Skriftlig fremsættelse (28. januar
2021)
Finansministeren
(Morten Bødskov, fg.):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om tillægsbevilling
for finansåret 2020
(Lovforslag nr. L 143)
Tillægsbevillingslovforslaget (FTB) formaliserer de
bevillingsændringer, som i finansårets løb er
foretaget på forventet efterbevilling. FTB har dermed en
bevillingsretlig og ikke en statsfinansiel funktion. FTB er
udarbejdet med afsæt i den ressortfordeling, der
følger af kongelig resolution af 27. juni 2019.
Bevillingsændringer på FTB for
2020
En stor del af
ændringerne i forhold til finansloven for 2020 har enten
tidligere været forelagt Folketinget i form af lovforslag
eller aktstykker eller har karakter af udgiftsneutrale
overførsler mellem bevillinger efter reglerne herom.
FTB for 2020
indeholder nettomerbevillinger for i alt 96.571,4 mio. kr. i
forhold til finansloven for 2020. Bevillingsændringerne
skyldes særligt ekstraordinære udgifter som
følge af COVID-19, jf. tabel
1.
Tabel
1. Fordeling af nettoudgifter
på kategorier på FTB20 | TB-kategorier | Mio. kr. | Ny lovgivning | -321,7 | Aktstykker | 4.817,9 | Ekstraordinære udgifter som
følge af COVID-19 | 93.986,6 | Overførsel mellem
ministerområder | 0,0 | Overførsel mellem hovedkonti | 0,0 | Dispositionsbegrænsninger | 0,0 | Direkte efterbevilling | 49,3 | Andre bevillingsforslag | -1.960,7 | I alt | 96.571,4 |
|
Ændringer
der ikke optages på FTB for 2020
Økonomiske dispositioner i
finansåret, der foretages inden for allerede givne
bevillingsmæssige hjemler, optages som udgangspunkt ikke
på FTB.
Blandt de
væsentligste dispositioner, der således ikke optages
på FTB, kan nævnes ændrede skøn for
lovbundne udgifter og skatter mv. samt ikke-fradragsberettiget
købsmoms.
Da ændrede skøn mv. ikke
medtages på FTB, er der ikke nogen direkte sammenhæng
mellem saldoen på statens drifts-, anlægs- og
udlånsbudget (DAU-saldoen) på FTB og det endelige
resultat i statsregnskabet, jf. tabel
2. I tabellen fremgår DAU-saldoen i FTB og
statsregnskabet samt det seneste skøn i december i perioden
fra 2010 til 2020.
Tabel
2. DAU-saldoen i 2010-2020 på
FTB, decemberskøn samt statsregnskabet | Mia. kr. | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | FTB | -81,8 | -35,1 | -89,5 | -16,1 | -11,1 | -3,2 | -35,5 | -16,9 | -2,0 | 8,0 | -62,1 | Skøn, ØR,december | -95,3 | -49,3 | -67,7 | -11,9 | -2,1 | 8,2 | -14,8 | 18,9 | 35,9 | 2,6 | -64,4 | Statsregnskab | -88,7 | -33,1 | -75,7 | 5,8 | 6,7 | 28,4 | -8,5 | 30,9 | 41,1 | 61,2 | -1) | 1) Statsregnskabet for 2020
planlægges offentliggjort primo april 2021. |
|
Specifikation af bevillingsændringer
på FTB 2020
Forslaget til
lov om tillægsbevilling for 2020 udviser nettomerbevillinger
på 31.968,7 mio. kr. under delloftet for driftsudgifter,
nettomerbevillinger på 1.359,5 mio. kr. under delloftet for
indkomstoverførsler, nettomerbevillinger på 66.149,5
mio. kr. på udgifter uden for loft samt
nettomerindtægter på 2.906,3 mio. kr. på
indtægtsbudgettet, jf. tabel
3.
