Fremsat den 17. januar 2013 af Henning
Hyllested (EL), Per Clausen (EL), Stine Brix (EL), Christian Juhl
(EL) og Lars Dohn (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om
etablering af jernbanespor, omladefaciliteter
m.v. på Hirtshals Havn samt udbygning af
jernbaneinfrastrukturen i baglandet
Folketinget pålægger regeringen at
igangsætte anlæg af jernbaneterminal og jernbanespor
til betjening af godstog på Hirtshals Havn med henblik
på omladning af løstrailere, containere m.v. fra
norgesfærgerne til skinnetransport. Samtidig opfordres
regeringen til at undersøge mulighederne for at udbygge
banen Hirtshals-Aalborg med det nødvendige antal krydsspor
for at sikre, at der ikke opstår flaskehalse for
banegodstrafikken til/fra Hirtshals Havn.
Udbygningen sker efter følgende
retningslinjer:
- Der
anlægges et ca. 730 m langt spor til betjening af tog for
transport af løstrailere, containere og veksellad til/fra
Hirtshals Havn.
- Der
anlægges omløbs- og henstillingsspor og andre
tilhørende faciliteter efter behov.
- Der
anlægges eventuelt krydsspor på banestrækningen
Hirtshals-Aalborg på lokaliteter, der samtidig kan fungere
som togstop for ny- eller genåbnede stationer, f.eks.
Voerbjerg, Sulsted m.v.
Bemærkninger til forslaget
Transportsektoren tegner sig for over en
fjerdedel af al CO2-udlednng i EU,
heraf udgør vejtransporten 70 pct., jernbanen ca. 2 pct.,
fly 12 pct. og skibe ca. 15 pct. (Kilde: TERM-rapporter fra Det
Europæiske Miljøagentur, 2011).
Miljømæssigt set er forsendelse
af gods med lastbil den dårligst tænkelige
løsning. Skibe udleder i snit 4 g CO2 pr. ton gods/km, toget udleder 23 g,
mens lastbiler topper med 120 g pr. kilometer (beror dog på
drivmiddel, EURO-norm m.v.). (Kilde: Havnepolitisk
redegørelse, Danske Havne, 2008).
Selv om der er i de senere år er sket en
forbedring af den enkelte lastbils miljøpræstationer,
spises denne dog op, når det gælder CO2-udslip, partikelforurening m.v., og det
skyldes, at der dels er kommet betydelig flere
køretøjer, og at de dels bruges langt mere ukritisk
end tidligere.
Det er derfor oplagt, at miljøhensyn
fremover skal indgå med større vægt, når
godstransporten til/fra udlandet planlægges. Det gælder
også her, hvor det drejer sig om gods til/fra Norge og
til/fra Central- og Sydeuropa.
I dag sendes næsten alt gods fra
Norge/Sverige via Skagerrak og Kattegat med
færge/lastbil.
Jernbanegodset er næsten ikke til at
få øje på. Potentialet for at sende godset med
tog er til stede, men dette fordrer, at der er brugbare
omladefaciliteter i de nordjyske havne, hvilket ikke er
tilfældet.
Der genereres ikke tilstrækkeligt med
gods i den nordjyske region til, at det kan bære sin egen
togtransport. Godstransporten på bane er derfor
afhængig af det gods, som kommer via havnene. Denne
godsmængde er i hastig vækst.
I 1997 overførtes 60.000 lastbiler
mellem norske havne og Hirtshals. I 2010 var tallet mere end
fordoblet. Også antallet af løstrailere er vokset og
udgør i dag ca. 40 pct. af alt overført gods. (Kilde:
Det havnebaserede transportcenter i fremtidens transport- og
logistiknetværk, Bøgetorp, 2008 side 38).
På baggrund heraf iværksatte det
norske Color Line i 2008 og 2009 et omfattende investeringsprogram,
der tredoblede kapaciteten over Skagerrak og omfattede to nye
hurtigfærger på ruten Hirtshals-Kristiansand, samt en
tilsvarende udbygning af passagerfaciliteterne i
færgehavnene.
Der findes faciliteter i Kristiansand for
jernbanegods, og her har havneadministrationen ofte givet udtryk
for en forhåbning om, at der blev etableret lignende
faciliteter i Hirtshals.
Problemet opstår i Hirtshals Havn, hvor
løstrailere og containere som følge af manglende
kombifaciliteter ikke kan omlades til bane. De spor, der findes i
Hirtshals, er rustne og tilsandede og kan ikke kan bruges takket
være årtiers manglende vedligeholdelse.
