Fremsat den 23. marts 2018 af Roger Courage Matthisen (ALT),
Carolina Magdalene Maier (ALT) og Pernille Skipper (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om dokumentation af ligeløn
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af indeværende år at fremsætte et
lovforslag, der medfører, at private og offentlige
virksomheder og organisationer med ansatte svarende til mindst 35
fuldtidsbeskæftigede får pligt til at dokumentere, at
de udbetaler lige løn for samme arbejde og for arbejde, der
kan tillægges samme værdi. Dokumentationen skal ske med
udgangspunkt i et klassifikationssystem, der tager højde for
kønsbestemte forskelle i beskæftigelse. Dokumentation
skal indgives mindst hvert tredje år. Virksomheder og
organisationer, der forsømmer at dokumentere ligeløn,
skal kunne pålægges dagbøder, indtil de
dokumenterer det.
Bemærkninger til forslaget
Ifølge Det Nationale Forskningscenter
for Velfærd (SFI) - i dag en del af VIVE - er
lønforskellen mellem kønnene på hele
arbejdsmarkedet gennemsnitligt på 17-18 pct. (»Der er
ikke lige løn mellem mænd og kvinder i Danmark«,
sfi.dk, den 5. februar 2015), og tager man højde for, at
mænd og kvinder ofte tager forskellige uddannelser og job og
arbejder i forskellige sektorer, er lønforskellen stadig
på mellem 4 og 7 pct. Lønforskellen er størst
på det private arbejdsmarked, hvor der relativt set er
størst forskel mellem mænds og kvinders løn,
også når man korrigerer for forskellen på
eksempelvis arbejdsfunktion og uddannelse. Men det er ikke kun i
den private sektor, at den er gal. Også på det
offentlige arbejdsmarked ligger kvindernes faktiske timeløn
stadig lavere end mændenes - uanset uddannelsesniveau
(»Kvinder får mindre ud af at uddanne sig end
mænd«, sfi.dk, den 26. september 2013). Ligeløn
er altså langt fra en realitet i Danmark, selv om vi siden
1976 har haft en lov om ligeløn, der skal sikre kvinder og
mænd lige løn for samme arbejde eller arbejde, der kan
tillægges samme værdi.
Set i et internationalt perspektiv klarer
Danmark sig heller ikke godt. Ifølge World Economic Forums
(WEF) Global Gender Gap Index for 2017 ligger Danmark på en
samlet 14. plads, mens alle de andre nordiske lande ligger i
topfem. Kigger man på parametrene for økonomisk
deltagelse og mulighed, ligger Danmark helt nede på en 36.
plads (»Global Gender Gap Report 2017«, World Economic
Forum, 2017). Der er således lang vej igen, før
Danmark kan bryste sig af at være et foregangsland for
økonomisk ligestilling mellem kønnene.
Det er for forslagsstillerne både
uacceptabelt og uforståeligt, at vi stadig kan have
sådan en lønulighed mellem kønnene i Danmark i
år 2018. Én årsag er de strukturelle
omstændigheder forbundet med, at kvinder og mænd
arbejder i forskellige job og i forskellige sektorer, hvor
lønuligheden ikke mindst er historisk betinget. Men der er
fortsat lønforskelle i både den offentlige og private
sektor, som ikke kan forklares med andet end køn. Trods
årtiers kendskab til denne form for lønmæssig
forskelsbehandling på baggrund af køn har vi endnu
ikke truffet de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at
ligelønsloven overholdes. Ifølge SFI vil der med den
nuværende udvikling først være ligeløn i
Danmark om 111 år regnet fra 2015, og organisationerne
DJØF, IDA og LO har også tydeligt problematiseret
udviklingen eller manglen herpå i lønforskellen
(»Kvinder får først ligeløn om 111
år«, business.dk, den 3. november 2015). Senest har FOA
meldt sig på banen med et konkret ønske om, at Danmark
afprøver den islandske model (»FOA: Ja tak til
islandsk model for ligeløn«, dr.dk, den 24. januar
2018).
Forslagsstillerne ser ingen grund til, at vi
skal vente mange årtier i håb om, at problemet
måske - måske ikke - løser sig selv, når
vi med relativt enkle redskaber har muligheden for at rette op
på skævvridningen allerede i dag. Indførsel af
regler i Danmark, der ligner de islandske, vil givetvis
medføre øgede administrative byrder for
virksomhederne. Men som Islands social- og ligestillingsminister
påpeger, er forskellen i ligeløn desværre en del
af arbejdsmarkedet, og virksomhederne har i forvejen krav om
revisioner og skatteopgørelse (»Island vil have
ligeløn: Virksomheder risikerer bøder«, dr.dk,
den 3. januar 2018). Det er derfor på tide, at vi griber til
nye metoder, for vi har muligheden for at komme problemet til livs
her og nu.