Tabel
3. Hovedoversigt over FTB
2020 | Mio. kr.,
2020-pl |
| Delloftet for
driftsudgifter | Delloftet for
indkomstoverførsler | Udgifter uden for
loft | Indtægts-budget | § 1. Dronningen | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 2. Medlemmer af det kongelige hus
m. fl. | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 3. Folketinget | 0,0 | 0,0 | 43,2 | 0,0 | § 5. Statsministeriet | 0,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 6. Udenrigsministeriet | 76,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 7. Finansministeriet | 2.219,7 | 0,0 | 6.830,3 | 0,0 | § 8. Erhvervsministeriet | 17.086,6 | 0,0 | 34.740,0 | 0,0 | § 9. Skatteministeriet | 219,0 | 0,0 | 3,2 | 0,0 | § 11. Justitsministeriet | 6.260,8 | 0,0 | 12,0 | 0,0 | § 12. Forsvarsministeriet | 232,6 | 0,0 | -0,1 | 0,0 | § 14. Udlændinge- og
Integrationsministeriet | 56,5 | 1,9 | -46,2 | 0,0 | § 15. Social- og
Indenrigsministeriet | 194,9 | -11,3 | 11.837,5 | 0,0 | § 16. Sundheds- og
Ældreministeriet | 1.088,5 | 0,0 | -3.096,3 | 0,0 | § 17.
Beskæftigelsesministeriet | 188,1 | 1.326,8 | 2.092,9 | -12,4 | § 19. Uddannelses- og
Forskningsministeriet | 725,9 | 42,2 | 0,0 | 0,0 | § 20. Børne- og
Undervisningsministeriet | 497,7 | -0,1 | 0,0 | 0,0 | § 21. Kulturministeriet | 1.696,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 22. Kirkeministeriet | 2,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 24. Miljø- og
Fødevareministeriet | 508,9 | 0,0 | 436,6 | 0,0 | § 28. Transport- og
Boligministeriet | 3.432,8 | 0,0 | -375,9 | -362,5 | § 29. Klima, Energi- og
Forsyningsministeriet | 518,5 | 0,0 | -77,7 | 1.013,0 | § 35. Generelle reserver | -3.036,5 | 0,0 | -1.000,0 | 70,0 | § 36. Pensionsvæsenet |
|
|
|
| § 37. Renter | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 1.426,5 | § 38. Skatter og afgifter | 0,0 | 0,0 | 14.750,0 | 771,7 | I alt | 31.968,7 | 1.359,5 | 66.149,5 | 2.906,3 |
|
De
væsentligste bevægelser under delloftet for
driftsudgifter, delloftet for indkomstoverførsler, udgifter
uden for loft samt indtægtsbudgettet gennemgås i det
følgende.
1. Oversigt over
væsentlige bevægelser under delloftet for
driftsudgifter
Nettomerbevillingen på § 6. Udenrigsministeriet på 76,3 mio. kr.
kan primært henføres til en opskrivning af bevilling
på § 06.11.01. Udenrigstjenesten på i alt 100,0 mio.
kr. til en eksport- og investeringspakke, der skal hjælpe
dansk erhvervsliv bedst muligt gennem COVID-19-krisen, jf. Aftale om hjælpepakker til
lønmodtagere og virksomheder mv. i forbindelse med gradvis
genåbning af Danmark.
Nettomerbevillingen på § 7. Finansministeriet på 2.219,7 mio. kr.
kan primært henføres til merudgifter på
EU-bidraget vedr. moms og BNI som følge af besluttede
ændringsbudgetter til EU's 2020-budget. Heraf udgør
1.275,9 mio. kr. udgifter relateret til COVID-19 håndtering i
EU-regi, jf. akt. 53 af 26. november 2020.
Nettomerbevillingen på § 8. Erhvervsministeriets område på
17.086,6 mio. kr. kan primært henføres til
ekstraordinære udgifter som følge af COVID-19
relaterede ordninger på i alt 16.986,8 mio. kr., herunder til
garantiordninger i Vækstfonden samt til
matchfinansieringsordningen og garantidækning i EKF.
Nettomerbevillingen på § 9. Skatteministeriet på 219,0 mio. kr. kan
primært henføres til merudgifter til de civilretlige
tiltag i udbyttesagen i 2020 med 201,3 mio. kr., jf. akt 297 af 17. september 2020.
Nettomerbevillingen på § 11. Justitsministeriet på 6.260,8 mio. kr.
kan primært henføres til ekstraordinære
merudgifter på 5.793,8 mio. kr. som følge af COVID-19,
herunder indkøb og hjemtransport af værnemidler
mv.
Nettomerbevillingen på § 12. Forsvarsministeriet på 232,6 mio. kr.
kan primært henføres til ekstraordinære udgifter
på 230,1 mio. kr. til håndteringen af COVID-19,
herunder udgifter til smitteopsporing, indkøb af
værnemidler mv.
