Skriftlig fremsættelse (28. februar
2018)
Økonomi- og
indenrigsministeren (Simon Emil
Ammitzbøll-Bille):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
Det Centrale Personregister (Udvidelse af kredsen af personer, som
kan tildeles særlig adressebeskyttelse)
(Lovforslag nr. L 163)
Ved
lovforslaget foreslås, at den eksisterende ordning for
særlig adressebeskyttelse i Det Centrale Personregister (CPR)
udvides til at omfatte personer, der indgår i et exit-program
iværksat af myndighederne på grund af de
pågældendes tilknytning til rocker- og
bandemiljøet. Det foreslås herudover, at ordningen
udvides til at omfatte særligt truede vidner i straffesager
samt ofre for chikane, forfølgelse eller stalking, der ikke
har forbindelse til æres- eller samlivsrelaterede
konflikter.
Regeringen
indgik den 24. marts 2017 sammen med Socialdemokratiet og Dansk
Folkeparti aftale om en bandepakke, Bandepakke III - Bander bag
tremmer. Det fremgår af bandepakkens initiativ nr. 21, at der
skal gennemføres en nærmere undersøgelse af
mulighederne for at udvide personkredsen, som kan opnå
særlig adressebeskyttelse, til bl.a. at omfatte rocker- og
bandemedlemmer, der ønsker at forlade miljøet.
Initiativet skal medvirke til at få flere rocker- og
bandemedlemmer væk fra gaderne.
Lovforslaget
udmønter dermed initiativ nr. 21 i Bandepakke III - Bander
bag tremmer. Lovforslaget bygger herudover på, at
erfaringerne fra Rigspolitiet har vist, at muligheden for
særlig adressebeskyttelse er et egnet redskab til
personbeskyttelse i sager, hvor den udsatte person er særligt
truet.
Lovforslaget
bygger på den gældende ordning for særlig
adressebeskyttelse. Forslaget indebærer således, at
truede borgere omfattet af personkredsen - som har en bopæl
eller et fast opholdssted, og som efter en konkret vurdering
må anses for at have et særligt behov for
adressebeskyttelse - registreres som værende uden fast
bopæl i CPR. Formålet hermed er at sikre bedre
beskyttelse ved, at de pågældendes faktiske adresse
kommer så få personer til kendskab som muligt.
Med henblik
på at sikre en effektiv beskyttelse i forhold til den truede
person er det endvidere fundet nødvendigt, at registreringen
som værende uden fast bopæl også kommer til at
gælde for den pågældendes egne børn og -
som noget nyt - for den pågældendes
ægtefælle eller samlever og dennes børn, som har
eller får samme bopæl som den pågældende,
der er omfattet af den særlige adressebeskyttelse.
Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.