Fremsat den 4. marts 2021 af Sikandar Siddique (UFG)
Forslag til folketingsbeslutning
om genindførelse af
blasfemiparagraffen
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af indeværende folketingsår at
fremsætte et lovforslag, der indebærer, at
blasfemibestemmelsen, der tidligere var indeholdt i straffelovens
§ 140, genindføres.
Bemærkninger til forslaget
Blasfemibestemmelsen i straffelovens §
140 blev ophævet i 2017 ved lov nr. 675 af 8. juni 2017.
Forslagsstiller ønsker med dette forslag, at
blasfemiparagraffen genindføres i straffeloven i den
tidligere udformning, som lød:
Ȥ 140. Den, der offentlig driver
spot med eller forhåner noget her i landet lovligt
bestående religionssamfunds troslærdomme eller
gudsdyrkelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4
måneder.«
Forslagsstiller mener, at ophævelsen af
blasfemiparagraffen har bidraget med mere strid og større
kløft mellem befolkningsgrupper på baggrund af blandt
andet Rasmus Paludans offentlige religionsforhånende
handlinger. Det har ikke bidraget positivt til hverken debatten
eller mangfoldigheden i Danmark at tillade afbrændinger af
hellige skrifter i det offentlige rum, underordnet om det er en
koran, tora eller bibel.
Før ophævelsen i 2017 blev
blasfemiparagraffen primært anset for at være aktuel i
de mest grelle sager om religionsforhånelse, hvilket
retspraksis også viser med kun to domsfældelser ud af
fire tiltaler på 87 år, mens Folketingets beslutning om
ophævelsen er blevet set som en form for politisk accept af
religionsforhånelse og en fribillet til de heldigvis ganske
få, der ønsker eksempelvis at brænde hellige
skrifter af.
Forslagsstiller mener ikke, at
blasfemiparagraffen skal genindføres for at begrænse
befolkningens ytringsfrihed, men derimod for at beskytte
religiøse borgere mod de mest voldsomme og sårende
krænkelser i det offentlige rum.
Baggrund og anvendelse af straffelovens §
140
Forbuddet mod blasfemi var oprindelig
reguleret i straffeloven af 1866. Efter flere års
tilløb blev en ny straffelov vedtaget i 1930, hvor
blasfemibestemmelsen med visse ændringer og efter megen debat
blev videreført i § 140, idet bestemmelsen dog blev
begrænset til offentligt fremsat spot eller forhånelse.
Fra 1930 og frem, til den blev ophævet i 2017, havde
bestemmelsen stort set den samme affattelse, bortset fra få
ændringer af mere teknisk karakter.
Siden 1930 er der kun i fire tilfælde
blevet rejst tiltale for overtrædelse af straffelovens §
140, hvor der i to af sagerne faldt dom.
I den første sag ved Østre
Landsret i 1938 blev de tiltalte idømt hæftestraf for
ærekrænkelse og bagvaskelse mod her i landet boende
medlemmer af det jødiske religionssamfund og for offentligt
at have drevet spot med og forhånet det jødiske
trossamfunds troslærdomme ved udtalelser og udtryk på
offentligt ophængte plakater og i offentlige skrifter.
I den anden sag fra 1946 blev de tiltalte
idømt bødestraf for under et maskebal, hvor den ene
var udklædt som præst, at have foretaget en
dåbshandling med en dukke, og dermed offentligt spottet den
religiøse handling.
I den tredje sag fra 1971 blev der rejst
tiltale mod to programchefer i DR, idet de var ansvarlige for tv-
og radioudsendelser, hvor kunstneren Trille havde fremført
en vise med en tekst, der drev spot med eller forhånede de
kristne trossamfunds troslærdomme. Byretten frifandt de to
tiltalte.
