Betænkning afgivet af Udvalget for
Forretningsordenen den 30. maj 2013
Betænkning og indstilling
om
ændring af forretningsorden for
Folketinget
(Spørgetime med statsministeren
m.v.)
Indledning
Fra et enigt Præsidium har Udvalget for
Forretningsordenen modtaget det nedenfor indarbejdede forslag om
indførelse af en særlig spørgetime med
statsministeren til erstatning for den nuværende
spørgetime.
Folketingets Præsidium har fremsat
forslaget, efter at der i perioder i de senere år har
været ført drøftelser i Præsidiet og
Udvalget for Forretningsordenen om en ændring af ordningen
for Folketingets spørgetime.
Forslaget om en ændring af den
gældende ordning skyldes navnlig et ønske om at
indføre en debatform om aktuelle politiske emner i
Folketingssalen, der med sin deltagerkreds vil kunne skabe
større offentlig interesse end spørgetimen i sin
nuværende form, og et ønske om at opnå en mere
fast ordning for statsministerens besvarelse af
spørgsmål i Folketingssalen end nu.
Mulighederne for en ændret ordning har
endvidere været drøftet med såvel den
nuværende som den tidligere statsminister.
Præsidiet har ligeledes løbende i
de seneste år drøftet mulighederne for at forenkle
Folketingets arbejdsmåde og lette det tidsmæssige og
planlægningsmæssige pres på Folketingssalen
særlig i månederne op til sommerpausen gennem en
ændring af forretningsordenens bestemmelser om behandlingen
af forslag til folketingsbeslutninger.
Overvejelserne herom har navnlig drejet sig om
at give mulighed for, at beslutningsforslag, der ikke fremkommer
som indstillinger fra udvalg, umiddelbart efter fremsættelsen
kan henvises til vedkommende stående udvalg, så
forslaget alene undergives én behandling i Folketingssalen
svarende til den nuværende 2. (sidste) behandling.
Præsidiet er bevidst om, at
beslutningsforslag er et af de vigtigste midler for partier, der
ikke sidder i regeringen, til at sætte en sag på
Folketingets dagsorden. Ved udformningen af en ny ordning
bør der derfor tages særlig hensyn til balancen mellem
regeringspartiernes og de øvrige partiers adgang til at
præge debatten i Folketingssalen. En ordning, hvorefter
beslutningsforslag kun undergives én behandling, bør
derfor kun anvendes, når forslagsstilleren eller
forslagsstillerne er indforstået hermed.
Herudover har Præsidiet drøftet
som en præcisering i forhold til de gældende regler at
indføre en udtrykkelig forretningsordensbestemmelse om en
tidsfrist for fremsættelse af beslutningsforslag, hvis de
skal kunne forventes behandlet inden for et folketingsår.
Endvidere har Præsidiet drøftet muligheden for
på baggrund af de positive erfaringer fra forsøg under
flere af de »store« debatter i indeværende og
sid- ste folketingsår at ændre taletiderne for korte
bemærkninger under Folketingets forhandlinger og i
spørgetiden.
Endelig har Præsidiet drøftet
enkelte øvrige, mindre ændringer og
præciseringer af bestemmelserne i forretningsordenen om
afviklingen af Folketingets forhandlinger.
Præsidiet har på baggrund af de
nævnte overvejelser i enighed indstillet de følgende
forslag til ændringer af Folketingets forretningsorden og
enkelte ændringer af praksis, som ikke kræver
ændring af forretningsordenen, til Udvalget for
Forretningsordenen. Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse
af Liberal Alliance og Det Konservative Folkepartis medlemmer)
fremsætter hermed de samme forslag til ændringer for
Folketinget og anbefaler dem til Tingets velvillige behandling.
