Fremsat den 7. november 2017 af Jakob Sølvhøj (EL),
Søren Egge Rasmussen (EL),
Søren Søndergaard (EL) og Finn Sørensen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om øget refusion til kommunerne for
særlig dyre enkeltsager på socialområdet
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af folketingsåret 2017-18 at fremsætte
de nødvendige lovforslag og foretage de nødvendige
administrative ændringer, der kan sikre en forøget
refusion til kommunerne for særlig dyre enkeltsager i henhold
til §§ 176 og 176 a i serviceloven, således at
staten fremover yder 50 pct. refusion for de af kommunens udgifter,
der ligger over 600.000 kr.
Bemærkninger til forslaget
Nogle enkeltsager på socialområdet
er meget sammensatte, unikke, dyre og vanskelige at bedømme
korrekt for kommunerne. For at sikre, at enkelte sager ikke fylder
for meget i den enkelte kommunes økonomi, gives der fra
statens side kompensation ved de særlig dyre sager.
Refusionen indtræder med henholdsvis 25 pct. og 50 pct.,
når den samlede udgift vedrørende en konkret person
overstiger nærmere fastsatte beløbsgrænser.
Refusionen fra staten til denne type sager har
gennem en årrække været faldende. Den faldende
kompensation fra staten kommer til udtryk i de samlede udbetalinger
til refusion efter servicelovens §§ 176 og 176 a, hvilket
kan ses af tabel 1.
En væsentlig årsag til faldet i
statsrefusionen er, at grænsen for, hvornår der gives
refusion, er hævet markant siden kommunalreformen i 2007. Det
fremgår af tabel 2, der viser, at grænsen for, hvor
stor kommunens udgift skal være, før den får
henholdsvis 25 pct. og 50 pct. statsrefusion efter servicelovens
§ 176, er mere end fordoblet de sidste 10 år. En del af
stigningen skyldes den almindelige satsregulering, men den meget
kraftige stigning er et resultat af, at grænserne for
statsrefusion blev hævet gradvist i de første år
efter kommunalreformen. Havde grænserne været
fremskrevet med satsreguleringen, ville de ifølge simpel
beregning i 2015 have været henholdsvis 484.406 kr. ved 25
pct. refusion og 968.813 kr. ved 50 pct. refusion (Egne beregninger
på baggrund af tal fra Moderniseringsstyrelsen og lov om
social service, lovbekendtgørelse nr. 988 af 17. august
2017).
Refusionsgrænserne ifølge §
176 a er i dag 770.000 kr. årligt for 25 pct. refusion og
1.540.000 kr. årligt for 50 pct. refusion (Vejledning nr.
10366 af 22. december 2016 om regulering pr. 1. januar 2017 af
satser på Børne- og Socialministeriets
område).
Med den eksisterende refusionsordning vil
udgiften til de særlig dyre enkeltsager i mange kommuner
altså være særdeles høj, og der er derfor
et meget stærkt økonomisk incitament for kommunerne
til at vægte hensynet til den kommunale økonomi
højere end forpligtelsen til at visitere borgeren til det
tilbud, der bedst muligt opfylder borgerens behov.
Det har konsekvenser. I en undersøgelse
fra 2014 svarede seks ud af ti socialrådgivere, at
økonomien spiller en fremtrædende rolle, når man
diskuterer løsninger af sociale problemer i udsatte
børnefamilier. Kun hver fjerde socialrådgiver sagde
nej til, at hensynet til økonomi havde forringet deres
mulighed for at varetage barnets tarv (»Undersøgelse
af økonomi og faglighed i børnesager«, Dansk
Socialrådgiverforening, 2014).
Samtidig er der i dag en meget høj
fejlprocent i den kommunale sagsbehandling, særlig inden for
de specielle enkeltsager. Ankestyrelsen gennemgik i 2015 i en
praksisundersøgelse fejlprocenterne i kommunernes
sagsbehandling om hjælp eller afslag på hjælp
efter serviceloven til borgere over 18 år med sjældne
diagnoser med komplekse behov og borgere med kompleks erhvervet
hjerneskade. Undersøgelsen viste, at der var fejl i
sagsbehandlingen i op til 40 pct. af de komplicerede sager
(»Kommunernes visitation til tilbud efter serviceloven til
borgere med sjældne handicap og erhvervet hjerneskade«,
Ankestyrelsen, 2015).
En øget refusion til de særlig
komplicerede og dyre sager kunne mindske det økonomiske
pres, der får kommunerne til at anvise løsninger, der
ikke i tilstrækkeligt omfang tilgodeser borgernes behov.
På den baggrund ønsker
forslagsstillerne at give kommunerne bedre muligheder for
økonomisk kompensation, således at staten skal
refundere 50 pct. af den del af udgifterne efter §§ 176
og 176 a, der ligger over 600.000 kr. for én enkelt sag. Den
ændrede refusionssats vil ikke i sig selv medføre
statslige merudgifter, da udgifterne til ordningen finansieres
solidarisk af kommunerne ved løbende reguleringer af
bloktilskuddet. Dog vil forslaget medføre en indbyrdes
omfordeling kommunerne imellem (folketingsåret 2016-17,
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget, alm. del - svar
på spørgsmål 271). For at afbøde den
negative økonomiske indvirkning af omfordelingen i en
række kommuner og med henblik på at sikre et samlet
økonomisk løft til handicapområdet
foreslås det derfor, at bloktilskuddet til kommunerne
hæves med 500 mio. kr. Løftet foreslås
finansieret af en udligningsskat på 6 pct. på store
pensionsudbetalinger over 300.000 kr. Forslaget vil ifølge
Skatteministeriet give staten en varig indtægt på 485
mio. kr. årligt (folketingsåret 2016-17,
Skatteudvalget, alm. del - svar på spørgsmål
189). Finansieringsforslaget skønnes alene at vedrøre
personer med store pensionsformuer og -udbetalinger.
Tabel 1. Statens udgifter til statsrefusion i henhold til
servicelovens §§ 176 og 176 a (opgjort i 2016-pl, dog er
2016 opgjort i 2018-pl)
Mio. kr. | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | Statsrefusion §§ 176 og 176
a | 2.673,7 | 3.375,9 | 3090,4 | 2.078,4 | 1.471,0 | 1.460,2 | 1.589,7 | 1.592,4 | 1.635,3 | 1.676,8 |
|
Kilde: Folketingsåret 2015-16, Social- og
Indenrigsudvalget, alm. del - endeligt svar på
spørgsmål 205, og folketingsåret 2016-17,
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget, alm. del - svar
på spørgsmål 516.
Tabel 2. Beløbsgrænser for statsrefusion i
henhold til servicelovens § 176
År | Beløbsgrænse for 25 pct.
refusion i kr./år | Beløbsgrænse for 50 pct.
refusion i kr./år | 2007 | 400.000 | 800.000 | 2017 | 1.030.000 | 1.930.000 |
|
Kilde: Lov om social service,
lovbekendtgørelse nr. 988 af 17. august 2017 og vejledning
nr. 10366 af 22. december 2016 om regulering pr. 1. januar 2017 af
satser på Børne- og Socialministeriets
område.
Skriftlig fremsættelse
Af :Jakob
Sølvhøj (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
øget refusion til kommunerne for særlig dyre
enkeltsager på socialområdet.
(Beslutningsforslag nr. B 27)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.