Fremsat den 11. oktober 2016 af Mattias Tesfaye (S),
Trine Bramsen (S) og Rasmus Horn Langhoff (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om, at voldelige, men ikke dømte, personer
nægtes adgang til ægtefællessammenføring
med ny udenlandsk ægtefælle
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2016 at fremsætte en løsningsmodel,
der skal sikre, at herboende ægtefæller, der tidligere
har udøvet vold m.v. mod en udenlandsk ægtefælle
- uden at være blevet dømt for dette - ikke på
ny kan meddeles familiesammenføring med en ny udenlandsk
ægtefælle.
Folketinget pålægger endvidere
regeringen at indkalde partierne bag beslutningsforslaget til
drøftelser om den nærmere udformning af en
løsningsmodel, inden et forslag fremsættes.
Bemærkninger til forslaget
En familiesammenført udlænding
mister som udgangspunkt sin opholdstilladelse ved skilsmisse fra
den herboende ægtefælle eller samlever, medmindre det
skyldes, at udlændingen eller dennes barn har været
udsat for overgreb, misbrug eller anden overlast her i landet, jf.
udlændingelovens § 19, stk. 8. I de tilfælde kan
Udlændingestyrelsen undlade at inddrage opholdstilladelsen,
hvis det kan dokumenteres, at volden var den direkte årsag
til samlivsophøret. Ved vurderingen lægger
myndighederne vægt på, at volden kan dokumenteres
eksempelvis fra skadestuejournal, kontakt til politiet eller
erklæring fra krisecentre.
Det er således ikke en betingelse, at
den herboende ægtefælle bliver dømt for vold
m.v., for at den udenlandske ægtefælle fortsat kan
blive boende her i landet på trods af
samlivsophøret.
For den herboende person gælder det
ifølge udlændingelovens § 9, stk. 10, at den
pågældende som udgangspunkt ikke kan opnå
familiesammenføring, såfremt denne inden for en
periode på 10 år forud for afgørelsen ved
endelig dom er dømt for et eller flere voldsforhold el.lign.
begået mod en ægtefælle eller samlever.
Men forslagsstillerne bemærker, at der i
lovgivningen intet er til hinder for, at en herboende person, der
dokumenterbart - ved eksempelvis skadestuejournal, kontakt til
politiet eller erklæring fra krisecenter - har udsat sin
tidligere udenlandske ægtefælle eller dennes barn for
overgreb, misbrug eller anden overlast her i landet i en grad,
så ægtefællen ikke mistede sin opholdsret trods
samlivsophørt, jf. afsnittet ovenfor, ikke på ny kan
opnå familiesammenføring med en ny udenlandsk
ægtefælle.
Det er den retstilstand, som forslagsstillerne
ønsker at gøre op med, således at en
dokumenterbart voldelig - men ikke dømt - herboende
ægtefælle ikke uden videre på ny kan blive
familiesammenført med en ny ægtefælle og
fortsætte sin voldelige adfærd over for den nye
ægtefælle. Den foreslåede indskrænkning i
visse herboende personers adgang til her i landet at opnå
ægtefællesammenføring med en udlænding er
begrundet i hensynet til beskyttelsen af ansøgerens liv og
personlige integritet, herunder hensynet til den
pågældendes muligheder for at integrere sig og leve et
frit liv i Danmark.
Forslagsstillerne mener ikke, det kan
være rimeligt, at en herboende person, der tidligere
dokumenterbart har udsat sin ægtefælle eller
udenlandske samlever for overgreb, misbrug m.v. uden videre kan
ansøge om at blive familiesammenført med en ny
udenlandsk ægtefælle, blot fordi den herboende
ægtefælle ikke er blevet dømt for den tidligere
udøvede vold.
På den baggrund pålægger
forslagsstillerne regeringen at fremsætte en
løsningsmodel, der fremover skal sikre, at en herboende
ægtefælle, der tidligere har udøvet vold m.v.
mod en udenlandsk ægtefælle - uden at være blevet
dømt for dette - ikke på ny kan meddeles
familiesammenføring med en ny udenlandsk
ægtefælle. Forslagsstillerne mener, at én
mulighed kan være, at der sker en ændring af
udlændingeloven og af myndighedernes administration af
ansøgninger om familiesammenføringer således,
at Udlændingestyrelsen ved behandlingen af en
ansøgning om ægtefællesammenføring fra
den herboende person - der tidligere har været
familiesammenført med en udenlandsk ægtefælle -
skal undersøge årsagen til, at det tidligere samliv
ophørte. Viser Udlændingestyrelsens
undersøgelse, at den herboende udsatte sin tidligere
udenlandske ægtefælle for overgreb, misbrug m.v., og at
dette var den reelle årsag til samlivsophøret, skal
styrelsen meddele den herboende afslag på
familiesammenføring med den nye udenlandske
ægtefælle. Såfremt regeringen vurderer, at det er
en mulig løsning, bør der endvidere indsættes
samme karensperiode på 10 år, som også
gælder i de tilfælde, hvor den herboende person
tidligere er dømt for vold mod en ægtefælle
eller samlever, jf. udlændingelovens § 9, stk. 10.
Med dette beslutningsforslag
pålægges regeringen at indkalde de af Folketingets
partier, som støtter beslutningsforslaget, til
drøftelser om den nærmere udformning af en
løsningsmodel og gennemføre den eventuelt
fornødne lov- og praksisændring.
Skriftlig fremsættelse
Mattias Tesfaye
(S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om, at
voldelige, men ikke dømte, personer nægtes adgang til
ægtefællessammenføring med ny udenlandsk
ægtefælle.
(Beslutningsforslag nr. B 7)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.