Nettomerbevillingen på § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
på 56,5 mio. kr. kan primært henføres til
overførslen af ressortansvaret for en række opgaver
fra § 11. Justitsministeriet til § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet,
herunder registrering af asylansøgere, forkyndelse,
oplysning og afklaring af afgjorte asyl- og opholdssager, jf. kongelig resolution af 10. september
2019. Derudover er der på §
14. Udlændinge- og
Integrationsministeriet foretaget en opjustering på
12,2 mio. kr. til en ændring af rammerne for børn
på Udrejsecenter Avnstrup, jf.
akt. 94 af 3. december
2020.
Nettomerbevillingen på § 15. Social-
og Indenrigsministeriet på 194,9 mio. kr. kan
primært henføres til ekstraordinære udgifter som
følge af COVID-19, herunder til initiativer målrettet
sårbare og udsatte grupper, billigere færger mhp.
understøttelse af turismen på små øer
uden for sommerferien og kompensationspulje til
understøttelse af civilsamfundet jf.
akt. 169 af 14. maj 2020,
akt. 245 af 23. juni 2020
samt akt. 318
af 24. september 2020.
Nettomerbevillingen på § 16. Sundheds- og Ældreministeriet på
1.088,5 mio. kr. dækker dels over en nettomerbevilling
på 2.121,8 mio. kr. til indsatsen mod COVID-19, herunder
udgifter til Testcenter Danmark og ekstraordinære udgifter i
Sundheds- og Ældreministeriets koncern, som modsvares delvist
af overførsler til kommuner og regioner for 1.038,4 mio. kr.
som følge af bloktilskudsaktstykket,
jf. akt. 233 af 25. juni
2020.
Nettomerbevillingen på § 17. Beskæftigelsesministeriet på
188,1 mio. kr. kan primært henføres til Aftale om ledelse og kompetencer i den offentlige
sektor, jf. akt 91 af 30. januar
2020, overførsel fra kommuner med udgangspunkt i
bloktilskudsaktstykket, jf.
akt. 233 af 25. juni 2020,
forhøjelse af varslingspuljen, jf.
akt. 276 af 27. august
2020, etableringsomkostninger til Seniorpensionsenheden,
jf. lov nr. 869 af 14. juni 2020 og
administrationsomkostninger ifm. udbetaling af de første tre
ugers feriemidler, jf. lov nr. 1223 af 31.
august 2020.
Nettomerbevillingen på § 19. Uddannelse- og Forskningsministeriet på
725,9 mio. kr. kan primært henføres til
ekstraordinære udgifter som følge af COVID-19,
herunder merudgifter til Innovationsfondens InnoBooster-ordning,
flere studiepladser, ekstra rengøring, SU-stipendier og
Omstillingsfonden. Dertil kommer regulære merudgifter til
husleje (SEA korrektioner), forlængelse af ph.d.
forløb og kollektiv trafik samt mindreudgifter som
følge af dispositionsbegrænsninger og
overførsler til §
20. Børne- og
Undervisningsministeriet.
Nettomerbevillingen på § 20. Børne- og Undervisningsministeriet
på 497,7 mio. kr. kan primært henføres til
merudgifter som følge af en række COVID-19-relaterede
hjælpe- og kompensationspakker, herunder bl.a. merudgifter
på 120 mio. kr. til ekstraordinært tilskud til
rengøring på selvejende og private
uddannelsesinstitutioner, jf.
akt. 159 af 28. maj 2020,
merudgifter på 189 mio. kr. til udbydere af
arbejdsmarkedsuddannelser (AMU), jf.
akt. 86 af 10. december
2020, samt merudgifter på 200 mio. kr. til
sommeraktiviteter for børn og unge, jf.
akt. 207 af 11. juni 2020.
Dertil kommer mindreudgifter på 378,5 mio. kr. som
følge af ændret aktivitet på de
aktivitetsstyrede konti.
Nettomerbevillingen på § 21. Kulturministeriet på 1.696,1 mio. kr.
kan primært henføres til ekstraordinære
merudgifter i lyset af COVID-19 til udbetaling af kompensation,
herunder til aflyste eller udskudte kulturarrangementer, faste
omkostninger mv., jf. akt. 179 af 20. maj 2020 m. fl.
Derudover til aktivitetspulje til kulturaktiviteter, jf. akt. 310 af 17.
september 2020 og akt. 43 af 12. november
2020.
Nettomerbevillingen på § 24. Miljø- og Fødevareministeriet
på 508,9 mio. kr. kan primært henføres til
tilførsel af 593,7 mio. kr. til ekstraordinære
udgifter vedr. håndtering og bekæmpelse af COVID-19 i
mink, jf. akt. 131 af 17. december 2020.
