Fremsat den 20. marts 2019 af erhvervsministeren (Rasmus Jarlov)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
produktsikkerhed
(Bemyndigelse til at fastsætte
mængdebegræsning ved salg af lattergaspatroner)
§ 1
I lov om produktsikkerhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 3 af 3. januar 2019, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 26 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om
mængdebegrænsning ved salg af lattergaspatroner fra
erhvervsdrivende til private forbrugere. Erhvervsministeren kan
endvidere fastsætte regler om Sikkerhedsstyrelsens kontrol
hermed, herunder om udstedelse af forbud og påbud.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2019.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning | 2. | Gældende
ret | 3. | Erhvervsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 4. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder og organisationer | 10. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er,
at erhvervsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om
mængdebegrænsning ved salg af lattergaspatroner fra
erhvervsdrivende til private forbrugere. Det sker for at
undgå, at personer anvender lattergas til
beruselsesformål. For at sikre, at de fastsatte regler om
mængdebegrænsning ved salg af lattergaspatroner
overholdes, foreslås det endvidere, at erhvervsministeren kan
fastsætte regler om Sikkerhedsstyrelsens mulighed for at
føre kontrol på området.
2. Gældende
ret
Lov om produktsikkerhed omfatter
med visse undtagelser ethvert produkt, der bringes i
omsætning. For lattergaspatroner gælder, som for andre
produkter reguleret af lov om produktsikkerhed, at de skal
være sikre for at kunne bringes i omsætning. Det er
allerede i dag forbudt at sælge lattergaspatroner, hvor
salget åbenlyst foregår til beruselsesformål.
Dette gælder både i forbindelse med internetsalg og
salg i fysiske butikker, herunder både supermarkeder og
isenkræmmere, men også barer og kiosker m.v.
Kontrollen med salget af
lattergaspatroner sker på baggrund af §§ 4, 5 og 13
i lov om produktsikkerhed. Forsigtighedsprincippet i § 13
indebærer, at indgreb mod produkter skal foretages med
forsigtighed i de tilfælde, hvor der foreligger videnskabelig
usikkerhed omkring de mulige følger af anvendelsen af et
produkt, eksempelvis på menneskers sundhed. Det betyder, at
Sikkerhedsstyrelsen alene fører kontrol med salg af
lattergas, som åbenlyst sælges til
beruselsesformål.
Den, der forsætligt
overtræder § 5 om kun at bringe sikre produkter i
omsætning, kan straffes med bøde efter § 35, stk.
1, nr. 1, i lov om produktsikkerhed. Lov om produktsikkerhed
indeholder i § 35, stk. 3, desuden hjemmel til, at det i
regler fastsat i medfør af § 26 kan fastsættes,
at overtrædelse af reglerne straffes med bøde.
3. Erhvervsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Indtagelse af gas fra
lattergaspatroner, der er produceret og tiltænkt industrielle
formål, kan have alvorlige sundhedsmæssige
konsekvenser. Når den tryksatte lattergas frigives, er gassen
ekstrem kold, og gassen kan forårsage forfrysninger i mund,
lunger og stemmebånd. I yderste konsekvens kan der
opstå iltmangel ved vedvarende inhalering af gassen, hvorved
der opstår kvælning. Endvidere kan et vedvarende
forbrug af lattergas forårsage neurologiske skader samt
risiko for fosterskader hos gravide.
Sikkerhedsstyrelsen og
Sundhedsstyrelsen har i 2016 i fællesskab orienteret et stort
antal erhvervsdrivende om de sundhedsmæssige konsekvenser ved
brug af lattergas til beruselse. Orienteringen er hovedsageligt
sket til brancheorganisationer, herunder Dansk Erhverv, HORESTA,
Danmarks Restauranter og Caféer, Foreningen for Dansk
Internethandel og 3F, men også til større
isenkramkæder.
Det er vurderingen, at flere
erhvervsdrivende efter orienteringen er blevet mere
opmærksomme på, at lattergaspatroner kan anvendes til
beruselsesformål, og at flere erhvervsdrivende frivilligt har
indført tiltag for at sikre, at dette ikke sker, herunder
særligt hvis der sælges lattergaspatroner til unge.