1. Ny
ordning med spørgetime med statsministeren til erstatning
for den eksisterende spørgetime
Præsidiet har foreslået en
ordning, hvor spørgetimen i sin nuværende form
erstattes af en spørgetime kun med spørgsmål
til statsministeren. For at styrke interessen for debatterne har
Præsidiet desuden foreslået at reservere
spørgetimerne med statsministeren til spørgsmål
fra ledere af partier uden for regeringen. Præsidiet er dog
opmærksomt på, at det så bør sikres, at
andre folketingsmedlemmer får mulighed for at stille
spørgsmål til statsministeren til mundtlig besvarelse
under en anden form.
1.1.
Gældende regler og praksis om spørgetimen
Efter de gældende regler i
forretningsordenens § 20, stk. 9 og 10, har et
folketingsmedlem mulighed for at stille spørgsmål til
en minister til umiddelbar besvarelse i en spørgetime, som
opføres på Tingets dagsorden efter formandens
beslutning. Spørgetime holdes normalt om onsdagen i
Folketingets mødeperioder, dog ofte ikke i ugerne op til jul
og den mødefri sommerperiode og ikke på onsdage, hvor
der gennemføres en hasteforespørgsel.
Dagen før spørgetimen afholdes,
meddeler Statsministeriet, hvilke ministre der deltager. Der
deltager sædvanligvis mere end én minister i en
spørgetime.
Hvis statsministeren selv deltager i
spørgetimen, giver statsministeren besked herom til
Folketinget i god tid forinden. I så fald kan der ikke
stilles spørgsmål til statsministeren i den
spørgetid, som normalt holdes om onsdagen umiddelbart efter
spørgetimen. Statsministeren kan vælge at indlede
spørgetimen med at give Folketinget en orientering i op til
5 minutter om foranstaltninger, der påtænkes
iværksat af regeringen, eller om andre offentlige
anliggender.
Et medlem, der ønsker at stille
spørgsmål i spørgetimen, kan meddele dette til
Lovsekretariatet på forhånd, men medlemmet kan
også give meddelelse til formanden, inden spørgetimen
begynder. Et medlem kan også tilmelde sig under
spørgetimen, hvis der er tid tilovers inden for rammen
på 1 time.
Et medlem kan som udgangspunkt kun stille
ét spørgsmål til én af de deltagende
ministre. Hvis der deltager flere ministre i spørgetimen og
der er tid tilovers, kan et medlem dog få tilladelse til at
stille et spørgsmål til en af de andre deltagende
ministre. Er der flere spørgere, end det er muligt at
afvikle inden for den time, som er afsat, kan formanden beslutte at
udvide tidsrammen for spørgetimen, men i de fleste
tilfælde foretager formanden i stedet en udvælgelse
mellem spørgerne. Ved udvælgelsen tages der hensyn til
det antal spørgere, den enkelte folketingsgruppe har
tilmeldt, ligesom der tages hensyn til, hvornår tilmeldingen
er sket.
En spørger har op til 2 minutter til at
stille sit spørgsmål, hvorefter ministeren har 2
minutter til at svare. Herefter kan spørgeren få ordet
op til to gange a 1 minut til at følge op på
spørgsmålet, hver gang med 1 minut til ministeren til
svar.
1.2.
Udvalget for Forretningsordenens overvejelser om en ændret
model for spørgetimen
Efter sine drøftelser og i
forlængelse af Præsidiets forslag er det også
flertallet i Udvalget for Forretningsordenens opfattelse, at
spørgetimen i sin nuværende form ikke i
tilstrækkelig grad bidrager til at sikre en levende og aktuel
debat i Folketingssalen om politiske emner, som kan medvirke til at
vække og fastholde offentlighedens interesse i Folketingets
arbejde, og hvor de overordnede strømninger i dansk politik
kan tages under behandling.
