatter udgifter til tilskud i tilfælde, hvor der er tale om
tilskud til anlægsprojekter. Det omfatter bl.a. statens
ydelsesstøtte til alment nybyggeri samt udgifter og
indtægter, der er knyttet direkte hertil, herunder bl.a.
ungdomsboligbidrag, tilskud til opførelse af servicearealer
i forbindelse med ældreboliger og Landsbyggefondens bidrag
til finansiering af alment nybyggeri. Hertil er hensættelser
knyttet til ovennævnte udgifter og indtægter ikke
omfattet af det statslige delloft for driftsudgifter.
Hensættelser knyttet til tidligere støtteordninger,
hvor der ikke kan gives nye tilsagn, vedrørende almene
boliger, støtte til andelsboliger, byfornyelse mv. er
desuden uden for det statslige delloft for driftsudgifter.
Endvidere er det forudsat, at tilskud til EU,
der vedrører viderebetalinger af indtægter fra told og
afgifter, ikke indgår under delloftet for driftsudgifter.
Det er ligeledes forudsat, at det statslige
delloft for driftsudgifter ikke omfatter udgifter til grundtilskud
for flygtninge og familiesammenførte udlændinge i den
3-årige introduktionsperiode fastsat i henhold til lov om
integration af udlændinge i Danmark samt driftsudgifter til
aktivering mv. af personer, der modtager en
indkomstoverførsel. Driftsudgifter til aktivering mv. af
ydelsesmodtagere betragtes som lovbundne driftsudgifter i
forbindelse med beskæftigelsesindsatsen under det statslige
delloft for indkomstoverførsler.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør i henhold til budgetlovens
§ 9, stk. 4, en øvre grænse for de statslige
udgifter i året til indkomstoverførsler mv., herunder
lovbundne udgifter i forbindelse med beskæftigelsesindsatsen.
Undtaget herfor er dog udgifter til ledighedsrelaterede
indkomstoverførsler mv., herunder løntilskud og
lovbundne driftsudgifter ved aktivering af modtagere af
ledighedsrelaterede indkomstoverførsler, jf. budgetlovens
§ 9, stk. 5.
Det er forudsat, at det statslige delloft for
indkomstoverførsler ikke omfatter bevillinger, der
udelukkende dækker løntilskud og lovbundne
driftsudgifter ved aktivering af kontanthjælpsmodtagere og
dagpengemodtagere. I de tilfælde, hvor der er tale om et
samlet tilskud, der ikke alene vedrører udgifter til
aktivering af modtagere af ledighedsrelaterede
indkomstoverførsler, men også eksempelvis udgifter til
efteruddannelse af og løntabsgodtgørelse til
beskæftigede, er bevillingen under det statslige delloft for
indkomstoverførsler. Herunder hører f.eks. udgifter
til jobrotationsordninger på Beskæftigelsesministeriets
område. Ligeledes er f.eks. bevillingerne til mentorer,
befordringsgodtgørelse og hjælpemidler på
Beskæftigelsesministeriets område under det statslige
delloft for indkomstoverførsler, da bevillingerne ikke
udelukkende dækker udgifter vedrørende
kontanthjælpsmodtagere og dagpengemodtagere.
3.2.2. Fastsættelse af udgiftsloft for
kommunerne
Det kommunale udgiftsloft er en øvre
grænse for de kommunale nettodriftsudgifter til service i
finansåret. Det kommunale udgiftsloft for 2026 udgør
287,8 mia. kr.
Tabel 2 | | | Udgiftsloft for
kommuner for finansåret 2026 | | Mia kr. (2023 pris-
og lønniveau) | 2026 | Kommunalt loft for serviceudgifter | 287,8 |
|
Det kommunale udgiftsloft for 2026 er fastsat
med udgangspunkt i det kommunale udgiftsloft i 2023 som fastsat
på finanslovforslaget for 2023.
Ved de kommunale nettodriftsudgifter til
service forstås de kommunale nettodriftsudgifter fratrukket
udgifter vedrørende forsyningsvirksomheder, udgifter
vedrørende almene ældreboliger, udgifter til
aktivitetsbestemt medfinansiering af regionernes
sundhedsvæsen samt udgifter til overførsler og
budgetgaranterede områder, jf. Folketingstidende 2011-2012,
A, L 174 som fremsat, side 20. De kommunale nettodriftsudgifter til
service omfatter de samlede nettodriftsudgifter på det
specialiserede socialområde opgjort eksklusive
indtægter fra den centrale refusionsordning for særligt
dyre enkeltsager.