Der er derfor ikke andre muligheder end at
transportere det gods, der skal sydpå, med lastbil, hvilket
er fleksibelt for afsender og modtager, men en belastning for
miljøet, klimaet og ressourcerne og en betydelig bidragyder
til trængslen på vejene.
Da jernbanegodset ventes at få voksende
betydning i et Europa, der er præget af stigende pres
på vejene, må de nordjyske havne følgelig
udbygges og moderniseres, så de kan medvirke til at klare
så vel de aktuelle som de fremtidige udfordringer.
Den fremtidige vækst i
godstrafikken
Frem til 2025 forventes stigninger i
containergodset på ca. 12 pct. Målt i vægt ventes
en fordobling i samme tidsrum. (Kilde: Danmarks Statistik
årstal 2007).
Med den vækst, der knytter sig til
lastbiltrafikken, vil der - såfremt der ikke gribes ind - ske
en markant forøgelse af vejtrafikkens
miljøbelastninger, og køerne vil blive stedse
længere. Dermed vokser også kravet om flere motorveje
og brede motorveje - skruen uden ende.
De lastbiler, der klumper sig sammen i
Trekantområdet, kommer bl.a. fra Norge. Så jo mere
færgegods, der i Hirtshals omlades til bane, desto
færre bilkøer vil der være sydpå.
For etableringen af en omladeterminal i
Hirtshals taler yderligere det faktum, at over halvdelen af det
gods, der ankommer til havnen, skal syd for den dansk-tyske
grænse. Kun ca. 10 pct. forbliver i regionen, resten af
godset har destination syd for Limfjorden.
Med indførelsen af lastbilafgifter i
først Centraleuropa og nu også i Danmark gøres
omsider et seriøst forsøg på at reducere
antallet af lastbiler. Effekten af afgifterne samt skærpede
køre-hvile-tids-bestemmelser har allerede vist sig ved en
stigning i mængden af det gods, der sendes med bane og skib.
Hertil kommer, at stigende benzin- og oliepriser vil være en
fordel for skibs- og togtrafikken.
Europa-Kommissionen barsler endvidere med
forslag om, at lastbiltransport ikke må overstige ca. 350 km.
Transport derudover skal ske med enten tog eller skib. Også
dette understøtter en omladeterminal i Hirtshals Havn.
I takt med at lastbiltrafikken støder
mod vejenes kapacitetsgrænser flytter godset hen, hvor der er
ledig kapacitet: skib og jernbane, om end den sidste også har
sine flaskehalse, så vel på danske strækninger
som i det nære udland, f.eks. i Nord- og Vesttyskland.
Det er ikke realistisk at tro, at alt gods kan
flyttes fra vej til bane, men etableringen af en omladeterminal i
Hirtshals vil være et skridt i den rigtige retning.
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | To scenarier
for godstransport Hirtshals-Taulov/Duisburg | Strækning og transportmiddel | Km | Energiforbrug MJ/t-km | CO2-udslip g/t-km | Nox-udslip g/t-km | Bemærkninger | Transport af 40 sættevogne Hirtshals
Havn-Taulov | Lastbil | 269 | 1,2 | 85,9 | 0,7 | Tog reducerer CO2-udslippet med 6 t | Tog | 883 | 0,2 | 31,9 | 0,1 | Transport af 40 sættevogne Hirtshals
Havn-Duisburg | Lastbil | 324 | 1,2 | 85,9 | 0,7 | Tog reducerer CO2-udslippet med 21 t | Tog | 979 | 0,5 | 32.8 | 0 | Kilde: Hirtshals Havn, 2007. Der er
anvendt EURO-norm III. Værdierne for lastbiltransport i 2012
er lavere end ovenfor angivet. I takt med at banenettet
elektrificeres, forbedres også togtrafikkens
miljøpræstationer. |
|
EU-krav førte i 1997 til en
liberalisering af jernbanesektoren. Det fik fatale følger
for de kortere indenlandske godsruter, der, uagtet at de
løste en vigtig opgave, ikke blev anset for at være
lukrative nok til at kunne klare EU's rigoristiske krav. Oveni kom
skiftende regeringers beslutninger om at nedlægge de fleste
omladeterminaler, læssepladser og virksomhedsspor.
Virksomheder, der havde lokaliseret sig ved en
banestrækning, fordi de skulle bruge godstog til
forsendelse/modtagelse af leverancer eller færdigprodukter,
blev mødt med store takststigninger, og det i en sådan
grad, at forsendelse med jernbane ikke længere var
rentabel.
