Skriftlig fremsættelse (30. januar
2014)
Finansministeren (Bjarne Corydon):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om tillægsbevilling
for finansåret 2013
(Lovforslag nr. L 105)
Tillægsbevillingslovforslaget (FTB) formaliserer de
bevillingsændringer, som i finansårets løb er
foretaget på forventet efterbevilling. FTB har dermed en
bevillingsretlig og ikke en statsfinansiel funktion.
?
Bevillingsændringer på FTB for
2013
En stor del af
ændringerne i forhold til finansloven for 2013 har enten
tidligere været forelagt Folketinget i form af lovforslag
eller aktstykker eller har karakter af udgiftsneutrale
overførsler mellem bevillinger efter reglerne herom.
FTB for 2013
indeholder netto bevillingsændringer for i alt 1.459,7 mio.
kr. i forhold til finansloven for 2013. Bevillingsændringerne
skyldes bl.a. ny lovgivning og aktstykker, jf.
tabel 1.
| Tabel
1. Fordeling af nettoudgifter
på kategorier på FTB13 | TB-kategorier | Mio. kr. | Ny lovgivning | 2.459,5 | Aktstykker | -2.537,6 | Overførsel mellem
ministerområder | 0,0 | Overførsel mellem hovedkonti | 0,0 | Dispositionsbegrænsninger | -294,2 | Direkte efterbevilling | -670,3 | Andre bevillingsforslag | -417,1 | I alt | -1.459,7 | | |
|
?
Ændringer der ikke optages på FTB
for 2013
Økonomiske dispositioner i finansåret, der foretages
inden for allerede givne bevillingsmæssige hjemler, optages
som udgangspunkt ikke på FTB.
Blandt de
væsentligste dispositioner, der således ikke optages
på FTB, kan nævnes ændrede skøn for
lovbundne udgifter og skatter mv. samt ikke-fradragsberettiget
købsmoms.
Folketinget er
løbende blevet orienteret om statsfinansernes udvikling i de
tre budgetoversigter, som Finansministeriet har udsendt i 2013. Der
er heri blandt andet redegjort for ændringerne i
skønnene for statens udgifter og indtægter på de
lovbundne områder.
Da
ændrede skøn mv. ikke medtages på FTB, er der
ikke nogen direkte sammenhæng mellem DAU-saldoen på FTB
og det endelige resultat i statsregnskabet, jf. tabel 2. I tabellen fremgår
forskellen i DAU-saldoen mellem FTB, statsregnskabet samt det
seneste skøn i december-budgetoversigterne fra 2004 til
2013.
| | | | | | | | | | | Tabel
2. DAU-saldoen i 2004-2013 på
FTB, decemberskøn samt statsregnskabet | Mia. kr. | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | FTB | 4,5 | 29,8 | 42,6 | 75,1 | 71,3 | -11,2 | -81,8 | -35,1 | -89,5 | -16,1 | Skøn, december | 10,6 | 68,2 | 83,7 | 95,51 | 59,1 | -52,5 | -95,3 | -49,3 | -67,7 | -11,9 | Statsregnskab | 27,7 | 80,6 | 98,6 | 106,2 | 72,3 | -29,8 | -88,7 | -33,1 | -75,7 | - 2 | 1) Der blev ikke udarbejdet
skøn for DAU-saldoen i december 2007 pga. folketingsvalget
den 13. november 2007. I stedet er anført skønnet fra
Budgetoversigt 1, februar 2008. 2) Statsregnskabet for 2013
planlægges offentliggjort ultimo marts 2014. | |
|
Nationalbankens opgørelse af statens nettokassesaldo, der
blev offentliggjort den 3. januar 2014, viser en saldo på 0,0
mia. kr. i 2013. Nettokassesaldoen er dermed 1,0 mia. kr. bedre end
skønnet i Budgetoversigt 3 fra
december 2013. Forskellen i skønnet for statens
nettokassesaldo samt saldoens betydning for statens finanser,
herunder DAU-saldoen, kan der redegøres for, når
statsregnskabet for 2013 foreligger ultimo marts 2014.