Den nuværende form, hvor der normalt
deltager flere ministre i hver spørgetime uden nogen
præcis sammenhæng mellem de deltagende ministres
ansvarsområder, og hvor alle folketingsmedlemmer kan stille
spørgsmål om ethvert emne inden for disse
ansvarsområder, fører efter udvalgets flertals
opfattelse til en fragmenteret debat, der hyppigt kommer til at
handle om ganske specifikke sager med den konsekvens, at de brede
politiske linjer fortoner sig.
Selv om flertallet i Udvalget for
Forretningsordenen anerkender, at statsministeren med jævne
mellemrum deltager i spørgetimen, noterer udvalgets flertal
sig endvidere, at der er et udbredt ønske om hyppigere at se
statsministeren i en aktuel politisk debat i Folketingssalen.
Flertallet i Udvalget for Forretningsordenen
kan - i forlængelse af Præsidiets forslag og
drøftelser internt i udvalget, og efter at der har
været ført drøftelser med den nuværende
og den tidligere statsminister - tilslutte sig, at de nævnte
hensyn bedst kan varetages ved en ordning, hvor spørgetimen
i sin nuværende form erstattes af en dedikeret
spørgetime alene med spørgsmål til
statsministeren (»spørgetime med
statsministeren«).
For at styrke offentlighedens interesse i
debatterne og for at opnå en overordnet, principiel debat kan
flertallet i Udvalget for Forretningsordenen endvidere tilslutte
sig, at adgangen til at stille spørgsmål til
statsministeren i den nye form for spørgetime bør
forbeholdes ledere af partier uden for regeringen.
Udvalgets flertal finder, at
spørgetimen med statsministeren ligesom den nuværende
spørgetime som klar hovedregel bør være
begrænset til 1 klokketime. Der bør i praksis kun
kunne ske ubetydelige overskridelser af denne ramme med henblik
på f.eks. at gøre et indlæg fra spørgeren
færdigt, så spørgeren ikke bliver afbrudt, og
derefter give statsministeren lejlighed til at besvare et
sådant sidste indlæg.
Med hensyn til taletider og antallet af
opfølgende indlæg til hvert spørgsmål
finder udvalgets flertal, at ordningen bør svare til den
nuværende for spørgetimen. Det betyder, at der inden
for 1 klokketime vil være tid til seks eller syv sekvenser af
spørgsmål fra en partileder, svar og opfølgende
indlæg, forudsat at statsministeren udnytter sin mulighed for
at give Folketinget en indledende orientering. Udvalgets flertal
lægger vægt på, at disse sekvenser bør
fordeles på de deltagende partiledere med passende
fleksibilitet, men vurderer, at den deltagende partileder, som
repræsenterer den største folketingsgruppe, normalt
bør have adgang til to sekvenser i forlængelse af
hinanden, mens de øvrige partiledere som udgangspunkt
bør få adgang til én. Den tid, der herudover er
til rådighed inden for rammen på 1 klokketime, kan
efter formandens nærmere bestemmelse anvendes til de
øvrige deltagende partiledere skiftevis uge for uge eller
til nordatlantiske folketingsmedlemmer, som ønsker at
deltage i spørgetimen med statsministeren.
For at sikre, at også andre
folketingsmedlemmer end partiledere kan stille
spørgsmål til statsministeren, finder flertallet i
Udvalget for Forretningsordenen, at muligheden for at stille
skriftlige spørgsmål til statsministeren til
besvarelse i spørgetiden bør fastholdes. Af hensyn
til statsministerens muligheder for at planlægge sin tid
finder udvalgets flertal dog, at statsministeren normalt kun
bør kunne forventes i den samme uge at deltage enten i
spørgetimen med statsministeren eller i spørgetiden.
Den nye ordning medfører derfor, at statsministeren vil
deltage i færre spørgetider, end det nu er
tilfældet.
Det forventes, at spørgetime med
statsministeren normalt vil blive afholdt på et nærmere
aftalt fast tidspunkt om tirsdagen. Det er væsentligt, at det
for en forholdsvis lang periode forud planlægges i samarbejde
med Statsministeriet, i hvilke uger statsministeren vil deltage i
henholdsvis den nye spørgetime og spørgetiden.
