Betænkning afgivet af Social- og
Indenrigsudvalget den 31. maj 2016
1. Ændringforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til
beslutningsforslaget. Socialdemokratiets, Enhedslistens,
Alternativets, Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og 2.
Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal Alliances og Det Konservative
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 3.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 18.
marts 2016 og var til 1. behandling den 24. maj 2016.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Social- og Indenrigsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 1 møde.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse med det under nr. 3 stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 1 og 2.
Et mindretal i
udvalget (S, EL, ALT, RV og SF) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse med de under nr. 1 og 2
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for
eller imod det under nr. 3 stillede ændringsforslag.
4. Politiske bemærkninger
Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal
Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter beslutningsforslaget. DF, V, LA og KF mener, at det
er utilstedeligt at børn bliver udsat for misbrug eller
omsorgssvigt - uanset om det er forældrene, eventuelle
plejeforældre eller det offentlige, der har svigtet dem.
Efter 1. behandling af beslutningsforslaget
tyder det på, at der er politisk flertal for en
ophævelse af de civilretlige forældelsesfrister for
misbrugte børns krav mod offentlige myndigheder. En
sådan ophævelse af forældelsesfristerne vil
indebære, at et misbrugt barn vil kunne rejse et krav mod en
offentlig myndighed på et hvilket som helst tidspunkt.
Derimod vil muligheden for at føre en straffesag og rejse et
afledt civilretligt krav mod gerningsmanden, som har forgrebet sig
på barnet, fortsat være begrænset af
straffelovens forældelsesfrister i sager om seksuelle
overgreb mod børn.
Derfor mener DF, V, LA og KF også, at
man bør drøfte de strafferetlige
forældelsesfrister for seksuelle overgreb mod børn og
sammenhængen mellem disse frister og forældelsesfristen
for misbrugte børns civilretlige krav mod offentlige
myndigheder.
DF, V, LA og KF foreslår
således at pålægge justitsministeren at indkalde
regeringens støttepartier til drøftelse af de
strafferetlige forældelsesfrister for seksuelle overgreb mod
børn og sammenhængen mellem disse frister og
forældelsesfristen for misbrugte børns civilretlige
krav mod offentlige myndigheder, herunder spørgsmålet
om ophævelse af disse frister, med henblik på ny
lovgivning i den kommende folketingssamling.
Socialdemokratiets, Enhedslistens,
Alternativets, Radikale Venstres og Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget støtter beslutningsforslaget. S, EL,
ALT, RV og SF mener, at det er ganske forfærdeligt, når
børn og unge, der er i offentlige myndigheders
varetægt, udsættes for svigt eller overgreb, og det kan
tage mange år, før en person er i stand til at
søge oprejsning for det gennem en retssag.
Beslutningsforslagets oprindelige udformning ville i højere
grad end i dag sikre, at der er en reel mulighed for at få en
afgørelse om ansvar og erstatning gennem domstolene uden at
støde på en urealistisk og unødvendigt
snæver forældelsesfrist. Det er dog S, EL, ALT, RV og
SF's opfattelse, at det på dette område ville
være en fordel, hvis der slet ingen forældelsesfrist
fandtes. Eftersom det efter 1. behandling tyder på, at der
kan findes opbakning også til dette, fremsætter S, EL,
ALT, RV og SF ændringsforslag om at afskaffe
forældelsesfristen i sager om offentlige myndigheders svigt i
sager om overgreb på og misbrug af børn.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal (S,
EL, ALT, RV og SF):
1)
Titlen affattes således:
»Forslag til folketingsbeslutning
om afskaffelse af forældelsesfrist og bedre muligheder for
erstatning til børn, der har været udsat for svigt og
overgreb«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Til teksten
2)
Ordene »at fremsætte lovforslag, så
forældelsesfristen for offentlige myndigheders svigt i sager
om overgreb på og misbrug af børn svarer til
forældelsesfristen i straffeloven for seksuelle
overgreb« ændres til: »at fremsætte
lovforslag om, at der ikke skal gælde nogen
forældelsesfrist for offentlige myndigheders svigt i sager om
overgreb på og misbrug af børn«.