Specifikation af bevillingsændringer
på FTB for 2013
Forslaget til
lov om tillægsbevilling for 2013 udviser mindrebevillinger
på udgiftsbudgettet på 2.669,9 mio. kr.,
mindrebevillinger på indtægtsbudgettet på 933,2
mio. kr. samt merbevillinger på anlægsbudgettet
på 277,0 mio. kr., jf. tabel
3.
| | |
| Tabel
3. Hovedoversigt over
statsbudgettet, FTB 2013 | Mio. kr.,
2013-pl | Driftsbudget | Anlægsbudget | | Udgift | Indtægt | | § 1. Dronningen | | | | § 2. Medlemmer af det kongelige hus
m. fl. | | | | § 3. Folketinget | 11,6 | | 1,6 | § 5. Statsministeriet | -0,5 | | | § 6. Udenrigsministeriet | -25,1 | | | § 7. Finansministeriet | 2.585,9 | | | § 8. Erhvervs- og
Vækstministeriet | 430,5 | 2.936,1 | | § 9. Skatteministeriet | 74,7 | | | § 10. Økonomi- og
Indenrigsministeriet | -2.264,8 | | | § 11. Justitsministeriet | 9,5 | 4,0 | | § 12. Forsvarsministeriet | -909,7 | | 18,5 | § 14. Ministeriet for By, Bolig og
Landdistrikter | -505,9 | | | § 15. Social- og
Integrationsministeriet | 116,0 | | | § 16. Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse | 242,2 | | | § 17.
Beskæftigelsesministeriet | -235,6 | 4,9 | | § 19. Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelser | -206,4 | | | § 20. Ministeriet for Børn og
Undervisning | -111,3 | | | § 21. Kulturministeriet | 24,1 | 133,4 | 1,0 | § 22. Ministeriet for Ligestilling og
Kirke | 0,1 | | | § 23. Miljøministeriet | 162,3 | | 2,1 | § 24. Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri | 14,7 | | | § 28. Transportministeriet | 82,5 | -133,5 | 253,8 | § 29. Klima-, Energi- og
Bygningsministeriet | -16,6 | -2.936,1 | | § 35. Generelle reserver | -2.137,8 | | | § 36. Pensionsvæsenet | -10,3 | | | § 37. Renter | | 20,0 | | § 38. Skatter og afgifter | | -962,0 | | I alt | -2.669,9 | -933,2 | 277,0 | | | | |
|
De
væsentligste bevægelser på udgifts-,
indtægts- og anlægsbudgetterne gennemgås i det
følgende.
?
Væsentlige bevægelser på
driftsudgiftsbudgettet
Nettomerbevillingen på §
7. Finansministeriet
på 2.585,9 mio. kr. kan primært henføres til
merudgifter som følge af ny lovgivning, heraf 1.839,9 mio.
kr. vedrørende § 7.5 Danmarks
bidrag til EU's egne indtægter. Beløbet
dækker over en reduktion i told- og sukkerindtægterne
på 375,3 mio. kr. og en stigning i den samlede
overførsel til EU på 1.464,6 mio. kr.
Ændringerne kan henføres til vedtagelsen af
ændringsbudget nr. 1 - 9 til EU's budget for 2013. Herudover
er optaget nettomerudgifter på 251,9 mio. kr. som
følge af aktstykker vedrørende indskud af ejendomme i
Statens Ejendomssalg. Desuden kan merudgifter svarende til 362,4
mio. kr. henføres til konvertering af statslig hybrid
kernekapital, og endelig er optaget merudgifter på i alt
352,2 mio. kr. som følge af aktiedispositioner i forbindelse
med køb af aktier i DONG Energy A/S, da en af de
eksisterende mindretalsaktionærer valgte at gøre brug
af sin salgsret til staten. De samlede nettoudgifter for § 7. Finansministeriet reduceres omvendt ved, at
der overføres i alt netto 234,0 mio. kr. til andre
ministerområder i forbindelse med Statens Its overgang til
aktivitetsbaseret afregning.
Nettomerbevillingen på §
8. Erhvervs- og
Vækstministeriet kan primært henføres til
et tab på kreditpakken på 200,0 mio. kr. i 2013. Tabet
skyldes et mistet kapitalindskud i forbindelse med Spar Lollands
konkurs. Derudover vedrører nettomerbevillingen et
kapitalindskud på 120,0 mio. kr. i forbindelse med
omdannelsen af Det Statslige Lodsvæsen til en
selvstændig offentlig virksomhed, DanPilot, jf. akt. 106 af 30.
maj 2013.
Nettomerbevillingen på §
9. Skatteministeriet
på 74,7 mio. kr. kan blandt andet henføres til
merudgifter på 58,1 mio. kr. til delvis kompensation for
købsmoms for almennyttige foreninger.