På den baggrund er det Sikkerhedsstyrelsens opfattelse, at
branchen i et vist omfang har reageret positivt på
orienteringen.
Til trods for dette er der fortsat
erhvervsdrivende, der sælger lattergaspatroner til
beruselsesformål. Sundhedsstyrelsen er løbende blevet
bekendt med, at forbruget af gas fra lattergaspatroner til
beruselse forekommer og muligvis i stigende omfang.
Sundhedsstyrelsen har i den forbindelse vurderet, at de
sundhedsmæssige risici, der er forbundet med brug af
lattergaspatroner, som produceres til industrielle formål,
udgør en reel risiko for borgerne.
Udbredelsen af brugen af lattergas
blandt unge er ved at blive kortlagt, og resultaterne forventes at
fremkomme i løbet af 2019. Sundhedsstyrelsen har i 2019
udtalt, at der allerede ved inhalering af gas fra første
gaspatron er risiko for sundhedsmæssige skader.
Sikkerhedsstyrelsen fører i
dag kontrol med salg af lattergaspatroner efter bestemmelserne i
lov om produktsikkerhed. Styrelsen kan efter den gældende lov
kun gribe ind overfor åbenlyst salg til
beruselsesformål. Det er efter styrelsens vurdering
vanskeligt at løfte bevisbyrden for, hvornår et salg i
en fysisk butik sker til beruselsesformål, da produktet
typisk indgår i et bredere sortiment.
For at reducere uønsket
forbrug af lattergaspatroner ønsker regeringen derfor at
foreslå en mængdebegrænsning for salget af
lattergaspatroner.
Der findes begrænsninger
på lægemiddelområdet, hvor salget af svage
smertestillende lægemidler i store pakninger i september 2013
blev gjort receptpligtige, og det herefter kun blev muligt at
købe mindre pakninger i håndkøb. Salget af
svage smertestillende faldt i månederne efter
indførslen af mængdebegrænsningen. Dog er det
ikke undersøgt, om denne udvikling er fortsat. Med
lovforslaget foreslås det derfor, at erhvervsministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om
mængdebegrænsning ved salg af lattergaspatroner fra
erhvervsdrivende til private forbrugere. Det sker for at
undgå, at personer anvender lattergas til
beruselsesformål.
Det er ikke hensigten, at reglerne,
der fastsættes på baggrund af lovforslaget, skal
omfatte salg af lattergaspatroner fra virksomhed til virksomhed.
Dermed vil de brancher, der anvender lattergaspatroner i deres
produktion, ikke blive begrænset af reglerne, og de
erhvervsdrivende vil fortsat kunne handle med lattergaspatroner
indbyrdes uden mængdebegrænsning.
Med lovforslaget foreslås det
endvidere, at erhvervsministeren bemyndiges til at fastsætte
regler om, hvordan Sikkerhedsstyrelsen skal føre kontrol
på området. Kontrollen skal sikre, at de
erhvervsdrivende følger den fastsatte
mængdebegrænsning ved salg af lattergas til private
forbrugere.
Det forudsættes, at reglerne,
der kan fastsættes i medfør af lovforslaget, vil blive
strafbelagt i medfør af § 35, stk. 3, i lov om
produktsikkerhed.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes ikke at
medføre økonomiske konsekvenser eller betydelige
implementeringskonsekvenser for det offentlige. Lov om
produktsikkerhed indeholder i forvejen bestemmelser, der bemyndiger
erhvervsministeren til at fastsætte regler om, at skriftlig
kommunikation til og fra myndigheder om forhold, som er omfattet
loven eller af regler udstedt i medfør af loven, skal
foregå digitalt, og til at fastsætte regler om digital
kommunikation i øvrigt.
Det er hensigten, at de
pågældende bestemmelser anvendes til at sikre, at
digital kommunikation mellem virksomheder m.v. og
Sikkerhedsstyrelsen udbredes således, at al relevant
skriftlig kommunikation foregår digitalt. Baggrunden herfor
er blandt andet et ønske om at sikre hurtigere kommunikation
mellem virksomhederne og det offentlige, hurtig og effektiv service
fra myndighederne og en optimering af arbejdsgangene hos både
virksomhederne og myndighederne.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ikke i
sig selv økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Der forventes at være mindre løbende
økonomiske omkostninger for erhvervslivet i forbindelse med
fastsættelsen af nærmere regler for
mængdebegrænsning ved salg af lattergaspatroner, som
kan fastsættes i medfør af lovforslaget.