3.2.3. Fastsættelse af udgiftsloft for
regionerne
Det regionale udgiftsloft består efter
budgetlovens § 11, stk. 1, af to særskilte dellofter for
henholdsvis sundhedsområdet og de regionale udviklingsopgaver
og udgør en øvre grænse for de regionale
nettodriftsudgifter på de to områder, jf. budgetlovens
§ 11, stk. 2 og 3. Der kan ikke prioriteres på
tværs af de to områder. Det regionale delloft for
sundhedsudgifter for 2026 udgør 129,4 mia. kr., mens det
regionale delloft for udviklingsopgaver for 2026 udgør 2,9
mia. kr.
Tabel 3 | | | Udgiftsloft for
regionerfor finansåret 2026 | | Mia kr. (2023 pris-
og lønniveau) | 2026 | Delloft for sundhedsområdet | 129,4 | Delloft for regionale
udviklingsopgaver | 2,9 |
|
Delloftet for sundhedsområdet for 2026
er fastsat med udgangspunkt i delloftet for sundhedsområdet i
2023 som fastsat på finanslovforslaget for 2023.
Delloftet omfatter i henhold til budgetlovens
§ 11, stk. 2, de regionale nettodriftsudgifter til
sundhedsområdet og udgifter til medicintilskud på
hovedkonto 1 i henhold til den autoriserede regionale kontoplan i
Budget- og regnskabssystem for regioner med tillæg af en
forholdsmæssig andel af fællesudgifter
(nettodriftsudgifter) til administration mv. fra hovedkonto 4 og
eksklusiv en forholdsmæssig andel af renter mv. fra
hovedkonto 5. Nettodriftsudgifterne omfatter driftsudgifter
fratrukket driftsindtægter, som skal opføres på
henholdsvis driftskonto og statsrefusionskonto i henhold til den
autoriserede regionale kontoplan. Udgifter til medicintilskud
omfatter udgifter, der skal opføres på funktion
1.20.12 i henhold til den autoriserede regionale kontoplan.
Delloftet omfatter dermed bl.a. hele sygehusområdet,
medicintilskud og de praktiserende læger og
speciallæger.
Delloftet for det regionale
udviklingsområde for 2026 er tilsvarende fastsat med
udgangspunkt i delloftet for det regionale udviklingsområde i
2023 som fastsat på finanslovforslaget for 2023.
Delloftet omfatter i henhold til budgetlovens
§ 11, stk. 3, de regionale nettodriftsudgifter til regional
udvikling på hovedkonto 3 i henhold til den autoriserede
regionale kontoplan med tillæg af en forholdsmæssig
andel af fællesudgifter (nettodriftsudgifter) til
administration mv. fra hovedkonto 4 og eksklusiv en
forholdsmæssig andel af renter mv. fra hovedkonto 5.
Nettodriftsudgifterne omfatter driftsudgifter fratrukket
driftsindtægter, som skal opføres på driftskonto
og statsrefusionskonto i henhold til den autoriserede regionale
kontoplan. Delloftet omfatter dermed bl.a. tilskud til kollektiv
trafik og regionernes indsats på
miljøområdet.
3.2.4. Øvrige forhold
Udgiftslofterne kan reguleres bl.a. som
følge af ændret udgifts- eller opgavefordeling samt
pris- og lønregulering eller lignende tekniske korrektioner,
jf. budgetlovens § 8.
3.3. Omfordeling mellem det statslige delloft for
driftsudgifter og det statslige delloft for
indkomstoverførsler
I henhold til budgetlovens § 8 kan
finansministeren i en række tilfælde administrativt
ændre på de fastsatte udgiftslofter. Det gælder
f.eks. i ændring af fordelingen af lofterne mellem de tre
sektorer (staten, regioner og kommuner) i forbindelse med det
årlige bloktilskudsaktstykke samt tekniske justeringer,
herunder ændrede pris- og lønskøn.
Bestemmelsen i lovforslagets § 2, stk. 1,
fastsætter i forlængelse heraf, at finansministeren
administrativt kan foretage en omprioritering mellem de to
statslige dellofter, såfremt der er tale om permanente
ændringer i fordelingen af udgifter under de to
dellofter.
Ved permanente ændringer forstås
bl.a. ændringer som følge af udmøntning af
reserver, der er placeret under det statslige delloft for
driftsudgifter, samt ændringer som følge af
diskretionære tiltag, der permanent ændrer
udgiftsfordelingen mellem de to dellofter.