Nettomindrebevillingen på §
10. Økonomi- og
Indenrigsministeriet på 2.264,8 mio. kr. kan blandt
andet henføres til mindreudgifter på 1.931,3 mio. kr.
som følge af midtvejsregulering af
beskæftigelsestilskuddet til kommunerne, mindreudgifter
på 93,6 mio. kr. til regulering af de generelle tilskud til
kommunerne og merudgifter på 234,1 mio. kr. til regulering af
de generelle tilskud til regionerne, jf.
akt. 125 af 14. juni 2013.
Desuden er der merudgifter på 100 mio. kr. som følge
af opskrivning af bevilling til kompensation for tilbagebetaling af
grundskyld, jf. akt. 44 af 13. december 2012 og merindtægter
på 498,7 mio. kr., som følger af modregning i
statstilskuddet ved kommuners afståelse af
energivirksomheder. Økonomi- og Indenrigsministeriets
udgiftsbudget sænkes i øvrigt med 59,4 mio. kr., som
overføres fra Statsforvaltningen til Ankestyrelsen i
forbindelse med reformen af Statsforvaltningen, som trådte i
kraft 1. juli 2013. Med reformen er opgaver vedrørende
klagenævn på social- og
beskæftigelsesområdet således overført fra
Statsforvaltningen til Ankestyrelsen.
Nettomindrebevillingen på §
12. Forsvarsministeriet
på i alt 909,7 mio. kr. kan blandt andet henføres til
en bevillingsreduktion på i alt 862,0 mio. kr. og
overførsel til §
12.21.01. Forsvarskommandoen på i alt 125,9 mio.
kr. fra § 35.11.31. Reserve til forsvaret.
Bevillingsændringerne følger af udmøntning af
Aftale på forsvarsområdet 2013-2017 i 2013. Hertil
kommer overførsler fra drifts- til anlægsbudgettet,
herunder en overførsel på i alt 55,0 mio. kr. fra
§ 12.21.01. Forsvarskommandoen til § 12.21.01. Materielinvesteringer vedrørende
anskaffelse af et tredje inspektionsfartøj af Knud
Rasmussen-klassen samt en overførsel på i alt 50,0
mio. kr. fra §
12.22.11. Bidrag til nationalt
finansieret NATO-investeringsprogram til § 12.21.13. National finansierede bygge- og
anlægsarbejder vedrørende forventede udgifter
til byggeprojekter, herunder opgradering af Flådestation
Frederikshavn, Integration af skibsbaserede helikoptere i
Helicopter Wing Karup mv.
Nettomindrebevillingen på §
14. Ministeriet for By, Bolig og
Landdistrikter på 505,9 mio. kr. kan overvejende
henføres til mindreudgifter på 787,3 mio. kr. for
ydelsesstøtten til almene boliger, hvilket skyldes et
ændret aktivitetsniveau og en lavere finansieringsrente for
alment nybyggeri. Derudover optages en mindreindtægt på
217,4 mio. kr. som følge af lavere refusion til
ydelsesstøtten fra Landsbyggefonden. Endelig optages en
merudgift på 55,3 mio. kr. til ungdomsboligbidrag, hvilket
skyldes flere tilsagn til opførsel af almene boliger.
Nettomerbevillingen på §
15. Social- og
Integrationsministeriet på 116,0 mio. kr. kan
primært henføres til overførsler til
kommunernes og regionernes bloktilskud på 250 og -145,4 mio.
kr., jf. akt. 125 af 14. juni 2013. Hertil overføres
61,1 mio. kr. til Ankestyrelsen som følge af styrelsens
overtagelse af nævnsområdet fra statsforvaltningerne
samt en mindreudgift på 63,2 mio. kr. som følge af
kommunernes berigtigelser af udbetalt refusion. Der er desuden en
mindreudgift på 50,2 mio. kr. som følge af
nedlæggelsen af Pensionsstyrelsen og samtidig en merudgift
på 50,0 mio. kr. til betaling af Udbetaling Danmark, som har
overtaget størstedelen af Pensionsstyrelsens opgaver.
Nettomerbevillingen på §
16. Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse på 242,4 mio. kr. kan primært
henføres til overførsler fra kommunernes og
regionernes bloktilskud, jf.
akt. 125 af 28. juni 2013.