På det liberaliserede marked for
banegods indskrænkede staten sine aktiviteter til to
terminaler - og håbede så på, at
»markedet« klarede resten. Men det gjorde - og
gør - »markedet« ikke. »Markedet«
etablerede ingen nye terminaler, »markedet« anlagde
intet overhalingsspor ved Tommerup, og »markedet« tog
ingen initiativer til at forbedre forholdene for banegodset.
»Markedet« nøjedes med at høste
fortjenesten ved den del af jernbanegodstransporten, der gav
overskud.
I den sidste halve snes år er en
udbygning af den infrastruktur, der betjener banegodset, blevet
anbefalet fra flere sider. Det gælder bl.a.
følgende:
Miljøministeriet peger i to
landsplanredegørelser fra 2003 og 2006 på, at
udviklingen af godsknudepunkterne understøttes af
udviklingen af intermodale transporter (bane/skib/lastbil), og kan
dermed bidrage til at reducere udledningen af transportsektorens
klimaskadelige stoffer.
- Danske Havne og
en række aktører inden for transportbranchen har
udtrykt ønske om en bedre banebetjening af havnene - ikke
mindst af hensyn til øget intermodalitet.
- Det tidligere
Nordjyllands Amt satte - sammen med norsk og svensk erhvervsliv og
myndigheder - en udvikling af korridoren ned gennem Jylland
på dagsordenen. Der tages udgangspunkt i, de
forudsætter, at infrastrukturen kan tilbyde hurtige og
fleksible forbindelser til de europæiske centre, hvilket ikke
er tilfældet i dag.
- De berørte
kommuner presser på, for at staten skal udbygge
havnefaciliteterne og banenettet. Efter at Nordjyllands Amt er
blevet nedlagt, er det kun kommunerne og staten, der kan
påtage sig disse investeringer, og som bekendt har kommunerne
få eller ingen midler til den slags. Staten må derfor
leve op til sit ansvar og sørge for, at
jernbaneinfrastrukturen kan bidrage til at fremme bæredygtige
transportformer.
-
Infrastrukturkommissionen pegede på havnene som et af de seks
vigtigste indsatsområder for investeringer i infrastrukturen.
Det blev begrundet med havnenes store betydning for
forsyningssikkerhed og eksportmuligheder og dermed for muligheden
for at drage nytte af globaliseringen.
Med inspiration fra Holland peger kommissionen
på, at såfremt infrastrukturen udbygges som et
netværk, kan forskellige korridorer og transportformer
aflaste og supplere hinanden.
- Endelig skrev
Havnelovsudvalget i betænkningen fra maj 2011, at havnenes
funktion og effektivitet som knudepunkter og erhvervsområder
ikke alene afgøres af, at der investeres i infrastrukturen,
men også af en velfungerende baglandsinfrastruktur.
Der har her i landet i mange år ikke
været nogen vilje til at lære af nabolandenes gode
eksempler, f.eks. fra svenske havne, hvor der i det sidste
årti er sket en solid vækst i gods, der omlades fra
skib til bane. I Helsingborg steg kombitrafikken med f.eks. 24 pct.
på 3 år, efter at svensk COOP begyndte at sende
containere herfra til Nordsverige. Det reducerede antallet af
lastbiler med 120 pr. dag, mens CO2-udslippet faldt med ca. 8.000 t pr.
år.
Der var dog ét sted, hvor de gode
råd og anbefalinger ikke trængte ind: Folketinget. Her
dækkede man sig bag EU's opfattelse af, at godstransport
på skinner skulle drives forretningsmæssigt. Kunne den
ikke det, måtte den nedlægges.
Det er korrekt, at jernbanegodstrafikken har
sine styrker i bestemte korridorer og på længere
distancer, og nok er afstandene korte her til lands, men den
næsten totale opgivelse af al indenlandsk godstransport
på skinner har været en dyr pris at betale for EU's
liberalisering.
Frem til 2009 gav danske regeringer udtryk
for, at investeringer i godsterminaler ikke var en statslig opgave,
og at der ikke var behov for at anlægge nye havnebaner og
-spor.
Dette hindrede dog ikke de samme regeringer i
at udsende en lind strøm af hensigtserklæringer om, at
man da gerne ville støtte jernbanegodstrafikken. Eksempelvis
blev der med trafikaftalen fra 2006 afsat 4,7 mio. kr. til
jernbanerne. Viljen til at lade penge følge ord, var det dog
så som så med.
