Fremsat den 27. marts 2015 af Henning
Hyllested (EL), Jørgen Arbo-Bæhr (EL), Christian Juhl
(EL) og Finn Sørensen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af godskørselsloven,
så hele vogntog kan tilbageholdes
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte forslag til ændring af
godskørselsloven, så det også bliver muligt for
politiet at tilbageholde hele vogntog, hvis der udføres
godskørsel i strid med lovgivningen. Lovændringen
gennemføres således, at der ikke sker tilbageholdelse
af selve godset, som kan omlæsses til anden transport.
Bemærkninger til forslaget
Enhedslisten ønsker at gøre det
muligt for myndighederne at tilbageholde en eventuel
sættevogn eller anden vogntype, der indgår i et
vogntog, og ikke kun selve motorkøretøjet, som man
allerede kan i dag.
Forslaget vil være med til at sikre, at
speditøren ikke blot kan hente sættevogn og gods med
en anden trækker, når et lastvognskøretøj
tilbageholdes som følge af en forseelse, eksempelvis en
overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne eller
cabotagebestemmelserne. Dette sker nemlig i dag, og dermed har de
regler og sanktioner, der er sat i verden for bl.a. at sikre
trafiksikkerhed og ordentlige arbejdsforhold for chauffører,
en meget begrænset præventiv virkning.
Det betyder nemlig i praksis, at
køberen af transportydelsen ikke mærker meget til, at
der begås lovovertrædelser hos de fragtfirmaer eller
vognmænd, man vælger at samarbejde med. Det er
Enhedslistens klare holdning, at hvis man vil skabe ordentlige
forhold i godstransportbranchen, skal køberne af
transportydelserne - som ofte er store og vigtige spillere på
markedet - også have incitament til at vælge
samarbejdspartnere i transportkæden, der overholder de
gældende regler. Endelig har forslaget den gavnlige effekt,
at staten vil få bedre mulighed for at opkræve de
bøder, der udskrives ved lovovertrædelser.
Formålet med at tilbageholde et helt
vogntog er naturligvis hverken at genere chauffør, vognmand
eller kunden, men derimod at sørge for sikre veje og
understøtte ordentlige forhold i transportbranchen. Derfor
foreslog Enhedslisten et lignende tiltag i forbindelse med en
ændring af godskørselsloven i 2012 (jf. lovforslag L
135 A, 2011-12). Dengang virkede det lidt besynderligt, at der ikke
kunne findes bredere opbakning om denne sag, heller ikke fra
partier, der normalt i egen selvforståelse vægter lov
og orden højt. Enhedslisten håber, at tiden nu er mere
moden til at tage dette vigtige skridt mod mere ordnede forhold
på de danske veje.
Enhedslisten er med forslaget ganske på
linje med f.eks. vognmandsorganisationen FDL, der kraftigt har
opfordret danske politikere til at kigge til Sverige. Her har den
sven?ske regering givet politi og toldmyndigheder mulighed for at
tilbageholde (ved hjælp af hjulklamper) en lastvogn eller et
lastvognstog, hvis chauffør eksempelvis har overtrådt
køre- og hviletidsreglerne eller har fået en
bøde, som skal betales eller garanteres, inden
chaufføren får lov at køre videre.
Enhedslisten finder endvidere ikke, at
argumenter om at godset er »tredjemands eje« kan bruges
til at afvise dette fornuftige tiltag. Dels har vort naboland
Sverige som nævnt allerede indført lignende regler, og
dels er det allerede muligt at tilbageholde et lastvogntog, hvis
f.eks. bremserne ikke virker. I så tilfælde kan godset
omlæsses, hvis det skal videre, inden vogntoget er synet og
godkendt. Det mener Enhedslisten er fornuftigt, hvorfor omlastning
af godset også vil være en mulighed, hvis et
lastvogntog tilbageholdes efter den regelændring, som
Enhedslisten foreslår med dette beslutningsforslag.
Skriftlig fremsættelse
Henning Hyllested
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ændring af godskørselsloven, så hele vogntog kan
tilbageholdes.
(Beslutningsforslag nr. B 142)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.