Beretning afgivet af Epidemiudvalget den
24. september 2021
1. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten
og Det Konservative Folkeparti
Et flertal i udvalget (udvalget med
undtagelse af NB) noterer sig, at covid-19, håndteringen
heraf og den efterfølgende debat om en ny epidemilov
har givet anledning til både konspirationsteorier og
mistillid til de folkevalgte institutioner, og er enige om, at
dette skal tages alvorligt.
Flertallet noterer sig derfor med
tilfredshed, at regeringen med tillægsbetænkningen af
23. februar 2021 til L 134 om lov om epidemier m.v. (epidemiloven)
har forpligtet sig til løbende at opsamle viden om og
erfaringer med lovens anvendelse med henblik på primo oktober
2021 at udarbejde en redegørelse om de gjorte erfaringer,
som sendes til Folketinget og Epidemikommissionen inden udgangen af
oktober 2021. Redegørelsen vil kunne danne grundlag for
Folketingets Epidemiudvalgs videre drøftelser om behovet for
en eventuel revision af loven og for inddragelse af eksterne
interessenter. Især det sidste kan være
væsentligt for at komme myter eller upræcise antagelser
i møde, inden de bl.a. på de sociale medier får
et liv, som ikke afspejler virkeligheden.
Flertallet bemærker, at epidemiloven
indfører en række særlige ordninger for
transparens, retssikkerhed og øget politisk inddragelse i
forbindelse med udmøntning af lovens beføjelser. Der
er således bl.a. indført parlamentarisk kontrol med
samfundsindgribende foranstaltninger efter loven, der sikrer, at
Folketingets Epidemiudvalg på baggrund af en faglig
indstilling fra Epidemikommissionen inddrages i beslutningen om
udmøntning af en række bemyndigelsesbestemmelser.
Regler kan således ikke udstedes, hvis et flertal i
Epidemiudvalget er imod. Derudover er der indført automatisk
domstolsprøvelse af bl.a. Styrelsen for Patientsikkerheds
påbud til enkeltpersoner om undersøgelse, behandling,
indlæggelse og isolation og med styrelsens påbud om
besøgsrestriktioner på en behandlings-, pleje- eller
omsorgsinstitution m.v. Styrelsen skal derudover administrativt
efterprøve påbud til enkeltpersoner 3, 10, 20 og 30
dage efter iværksættelse af foranstaltningen, og
påbud om bl.a. besøgsrestriktioner og implementeringen
heraf kan påklages til Ankenævnet for
Besøgsrestriktioner.
Epidemiloven blev den 23. februar 2021
vedtaget af et bredt politisk flertal i Folketinget og er resultat
af længere tids politiske forhandlinger og stemmeaftalen af
den 18. december 2020, der er indgået mellem regeringen
(Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal
Alliance og Alternativet, og flertallet noterer sig, at regeringen
i betænkningen af 9. februar 2021 til L 134 om lov om
epidemier m.v. (epidemiloven) har afgivet løfte om, at
Sundhedsministeriet hvert femte år i samarbejde med
Epidemikommissionen vil foretage en vurdering af lovgivningen med
henblik på at sikre, at samfundet og myndighederne så
vidt muligt er rustet til at håndtere kendte såvel som
ukendte sygdomme. Ministeriet vil om nødvendigt på
baggrund af vurderingen fremsætte lovforslag om eventuelle
nødvendige justeringer. Ministeriet vil desuden orientere
Folketingets Epidemiudvalg om vurderingen.
Flertallet vil imidlertid også
overveje at inddrage eksterne grupper med henblik på at sikre
en bred, folkelig forståelse både for lovens
nødvendighed og dens tilblivelseshistories demokratiske
betimelighed.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved beretningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med politiske bemærkninger i
beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 15.
april 2021 og var til 1. behandling den 27. maj 2021.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Epidemiudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 1 møde.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på beslutningsforslaget.
P.u.v.
Stinus Lindgreen
formand