Endelig blev en mand fra Nordjylland i februar
2017 tiltalt for at overtræde blasfemiparagraffen, fordi han
brændte en udgave af Koranen af i sin baghave og
efterfølgende offentliggjorde en video af afbrændingen
i en offentligt tilgængelig facebookgruppe. Sagen nåede
dog ikke at blive afgjort ved retten. Statsadvokaten aflyste
straffesagen i juni 2017, da Folketinget havde vedtaget
lovændringen om at afkriminalisere blasfemi, og mandens
handling derfor ikke længere var strafbar. (»Tiltalt
for afbrænding af Koranen«, 22. februar 2017, og
»Statsadvokat aflyser straffesag om blasfemi«,
Anklagemyndigheden, den 2. juni 2017).
Derudover har Anklagemyndigheden i flere
tilfælde gennem årene afvist at rejse tiltale for
overtrædelse af straffelovens § 140. Bl.a. besluttede
Rigsadvokaten i 2006, at der ikke skulle rejses tiltale i sagen om
Muhammedtegningerne, hvor Jyllands-Posten i 2005 bragte en artikel
med offentliggørelse af 12 tegninger af profeten Muhammed.
Rigsadvokaten fandt ikke, at der ved offentliggørelse af
tegningerne og artiklen forelå en overtrædelse af
straffelovens § 140 om blasfemi og § 266 b om racisme.
(»Afgørelse om eventuel strafforfølgning i
sagen om Jyllands-Postens artikel »Muhammeds
ansigt««, Rigsadvokaten, den 15. marts 2006).
Selv om der ikke var grundlag for at rejse
tiltale i sagen, bemærkede Rigsadvokaten, at både
straffelovens § 140 og § 266 b og andre
straffebestemmelser, f.eks. om ærekrænkelse, indeholder
en begrænsning af ytringsfriheden, og at det derfor ikke var
en korrekt gengivelse i Jyllands-Postens artikel, at det ville
være uforeneligt med ytringsfriheden at gøre krav
på hensyntagen til religiøse følelser, og at
man må være rede til at finde sig i »hån,
spot og latterliggørelse«. (Ibid).
Debat om blasfemibestemmelsen
Allerede under udarbejdelsen af straffeloven
af 1930 var der delte meningen om, hvorvidt en bestemmelse om
blasfemi burde videreføres i straffeloven, og
blasfemiparagraffens berettigelse har gennem årene være
debatteret gentagne gange i Folketinget. Der er blevet fremsat en
række lovforslag og beslutningsforslag, og i 2014 afgav
Straffelovrådet en udtalelse med en vurdering af de juridiske
konsekvenser og af fordele og ulemper ved at ophæve
blasfemiparagraffen i straffeloven. Straffelovrådet gav dog
ikke en entydig anbefaling om at bevare eller ophæve
bestemmelsen, da det ville afhænge af en samlet vurdering af
de forskelligartede hensyn, der fremgik af udtalelsen.
(»Straffelovrådets udtalelse om de juridiske
konsekvenser af en ophævelse af straffelovens § 140 om
blasfemi«, Betænkning nr. 1548/2014,
Justitsministeriet).
På baggrund af Straffelovrådets
udtalelse besluttede den daværende regering ikke at stille
forslag om at ophæve forbuddet mod blasfemi, og den
daværende justitsminister, Mette Frederiksen, udtalte:
»Straffelovrådets gennemgang viser, at
blasfemibestemmelsen ikke er til hinder for kritik af religioner.
Sådan er det - og sådan skal det være i et frit
samfund. Men samtidig peger Straffelovrådet på, at hvis
man afskaffer bestemmelsen, vil der kunne forekomme offentlige
afbrændinger af hellige bøger som Bibelen eller
Koranen, som myndighederne ikke vil kunne gribe ind overfor. Jeg
har svært ved at se, hvordan vi får et stærkere
samfund, eller hvordan det vil kunne berige den offentlige debat,
hvis man gjorde det lovligt at brænde hellige bøger
af«. (»Straffelovrådets udtalelse om de juridiske
konsekvenser af en ophævelse af straffelovens § 140 om
blasfemi«, pressemeddelelse, Justitsministeriet, den 26.
februar 2015).