Forslagsstillerne mener som FOA, at vi med
fordel kan lade os inspirere af den islandske model, hvor
virksomheder med 25 eller flere ansatte skal dokumentere, at
virksomhederne har ligeløn, i modsat fald risikerer
virksomheden at få dagbøder. I Island kan
dagbøden maksimalt være på 50.000 islandske
kroner eller omtrent 3.000 danske kroner under hensyntagen til
forholdene i den enkelte virksomhed eller organisation. I en dansk
kontekst kan dagbødens størrelsesorden eksempelvis
fastsættes til maksimalt at kunne være omtrendt 5.000
kr., alt efter hvad Folketinget finder mest hensigtsmæssigt.
Reglerne foreslås at gælde for virksomheder og
organisationer med 25 eller flere fuldtidsbeskæftigede.
Dokumentationen af ligeløn skal indgives til og
håndteres af en relevant eksisterende eller ny myndighed
(eksempelvis Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering eller en
enhed under ministeren for ligestilling) som minimum hvert tredje
år. På den måde lægges der op til, at
virksomheder og organisationer kan vælge at foretage
dokumentationen samtidig med arbejdspladsvurderingen (APV).
Den islandske certificeringsmodel er udviklet
ud fra ISO-systemet. Ligelønsstandarden kaldet Equal Pay
Management System IST 85:2012 er et administrativt
værktøj designet til som udgangspunkt at udbetale lige
løn for samme type af arbejde, men med mulighed for at
udbetale en højere løn, hvis eksempelvis forskelle i
ansvar, anciennitet eller performance eller andre »relevante
overvejelser« bruges som saglig begrundelse. Med
ligelønsstandarden er det altså stadig muligt at
udbetale forskellig løn til medarbejdere, hvis den
højere løn kan begrundes i forhold, som ikke er
baseret på køn. Men det kræver, at virksomheden
har fastsat en gennemskuelig lønpolitik, der gør det
muligt at få besvaret spørgsmålene om, hvilke
typer arbejde der medfører en højere løn, og
hvorfor. Det er op til arbejdsgiveren på den enkelte
arbejdsplads at beskrive, hvilke opgaver kvalifikationer og
ansvarsområder der hører til hvilke jobfunktioner, og
på den baggrund fastsætte den værdi,
stillingstypen skal tilskrives. Her er det afgørende, at
vurderingen tager udgangspunkt i kønsneutrale
jobvurderingsmetoder, så uhensigtsmæssige traditioner
og rutiner, der leder til uligeløn, ikke videreføres
i den nye lønpolitik.
ISO-systemet, som den islandske model baserer
sig på, er udviklet efter internationale standarder, der
gør det mulig at overføre den til en dansk kontekst.
Danmark kan altså vælge at anvende det islandske
certificeringssystem, som det foreligger. Vi kan tage dele af
systemet i brug eller hente inspiration fra andre modeller som
eksempelvis ILO's konvention nr. 100 om ligeløn. Hvilket
system der skal implementeres i Danmark, er naturligvis til
forhandling blandt Folketingets partier, men det er
afgørende, at systemet gør det muligt at dokumentere
ligeløn både for samme arbejde og for arbejde, der kan
tillægges samme værdi.
Den islandske model for ligeløn
ændrer altså ikke ved, at virksomheder kan udbetale
forskellig løn til medarbejdere på baggrund af
individuelle kompetencer eller andre relevante faktorer. Modellen
har alene til formål at sikre, at lønforskelle ikke er
baseret på køn. Det er vigtigt at fremhæve, at
virksomheder også fortsat selv fastsætter deres
lønpolitik, herunder hvilket arbejde og hvilke kompetencer
og ansvarsområder der skal udløse en højere
løn. Ligelønsmodellen skal ses som en foranstaltning,
der sikrer, at udviklingen af lønpolitik sker inden for
rammerne af ligelønsloven og således hverken direkte
eller indirekte diskriminerer på baggrund af køn.
I debatten om den islandske model har det
været diskuteret, om en sådan
ligelønscertificering vil pålægge virksomheder
en for stor administrativ byrde. Som en erfaring fra det islandske
pilotprojekt udtrykker alle deltagerne, at
ligelønscertificeringen var en »stor
forpligtigelse«, men der var samtidig enighed om, at
resultatet, et fair og mere gennemsigtigt lønsystem, var
anstrengelserne værd. (»Lønåbenhed og
ligeløn,: Initiativer til fremme af lønåbenhed
i Storbritanien, Island og Tyskland«, Mona Larsen og Asta
Prescott, VIVE, 2018).
Forslagsstillerne anbefaler sluttelig, at man
på samme måde som i Island fra den dato, loven
træder i kraft, giver mindre virksomheder længere
tidsfrist til at indsende dokumentation, idet det antages, at
større virksomheder er bedre klædt på til at
sikre indførelse af ligeløn og skaffe dokumentation
herfor. Offentlige organisationer bør dog uanset
størrelse have samme tidsfrist som den kortest mulige for
private virksomheder.
Skriftlig fremsættelse
Roger Courage
Matthisen (ALT):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
dokumentation af ligeløn.
(Beslutningsforslag nr. B 135)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.