Fremsat den 27. marts 2015 af Trine Pertou
Mach (SF), Jonas Dahl (SF) og Annette Vilhelmsen (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om initiativer til at sikre børn i
dagtilbud et udviklende, sikkert og sundt børnemiljø
- en arbejdsmiljølov for børn
Folketinget pålægger regeringen at
tage initiativer til at sikre børn i dagtilbud et
udviklende, sikkert og sundt børnemiljø.
Dette indebærer, at regeringen skal
gennemføre en undersøgelse, som fastsætter
børnesikre grænseværdier for bl.a. lydniveau,
CO2-koncentration og temperaturer
på samme måde, som der er fastsat værdier, som
beskytter voksne i arbejdsmiljøloven. Undersøgelsen
skal give viden om og fastsætte grænseværdier
for, hvor meget støj, CO2 i
luften indenfor og hvilke temperaturer, børn i danske
daginstitutioner må udsættes for. Formålet er at
sikre størst mulig trivsel, læring og sundhed.
Undersøgelsen skal være afsluttet
senest den 1. oktober 2015.
På baggrund af undersøgelsen skal
regeringen senest den 31. december 2015 fremsætte lovforslag,
der gennemfører undersøgelsens anbefalinger i f.eks.
dagtilbudsloven.
Bemærkninger til forslaget
1. Baggrund
Børns indemiljø i
daginstitutioner er utilstrækkeligt reguleret. Det kan ikke
være rigtigt, at vi stadig ikke har sikret børn i
dagindstitutioner en »børnemiljølov«, der
sikrer dem et ordentlig indemiljø. Børn bør
sikres et ordentligt indemiljø på linje med den
måde, som arbejdsmiljøloven sikrer voksne et
ordentligt arbejdsmiljø.
Der mangler viden om, hvorvidt de
grænseværdier for lyd, CO2 og temperaturer, som
arbejdsmiljøloven sætter for voksne, kan
overføres på børn. Det kan de formentlig ikke -
det vurderer bl.a. andre Børnerådet, som
efterspørger brugbar viden (»Indemiljø i
børneperspektiv«, Børnerådet, 2012, side
6).
Støj, høje CO2-koncentrationer og ringe
temperaturregulering er et velkendt fænomen i mange
daginstitutioner. Undersøgelser viser, at et højt
støjniveau påvirker børns koncentrationsevne
(»Indeklima i klasseværelset«,
Børnerådet 2012). Støj kan også give
børn varige høreskader og påvirke deres
koncentrationsevne, hukommelse, indlæring og
sprogforståelse. Det vurderer blandt andre
Miljøstyrelsen: (http://mst.dk/borger/stoej/hvad-er-stoej/boern-og-stoej/).
Undersøgelser viser også, at
høje temperaturer og CO2-koncentrationer nedsætter
skolebørns faglige præstationer. For hver 1 grad
celsius, temperaturen i klasseværelser sænkes under 25
grader celsius, ser præstationen af
koncentrationskrævende opgaver ud til at øges med 2
pct. til 4 pct. (»Indeklima i klasseværelset«,
Toftum, Wargocki og Clausen, Center for Indeklima og Energi, DTU,
2011, side 19). Og forskere fra DTU vurderer, at hvis ventilationen
i klassen forbedres, så den kommer på niveau med de
krav, som man har (ca. 8.5 l/s pr. elev) forventes elevernes
præstation i løsning af typiske skoleopgaver at stige
med 6 pct. Hvis man går videre og øger ventilationen
til 10 l/s pr. person, hvilket er det niveau, der anvendes i mange
kontorer, øges også skoleelevernes præstation
med ca. 9 pct. (»Indeklima i skoler«, side 17).
Og når man spørger de
4-6-årige selv, finder man ud af, at de også oplever
problemer med indemiljøet. I en undersøgelse svarer
41 pct. af de ca. 1.000 adspurgte børnehavebørn, at
der er for meget larm i deres børnehave (»Indeklima i
klasseværelset«, Børnerådet 2012), side
7). Samme undersøgelse viser også en sammenhæng
mellem den generelle trivsel og det enkelte barns oplevelse af
indemiljøet. En markant større andel af de
børn, som ikke bryder sig om at være i deres
børnehave, har svaret negativt på forholdene om deres
indemiljø (»Indemiljø i
børneperspektiv«, side 35).
2. Undersøgelse af grænseværdier i
et godt børnemiljø
Uanset om det gælder lyd, CO2 eller temperaturer, findes der ikke
undersøgelser, der giver klare svar på, hvor
grænsen går for, hvad børn kan tåle. I dag
er der ingen faste grænseværdier for temperatur,
lydniveau og CO2-koncentration i
daginstitutioner; som der er for voksne. Vi har brug for en
forskningsbaseret afdækning af, hvad et sundt
børnemiljø betyder i konkrete tal og værdier,
så grænseværdier kan indskrives i f.eks.
dagtilbudsloven eller børnehavernes læreplaner.
Undersøgelsen skal fastsætte,
hvilke værdier for støj, CO2 og temperaturer der skal være i
daginstitutioner for at sikre er ordentligt indemiljø. Det
vil sige et indemiljø, som er sundt og udviklende for
børn. Undersøgelsen skal tage hensyn til, at
daginstitutioner skal inkludere stadig flere forskellige
børn - heriblandt en del af den gruppe af børn, som
tidligere modtog specialtilbud, f.eks. pga. diagnoser som ADHD og
Aspergers syndrom.
Når daginstitutioner skal inkludere
børn med særlige behov, spiller indeklimaet - i
særlig grad god akustik - en endnu større rolle, og
kravene hertil bliver endnu højere. Inklusionsdagsordenen
gør, at vi skal have endnu mere fokus på
indemiljøet. Det er et vigtigt rammevilkår for
institutionernes mulighed for at lykkes med inklusionen.
3. Lovændringer
Undersøgelsens resultater skal bruges
aktivt til børnenes bedste. De fastsatte
grænseværdier skrives ind i relevant lovgivning, f.eks.
dagtilbudsloven.
4. Finansiering
På baggrund af eventuelle kommende
lovændringer skal behovet for anlægsinvesteringer til
at forbedre indemiljøet i daginstitutioner vurderes. Et
beløb op imod 200-300 mio. kr. afsættes i
første omgang på regeringens forslag til finanslov for
2016.
Skriftlig fremsættelse
Trine Pertou Mach
(SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
initiativer til at sikre børn i dagtilbud et udviklende,
sikkert og sundt børnemiljø - en
arbejdsmiljølov for børn.
(Beslutningsforslag nr. B 146)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.