Ophævelse af blasfemiparagraffen i
2017
I 2017 fremsatte Enhedslisten et lovforslag om
at ophæve blasfemiparagraffen, hvilket alle partier med
undtagelse af Socialdemokratiet stemte for, således at
forslaget blev vedtaget, og § 140 i straffeloven blev
ophævet (Lovforslag nr. L 170, folketingsåret 2016-17,
om ophævelse af straffelovens blasfemibestemmelse).
Forslagsstillerne mente, at
blasfemibestemmelsen var utidssvarende og en unødvendig
indskrænkning af ytringsfriheden, og fremhævede bl.a.,
at lovgivning skal beskytte mennesker og ikke religioner og
guder.
Debatten i Folketingssalen om ophævelse
af blasfemibestemmelsen drejede sig overordnet set bl.a. om,
hvorvidt bestemmelsen var en unødvendig indskrænkning
af ytringsfriheden. Samtidig blev det nævnt, at bestemmelsen
var utidssvarende og stort set aldrig blevet anvendt.
Blasfemiparagraffen er blevet sammenlignet med racismeparagraffen i
straffelovens § 266 b, og et argument har været, at
racismeparagraffen er fuldt ud tilstrækkelig til at beskytte
mennesker mod forhånelse m.v. på grund af deres
tro.
Modsat har argumenterne imod ophævelse
af blasfemiparagraffen omhandlet det udenrigspolitiske signal, en
ophævelse af bestemmelsen ville sende til andre lande, og
hvilken potentiel sikkerhedsrisiko det kunne bringe Danmark i.
Flere partier gav i løbet af debatten
udtryk for, at problemstillingen kunne ses fra flere sider, og at
der i de enkelte folketingsgrupper ikke nødvendigvis var
entydig tilslutning til at ophæve bestemmelsen. Det var
også tilfældet i Alternativet, som valgte at
lægge beslutningen ud til afstemning blandt alle medlemmer af
partiet. Afstemningen viste, at et flertal blandt Alternativets
medlemmer var for en ophævelse af blasfemibestemmelsen,
så hele folketingsgruppen stemte derfor for lovforslaget.
I sin ordførertale gentog
Socialdemokratiets retsordfører, Trine Bramsen, den
argumentation, som justitsministeren 2 år tidligere havde
fremført mod ophævelse af blasfemiparagraffen i
forbindelse med præsentationen af Straffelovrådets
udtalelse. Socialdemokratiet havde meget svært ved at se,
hvad det ville bibringe samfundet, at man får lov til at
afbrænde hellige skrifter. Retsordføreren mente ikke,
at det ville gøre samfundet stærkere og debatten,
demokratiet eller sammenholdet i Danmark bedre at lovliggøre
afbrænding af hellige skrifter. På den baggrund oplyste
ordføreren, at Socialdemokratiet ikke kunne støtte
lovforslaget om at ophæve blasfemiparagraffen.
Blasfemiparagraffen og ytringsfriheden
Forslagsstiller anerkender den
begrænsning af ytringsfriheden i det offentlige rum, som en
genindførelse af blasfemiparagraffen vil indebære,
ligesom flere andre bestemmelser i straffeloven begrænser
ytringsfriheden, f.eks. racismeparagraffen og bestemmelsen om
ærekrænkelse, jf. Rigsadvokatens udtalelse vedr.
strafforfølgelse i sagen om Muhammedtegningerne.
(Rigsadvokaten, den 15. marts 2006).
Som Rigsadvokaten fremfører, skal
bestemmelsen ses i sammenhæng med, hvad der i almindelighed
må anses for at være accepteret sprogbrug eller anden
udtryksmåde i det danske samfund, og det bemærkes, at
det ikke er usædvanligt, at der i Danmark anvendes en direkte
og uhøjtidelig debatform, hvor selv stødende og
fornærmende meningstilkendegivelser i meget vidt omfang ikke
fører til retsforfølgelse.
