Først og fremmest vil jeg sige lidt generelt.
Regeringen ønsker inklusion, og det kan jeg også høre fru Pia Olsen Dyhr gør.
Det, der har været udviklingen i Danmark, er, at vi desværre har haft en udvikling, hvor flere og flere børn er blevet undervist i særlige tilbud, og vi ekskluderer faktisk også tre gange så mange i Danmark i forhold til Sverige.
Det er derfor, vi har været så optaget af inklusion.
Det handler ikke om, at det er en spareøvelse.
Det handler om, at vi gerne vil have en rummelig folkeskole, som også har plads til de børn, som måske er lidt mere skæve end de andre børn, for dem skal der være plads til i vores skole.
Derfor vil vi vende den udvikling, der har drejet sig om, at stadig flere børn bliver taget ud af normalklasserne.
Det er vi i gang med lige så stille og roligt, og vi skal spore os ind på de rigtige løsninger.
Der er blevet talt meget om det her inklusion og måske også så meget, at man pludselig har indtryk af, at der nærmest i hver folkeskoleklasse sidder to-tre elever, som skal inkluderes.
Indtil videre handler inklusionen om tre elever i gennemsnit pr.
skole, og jeg tror, det er vigtigt at se det i det lys, at vi skal tage det stille og roligt.
Det skal være en måde, vi gør det her på, så det kan rummes i klasselokalerne, og det vil selvfølgelig også sige, at både undervisningsministeren og KL nøje følger med i udviklingen og selvfølgelig også tilpasser fremadrettet, hvis det måtte være nødvendigt.
Men umiddelbart handler det altså om tre elever pr.
skole, som skal inkluderes, så det er ikke sådan, at der sidder rigtig mange i hver folkeskoleklasse.