Skriftlig fremsættelse (10. oktober
2012)
Minister for
ligestillingog kirke (Manu
Sareen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
ansættelse i stillinger i folkekirken m.v. og lov om
folkekirkens økonomi (Ændret procedure ved
besættelse af provstestillinger, høringsret til
provstiudvalget ved besættelse af stillinger som provst,
udvidelse af provstiudvalgets sammensætning og ændring
af provstiudvalgets valg- og funktionsperiode)
(Lovforslag nr. L 29)
Hovedformålet med lovforslaget er at sikre at ledige
provstestillinger fremover bliver besat med den absolut bedst
kvalificerede ansøger. Rekrutteringsgrundlaget gøres
større og er ikke længere underlagt geografiske
restriktioner, idet andre end de præster, som allerede er
ansat i provstiet, samt ansøgere til den eventuelt ledige
præstestilling, hvor provsten tidligere var ansat, nu
får mulighed for at søge en ledig
provstestilling.
Samtidig ændres den nuværende ordning, hvor
provstestillingen knyttes til en vilkårlig
præstestilling i provstiet, når den ledige
provstestilling skal besættes. Fremover vil provstestillingen
være knyttet til en bestemt præstestilling i
provstiet.
For fortsat at sikre en balance mellem by og land med hensyn
til provstestillingernes placering, og for at bevare mest muligt af
menighedsrådenes direkte indflydelse på valget af
præst i sognet, er der opstillet 3 forskellige modeller for
ansættelse, afhængig af antallet af
præstestillinger i det pastorat, hvortil provstestillingen
knyttes. De tre modeller betyder, at menighedsrådene sikres
mest direkte indflydelse i de tilfælde, hvor
provstestillingen er knyttet til en præstestilling i et
pastorat, hvor der kun er en eller to præstestillinger.
Samtidig styrkes det demokratiske element ved, at provstiudvalgene
som noget nyt får indflydelse i forbindelse med
besættelsen af den ledige provstestilling.
Igennem de seneste år er der sket en betydelig udvidelse
af provstens opgaver. Provsten spiller en større rolle end
tidligere i forbindelse med implementeringen af biskoppens visioner
og ønsker vedr. udviklingen af den gejstlige betjening i
stiftet, ligesom provsten er et væsentligt element i forhold
til biskoppens ledelsesmuligheder. Dette nødvendiggør
et godt og nært samarbejde mellem biskop og provst. Derfor
styrkes biskoppens indflydelse ved valget af en ny provst, som
bl.a. skal fungere som en af biskoppens nærmeste
medarbejdere.
Herudover ændres sammensætningen af
provstiudvalget, således at antallet af læge medlemmer
i provstiudvalget ændres fra 4-6 til 4-8 for at give
større fleksibilitet vedr. provstiudvalgets
størrelse, f.eks. i store provstier eller ved fælles
provstiudvalg. Desuden vælges der af og blandt de fastansatte
sognepræster i provstiet en repræsentant for
præsterne til provstiudvalget, bl.a. for at sikre
præsterne indflydelse på valget af deres nærmeste
ledelse samt for at sikre en udvidet forståelse blandt
præsterne for provstiets arbejde, herunder den
økonomiske ramme.
Endelig ændres tidspunktet for valg til provstiudvalg
fra marts til oktober, således at funktionsperioden fremover
kan begynde den 1. november og ikke som hidtil den 1. april. Dette
sker for at give de nyvalgte menighedsrådsmedlemmer mere
kendskab til provstiudvalgets arbejde inden indstilling og valg til
provstiudvalget.
Det bemærkes, at lovforslaget har været i
høring hos biskopperne, alle stiftsråd, provstiudvalg
og menighedsråd, Danmarks Provsteforening, Den Danske
Præsteforeningen samt en række faglige og andre
interesseorganisationer.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.