Rigsadvokaten bemærker også, at
blasfemibestemmelsen, da den blev vedtaget i 1930, var tænkt
som et værn mod de alvorligste krænkelser af
religiøse følelser, og at det også har givet
sig udslag i praksis, hvor der kun i fire tilfælde siden 1930
er rejst tiltale for overtrædelse af bestemmelsen, og der kun
i to af sagerne er faldet dom.
Forslagsstiller er på den baggrund
overbevist om, at der med en genindførelse af
blasfemiparagraffen fortsat vil være vide rammer for frit at
debattere og kritisere religioner, og at bestemmelsen som hidtil
kun vil blive anvendt i de få og alvorligste
tilfælde.
Blasfemibestemmelsen og
racismebestemmelsen
Blasfemibestemmelsen omfattede beskyttelse af
religiøse følelser mod spot og forhånelse, og
racismebestemmelsen i straffelovens § 266 b omfatter grupper
af personer, der beskyttes mod hån og nedværdigelse
bl.a. på grund af deres tro.
De to bestemmelser er meget ens, og flere
fortalere for ophævelsen af blasfemibestemmelsen har da
også fremført i debatten, at racismeparagraffen,
§ 266 b, gør blasfemiparagraffen, den tidligere §
140, overflødig, og at straffeloven bør beskytte
personer og ikke religioner.
Forslagsstiller mener dog, at der fortsat er
behov for at genindføre et forbud mod blasfemi, da en af
forskellene på de to bestemmelser er, at blasfemibestemmelsen
også omhandler hellige skrifter i sig selv. Som
Straffelovrådet påpegede i udtalelsen, har
ophævelsen af blasfemibestemmelsen afkriminaliseret
offentlige afbrændinger af hellige bøger som Bibelen,
Toraen eller Koranen, hvorfor myndighederne derfor ikke kan gribe
ind, medmindre andre lovbestemmelser samtidig overtrædes.
Genindførelse af
blasfemiparagraffen
Siden 2017 har Rasmus Paludan, formand for
partiet Stram Kurs, arrangeret happenings m.v. rundtomkring i
landet, hvor han, ud over at sprede sine udtalelser og budskaber
ved disse demonstrationer og på sociale medier, er blevet
kendt for afbrændinger af Koranen. Det har Rasmus Paludan
kunnet gøre fuldt lovligt. Faktisk ofte med massiv
politibeskyttelse.
Rasmus Paludan er flere gange og senest i juni
2020 blevet dømt for at overtræde straffelovens
bestemmelser om racisme og ærekrænkelse m.v., men det
har ikke været muligt for myndighederne at forhindre
afbrændingerne af Koranen i sig selv og tiltale Rasmus
Paludans efter den tidligere blasfemibestemmelse, da den jo er
ophævet.
Forslagsstiller mener, at afbrændinger
af hellige skrifter som Bibelen, Toraen og Koranen på ingen
måde gavner den offentlige debat. Den type handlinger er
udelukkende udtryk for unødvendige provokationer, som kun er
med til at splitte samfundet. Forslagsstiller ønsker derfor
at genindføre blasfemiparagraffen for at genoprette
forbuddet bl.a. mod disse afbrændinger.
Frie Grønne ønsker et frit,
demokratisk og ligestillet samfund med plads til debat og kritik af
religioner, som vi har tradition for i det danske samfund. Vores
demokrati og retssamfund er inkluderende, rummeligt og åbent
over for nye anskuelser og holdninger. Lovliggørelse af
offentlig afbrænding af religiøse symboler, f.eks.
Bibelen, Koranen og Toraen, beriger dog hverken den frie offentlige
debat, demokratiet eller sammenholdet i samfundet. Tværtimod
har det vist sig at skabe større splittelse og større
afstand mellem befolkningsgrupper i samfundet.
Skriftlig fremsættelse
Sikandar Siddique
(UFG):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
genindførelse af blasfemiparagraffen
(Beslutningsforslag nr. B 194)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.