Fremsat den 20. december 2018 af Søren Egge Rasmussen (EL),
Christian Juhl (EL),
Rasmus Vestergaard Madsen (EL),
Søren Søndergaard (EL),
Finn Sørensen (EL) og Øjvind Vilsholm (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om at fremme genanvendelsen af bygge- og
anlægsaffald i alment boligbyggeri
Folketinget pålægger regeringen at
ændre almenboligloven, så transport-, bygnings- og
boligministeren med henblik på at fremme genanvendelsen af
bygge- og anlægsaffald i alment byggeri for en 10-årig
periode fra 2020-2030 kan tillade, at kommunalbestyrelsen,
når den giver tilsagn efter almenboliglovens § 115,
uanset maksimumsbeløbet, jf. lovens § 115, stk. 10, kan
godkende, at der foretages de merinvesteringer, der er
nødvendige for at bygge med genanvendte eller genanvendelige
materialer, såfremt merinvesteringen er totaløkonomisk
rentabel og
1) byggeriet
designes med henblik på demontering til fremtidig
genanvendelse, eller
2) mindst 30 pct.
af det almene byggeri opføres med genanvendte eller
genanvendelige materialer.
Merinvesteringen udgør forskellen
mellem den samlede anskaffelsessum og den anskaffelsessum, der er
nødvendig for at bygge med henblik på genanvendelse
eller ved anvendelse af genanvendelige materialer.
Bemærkninger til forslaget
Med beslutningsforslaget foreslås
indført en forsøgsbestemmelse i almenboligloven, der
under nærmere fastsatte betingelser giver adgang til, at der
for en 10-årig periode, uanset maksimumbeløbet, jf.
almenboliglovens § 115, stk. 10, kan foretages
merinvesteringer ved opførelse af alment boligbyggeri.
Bygge- og anlægsaffald udgør en
stor del af det affald, der genereres i Danmark.
Størstedelen af bygge- og anlægsaffaldet stammer fra
nedrivninger og renovering, mens kun 5-10 pct. stammer fra
nybyggeri.
For at mindske forbruget af nye ressourcer er
det en central målsætning - både på
nationalt plan og i EU - at nedbringe mængden af bygge- og
anlægsaffald. I overensstemmelse med EU's affaldshierarki er
det derfor afgørende, at bygge- og anlægsaffald
genanvendes i størst muligt omfang.
For at nå målsætningen kan
man skabe en mere cirkulær byggesektor. Grundprincippet i
cirkulært byggeri er ressourcebevarelse og
affaldsforebyggelse, herunder genbrug og genanvendelse af bygge- og
anlægsaffald. Regeringen har allerede lanceret forskellige
strategier, der skal være med til at sætte skub i en
overordnet omstilling til en mere cirkulær økonomi. I
juni 2017 offentliggjorde regeringens Advisory Board for
cirkulær økonomi deres anbefalinger (»Advisory
Board for cirkulær økonomi - Anbefalinger til
regeringen«, Miljø- og Fødevareministeriet,
2017), og i september 2018 udkom regeringens nye strategi for
cirkulær økonomi (»Strategi for cirkulær
økonomi - Mere værdi og bedre miljø gennem
design, forbrug og genanvendelse«, regeringen, 2018).
Danmark har herudover også fastsat visse
mål og strategier specifikt for bygge- og
anlægsaffaldet. Af regeringens nuværende ressourceplan
for affaldshåndtering fremgår bl.a., at mindst 70 pct.
af materialerne i den samlede mængde af bygge- og
anlægsaffald skal anvendes til nye formål
(»Danmark uden affald - Ressourceplan for
affaldshåndtering 2013-2018«, vejledning fra
Miljøstyrelsen nr. 4, 2014). Målsætningen er i
overensstemmelse med målet i artikel 11(2)(b) i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/98/EF af 19.
november 2008 om affald og ophævelse af visse direktiver
(også benævnt affaldsdirektivet).
Til at opnå ovenstående
målsætning kan en revision af almenboligloven
overvejes. Som led i forsøget på at stimulere og
fremme genanvendelsen af bygge- og anlægsaffald i den danske
byggesektor foreslås overordnet, at der gives hjemmel til at
godkende, at der foretages de merinvesteringer, som er
nødvendige for at opføre bæredygtigt alment
byggeri. Hjemmelen kan eventuelt begrænses til kun at omfatte
nærmere bestemte almene boligtyper.