Først med trafikaftalen af 29. januar
2009 blev der omsider taget initiativer, der pegede i en anden
retning. I aftalen hedder det, at navnlig på de lange
distancer er godstransport på banenettet en vigtig og
miljøvenlig transportmulighed for virksomhederne. Parterne
ønsker at styrke banegodstrafikkens konkurrencedygtighed,
så den i højere grad bliver et attraktivt alternativ
for erhvervslivet. De samlede investeringer i forbedring og
udbygning af jernbanen vil tillige styrke mulighederne for
godstransporten, men der er derudover behov for en særlig
indsats i forhold til jernbanegods, herunder bedre forbindelse til
havnene«.
I aftalen blev der lagt 200 mio. kr. i en
pulje, der skulle gavne godstogstrafikken. Midlerne blev givet til
terminalerne i Høje Taastrup og Taulov (68 mio. kr.).
Endvidere blev der afsat penge til havnene i Fredericia, Esbjerg
(100 mio. kr.) og Aalborg. Nyborg skulle også have
været med, men det blev året efter opgivet. Endelig
blev der afsat 10 mio. kr. til en terminal i Hirtshals.
Her forudsatte parterne en medfinansiering af
projektet i Hirtshals, hvor havnen har oplyst, at man fortsat
arbejder på at tilvejebringe denne, jf. TRU alm. del - svar
på spørgsmål nr. S 925 af 2. august 2012.
EL er af den opfattelse, at det bevilgede
beløb ikke er tilstrækkeligt til en samlet udbygning
af de nødvendige terminalfaciliteter i Hirtshals Havn. Det
er det, nærværende beslutningsforslag søger at
råde bod på, ved at staten tilvejebringer den samlede
finansiering. Ganske som det skete, da der tidligere blev givet
EU-støtte til de forbindelsesveje, der fører til
Aarhus Havn, herunder også til APM-terminalen.
Forslagsstillerne gør opmærksom
på, at staten har bekostet udbygningen af rute E 39 som
motorvej til/fra Hirtshals, og set i det lys, er det kun rimeligt,
at staten påtager sig den samlede investering ved anlæg
af en omladeterminal i Hirtshals.
Forslagsstillerne finder støtte i
transportministerens notat til Transportudvalget af 21. september
2012 (TRU alm. del bilag 449) om retningslinjer for TEN-T under
revision (KOM/2011/650). Her hedder det bl.a.: »Regeringen
finder …, at hele den jyske korridor bør prioriteres,
inkl. vej- og jernbanestrækningerne fra Aarhus til hhv.
Frederikshavn og Hirtshals. Den jyske korridor udgør en
vigtig del af vores transportinfrastruktur, både mht. gods-
og passagertransporten, og den er også af europæisk
betydning via færgeforbindelserne fra Frederikshavn til
Sverige og fra Hirtshals til flere norske byer, deriblandt Oslo.
Jeg vil derfor rette henvendelse til formanden for
Europa-Parlamentets transportudvalg, Brian Simpson, og til
transportkommissær Siim Kallas, med henblik på at disse
strækninger bliver en del af det kommende
TEN-T-hovednet«. At transportkommissær Kallas med brev
af 20. november 2012 nu har tilkendegivet, at strækningen
Aarhus-Hirtshals kan inkluderes i TEN-T-hovednettet, øger
blot behovet for, at der fra dansk side vises vilje og initiativ i
forhold til at vise, at denne strækning er vigtig for dansk
godstransport.
Omladeterminalen
Hirtshals Havn har med tiden udviklet sig til
et vigtigt led i trafikkorridoren mellem Norge og Nordatlanten
på den ene side og Central- og Sydeuropa på den anden.
En udvikling, der er blevet fremmet af de investeringer, som havnen
og dens brugere har gjort.
Med afsæt i de geografiske muligheder
satses der på yderligere at udvikle havnen med fokus på
shortsea-shipping og vej- og banetransport, hvor den
nuværende mangelfulde baneinfrastruktur dog sætter
grænser for havnens fortsatte udvikling. Kombinationen af
gods og passagerer er vigtig, idet ingen af dem kan bære sig
selv alene, men det kan de sammen.
Hirtshals Havn har udarbejdet planer om
anlæg af et ca. 730 m langt spor, svarende til 16 togvogne
eller 38 trailere. Hertil kommer en reserve, således at der
kan være plads til 43 trailere. Derom er der gjort
udførligt rede i Rambølls rapport »Hirtshals
Havn - Godsterminal« fra januar 2012.