Det er ikke muligt at omprioritere den afsatte
udsvingsbuffer under delloftet for indkomstoverførsler til
delloftet for driftsudgifter, jf. bemærkningerne til
budgetlovens § 9, stk. 4, jf. Folketingstidende 2011-2012, A,
L 174 som fremsat, side 18.
Endvidere fastsætter bestemmelsen i
lovforslagets § 2, stk. 2, at finansministeren orienterer
Folketingets Finansudvalg om ændringer i fordelingen mellem
det statslige delloft for driftsudgifter og det statslige delloft
for indkomstoverførsler og offentliggør oplysninger
herom på Finansministeriets hjemmeside.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning er ikke relevante
for dette lovforslag.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige
konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring, da finansministeren i
henhold til budgetlovens § 6, stk. 1, samtidig med
finanslovforslaget kan fremsætte forslag til lov om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for det fjerde af de følgende finansår. I henhold til
pkt. 2.1.2.2. i de almindelige bemærkninger til budgetloven,
jf. Folketingstidende 2011-2012, A, L 174 som fremsat, side 6, skal
fastsættelsen bygge på en opdateret
samfundsøkonomisk fremskrivning.
Lovforslaget er baseret på en ny
mellemfristet fremskrivning for dansk økonomi frem mod 2030
(august 2022), der tager udgangspunkt i finanslovforslaget for 2023
mv., hvorfor det ikke tidsmæssigt har været muligt at
sende lovforslaget i høring forinden
fremsættelsen.
Lovforslaget er samtidig med
fremsættelsen sendt i høring med frist den 28.
september 2022 hos følgende myndigheder, organisationer mv.:
Danmarks Nationalbank, Danske Regioner, Formandskabet for De
Økonomiske Råd, KL og Rigsrevisionen.
11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser / mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser / merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Det tilsiges med hjemmel i budgetlovens §
6, stk. 1, at finansministeren samtidigt med forslaget til
finanslov kan fremsætte et forslag til lov om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for det fjerde af de følgende finansår. For
nuværende findes der ikke fastsatte udgiftslofter for det nye
fjerdeår, 2026.
Det foreslås i stk.
1, at det statslige udgiftsloft for finansåret 2026
fastsættes til 566,9 mia. kr., hvoraf det statslige delloft
for driftsudgifter udgør 260,2 mia. kr., og det statslige
delloft for indkomstoverførsler udgør 306,7 mia.
kr.
Endvidere foreslås i stk. 2, at det kommunale udgiftsloft for
finansåret 2026 fastsættes til 287,8 mia. kr.
Det foreslås i stk.
3, at det regionale udgiftsloft for finansåret 2026
fastsættes til 132,3 mia. kr., hvoraf det regionale delloft
for sundhedsområdet udgør 129,4 mia. kr., og det
regionale delloft for de regionale udviklingsopgaver udgør
2,9 mia. kr.
Der kan i øvrigt henvises til
lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 3.2.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at finansministeren uanset § 1 kan foretage en
omfordeling mellem det statslige delloft for driftsudgifter og det
statslige delloft for indkomstoverførsler for
finansåret 2026, i det omfang det er begrundet i permanente
ændringer i fordelingen af udgifter omfattet af det statslige
delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for
indkomstoverførsler.
Endvidere foreslås i stk. 2, at finansministeren orienterer
Folketingets Finansudvalg om omfordelinger mellem det statslige
delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for
indkomstoverførsler og offentliggør oplysninger herom
på Finansministeriets hjemmeside.
Der kan i øvrigt henvises til
lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 3.3.
Til §
3
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Endvidere fastsætter bestemmelsen i
stk. 2, at loven har virkning for 2026.
Baggrunden for ikrafttrædelsesbestemmelsen er, at
finansministeren ifølge budgetlovens § 7, stk. 2,
lægger de gældende udgiftslofter for 2023-2025 samt
forslaget til udgiftslofter for det nye fjerdeår, 2026, til
grund for budgetteringen af forslagene til finanslove for
finansårene 2023 til 2026.
Det er således nødvendigt, at
loven træder i kraft samtidig med finansloven for 2023,
så de på finansloven indeholdte udgiftslofter svarer
til de gældende udgiftslofter.
Til §
4
Det foreslås, at loven ikke skal
gælde for Færøerne og Grønland i lighed
med budgetloven.