[Ophævelse af
forældelsesfrist i sager om offentlige myndigheders svigt i
sager om overgreb på og misbrug af børn]
Til teksten
Af et flertal (DF,
V, LA og KF):
3)
Ordene »at fremsætte lovforslag, så
forældelsesfristen for offentlige myndigheders svigt i sager
om overgreb på og misbrug af børn svarer til
forældelsesfristen i straffeloven for seksuelle
overgreb« ændres til: »at indkalde regeringens
støttepartier til drøftelse af de strafferetlige
forældelsesfrister for seksuelle overgreb mod børn og
sammenhængen mellem disse frister og forældelsesfristen
for misbrugte børns civilretlige krav mod offentlige
myndigheder, herunder spørgsmålet om ophævelse
af disse frister, med henblik på ny lovgivning i den kommende
folketingssamling«.
[Indkaldelse til drøftelse
af de strafferetlige forældelsesfrister for seksuelle
overgreb mod børn og sammenhængen mellem disse frister
og forældelsesfristen for misbrugte børns civilretlige
krav mod offentlige myndigheder]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 2. Med ændringsforslaget
tydeliggøres det i titlen, at forslaget også omhandler
ophævelse af forældelsesfristen.
Til nr. 2
Beslutningsforslaget indebar oprindelig, at
forældelsesfristen i sager om offentlige myndigheders svigt i
sager om overgreb på og misbrug af børn skulle
forlænges, så forældelsesfristen svarede til
forældelsesfristen i straffeloven for seksuelle overgreb. Med
ændringsforslaget afskaffes forældelsesfrister i sager
om offentlige myndigheders svigt i sager om overgreb på og
misbrug af børn.
Til nr. 3
Under 1.
behandling støttede alle Folketingets partier
beslutningsforslagets punkt 1 om, at forældelsesfristen for
offentlige myndigheders svigt i sager om overgreb på og
misbrug af børn skulle forlænges, så den svarer
til forældelsesfristen i straffeloven for seksuelle overgreb.
Flere partier tilkendegav samtidig, at de ønskede at
gå videre end beslutningsforslaget og helt ophæve
forældelsesfristen for misbrugte børns civilretlige
krav mod offentlige myndigheder.
En
ophævelse af forældelsesfristen for misbrugte
børns civilretlige krav mod offentlige myndigheder vil
indebære, at et misbrugt barn vil kunne rejse et sådant
krav mod en offentlig myndighed på et hvilket som helst
tidspunkt, mens muligheden for at føre en straffesag og
rejse et afledt civilretligt krav på erstatning eller
godtgørelse mod den person, som har forgrebet sig på
barnet, fortsat vil være begrænset af straffelovens
forældelsesfrister i sager om seksuelle overgreb mod
børn. Justitsministeren har tilkendegivet at ville indkalde
de regeringsbærende partier til drøftelse herom.
Regeringen
pålægges på den baggrund at indkalde de
regeringsbærende partier til drøftelse af de
strafferetlige forældelsesfrister for seksuelle overgreb mod
børn og sammenhængen mellem disse frister og
forældelsesfristen for misbrugte børns civilretlige
krav mod offentlige myndigheder, herunder spørgsmålet
om ophævelse af fristerne, med henblik på ny lovgivning
i den kommende folketingssamling.
Karin Nødgaard (DF) nfmd. Susanne Eilersen (DF) Karina
Adsbøl (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Dorthe Ullemose (DF)
Karina Due (DF) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V) Jane
Heitmann (V) Hans Andersen (V) Thomas Danielsen (V) Anni Matthiesen
(V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Anders Johansson (KF) Karen
J. Klint (S) Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) fmd. Troels
Ravn (S) Trine Bramsen (S) Yildiz Akdogan (S) Rune Lund (EL)
Pernille Skipper (EL) Torsten Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV)
Johannes Lebech (RV) Trine Torp (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende B 101
Bilagsnr. | Titel | 1 | 1. udkast til betænkning | 2 | 2. udkast til betænkning | 3 | 3. udkast til betænkning |
|