Fremsat den 23. marts 2017 af Karsten Hønge (SF),
Kirsten Normann Andersen (SF) og Jacob Mark (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om fremme af brugen af elfærger
Folketinget pålægger regeringen at
fremme brugen af elfærger ved at gennemføre
følgende tiltag:
1) Sikre, at der
foretages en vurdering af, om omlægning til elfærger er
økonomisk ansvarligt ved indgåelse af nye aftaler om
drift af »småfærger« og ved køb af
nye færger. Hvis det er tilfældet, pålægges
regeringen at sikre, at staten i tiden efter indkøb af nye
færger kun yder tilskud til billetpriser etc. for de enkelte
ruter, såfremt der i forbindelse med
færgeindkøbet vælges en elfærge.
2)
Undersøge, om der er økonomi i at genforhandle
eksisterende kontrakter og udskifte eksisterende dieselfærger
gennem f.eks. et bestemt statsligt tilskud.
3) Udarbejde en
tidsplan for den forventede udskiftning af dieselfærger til
elfærger, så danske værfter får mulighed
for at tilpasse sig og få optimale betingelser for at vinde
udbud.
Bemærkninger til forslaget
Et flertal af de danske færger kan med
stor fordel sejle på strøm. Et studie fra Siemens har
konkluderet, at syv ud af ti danske færger i de danske
farvande vil blive mere miljøvenlige og rentable ved
omstilling til eldrift, samtidig med at det vil medføre
mindre støj og lavere vedligeholdelsesomkostninger, hvis de
traditionelle dieselfærger erstattes af elfærger
(»Elektrificering af Danmarks færgefart«, side 3,
http://w3.
siemens.dk/home/dk/dk/core_topics/intelligent-infrastructure/Documents/MOB_eferrystudy_1016DK_FINAL.
pdf). Derudover vil det skabe arbejdspladser, hvis elfærger
fremadrettet kan produceres i Danmark. SF ønsker på
den baggrund at fremme brugen af elfærger, ved at regeringen
pålægges at gøre følgende:
- Regeringen skal
foretage en vurdering af, om omlægning fra dieselfærger
til elfærger er økonomisk forsvarligt. Hvis dette er
tilfældet, skal regeringen sikre, at staten i tiden efter
indkøb af nye færger kun yder tilskud til billetpriser
etc. for de enkelte ruter, såfremt der i forbindelse med
færgeindkøbet vælges en elfærge.
Regeringen skal undersøge, om der er økonomi i at
genforhandle eksisterende kontrakter og udskifte eksisterende
færger f.eks. gennem et bestemt statsligt engangstilskud, der
eventuelt kan finansieres, ved at statens efterfølgende
løbende tilskud mindskes i forhold til det nuværende
niveau som konsekvens af driftsgevinsten ved omlægning til
elfærger.
- Regeringen
bør udarbejde en tidsplan for forventet udskiftning af
dieseldrevne småfærger til elfærger, så
danske værfter får mulighed for at tilpasse sig og
få optimale betingelser for at vinde et udbud.
Tekniske og miljømæssige
fordele
En batteriløsning til elektrisk drift
vil særlig være til fordel for færger, der
opererer på relativt korte strækninger, da
besparelserne i driftsomkostningerne bliver så store, at de
kan dække investeringsomkostningerne. I Danmark er der i dag
42 indenrigsruter langs de danske kyster, som bliver opereret af 52
færger med et energiforbrug på mindre end 2.000 kWh pr.
tur og en overfartstid på mindre end 60 minutter, hvilket
samlet set giver en operationsprofil, der er egnet til elektrisk
drift (»Elektrificering af Danmarks færgefart«,
side 5).
Studiet fra Siemens viser desuden, at 39
færger på 30 færgeruter vil være mere
profitable ved omlægning til elektrisk drift. Når
batteridrevne færger har et lavere energiforbrug end
traditionelle diselfærger, og når
vedligeholdelsesomkostningerne ligeledes reduceres kraftigt, vil en
omlægning til elektrisk drift af de 39 færger
føre til en besparelse på drift- og
vedligeholdelsesomkostninger på 81 mio. kr. pr. år, og
brændstofforbruget vil reduceres fra 19.000 t til 0 t om
året (»Elektrificering af Danmarks
færgefart«, side 10).
Herudover vil en omlægning af alle 52
danske færger til elektrisk drift indebære markant
mindre forurening i de kystnære by- og naturområder og
i havne til stor fordel for både miljø og sundhed. Man
vil således forurene mindre i form af 45-50.000 t mindre
udledning af CO2, 35-39 t mindre
udledning af svovloxid (SOx) og
930-1.000 t mindre udledning af nitrogenoxid (NOx) (»Elektrificering af Danmarks
færgedrift«, side 8).
Flere arbejdspladser
En stor del af de nuværende færger
står i de kommende år for at blive udskiftet, og med en
udskiftning af disse til elfærger vil man kunne skabe flere
hundrede arbejdspladser i Danmark. Danske Maritimes administrerende
direktør, Jenny N. Braat, vurderer, at der alene i
Nordeuropa er et potentiale til at skabe op mod 200.000
arbejdspladser, efterhånden som behovet for elfærger
vil stige (»Nye el-færger kan skabe tusindvis af
job«, www.jobindex.dk). På Søby Værft er
man i gang med at bygge det, der bliver verdens største
elfærge, og det vil alene beskæftige omkring 40
medarbejdere (»Nye el-færger kan skabe tusindvis af
job«). Nye arbejdspladser kan især komme
yderområderne i Danmark til gavn, da det f.eks. særlig
er i Nordjylland og på Fyn, der er placeret
værfter.
Skriftlig fremsættelse
Karsten
Hønge (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om fremme
af brugen af elfærger.
(Beslutningsforslag nr. B 98)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.