Midlerne vedrører bl.a. tiltag på
høreapparatområdet, målretning af tilskud til
tandrensning og tilbageførsel af midler til regionerne
vedrørende blødermedicin. Herudover opskrives en
konto med 52,0 mio. kr. for at rette op på et negativt
videreførselsbeløb, idet midler fra et aktstykke fra
2003 ikke tidligere er blevet optaget.
Nettomindrebevillingen på §
17. Beskæftigelsesministeriet på
235,6 mio. kr. kan primært henføres til
udmøntning af reserve vedrørende øvrige
indkomstoverførsler, budgetgarantireserven og
beskæftigelsestilskuddet på i alt 409,6 mio. kr., jf. akt. 125 af 20.
juni 2013, samt nulstilling af budgetregulering
vedrørende indkomstoverførsler på 156,2 mio.
kr. Endvidere optages blandt andet nettomerbevillinger på i
alt 294,7 mio. kr. til den midlertidige arbejdsmarkedsydelse, jf. akt. 122 af 20.
juni 2013 og forhøjelse af bevillingen til
jobrotation for særlige grupper, jf.
akt. 86 af 2. maj 2013.
Herunder optages ligeledes nettomerbevillinger vedrørende
berigtigelser af refusion af kommunale ydelsesudgifter og
tilbageførsel af bevilling fra Statens IT på
henholdsvis 57,6 mio. kr. og 75,3 mio. kr.
Nettomindrebevillingen på §
19. Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelser på 206,4
mio. kr. kan primært henføres til mindreudgifter
på 152,5 mio. kr. til uddannelsesinstitutioner
vedrørende regulering af taxametertilskud som følge
af aktivitetsændringer. Endvidere er der mindreudgifter
på 73,7 mio. kr. som følge af begrænsning af
statslige drifts- og lønudgifter i 2013.
Nettomindrebevillingen på §
20. Undervisningsministeriet på 111,3 mio.
kr. kan primært henføres til akt. 125 af 28.
juni 2013, hvor der overføres 153,9 mio. kr. til
kommunerne til videreførsel i 2013 af Aftale om bedre
erhvervsuddannelser og styrket uddannelsesgaranti. Endvidere
medfører dispositionsbegrænsningen som følge af
begrænsning af statslige drifts- og lønudgifter
mindreudgifter på 86,3 mio. kr. Hertil kommer et merforbrug
på 112,8 mio. kr. som følge af
aktivitetsændringer på uddannelserne.
Nettomerbevillingen på §
23. Miljøministeriet
på 162,3 kr. kan primært henføres til et
løft på 105,3 mio. kr. på § 23.91.01. Kort- og Matrikelstyrelsen (nu
Geodatastyrelsen). Løftet skyldes tilbageførsel af
bevilling som følge af overgang til aktivitetsbaseret
afregningsmodel for Statens It på 39,8 mio. kr. samt
overførsel af bevilling på 69,7 mio. kr. fra § 35.11.06. Reserve vedr. grunddataprogram vedrørende drift af
grunddataprogrammer, kompensation som følge af tabte
indtægter fra frie grunddata samt omlægning af KMS
Statsaftale mv.
Nettomerbevillingen på §
28. Transportministeriet
på 82,5 mio. kr. kan primært henføres til
indkøb af dobbeltdækkervogne til primært den
regionale togtrafik på Sjælland, merbevilling til
finansiering af øgede udgifter på HyperCardordningen
samt overførsel fra anlægsbudgettet til
driftsudgiftsbudgettet som led i udmøntningen af en
række transportpuljer. I modsat retning trækker en
overførsel fra driftsudgiftsbudgettet til
anlægsbudgettet som led i omprioritering inden for rammerne
af Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten om
takstnedsættelser og investeringer til forbedring af den
kollektive trafik.
Nettomindrebevillingen på §
35. Generelle reserver
på 2.137,8 mio. kr. kan primært henføres til
udmøntning af 125,9 mio. kr. på § 12.21.01. Forsvarskommandoen, jf.
akt. 100 af 30. maj 2013.
Hertil kommer mindreudgifter på 1.498,7 mio. kr. som
følge af, at en række reserver nulstilles.
?
Væsentlige bevægelser på
indtægtsbudgettet
Nettomindreudgiften på §
8. Erhvervs- og
Vækstministeriet på 2.505,8 mio. kr. kan
primært henføres til ressortoverførslen af
Nordsøfonden og Nordsøenheden fra § 29. Klima-,
Energi- og Bygningsministeriet, jf.
kgl. resolution af 14. oktober 2012 om ressortoverførsel af
Nordsøenheden og Nordsøfonden. Overdragelsen
indebærer en overførsel af på 2.936,1 mio. kr.
på indtægtsbudgettet.
