Fremsat den 6. oktober 2021 af Kristian Pihl Lorentzen (V),
Hans Andersen (V), Martin Geertsen (V),
Peter Juel?-?Jensen (V), Stén Knuth (V),
Ellen Trane Nørby (V) og Hans Christian Schmidt (V)
Forslag til folketingsbeslutning
om bedre afvikling af køre- og
teoriprøver
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af folketingsåret 2021-22 at fremlægge
forslag til initiativer og dernæst at indkalde til
drøftelser, der skal sikre, at servicekravet for ventetiden
på køre- og teoriprøver fremover reelt
overholdes, og at kunderne i det tilfælde, det ikke lykkes,
garanteres gratis prøver. Regeringen pålægges
endvidere at undersøge mulighederne for i højere grad
at gøre brug af private aktører til afholdelse af
køre- og teoriprøver.
Bemærkninger til forslaget
Mange steder i landet er der uacceptabelt
lange ventetider på aflæggelse af køre- og
teoriprøver, og en række politikredse har svært
ved at overholde servicekravet, jf. Transportudvalget - alm. del,
svar på spørgsmål 615, folketingsåret
2020-21. Ikke mindst på Sjælland er situationen
uholdbar og utilfredsstillede. Dermed risikerer mange unge at
skulle vente i uge- og månedsvis på at
gennemføre køre- og teoriprøverne. Tilmed
lyder det fra Færdselsstyrelsen, at der kan gå helt op
til 2 år, før man får bugt med de lange
ventetider på teori- og køreprøver
(»Mangel på køreprøver kan være et
problem det næste par år«, Jyllands-Posten, den
13. august 2021). Det er uhensigtsmæssigt, uretfærdigt
og utilfredsstillende. Det sætter unge, som eksempelvis er
afhængige af kørekort som led i deres uddannelse, i en
helt urimelig situation.
Det såkaldte servicekrav tilsiger, at
ventetiden maksimalt må være 14 dage fra den dato, hvor
kørelæreren indstiller eleven til praktisk
køreprøve. Dette krav er dog desværre endt med
at fungere mere vejledende end som et egentligt krav. Tilsvarende
problemer opleves med teoriprøver. De lange ventetider er
ikke kun dybt utilfredsstillende og frustrerende for
kørekortelever og kørelærere, men også
for erhvervslivet. Erhvervsskolerne, virksomhederne og
lærlingene betaler alle en høj pris for ventetiden.
ATL - Transportens arbejdsgivere fortæller om lærlinge,
som har fået afbrudt deres uddannelse, fordi virksomheden
ikke kunne vente på, at de fik deres kørekort
(»Lang ventetid på køreprøver koster
dyrt«, ATL, den 23. november 2020). Det er der brug for at
gøre noget ved fra politisk hold.
Det er positivt, at en række
færdselsopgaver såsom afvikling af
køreprøver og udstedelse og administration af
kørekort ressortoverføres fra politiet til
Færdselsstyrelsen pr. 1. oktober 2021. Det glæder vi os
over i Venstre, og det har vi kæmpet for længe. Men vi
er nødt til at sikre, at servicekravet i fremtiden ikke bare
er vejledende, men et egentligt krav, som både
kørekortelever og kørelærere kan regne med
bliver fulgt.
Med dette beslutningsforslag
pålægger vi derfor regeringen at fremlægge
forslag til initiativer, der skal sikre, at servicekravet
overholdes for hvert enkelt prøvested, og at regeringen
på den baggrund indkalder til de nødvendige politiske
drøftelser af, hvordan det omsættes til handling.
Venstre vil være klar til i regi af finansloven at prioritere
midler til at adressere problemstillingen.
I forlængelse heraf pålægges
regeringen desuden at undersøge mulighederne for at
refundere køre- og teoriprøvegebyrerne i de
tilfælde, hvor servicekravet ikke overholdes. Dermed
garanteres kørekorteleverne, at de gratis kan tage teori- og
køreprøver, hvis servicekravet ikke overholdes.
Regeringen bedes i forbindelse med de politiske drøftelser
oplyse de økonomiske konsekvenser herved og tidsperspektivet
for implementering af en sådan ordning.
Regeringen pålægges endvidere at
fremlægge forslag til, hvordan den opståede
prøvepukkel kan afvikles hurtigst muligt ved f.eks.
udbetaling af prøvesagkyndiges tilgodehavende merarbejde og
midlertidig omfordeling af prøvesagkyndige og andre konkrete
tiltag, der kan bidrage til en hurtig forøgelse af
prøvekapaciteten.
Endelig pålægges regeringen at
afdække mulighederne for i højere grad at gøre
brug af private aktører i forhold til afholdelse af
køre- og teoriprøver, da erfaringer fra eksempelvis
privatiseringen af bilsyn har vist, at det er muligt at give
borgerne bedre muligheder og kortere ventetid ved at tænke
det offentlige og det private sammen, også når det
gælder tidligere myndighedsopgaver. På samme vis ventes
det at kunne give en større frihed og flere muligheder til
de borgere, der står over for at skulle aflægge
køre- og teoriprøve.
Skriftlig fremsættelse
Kristian Pihl
Lorentzen (V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om bedre
afvikling af køre- og teoriprøver.
(Beslutningsforslag nr. B 5)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.