L 135 Forslag til lov om ændring af lov om social pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. (Forhøjelse af satser for folkepension, forhøjelse af fradragsbeløb for folkepension og førtidspension og forhøjelse af fradragsbeløb for ægtefælles eller samlevers indkomst).

Af: Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V)
Udvalg: Beskæftigelsesudvalget
Samling: 2018-19 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 20-12-2018

Skriftlig fremsættelse (20. december 2018)

20181_l135_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (20. december 2018)

Beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om social pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. (Forhøjelse af satser for folkepension, forhøjelse af fradragsbeløb for folke- og førtidspension og forhøjelse af fradragsbeløb for ægtefælles eller samlevers indkomst)

(Lovforslag nr. L 135)

Det fremsatte lovforslag er et led i udmøntningen af finanslovsaftalen for 2019 og består af fire hovedelementer:

- Et direkte løft af folkepension og løft af fradragsbeløb for folke- og førtidspension efter gammel ordning

- Midlertidig forhøjelse af fradragsgrænser for pensionstillæg og ældrecheck m.v.

- Forhøjelse af bundfradraget for folkepensionisters arbejdsindkomst

- Lempet aftrapning som følge af ægtefællers eller samlevers indkomst

Med udmøntningen af aftalen om finansloven for 2019 vil pensionister få en forhøjelse af pensionen.

Med lovforslaget løftes folkepensionsydelserne - grundbeløb, pensionstillæg og supplerende pensionsydelse (ældrecheck) i 2019 med ekstra 0,2 pct. point ift. 2018. Fradragsgrænserne for folkepension (som også gælder for førtidspension med tilkendelser før 2003) løftes tilsvarende.

Lovforslaget indebærer desuden, at fradragsbeløbet i indtægtsgrundlaget før indtægtsregulering af pensionstillægget samt fradragsbeløbet i indtægtsgrundlaget før fastsættelse af den personlige tillægsprocent, der ligger til grund for udbetaling af den supplerende pensionsydelse (ældrechecken), helbredstillægget, varmetillægget og mediechecken, begge forhøjes med 15.000 kr. for enlige og med 30.000 kr. for par i 2019. Formålet hermed er at gøre det mere attraktivt for pensionister at fastholde en tilknytning til arbejdsmarkedet. Forhøjelsen aftrappes over 15 år.

Forslaget har til formål at tilskynde folkepensionister til at arbejde mere. Derfor foreslås det med lovforslaget at bundfradraget for folkepensionisters indtægt ved personligt arbejde forhøjes fra 60.000 kr. til 100.008 kr. om året.

Forslaget har yderligere det formål at øge tilskyndelsen til beskæftigelse for ikke-pensionerede gifte/samlevende med en pensionist, idet aftrapningen lempes for folkepensionister og førtidspensionister på gammel ordning (med tilkendelser før 2003), der er gift/samlevende med en ikke-pensionist. På den baggrund foreslås det at øge det gældende fradrag i indtægtsgrundlaget for den sociale pension som følge af en ikke-pensioneret ægtefælle/samlevers indkomst. For folkepensionister og førtidspensionister på gammel ordning hæves det maksimale fradrag i indtægtsgrundlaget med 40.000 kr. i 2019-niveau.

For at øge rådighedsbeløbet og lempe aftrapningen for førtidspensionister på ny ordning (tilkendelser efter 2003) øges fradraget for ægtefælles/samlevers indkomst ligeledes med 40.000 kr. i 2019-niveau.

Det er aftalt i finanslovsaftalen for 2019, at disse ændringer skal have virkning fra 1. januar 2019. Det har, som følge af tidspunktet for indgåelse af finanslovsaftalen for 2019 og processen for at foretage lovændringen, ikke været muligt at vedtage lovforslaget inden 1. januar 2019. Lovforslaget har begunstigende virkning.

Lovforslaget sendes i høring samtidig med, at det fremsættes, da aftaleparterne ønsker, at loven skal træde i kraft hurtigst muligt efter vedtagelsen og med tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2019, samt at perioden, hvor lovforslaget har tilbagevirkende kraft, bør minimeres.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkninger hertil, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.