Det bemærkes, at det naturligvis
også fremover må accepteres, at statsministeren i nogle
uger på grund af rejser m.v. hverken kan deltage i
spørgetime med statsministeren eller i spørgetiden. I
så fald bør der normalt ikke ske nogen
»rykning« af den forud lagte plan for, hvornår
statsministeren deltager i henholdsvis spørgetime med
statsministeren og spørgetiden.
Af hensyn til statsministerens forberedelse og
planlægning og formandens tilrettelæggelse af
spørgetimen bør ledere af partier uden for
regeringen, som ikke kan eller ikke ønsker at deltage i en
given spørgetime med statsministeren, på forhånd
give meddelelse herom til Lovsekretariatet.
Bestemmelsen i Folketingets forretningsorden
om, at spørgetimen bortfalder i uger, hvor der afholdes en
hasteforespørgsel, er begrundet i, at både
spørgetimen i sin nuværende form og
hasteforespørgsler normalt afholdes om onsdagen. Når
spørgetimen i sin nuværende form afskaffes, er der
ikke længere nogen praktisk begrundelse for denne regel, som
derfor foreslås ophævet.
Der vil naturligvis ikke blive afholdt
spørgetime med statsministeren den første tirsdag i
hvert folketingsår, som jo er Folketingets åbningsdag,
eller om tirsdagen i åbningsugen efter et nyvalg. I
forlængelse heraf foreslås det, at der fremover heller
ikke afholdes spørgetid om onsdagen umiddelbart efter
åbningsdagen. Spørgetiden om onsdagen i
åbningsugen kommer let til at foregribe forhandlingen om
statsministerens åbningsredegørelse, som normalt
finder sted om torsdagen i åbningsugen. Endvidere er
afholdelse af spørgetid i åbningsugen dårligt
stemmende med princippet om, at fremsatte forslag m.v. bortfalder
ved nyvalg og ved folketingsårets udgang
(diskontinuitetsprincippet), idet et spørgsmål til
besvarelse i spørgetiden om onsdagen i åbningsugen vil
være stillet i det foregående folketingsår,
normalt senest fredagen forinden. Det er ikke vurderet
nødvendigt at ændre Folketingets forretningsorden for
at gennemføre denne ændring af praksis.
2.
Ændring af ordningen for behandling af private
beslutningsforslag
2.1.
Gældende regler og praksis for behandling af
beslutningsforslag
Ifølge grundlovens § 21 kan kongen
lade fremsætte forslag til love og andre beslutninger for
Folketinget, og efter § 41, stk. 1, er ethvert medlem af
Folketinget berettiget til at fremsætte forslag til love og
andre beslutninger. Selve muligheden for at fremsætte
beslutningsforslag er således en grundlovssikret ret for
såvel regeringen som Folketingets medlemmer. Grundloven
sikrer imidlertid ikke forslagsstillere nogen ret til at få
et beslutningsforslag undergivet en bestemt form for behandling
eller et bestemt antal behandlinger. Modsat for lovforslag, som
efter grundlovens § 41, stk. 2, skal have været
behandlet i Folketinget tre gange, inden de endeligt kan vedtages,
stiller grundloven heller ingen krav om en bestemt behandlingsform
for folketingsbeslutninger. Folketingets behandling af
beslutningsforslag efter fremsættelsen er derfor alene
reguleret i forretningsordenen.
Efter forretningsordenens § 17, stk. 1,
anmeldes beslutningsforslag i et møde i Tinget på
samme måde som lovforslag. For så vidt en anden
behandlingsmåde ikke er særligt foreskrevet i
forretningsordenen, undergives beslutningsforslag, som ikke
fremkommer som indstillinger fra udvalg, herefter 2 behandlinger
efter tilsvarende regler, som gælder for lovforslags 1. og 3.
behandling, med enkelte tilpasninger.
