Fremsat den 3. februar 2017 af Jens Henrik Thulesen Dahl (DF),
Karina Adsbøl (DF) og Marlene Harpsøe (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om, at elever på ungdomsuddannelse for unge
med særlige behov (STU) får adgang til at købe
ungdomskort
Folketinget pålægger regeringen at
sikre, at elever på ungdomsuddannelse for unge med
særlige behov (STU) fra august 2018 får adgang til at
købe ungdomskort.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med beslutningsforslaget er at
give elever på ungdomsuddannelse for unge med særlige
behov (STU) mulighed for at købe et ungdomskort, som de frit
kan bruge til transport - ligesom elever på andre
ungdomsuddannelser og en række andre uddannelsestilbud har.
Et ungdomskort - og dermed muligheden for frit at tranportere sig
selv rundt også uden for skolen - er efter Dansk Folkepartis
opfattelse en god vej frem, hvis vi skal hjælpe STU-elever
til at få et godt og aktivt fritidsliv og blive en integreret
del af samfundet.
I dag kan ungdomskortet erhverves af elever
på ungdomsuddannelser og på en række andre
uddannelsestilbud som f.eks. produktionsskoler. Adgangen til
ungdomskortet er derfor ikke betinget af, at uddannelsen er
SU-berettiget. STU er ikke SU-berettiget, og eleverne er typisk
på kontanthjælp, revalidering eller
førtidspension. Elever på STU, som selv er i stand til
at benytte offentlig transport, får deres udgifter fuldt
refunderet, såfremt de er bosat mere end 11 km fra deres
uddannelsessted. Elever på STU, der ikke er i stand til at
benytte offentlig transport, bliver transporteret gratis mellem
uddannelsessted og hjem. STU-elever har derfor i dag ikke adgang
til at vælge et ungdomskort, der kan bruges til transport -
også uden for skolelivet.
Med dette beslutningsforslag ønsker
Dansk Folkeparti at give elever på STU muligheden for at
vælge et ungdomskort ligesom elever på andre
ungdomsuddannelser m.v. fremfor at få refunderet deres
udgifter til offentlig transport mellem hjem og
uddannelsessted.
En stor gruppe STU-elever går f.eks.
på produktionsskoler, hvor man gør en stor indsats for
at integrere dem, så de er en del af dagligdagen på
produktionsskolen. Det er unge, der selv er i stand til at tage
rundt i bus. Det giver ikke mening at begrænse disse unges
muligheder for at deltage i et fritidsliv med deres kammerater.
Forslaget vil betyde, at kommunerne skal
tilbyde STU-elever at vælge mellem to forskellige
befordringsordninger. Det bør så være op til
forældrene og eleven at vælge den befordringsordning,
der passer bedst til den unges behov og muligheder.
Det er ikke muligt at vurdere, hvor mange
STU-elever, der vil vælge at købe ungdomskortet
fremfor at få refunderet udgifter til offentlig transport
mellem skole og hjem. Samtidig er befordring af STU-elever
kommunalt finansieret. Finansieringen findes således allerede
i det offentlige, men vil i stedet blive statslig. Der vil derfor
skulle udarbejdes en økonomisk model for eventuel refusion
fra staten, såfremt omkostningerne skulle vise sig at
stige.
Dækning af et merbidrag kan indgå
i de fremadrettede forhandlinger som opfølgning på
ekspertudvalgets kommende rapport om overgangene til
ungdomsuddannelserne, men bør først og fremmest
finasieres gennem en reduktion af SU til vandrende arbejdstagere
fra EU.
Skriftlig fremsættelse
Jens Henrik Thulesen
Dahl (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om, at
elever på ungdomsuddannelse for unge med særlige behov
(STU) får adgang til at købe ungdomskort
(Beslutningsforslag nr. B 63)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.