Det vurderes, at principperne for
agil erhvervsrettet regulering ikke er relevante for lovforslaget,
da den foreslåede ændring ikke påvirker de
erhvervsdrivendes muligheder for at teste, udvikle og anvende nye
digitale teknologier og forretningsmodeller.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Det vurderes, at lovforslaget ikke
medfører administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Det vurderes, at lovforslaget ikke
har miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lov om produktsikkerhed
implementerer Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2001/95/EF af 3. december 2001 om produktsikkerhed i almindelighed
(2001/95) (produktsikkerhedsdirektivet). Med lovforslaget
bemyndiges erhvervsministeren til at fastsætte bestemmelser,
der går videre end kravene i produktsikkerhedsdirektivet.
Mængdebegrænsningen, der kan fastsættes på
bekendtgørelsesniveau i medfør af lovforslaget, vil
således være udtryk for overimplementering.
9. Hørte
myndigheder og organisationer
[Lovforslaget har ikke været
i høring forud for fremsættelsen]
10. Sammenfattende
skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Med lovforslaget bemyndiges
erhvervsministeren til at fastsætte bestemmelser, der
går videre end kravene i produktsikkerhedsdirektivet. | [Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering] /[Går videre
end minimumskrav i EU-regulering] (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Sikkerhedsstyrelsen udøver i
dag kontrol på området efter §§ 4, 5 og 13 i
lov om produktsikkerhed, der omfatter generelle krav til produkter.
Forsigtighedsprincippet i § 13 i lov om produktsikkerhed
indebærer, at indgreb mod produkter skal foretages med
forsigtighed i de tilfælde, hvor der foreligger videnskabelig
usikkerhed omkring de mulige følger af anvendelsen af et
produkt, eksempelvis på menneskers sundhed. Det betyder, at
Sikkerhedsstyrelsen alene fører kontrol med salg af
lattergas, som åbenlyst sælges til
beruselsesformål. Efter styrelsens vurdering er det
svært at bevise, hvornår salg af lattergaspatroner sker
til beruselsesformål.
Med forslaget til § 26, stk. 2, 1. pkt., foreslås
det, at erhvervsministeren kan fastsætte regler om
mængdebegrænsning ved salg af lattergas fra
erhvervsdrivende til private forbrugere.
Bemyndigelsen i 1. pkt. forventes
at blive udnyttet til at fastsætte nærmere regler om
mængdebegrænsningen, herunder det præcise antal
af lattergaspatroner, som den erhvervsdrivende lovligt kan
sælge til hver enkelt forbruger. Dette vil bero på en
afvejning af, at forbrug af blot en enkelt lattergaspatron er
sundhedsskadelig efter Sundhedsstyrelsens vurdering, men at det
ligeledes skal være muligt for forbrugere at købe
lattergaspatroner til legitime formål, herunder eksempelvis
til flødeskumssifoner til brug i køkkener. Det er
således hensigten at forbyde erhvervsdrivende at sælge
lattergaspatroner, der overstiger et antal, som vurderes ikke at
kunne rummes af legitime formål.
Salg af lattergas fra
erhvervsdrivende til private forbrugere skal forstås som et
forbrugerkøb i almindelighed, hvilket vil sige et
køb, som en køber (forbruger) foretager hos en
erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv, når
køberen hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Forholdet
skal dermed forstås i overensstemmelse med definitionen i
købeloven.
Med forslaget til § 26, stk. 2, 2. pkt., foreslås det, at
erhvervsministeren kan fastsætte regler for
Sikkerhedsstyrelsens kontrol hermed, herunder om udstedelse af
påbud og forbud.
Bemyndigelsen i 2. pkt. forventes
at blive brugt til at fastsætte nærmere regler om
Sikkerhedsstyrelsens kontrol med, at de erhvervsdrivende overholder
den i bekendtgørelsen fastsatte
mængdebegrænsning. Kontrol forstås i den
sammenhæng i bred forstand, således at
Sikkerhedsstyrelsen i udøvelsen af kontrollen får
mulighed for at træffe afgørelser om forbud eller
påbud over for de erhvervsdrivende i relation til
mængdebegrænsningen.