I henhold til almenboliglovens § 115 kan
kommunalbestyrelsen give tilsagn om statslig ydelsesstøtte
til almene boligorganisationer, kommuner, regioner og selvejende
institutioner til etablering af almene boliger.
Transport-, bygnings- og boligministeren
fastsætter maksimumsbeløb for anskaffelsessummen for
alment byggeri. Den endeligt godkendte anskaffelsessum for alment
byggeri med tilsagn må ikke overstige det
maksimumsbeløb, der gælder på tidspunktet for
kommunalbestyrelsens godkendelse af anskaffelsessummen forud for
påbegyndelsen, jf. lovens § 115, stk. 10.
Maksimumsbeløbet fastsættes i
henhold til bekendtgørelse nr. 1226 af 14. december 2011 om
støtte til almene boliger m.v.
Ofte vil bæredygtigt alment byggeri
være dyrere at opføre sammenlignet med almindeligt
alment byggeri grundet øgede anlægsudgifter. Det
betyder, at det i mange tilfælde vil være vanskeligt
for den almene bygherre at holde sig inden for
maksimumsbeløbets størrelse og opnå
støttetilsagn, fordi almenboligloven med tilhørende
bekendtgørelser fastsætter ufravigelige
beløbsmæssige grænser for anskaffelsessummens
størrelse pr. kvadratmeter bruttoetageareal. Med dette
beslutningsforslag skabes forsøgsvis en hjemmel til, at
transport-, bygnings- og boligministeren kan forhøje
maksimumsbeløbet i § 13, stk. 2, i
bekendtgørelse nr. 1226 af 14. december 2011 om
støtte til almene boliger m.v.
Med beslutningsforslaget foreslås, at
transport-, bygnings- og boligministeren med henblik på at
fremme genanvendelse af bygge- og anlægsaffald i alment
byggeri for en 10-årig periode fra 2020-2030 kan tillade, at
kommunalbestyrelsen, når den giver tilsagn efter
almenboliglovens § 115, uanset maksimumsbeløbet, jf.
lovens § 115, stk. 10, kan godkende, at der foretages de
merinvesteringer, der er nødvendige for at bygge med
genanvendte eller genanvendelige materialer, såfremt
merinvesteringen er totaløkonomisk rentabel og
1) byggeriet
designes med henblik på demontering til fremtidig
genanvendelse, eller
2) mindst 30 pct.
af det almene byggeri opføres med genanvendte eller
genanvendelige materialer.
Merinvesteringen udgør forskellen
mellem den samlede anskaffelsessum og den anskaffelsessum, der er
nødvendig for at bygge med henblik på genanvendelse
eller ved anvendelse af genanvendelige materialer.
Beslutningsforslaget indebærer for det
første, at merinvesteringen skal være
totaløkonomisk rentabel. Merinvesteringens rentabilitet
vurderes inden for en 30-årig periode svarende til
amortiseringen.
Forslaget indebærer dernæst, at
transport-, bygnings- og boligministeren kan tillade, at
kommunalbestyrelsen kan give støttetilsagn efter
almenboliglovens § 115 til alment boligbyggeri, hvis byggeriet
enten designes med henblik på demontering eller mindst 30
pct. af byggeriet opføres med genanvendte eller
genanvendelige materialer. Dette indebærer, at det som
tillæg til den maksimale anskaffelsessum er muligt at
foretage totaløkonomiske merinvesteringer i et alment
boligbyggeri, som ligger over maksimumsbeløbet, hvis en af
ovennævnte betingelser om henholdsvis demonteringsdesign
eller materialevalg er opfyldt. Ved demontering forstås, at
materialerne til brug for den almene bolig kan skilles ad,
sådan at materialerne kan genanvendes, uden at de mister
afgørende værdi. Ved genanvendte materialer
forstås eksempelvis brugte mursten, brugt tømmer og
brugte døre og vinduer.
Det bemærkes, at ved
støttetilsagn efter beslutningsforslaget er det tillige et
ufravigeligt krav, at bygherrens ansøgning om
kommunalbestyrelsens godkendelse af anskaffelsessummen indeholder
en totaløkonomisk vurdering, jf. § 37 i
bekendtgørelse nr. 1226 af 14. december 2011 om
støtte til almene boliger m.v.
Skriftlig fremsættelse
Søren Egge
Rasmussen (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
fremme genanvendelsen af bygge- og anlægsaffald i alment
boligbyggeri.
(Beslutningsforslag nr. B 74)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.