Der skal etableres adgangsveje,
opstillingsarealer til løstrailere og plads til at kunne af-
og pålæsse trailere til/fra jernbanevogne samt
anskaffes en portalkran. Der er sket arealreservationer i
området bag havnen, ved Lilleheden Station, til
henstilleplads, omløbsspor m.v. Terminalområdet er
beliggende inden for kystnærhedszonen, men er defineret som
kystzone B. Umiddelbart skal der ikke søges om dispensation,
men dette skal afklares med kommunen. Et fredskov og område
er beliggende på begge sider af banen, hvilket kræver
dispensation. Arealets sydlige område er kategoriseret som
§ 3-hedeområde, hvor der skal søges dispensation,
såfremt projektet rækker indover her. I områdets
nordlige del findes et beskyttet åløb, også
dette forhold skal afklares med kommunen. Endelig er der en
økologisk forbindelse på området. Der er ingen
lokalplan for området, men det er dækket af
»Teknisk anlæg, godsbaneterræn«. Tidsplanen
for projektet skønnes at være knap 1 år og
omfatter foruden forundersøgelser tillige
detailprojektering, tilbudsperiode og anlæg.
I planlægningen indgår som
udgangspunkt alene overflytning af færgegods fra vej til bane
i form af løstrailere og containere. Hertil kommer, at
større lokale virksomheder (fiskeri, skibsudrustning,
træindustri m.v.) på og omkring havnen har
tilkendegivet, at de eventuelt er interesseret i at benytte
terminalen, såfremt der også bliver tale om transport
af containere. Da der (endnu) ikke er større transporttunge
produktionsindustrier i Hirtshals, vil dette potentiale være
begrænset, om end tilstedeværelsen af terminalen med
tiden erfaringsmæssigt vil kunne tiltrække nye
interesserede.
Økonomisk overslag
Ifølge rapporten fra Rambøll
sættes udgifterne til anlæg af en omladeterminal til
31,6 mio. kr. ekskl. moms. I beløbet indgår
arealerhvervelse, anlæg af tilkørselsveje og spor,
tekniske installationer, administrations- og mandskabsbygninger,
løn m.v. Andre mindre udgifter f.eks. til opmåling
må påregnes.
Der er ikke søgt om EU-midler.
Næste ansøgningsfrist for projekter under Motorways of
the Sea-programmet er vinteren 2013. For at et projekt er
tilskudsberettiget, skal der indgå to EU-havne, hvilket ikke
er tilfældet her, da der fra Hirtshals Havn ikke er
destinationer i andre EU-lande. En mulighed består dog i at
søge fra en mindre pulje til projekter, hvor kun én
EU-havn indgår. Her er tilskudsandelen på 10 procent.
Mulighederne for at søge tilskud vurderes for
indeværende.
Havnen er ikke bekendt med, om Hjørring
Kommune på nuværende tidspunkt har budgetteret med
investeringer i terminalen. Tilsvarende har Hirtshals Havn ikke
afsat midler til projektet i 2013.
Baglandsinfrastrukturen
Hirtshals-Aalborg-banen er enkeltsporet med
fire krydsspor, og to af dem kan volde problemer. I Tornby er
krydssporet på 230 m, hvilket ikke er tilstrækkeligt
for et tog i fuld længde på ca. 600 m. En
forlængelse af krydssporet i Tornby kan derfor være
nødvendigt, afhængigt af forholdene på den
næste station, Hjørring.
Her er der ligeledes begrænsning i
toglængden, der ikke må overstige 725 m. Udnyttes
denne, vil der ikke være plads til andre tog på
stationen imens. De for korte spor i Tornby og Hjørring
fordrer en undersøgelse af mulighederne for udbygning,
både for godstog til/fra Hirtshals og også,
såfremt der på et senere tidspunkt indsættes
godstog til/fra Frederikshavn. I betragtning af at der er tale om
en TEN-strækning, kan det undre, at den er blevet godkendt
med så korte krydsspor.
Ud over krydssporene i Tornby og
Hjørring er der krydsspor i Vrå, Brønderslev og
Sulsted, der alle har den nødvendige længde.
Omladeterminalen vil primært være
til nytte for det transitgods, der skal fra Norge til Central- og
Sydeuropa. Det vil dog også være muligt at
indsætte rullende landeveje, dvs. lastbiler på
togvogne, der skal til Fyn/Sjælland, og hvor der eventuelt
kan ske opsamling undervejs, f.eks. i Aalborg, Aarhus m.v.
Også rullende landeveje er i tråd med EU's politik om
at fremme en bæredygtig transportpolitik på
skinner.
Skriftlig fremsættelse
Henning Hyllested
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
etablering af jernbanespor, omladefaciliteter m.v. på
Hirtshals Havn samt udbygning af jernbaneinfrastrukturen i
baglandet.
(Beslutningsforslag nr. B 50)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.