Tak til hr.
Jens Joel for spørgsmålet.
Som ansvarlig regering vil vi sikre, at vi lever op til EU's krav om 10 pct.
vedvarende energi i transportsektoren i 2020.
Regeringen ser ikke andre mulige veje til at opfylde dette mål end at forhøje iblandingskravet for biobrændstoffer.
Jeg synes i øvrigt ikke, at vi her er så uenige med Klimarådet.
De fremhæver også, at et øget forbrug af biobrændstoffer vil være nødvendigt for at nå målet.
Jeg er derimod ikke enig i præmissen for spørgsmålet, som bliver stillet her.
Iblandingskravet forventes primært opfyldt ved at øge iblandingen af biobrændstoffer i benzin.
Det medfører et forhøjet forbrug af førstegenerationsbioætanol, der faktisk har nogle fornuftige klimaeffekter sammenlignet med benzin – også set i et vugge til grav-perspektiv – hvilket Klimarådet også påpeger.
Forbruget af førstegenerationsbiodiesel, der ofte beskyldes for at have en tvivlsom klimaeffekt i et globalt perspektiv, forventes derimod ikke at stige.
Oliebranchen vil i øvrigt kunne bekræfte, at iblandingskravet ikke forventes at medføre øget anvendelse af biodiesel.
De biobrændstoffer, der anvendes i Danmark, skal i øvrigt opfylde EU's bæredygtighedskrav.