Nettomerbevillingen på § 28. Transport- og Boligministeriet på
3.432,8 mio. kr. kan primært henføres til
merbevillinger til kompensation af DSB på 1.571,4 mio. kr. og
kompensation af Metroselskabet på 717,9 mio. kr. som
følge af COVID-19 på § 28.11.39. Kompensation til
Metroselskabet og § 28.52.01. Indkøb af jernbanetrafik,
DSB, jf. akt. 97 af 10. december 2020.
Nettomerbevillingen på § 29. Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet på 518,5 mio. kr. kan
primært henføres til tilførsel af midler som
følge af Klimaaftalen for energi og industri mv., jf. akt. 294 af 11.
september 2020.
Nettomindrebevillingen på § 35. Generelle reserver på 3.036,5 mio. kr.
kan primært henføres til udmøntning af
generelle reserver (herunder særligt § 35.11.01. Merudgifter ved nye bevillingsforslag samt
§ 35.11.19. Regeringsreserve) på en række
ministerområder ved aktstykker eller som følge af
lovgivning samt nulstilling af reserver.
2. Oversigt over
væsentlige bevægelser for udgifter under delloftet for
indkomstoverførsler
Nettomerbevillingen på §
17. Beskæftigelsesministeriet på
1.326,8 mio. kr. kan primært henføres til merudgifter
til sygedagpenge på 1.223,2 mio. kr. sfa. lov nr. 212 af 17. marts 2020, som gav
arbejdsgivere en udvidet ret til refusion for løn eller
sygedagpenge, der blev udbetalt for lønmodtagere, der var
fraværende som følge af COVID-19. Ligeledes fik
selvstændige erhvervsdrivende udvidet ret til sygedagpenge
for fravær som følge af COVID-19. Hertil kommer
virkningerne af en række andre hjælpepakker, som
primært har været målrettet barsels- og
sygedagpengemodtagere, og de afledte virkninger heraf.
3. Oversigt over
væsentlige bevægelser for udgifter uden for
udgiftsloft
Nettomerbevillingen på § 7. Finansministeriet på 6.830,3 mio. kr.
kan primært henføres til udgifter forbundet med
rekapitaliseringen af SAS AB samt kapitalindskud i Danmarks
Genopretningsfond, Evida Holding A/S og Statens Ejendomssalg A/S,
jf. akt. 6 af
22. oktober 2020, fortroligt aktstykke AL af 25. juni 2020,
akt. 23 af 3.
december 2020 samt akt. 122 af 17.
december 2020 og akt. 27 af 26. november 2020.
Nettomerbevillingen på § 8. Erhvervsministeriet på 34.740,0 mio.
kr. kan primært henføres til ekstraordinære
udgifter som følge af COVID-19 relaterede kompensations- og
garantiordninger, herunder ordninger vedr. lønkompensation,
faste omkostninger og selvstændigeordningen.
Nettomerbevillingen på § 15. Social-
og Indenrigsministeriet på 11.837,5 mio. kr. kan
hovedsageligt henføres til bloktilskudsaktstykket, jf. akt. 233 af 25.
juni 2020, som primært justerer § 15.91.03. Statstilskud til regionerne, § 15.91.11. Kommunerne og §
15.91.13. Beskæftigelsestilskud til kommunerne.
Nettomerbevillingen omfatter også ekstraordinære
udgifter som følge af COVID-19, dvs. kompensation for lokalt
afholdte kommunale og regionale udgifter til håndtering af
COVID-19.
Nettomindrebevillingen på § 16. Sundheds- og Ældreministeriet på
3.096,3 mio. kr. kan henføres til bloktilskudsaktstykket,
jf. akt. 233
af 25. juni og skyldes tilbageførsel af kommunal
medfinansiering til kommunerne som følge af merproduktivitet
i regionerne.
Nettomerbevillingen på § 17. Beskæftigelsesministeriet på
2.092,9 mio. kr. kan primært henføres til en
række af COVID-19-relaterede hjælpepakker. Et
engangstilskud på 1.000 kr. til ydelsesmodtagere sfa. lov nr. 1222 af 21. august 2020
medfører merudgifter på 2.200 mio. kr. i 2021. Hertil
kommer merudgifter til en række hjælpepakker, der bl.a.
har udvidet retten til dagpenge, samt nulstilling af de kommunale
reserver, som i høj grad også afspejler øgede
overførselsudgifter sfa. COVID-19.