Nettomerindtægten på indtægtsbudgettet på
§ 21. Kulturministeriet på 135,4 mio. kr. kan
primært henføres til et udbytte fra TV 2/Danmark A/S i
2013, jf. akt. 75 af 17. april 2013.
Nettomindreindtægten på §
28. Transportministeriet
på 133,5 mio. kr. kan primært henføres til
mindreindtægter vedrørende aktieudbytte fra Posten
Norden AB på 85,9 mio. kr. samt mindreindtægter
vedrørende aktieudbytter fra DSB på 52,3 mio. kr.
Nettomindreindtægten på §
29. Klima-, Energi- og
Bygningsministeriet på 2.936,1 mio. kr. kan
henføres til ressortoverførsel af udbytte fra
Nordsøfonden til §
08.25.03. Udbytte fra
Nordsøfonden, jf. kgl.
resolution af 14. november 2012.
Nettomindreindtægten på §
38. Skatter og afgifter
på 962,0 mio. kr. kan blandt andet henføres til
en mindreindtægt på 500,0 mio.
kr. som følge af genindførelse af
BoligJobordningen for helårsboliger og udvidelse af ordningen
til også at omfatte sommer- og fritidshuse. Der er desuden
mindreindtægter fra bo- og arveafgiften på 100,0 mio.
kr. som følge af nedsættelse af rentesatsen ved
indefrysning af bo- og arveafgift. Hertil kommer
mindreindtægter på 132,0 mio. kr. som følge af
halvering af sodavandsafgiften og nedsættelse af
ølafgiften, samt mindreindtægter på 370,0 mio.
kr. som følge af manglende EU-godkendelse vedrørende
hustandsomdelte reklamer. Omvendt er
der merindtægter som følge af forhøjelse
af tinglysningsafgiften på 140,0 mio. kr.
?
Væsentlige bevægelser på
anlægsbudgettet
Nettomerbevillingen på §
12. Forsvarsministeriet
på i alt 18,5 mio. kr. kan bl.a. henføres til
overførsler fra drifts- til anlægsbudgettet, herunder
en overførsel på i alt 55,0 mio. kr. fra § 12.21.01. Forsvarskommandoen til § 12.21.01. Materielinvesteringer vedrørende
anskaffelse af et tredje inspektionsfartøj af Knud
Rasmussen-klassen samt en overførsel på i alt 50,0
mio. kr. fra §
12.22.11. Bidrag til nationalt
finansieret NATO-investeringsprogram til § 12.21.13. National finansierede bygge- og
anlægsarbejder vedrørende forventede udgifter
til byggeprojekter, herunder opgradering af Flådestation
Frederikshavn, Integration af skibsbaserede helikoptere i
Helicopter Wing Karup, mv. Hertil kommer merindtægter
på 85,0 mio. kr. på §
12.21.14. Salg af ejendomme
som følge af salg af diverse ejendomme.
Nettomerbevillingen på §
28. Transportministeriet
på 253,8 mio. kr. kan primært henføres til en
overførsel fra driftsudgiftsbudgettet til
anlægsbudgettet som led i omprioritering indenfor rammerne af
Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten om
takstnedsættelser og investeringer til forbedring af den
kollektive trafik af juni 2012, statens indkøb af tog til
brug for samdrift på Grenaabanen og Odderbanen samt
tilførsel af bevilling til Vejdirektoratets vintertjeneste
som led i en reduktion af et akkumuleret underskud, der er
opstået som følge af de senere års strenge
vintre. I modsat retning trækker, at udmøntningen af
en række transportpuljer medfører overførsel af
bevilling fra anlægsbudgettet til driftsudgiftsbudgettet.
?
Folketingets
videre behandling af FTB
Ovenfor er givet en kortfattet gennemgang
af de væsentligste årsager til
bevillingsændringerne i 2013, som de kommer til udtryk i
forslaget til lov om tillægsbevilling for finansåret
2013. Der henvises i øvrigt til lovforslagets enkelte
bevillingsforslag med de dertilhørende
anmærkninger.
Forslaget til lov om tillægsbevilling
for finansåret 2013 anbefales til Folketingets velvillige
behandling.