Skriftlig fremsættelse (19. december
2012)
Ministeren for sundhed og
forebyggelse (Astrid Krag)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
lægemidler og lov om apoteksvirksomhed (Differentierede og
øgede afgifter ved forhandling af lægemidler til
produktionsdyr til finansiering af initiativer til styrkelse af
fødevaresikkerhed og dyrevelfærd)
(Lovforslag nr. L 111)
Lovforslaget har til formål at udmønte et element
i forlig om veterinærområdet for 2013-2016
indgået mellem regeringen og Venstre, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti. Det
foreslås således ved ændringer af
lægemiddelloven og apotekerloven at tilvejebringe
lovgrundlaget for en differentieret og forøget
opkrævning af afgifter af omsætningen af
lægemidler til produktionsdyr hos apotekere, der har valgt at
forhandle lægemidler til produktionsdyr, og andre forhandlere
med tilladelse til at forhandle sådanne
lægemidler.
Det forhøjede afgiftsprovenu på ca. 8,3 mio. kr.
om året vil skulle anvendes til at finansiere indsatser i
Fødevarestyrelsen for at sikre en ansvarlig anvendelse af
antibiotika i husdyrproduktion.
Formålet med etablering af en differentieret
afgiftsstruktur er at styrke incitamentet til at vælge
alternativer til antibiotika som f.eks. forebyggende vaccination
eller til - når antibiotikabehandling er påkrævet
- at vælge de antibiotika, der ikke er kritisk vigtige, og
som har den mindste risiko for resistensudvikling. Som konsekvens
heraf foreslås den nuværende afgift på 0,77 pct.
af omsætningen på vacciner til produktionsdyr helt
afskaffet, afgiftssatsen på kritisk vigtige antibiotika til
produktionsdyr foreslås forhøjet med 10 procentpoint
(til 10,77 pct.), satsen på simple smalspektrede penicilliner
til produktionsdyr foreslås bibeholdt på 0,77 pct.,
mens satsen på øvrige antibiotika til produktionsdyr
foreslås øget til 5,44 pct. Afgiften for øvrige
lægemidler til produktionsdyr foreslås fastholdt
på det nuværende niveau på 0,77 pct. af
omsætningen.
Den foreslåede ordning indebærer, at
omkostningerne til forligets nye initiativer betales af apoteker og
andre forhandlere af lægemidler til produktionsdyr. Der er
dog en formodning for, at beløbet i sidste ende vil blive
afholdt af brugerne (besætningsejerne) som følge af
den frie prisdannelse på lægemidler til
produktionsdyr.
Den nye struktur til opkrævning af afgifter til
finansiering af initiativer til styrkelse af
fødevaresikkerhed og dyrevelfærd foreslås
indført den 1. februar 2013. Da ændringen fra en
enstrenget struktur (med samme afgiftssats) til en differentieret
afgiftsstruktur forudsætter tilpasninger af
Sundhedsstyrelsens IT-systemer, ligesom det er nødvendigt
med tilpasninger hos apoteker og andre forhandlere, der forhandler
lægemidler til produktionsdyr, vil den differentierede
afgiftsopkrævning i praksis først kunne implementeres
fra et senere tidspunkt end lovens ikrafttræden (formentlig
medio 2013). Det er samtidig vigtigt at sikre det provenu, som skal
finansiere de indsatser, som er aftalt i forlig om
veterinærområdet, ligesom det - ikke mindst - er
afgørende så hurtigt som muligt at skabe incitamenter
til at reducere antibiotikaforbruget.
Det forslås derfor, at den enstrengede afgiftsstruktur
opretholdes i en periode fra lovens ikrafttræden,
således at afgiften i denne periode fastsættes - og
forhøjes fra 0,77 pct. - til 2,04 pct. af forhandlerens
samlede omsætning på alle lægemidler til
produktionsdyr. Det foreslås samtidig at bemyndige ministeren
for sundhed og forebyggelse til at fastsætte tidspunktet for
denne periodes afslutning, som vil være, når
IT-tilpasninger af Sundhedsstyrelsens systemer er på plads,
hvorefter den foreslåede differentierede
afgiftsopkrævning vil blive påbegyndt.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.