Mellem de to behandlinger gennemgår
beslutningsforslag normalt en udvalgsbehandling efter samme
principper som udvalgsbehandlingen af lovforslag mellem 1. og 2.
behandling.
En del beslutningsforslag optræder som
genfremsættelser af beslutningsforslag fra tidligere
folketingsår. Dette er bl.a. en konsekvens af
diskontinuitetsprincippet, jf. grundlovens § 41, stk. 4.
2.2.
Udvalget for Forretningsordenens overvejelser om en ændring
af ordningen for behandling af private beslutningsforslag
Udvalget for Forretningsordenen har i
forlængelse af Præsidiets drøftelser overvejet,
om behandlingen af beslutningsforslag kan ske på en mere
hensigtsmæssig måde. Det er herefter udvalgets flertals
opfattelse, at særlig hensynet til en lettere
planlægning af arbejdet i Folketingssalen og hensynet til
så vidt muligt at undgå behandlinger i Salen, som ikke
indeholder egentlig politisk debat, fører til, at der som et
alternativ til den eksisterende ordning bør indføres
en enklere form for behandling af beslutningsforslag.
Udvalgets flertal foreslår en ordning,
hvor et beslutningsforslag straks efter anmeldelsen kan henvises
til et stående udvalg, hvor den politiske behandling af
forslaget dermed indledes. Den nuværende 1. behandling i
Folketingssalen udelades således, og beslutningsforslaget vil
kun skulle gennemgå én behandling i Folketingssalen
omtrent svarende til den nuværende 2. (sidste)
behandling.
Denne ordning vil indebære en tids- og
planlægningsmæssig lettelse af arbejdet i
Folketingssalen, idet der kun skal regnes med én behandling
i Salen. Flertallet i Udvalget for Forretningsordenen er dog
opmærksom på, at debatten ved denne behandling må
forventes at antage et større omfang, end det i dag er
normalt ved 2. (sidste) behandling af beslutningsforslag.
Flertallet i udvalget er ligeledes opmærksom på, at
denne eneste behandling ofte vil finde sted om foråret, hvor
der allerede er en stor mængde forslag m.v. til behandling.
Flertallet i udvalget forventer dog også, at nogle
beslutningsforslag helt kan friholdes for behandling i Salen, ved
at vedkommende udvalg undlader at afgive betænkning, evt.
udarbejder en beretning.
Ordningen vil endvidere have den fordel, at
behandlingen af et beslutningsforslag i Folketingssalen efter den
indledende udvalgsbehandling vil kunne foregå på et
mere oplyst grundlag, end det i dag er sædvanligt ved 1.
behandling af beslutningsforslag, hvor tyngden i den politiske
behandling normalt ligger. Således vil konsekvenserne af
beslutningsforslaget kunne belyses under udvalgsbehandlingen gennem
spørgsmål m.v., og partiernes ordførere vil i
højere grad være bekendt med hinandens synspunkter
forud for behandlingen i Folketingssalen.
Flertallet i Udvalget for Forretningsordenen
anerkender, at det kan være en ulempe ved ordningen, at
forslagsstillerne ikke som nu forholdsvis kort tid efter
fremsættelsen får en offentlig debat i Folketingssalen
om forslaget. Denne ulempe kan dog i nogen grad afhjælpes ved
f.eks. under udvalgsbehandlingen at afholde åbne
samråd, så der opnås større offentlighed
om forslaget. Endvidere bemærkes, at det foreslås, at
behandling efter den nye ordning kun kan ske med forslagsstillerens
eller forslagsstillernes samtykke, så disse også
fremover vil kunne vælge en behandling efter den
nuværende ordning med to behandlinger i Folketingssalen.
3.
Fastsættelse af en frist for fremsættelse af private
beslutningsforslag
3.1.
