Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, kaldet stu, er målrettet unge med så svære fysiske og psykiske handicap, at de end ikke med specialpædagogisk støtte vil kunne gennemføre en ordinær ungdomsuddannelse.
Der kan f.eks.
være tale om multihandicappede unge, unge med autisme, unge med svære bevægelseshandicap eller unge med erhvervet hjerneskade.
En meget stor del af denne gruppe vil ikke have glæde af et Ungdomskort, da de har helt særlige og individuelle befordringsbehov.
Stu er en kommunalt finansieret uddannelse, og kommunerne har efter reglerne i dag pligt til at sørge for transport mellem skole og hjem for stu-elever med særlige befordringsbehov.
Det kan eksempelvis gøres ved at hente og bringe eleven eller ved at dække elevens udgifter til særlige hjælpemidler.
Det kan også besluttes, at eleven kører med offentlig transport sammen med en ledsager.
Når der vælges transportform til unge med særlige befordringsbehov, skal kommunen naturligvis vælge den mest hensigtsmæssige måde, der tager hensyn til den enkelte unges individuelle begrænsninger.
Elever på stu, der ikke har et særligt befordringsbehov, det vil sige elever, der på egen hånd er i stand til at benytte offentlig transport, har ret til at få befordringsgodtgørelse til rejse mellem skole og hjem, hvis de bor mere end 11 km fra deres uddannelsessted.
Godtgørelsen kan enten dække de faktiske udgifter til rejsen med offentlig transport eller gives som kilometerpenge, hvis eleven vælger at benytte eget transportmiddel.
Elever på andre ungdomsuddannelser skal betale 353 kr.
om måneden i egenbetaling for deres Ungdomskort.
Elever på stu, der bliver befordret eller modtager befordringsgodtgørelse, har ingen egenbetaling.
Jeg mener, at man har valgt en løsning for elever på stu, der tager udgangspunkt i den enkeltes særlige situation og individuelle behov.
På den baggrund mener jeg, at de eksisterende regler for stu-elever er bedre og mere fordelagtige for den enkelte, end hvis man tilbød denne gruppe ret til Ungdomskort.
Tak.