Fremsat den 14. marts 2017 af Josephine Fock (ALT),
René Gade (ALT) og Roger Matthisen (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om mulighed for lokale valutaer
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag, der muliggør indførelsen
af lokale valutaer i Danmark. Lovforslaget skal fremsættes
inden den 1. november 2017.
Bemærkninger til forslaget
Inden for de sidste årtier, og
især efter finanskrisen, er flere og flere lokale valutaer
med succes skudt op rundt omkring i Europa.
Lokale valutaer, også kaldet
komplementære valutaer, fungerer i samarbejde med og ikke i
konkurrence med nationale valutaer og har i flere tilfælde
haft en positiv effekt på den lokale handel.
I lande som Frankrig, Holland, Tyskland og
England har man flere steder indført lokale valutaer, der
har gavnet det lokale forretningsliv, den lokale kreativitet og den
lokale fællesskabsfølelse. I bydelen Brixton i London
gik det lokale forretnings- og foreningsliv sammen og lavede
Brixton Pound, der i dag kan bruges som betaling i omkring 250
lokale forretninger, som så igen bruger Brixton Pound lokalt.
På den måde kommer pengene altså i lokal
cirkulation, hvilket har været medvirkende til at øge
efterspørgslen på lokale varer og
løsninger.
I Brixton har lokale borgerinitiativer for
eksempel sat solceller op på tagene af de lokale bygninger,
og de sælger strømmen til lokale forretninger, ligesom
små bæredygtige drivhuse, der sælger salat til
lokale forretninger, popper op rundtom i bydelen. Lokale valutaer
understøtter således både eksisterende
forretninger og inspirerer og støtter lokalt,
bæredygtigt iværksætteri.
En anden fordel ved lokale valutaer er, at de
kan have en positiv effekt på miljøet, fordi
transporttiden og de miljømæssige omkostninger
reduceres, når afstanden mellem producent og sælger
forkortes.
Behov for fleksibel lov med klare
rammer
I dag er er det kun Nationalbanken, der
må trykke penge i Danmark, hvorfor det ikke er muligt at
oprette lokale valutaer. Således siger § 170 i
straffeloven - der senest blev anvendt under anden verdenskrig - at
trykkeri af lokal valuta kan straffes med op til 3 måneders
fængsel. Der henvises til svar fra finansministeren på
ULØ alm. del - spørgsmål 13
(folketingsåret 2016-17).
Alternativet ønsker at ændre
denne bestemmelse i straffeloven og åbne op for, at man
på lokalt plan kan eksperimentere med lokale valutaer.
Derudover bør § 8 i lov om Nationalbanken og
§§ 2 og 4 i møntloven tilpasses, så de
ligeledes åbner op for udstedelse af lokale valutaer.
Lokale valutaer kan udmøntes på
mange forskellige måder, alt efter lokalområdets behov.
Ofte vil den lokale valuta både have en digital form og en
fysisk form, men der er også eksempler på lokale
valutaer, som udelukkende er digitale, og lokale valutaer, som
udelukkende er fysiske. Det er også muligt at opbygge
betalingssystemer, hvor brugerne delvis kan betale i den
komplementære valuta og delvis i den nationale valuta. Det
afgørende er, at lovgivningen sætter nogle klare, men
fleksible rammer for lokale valutaer.
Lokal valuta understøtter alle tre
bundlinjer
En af fordelene ved lokale valutaer er, at de
kan understøtte den økonomiske bundlinje ved at
fremme lokal handel og sammenhængskraft, samtidig med at de
har potentialet til at styrke den sociale og
miljømæssige bundlinje. På den måde er
lokale valutaer altså mere end blot et anonymt
betalingsmiddel, som hjælper profit med at skifte
hænder, fordi de netop også understøtter alt
det, som ligger rundt om de rent monetære transaktioner.
En anden fordel er, at lokale valutaer er lokale i deres natur
og derfor ikke bliver flyttet ud af landet. Det understøtter
lokale virksomheder og iværksættere og forhindrer, at
pengene bliver flyttet i skattely, men det gør også,
at lokalsamfundet ikke kun arbejder for pengenes skyld, fordi
pengene også kommer til at arbejde for lokalsamfundet.
En tredje fordel er, at lokale valutaer typisk
cirkulerer hurtigere end den nationale valuta. Dette betyder
større likviditet og højere omsætning for
små og mellemstore virksomheder i lokalsamfundet.
Lokale valutaer i EU
Lokale valutaer trives allerede rigtig mange
steder i EU. Som eksempler kan nævnes Bristol Pound i
Storbritannien, Chiemgauer i Tyskland og SoNantes i Frankrig. Alle
disse lokale valutaer er indrettet på forskellige
måder, som passer til det enkelte lokalsamfund. Den udbredte
brug af lokal valuta viser, at der ikke er nogen EU-forhold, som
forhindrer Danmark i at lovliggøre lokale valutaer. Faktisk
modtager flere af initiativerne for lokale valutaer støtte
fra EU, som også har set potentialet til at skabe lokal
bæredygtig vækst og sammenhold i og på
tværs af lokalsamfund gennem brugen af lokale valutaer.
Adgang til SKAT og
falskmøntneri
Handler med lokal valuta er omfattet de samme
skatte-, moms- og afgiftsregler som al anden handel. For at sikre
en fornuftig indføring af lokale valutaer, og for at sikre
ukomplicerede moms-, afgifts- og skattebetalinger, bør det
være muligt for de deltagende forretninger at indberette moms
og salg i den lokale valuta elektronisk på lige fod med
danske kroner. Dette ventes ikke at udgøre et større
problem, da de lokale valutaer som udgangspunkt er 1:1 med
kronen.
Derudover er der med lokal valuta, som med al
valuta, en risiko for falskmøntneri. Denne risiko skal man
selvfølgelig tage alvorligt, men det antages, at den lokale
natur af de komplimentære valutaer gør risikoen mindre
- både fordi gevinsten ved falskmøntneri er mindre, da
pengene kan bruges færre steder, og fordi risikoen for at
blive opdaget er større i et lokalsamfund, hvor borgerne i
mange tilfælde kender hinanden.
Skriftlig fremsættelse
Josephine Fock
(ALT):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
mulighed for lokale valutaer
(Beslutningsforslag nr. B 82)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.