Det er hensigten, at
Sikkerhedsstyrelsen tildeles kontrolbeføjelser, der
gør det muligt at føre kontrol på den mest
hensigtsmæssige og effektive måde, og som samtidig
tager hensyn til de erhvervsdrivende. Afhængigt af
udviklingen på området kan måden, hvorpå
der føres kontrol, således ændre sig over tid.
Sikkerhedsstyrelsen har derfor mulighed for, men er ikke
begrænset til, at føre tilsyn efter en risikobaseret
tilsynsmodel.
Det er forventningen, at
Sikkerhedsstyrelsen på baggrund af et fastsat krav om
mængdebegrænsning ved salg af lattergaspatroner vil
føre tilsyn efter en risikobaseret tilsynsmodel. Denne vil
blive tilrettelagt med udgangspunkt i styrelsens datadrevne
risikomodel, der allerede i dag benyttes til styrelsens kontrol
på andre produkt- og forretningsområder. Den datadrevne
risikomodel vil således danne grundlag for prioritering af
styrelsens fremtidige kontrolaktiviteter. I den datadrevne
risikomodel vil indgå data fra forskellige kilder, der
organiseres på en måde, der giver mulighed for at danne
rapporter og analyse til brug for prioriteringen. Modellen vil
desuden bestå af softwareløsninger, der kan anvendes i
forbindelse med analyse, rapportering og til statistiske
formål.
Ved at benytte en risikomodel med
henblik på at tilrettelægge kontrollen med
detailforhandlere sikres det, at ressourcerne anvendes der, hvor
regelefterlevelsen er lav, eller hvor risikoen ved manglende
regelefterlevelse er størst. Det betyder også, at de
detailforhandlere, der har høj regelefterlevelse, belastes
mindst muligt af kontrolbesøg. Der vil være flere
parametre, der er afgørende for, hvor ofte en
detailforhandler vil modtage kontrolbesøg, eksempelvis
resultatet af Sikkerhedsstyrelsens seneste kontrolbesøg og
eventuelle anmeldelser eller henvendelser, som Sikkerhedsstyrelsen
måtte have modtaget.
De digitale muligheder, der i
forvejen findes i flere bemyndigelsesbestemmelser i lov om
produktsikkerhed, forventes anvendt i forbindelse med
Sikkerhedsstyrelsens kontrolopgave på området for salg
af lattergas. Dermed kan kommunikationen med virksomheder og
detailforhandlere foregå digitalt, herunder i forbindelse med
udstedelse af påbud og forbud, og der kan eventuelt
fastsættes regler om, at bestemte it-systemer skal
anvendes.
Det forudsættes, at reglerne,
som kan fastsættes i medfør af lovforslaget, vil blive
strafbelagt i medfør af § 35, stk. 3, i lov om
produktsikkerhed. Efter § 35, stk. 3, kan det i regler fastsat
i medfør af § 26 fastsættes, at
overtrædelse af reglerne straffes med bøde.
Det er hensigten, at de
erhvervsdrivende, der sælger lattergaspatroner i strid med
den fastsatte mængdebegrænsning, straffes med
bøde.
Der henvises i øvrigt til
afsnit 3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. juli 2019.
Lovforslaget gælder ikke for
Færøerne eller Grønland. Hovedloven
gælder ikke for Færøerne eller Grønland
og indeholder ikke hjemmel til at sætte loven i kraft for
Færøerne eller Grønland, jf. § 37 i lov om
produktsikkerhed.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om produktsikkerhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 3 af 3. januar 2019, foretages
følgende ændring: | | | | § 26.
--- | | 1. I § 26 indsættes som stk. 2: »Stk.
2. Erhvervsministeren kan fastsætte regler om
mængdebegrænsning ved salg af lattergaspatroner fra
erhvervsdrivende til private forbrugere. Erhvervsministeren kan
endvidere fastsætte regler om Sikkerhedsstyrelsens kontrol
hermed, herunder om udstedelse af forbud og
påbud.« |
|