Fremsat den 3. marts 2021 af Morten Messerschmidt (DF),
Liselott Blixt (DF),
René Christensen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Pia Kjærsgaard (DF),
Marie Krarup (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at sætte loft over andelen af tosprogede
på danske uddannelser
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af indeværende folketingssamling at vedtage en
national målsætning om, at ingen skoler, dagtilbud
eller ungdomsuddannelser i 2030 har flere end 30 pct. tosprogede
elever, og at drøfte denne målsætning med
Folketingets partier.
Bemærkninger til forslaget
Begrundelse
Socialdemokratiet offentliggjorde i 2018 sit
udlændingepolitiske udspil »Retfærdig og
realistisk - en udlændingepolitik der samler Danmark«.
Udspillet skulle vise, at det var et nyt Socialdemokrati, der
stillede sig et andet sted på den udlændingepolitiske
dagsorden end der, hvor det parti, der havde tabt det
foregående valg, stod.
Men det kræver mere end vinduesstaffage
og paroler at sætte en ny kurs. Det kræver handling -
en villighed til at gå den vej, man prædiker. Her har
Socialdemokratiet til stor skuffelse for forslagsstillerne ikke
leveret. De gode intentioner i udspillet er for langt hovedpartens
vedkommende ikke omsat til handling og konkrete initiativer. Det
virker, som om regeringen har behov for et kærligt skub i den
rigtige retning. Det vil forslagsstillerne gerne være
behjælpelige med.
Socialdemokratiets
udlændingeudspil
I »Retfærdig og realistisk - en
udlændingepolitik der samler Danmark« skriver
Socialdemokratiet:
»Socialdemokratiet foreslår, at
der indføres en national målsætning om, at ingen
skoler, dagtilbud og ungdomsuddannelser i 2030 har flere end 30
pct. tosprogede elever. Det forudsætter, at
10-årsplanen for blandede boligområder realiseres. Og
det vil kræve en langsigtet strategisk planlægning i en
række kommuner«.
(»Retfærdig og realistisk - en
udlændingepolitik der samler Danmark«, Den nye
frihedskamp, 2018, afsnit 4, side 37).
Regeringen leverer ikke
Dagtilbud, skoler og ungdomsuddannelser er
fundamentet under det danske samfund. Et godt
indlæringsmiljø er en forudsætning for at
dygtiggøre og udvikle sig. Det danske sprog er
omdrejningspunktet for den sproglige indlæring, fra
børnene starter i dagtilbud. Sproget er samtidig grundlaget
for et godt fagligt niveau videre frem i uddannelsessystemet.
Derfor er det kritisk vigtigt, at man er omgivet af det danske
sprog i alle danske institutioner. Det er på høje tid,
at regeringen sætter handling bag ordene ved at ændre
elevfordelingen i danske skoler, dagtilbud og ungdomsuddannelser.
Regeringen bør inden udgangen af indeværende
folketingssamling kunne forpligte sig på sin egen
målsætning om, at ingen skoler, dagtilbud og
ungdomsuddannelser i 2030 har flere end 30 pct. tosprogede elever.
Forslagsstillerne opfordrer regeringen til at drøfte en
national målsætning med Folketingets partier med
udgangspunkt i Socialdemokratiets udspil om en
målsætning som en minimumsløsning.
Skriftlig fremsættelse
af :Morten
Messerschmidt (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
sætte loft over andelen af tosprogede på danske
uddannelser.
(Beslutningsforslag nr. B 188)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.