Nettomerbevillingen på § 24. Miljø- og Fødevareministeriet
på 436,6 mio. kr. kan primært henføres til en
overførsel fra kommunerne på 208,3 mio. kr. sfa.
efterregulering af kommunernes indsatsplanlægning efter
vandforsyningslovens §13a med udgangspunkt i
bloktilskudsaktstykket, jf.
akt. 233 af 25. juni 2020.
Hertil kommer udmøntning af reserve til udtagning af
landbrugsjord på 189,3 mio. kr. fra Miljø- og
Fødevareministeriets reservekonto, § 24.11.79. Reserver og budgetregulering.
Nettomindrebevillingen på § 28. Transport- og Boligministeriet på 375,9
mio. kr. kan primært henføres til mindreudgifter
på 127,7 mio. kr. og mindreindtægter på 21,9 mio.
kr. på § 28.81.02. Ungdomsboligbidrag til almene boliger
samt mindreindtægter på 219,5 mio. kr. på §
28.81.05. Finansiering af alment nybyggeri som følge af
ændringer i aktivitetsniveau og renteniveau.
Nettomindrebevillingen på § 29. Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet på 77,7 mio. kr. kan
primært henføres til udmøntning af § 29.21.10. DUT-reserve vedr. affaldsområdet, jf. akt. 233 af 25.
juni 2020, vedr. statens bloktilskud til kommunerne.
Nettomindrebevillingen på § 35. Generelle reserver på 1.000,0 mio. kr.
uden for udgiftslofterne kan henføres til delvis
udmøntning ved aktstykke og delvis nulstilling af §
35.11.09. Midtvejs- og efterregulering af det kommunale bloktilskud
mv.
Nettomerudgiften på § 38. Skatter
og afgifter på 14.750,0 mio. kr. kan henføres
til rentefrie lån svarende til angivet moms og
lønsumsafgift mv. og midlertidig udskydelse af angivelses-
og betalingsfrister mv. på skatteområdet i forbindelse
med COVID-19.
4. Oversigt over
væsentlige bevægelser under
indtægtsbudgettet
Nettomindreindtægten på §17. Beskæftigelsesministeriet på 12,4
mio. kr. kan primært henføres til initiativet med
arbejdspladssnære aktiviteter i arbejdet med branchemål
mv., jf. akt. 65 af 10. december 2020, som medfører
merudgifter på 105,0 mio. kr. Denne merudgift modsvares
delvist af merindtægter fra medlemsbidrag fra
arbejdsløshedskasser sfa. lov nr. 1337
af 11. september og lov nr. 960. af 26.
juni 2020, der begge har udvidet muligheden for at blive
medlem i arbejdsløshedskasser som et led i
COVID-19-indsatsen.
Nettomindreindtægten på § 28. Transport- og Boligministeriet på 362,5
mio. kr. kan primært henføres til nedjustering af
udbyttebetalingen fra DSB på 120,0 mio. kr. på §
28.11.66. Aktieudbytte mv. samt bevillinger på samlet 235,0
mio. kr. på § 28.11.67. Udgifter og indtægter i
forbindelse med statslige selskaber, jf.
fortrolig akt. AM af 27. august
2020 og fortrolig
akt. E af 17. december
2020.
Merindtægterne på § 29. Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet på 1.013,0 mio. kr.
på indtægtsbudgettet kan primært henføres
til salg af VE-andele til hhv. Nederlandene, Flandern og Irland,
jf. akt. 114
af 17. december 2020.
Nettomindrebevillingen på § 35. Generelle reserver på 70,0 mio. kr.
på indtægtsbudgettet kan henføres til
udmøntning som følge af lovgivning/nulstilling af
§ 35.11.35. Reserve til pantebrevsmodel, jf. lov nr. 1578 af
27. december 2019.
Nettomerindtægterne på § 37. Renter på 1.426,5 mio. kr. kan
primært henføres til forøgede
provisionsindtægter og forøgede indtægter fra
interne statslige overførsler på § 37. Renter, til afdækning af de
statsfinansielle risici forbundet med en række nye
genudlån, garantier, kapitalindskud mv., som i høj
grad har været iværksat pga. COVID-19.
Nettomerindtægten på § 38. Skatter
og afgifter på 771,7 mio. kr. kan primært
henføres til merindtægter på 506,7 mio. kr. som
følge af COVID-19 tiltag, herunder tiltag for at forhindre,
at COVID-19 medfører store afledte økonomiske tab for
enkeltkommuner, der i efteråret 2019 valgte at selvbudgettere
indtægter fra indkomstskat samt tilskud og udligning for
2020.