Fremsat den 22. februar 2022 af Kirsten Normann Andersen (SF),
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Charlotte Broman Mølbæk (SF) og Trine Torp (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om implementering af en landsdækkende
transportordning til fritidsaktiviteter for borgere med demens
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte et lovforslag senest inden udgangen af 2022, der
implementerer en landsdækkende transportordning til
fritidsaktiviteter for borgere med demens. Ordningen skal tage
udgangspunkt i erfaringerne fra Sundhedsstyrelsens
forsøgsordning med befordring af borgere med demens fra
perioden 2018-2021.
Bemærkninger til forslaget
Mennesker med en demenssygdom udfordres
på deres kognitive evner til at orientere sig og finde rundt,
og der kan opstå udfordringer med at genkende omgivelser,
afstandsbedømme og derfor også med at transportere
sig. Borgere med demens kan derfor få behov for hjælp
til befordring.
Sundhedsstyrelsen har gennem satspuljeaftalen
2018-2021 iværksat en forsøgsordning med befordring af
borgere med demens, hvor formålet var at give mennesker med
en demensdiagnose, som bor i eget hjem, mulighed for at få
befordring til fritidsformål, herunder besøg hos
venner og familie, indkøb, kulturelle tilbud mv.
I evalueringen af Sundhedsstyrelsens
forsøgsordning vurderes det, at både
pårørende og borgere med demens har været
tilfredse med ordningen. Ordningen har nemlig i høj grad
bidraget til, at borgere med demens kan have et mere aktivt
fritidsliv og socialt liv (»Evaluering af pulje til
forsøgsordning med befordring af mennesker med en
demensdiagnose«, PWC, maj 2021).
Når sygdommen demens eller diagnosen
alzheimer er konstateret, er det vigtigt, at den ramte borger
holder fast i sit sociale liv og sit fritidsliv, da dette kan
øge livskvaliteten og dermed være med til at bremse
svækkelsen af de mentale evner, efter sygdommen er
konstateret (»En aktiv hverdag hjælper på
demens«, Ældre Sagen, aeldresagen.dk, den 21. januar
2022).
Forslagsstillerne mener, at ordningen med
befordring af borgere med en demensdiagnose bør udvides til
hele landet, både fordi alle borgere har ret til et rigt
social- og fritidsliv, og fordi det er en effektiv måde at
bekæmpe sygdommens fremskridt på.
Den danske stat bruger på
nuværende tidspunkt mindst 8. mia. kr. om året på
demens (»Demens koster mindst 8 mia. kr. årligt«,
Nationalt Videnscenter for Demens, den 6. januar 2021).
Forslagsstillerne mener, at der er gode
argumenter for at udbrede ordningen til hele landet, da den er
relativt billig sammenlignet med, hvad der årligt bruges
på demensområdet, er populær blandt dem, der
bruger den, og repræsenterer et vigtigt redskab til
behandlingen af demenssygdomme.
Ordningen skal udbredes på en
måde, hvor der tages højde for de
implementeringskonklusioner, der fremhæves i evalueringen,
såsom det tætte samarbejde med demenskonsulenterne
(nogle steder kaldet demenskoordinatorerne) og garantien for, at
chaufførerne har de rette kompetencer (»Evaluering af
pulje til forsøgsordning med befordring af mennesker med en
demensdiagnose«, PWC, maj 2021).
Økonomi
I ovennævnte evaluering af
forsøgsordningen med befordring af borgere med en
demensdiagnose er det beregnet, at en landsdækkende
implementering af ordningen vil koste 2-8 mio. kr. årligt.
Evalueringen tager dog forbehold for, at estimatet kan være
for lavt, idet anvendelsen af forsøgsordningen har
været påvirket af covid-19. Forslagsstillerne
foreslår, at finansieringen sker via det økonomiske
råderum, men er åbne over for at drøfte
finansieringen.
Skriftlig fremsættelse
Kirsten Normann
Andersen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
implementering af en landsdækkende transportordning til
fritidsaktiviteter for borgere med demens.
(Beslutningsforslag nr. B 93)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.