Fremsat den 30. oktober 2020 af Rasmus Jarlov (KF) og Søren Pape Poulsen (KF)
Forslag til folketingsbeslutning
om neutralisering af ekstra udligning i
forbindelse med udligningsreformen
Folketinget pålægger regeringen at
sikre, at de kommuner, der har et beskatningsgrundlag pr.
indbygger, som overstiger 125 pct. af landsgennemsnittet, ved
forhøjelse af udskrivningsprocenten til et niveau over 23,25
pct. skal kompenseres af staten for disse kommuners endnu
højere udgifter til udligningen, som er en følge af
en tvungen ekstra og skjult udligning.
Kompensationen fra staten modregnes i
bloktilskuddet for kommunerne.
Hvis en kommune, som modtager kompensation,
senere nedsætter sin udskrivningsprocent, bortfalder
kompensationen fra staten forholdsmæssigt.
Bemærkninger til forslaget
En række kommuner er som følge af
udligningsreformen blevet pålagt en større udgift til
udligning. Disse kommuner kan helt eller delvis hæve skatten
uden at blive pålagt skattesanktion af staten. Men når
kommuner hæver skatten for at finansiere den yderligere
udgift til udligning, bliver nogle få kommuner
påført en yderligere sanktion i form af ekstra
udligning. En sådan ekstra udligning er ikke nævnt i
forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner og forskellige andre love (Reform af
udligningssystemet), jf. folketingsåret 2019-20, tillæg
A, L 196 som fremsat, eller dets bemærkninger og
fremstår således ikke på nogen måde som en
del af intentionen i udligningsreformen.
Disse få kommuner, der bruger
udligningsreformens mulighed for skatteforhøjelse, vil
således samtidig få en ekstra sanktion i form af den
ekstra udgift til udligning, både for så vidt
angår den sanktionsfrie skatteforhøjelse, som kan ske
i henhold til udligningsloven, og den yderligere tvungne
skatteforhøjelse som følge af den skjulte, ekstra
udligning. Dette virker både ulogisk og
uretfærdigt.
Forslaget vil være udgiftsneutralt for
såvel staten som for øvrige kommuner. Forslaget vil
således betyde, at de øvrige kommuner ikke får
et ekstra bidrag, som de aldrig har forudsat, aldrig har kunnet
forvente eller måske heller ikke har været
opmærksom på, at de fik, og måske registrerer de
slet ikke særskilt, når de måtte modtage
sådanne bidrag.
Forslaget vil betyde, at de omtalte kommuner,
som er nødsaget til at hæve skatten, ikke tvinges til
en yderligere skatteforhøjelse som følge af en
utilsigtet konsekvens af udligningsreformen.
Skriftlig fremsættelse
Rasmus Jarlov
(KF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
neutralisering af ekstra udligning i forbindelse med
udligningsreformen.
(Beslutningsforslag nr. B 58)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.