Gældende regler og praksis
Ved folketingsbeslutning af 27. maj 1997 om
ændring af forretningsorden for Folketinget blev der bl.a.
indført en bestemmelse om, at regeringens lovforslag
bør fremsættes senest den 1. april, for at de kan
påregnes gennemført inden for det
pågældende folketingsår. Endvidere blev der
indført en bestemmelse i forretningsordenen om, at der for
lovforslag, som er fremsat efter den 1. april i et
folketingsår, såfremt 17 medlemmer forlanger det, skal
foretages afstemning om, hvorvidt 1. behandling kan finde sted.
De nævnte bestemmelser, som fortsat er
gældende, omtaler ikke udtrykkeligt beslutningsforslag. Dog
fremgår det af forarbejderne til beslutningsforslaget om
ændring af forretningsordenen (beslutningsforslag nr. B 108,
folketingsåret 1996-97), at de foreslåede
ændringer gælder både lov- og beslutningsforslag,
idet fremsættelse og 1. behandling af beslutningsforslag sker
efter reglerne om fremsættelse og 1. behandling af
lovforslag, jf. forretningsordenens § 17.
3.2.
Udvalget for Forretningsordenens overvejelser om en frist for
fremsættelse af private beslutningsforslag
Fristen for fremsættelse den 1. april i
hvert folketingsår har ikke været efterlevet eller
håndhævet for beslutningsforslag på samme
måde som for lovforslag, og i praksis fremsættes
beslutningsforslag indtil forholdsvis kort før den
mødefri sommerperiode.
På den baggrund har Udvalget for
Forretningsordenen i forlængelse af Præsidiets
overvejelser drøftet som en præcisering i forhold til
de gældende regler at indføre en udtrykkelig
forretningsordensbestemmelse om en tidsfrist for fremsættelse
af beslutningsforslag, hvis de skal kunne forventes behandlet inden
for et folketingsår.
Flertallet i Udvalget for Forretningsordenen
finder at, en udtrykkelig bestemmelse vil kunne bidrage til
reglernes klarhed og en højere grad af efterlevelse. Det
sidste vil kunne medføre en lettelse af
tilrettelæggelsen af Folketingets arbejde i månederne
umiddelbart før den mødefri sommerperiode. Endvidere
vil en skæringsdato, som mere konsekvent efterleves, kunne
udgøre en enkel balance mellem på den ene side
folketingsmedlemmernes ønsker om at sætte politiske
sager på Tingets dagsorden i form af beslutningsforslag og
på den anden side de praktiske hensyn, som betyder, at det
ikke altid er muligt at imødekomme alle medlemmers
ønsker med hensyn til, hvor hurtigt efter
fremsættelsen et forslag kan komme til behandling.
Ud fra en betragtning om parallelitet mellem
regeringens og de øvrige partiers muligheder for at
sætte politiske sager på Folketingets dagsorden vil den
mest nærliggende skæringsdato efter udvalgets flertals
opfattelse fortsat være den 1. april, hvilket svarer til den
vejledende skæringsdato, der gælder for lovforslag. Ud
fra samme hensyn bør virkningerne af, at et
beslutningsforslag fremsættes efter fristen, også
fortsat svare til det gældende for lovforslag.
Flertallet i Udvalget for Forretningsordenen
foreslår derfor, at der for behandlingen af
beslutningsforslag, som fremsættes efter den 1. april i et
folketingsår, indføres udtrykkelige regler svarende
til forretningsordenens bestemmelser om behandlingen af lovforslag,
der fremsættes efter fristen. Således vil der fortsat,
såfremt 17 medlemmer forlanger det, skulle foretages
afstemning om, hvorvidt 1. behandling af beslutningsforslaget kan
finde sted. Forud for en sådan afstemning kan formanden
sætte spørgsmålet til særskilt forhandling
med taletid efter reglerne for korte bemærkninger.
4.
Ændring af taletider under korte bemærkninger og i
spørgetiden
4.1.
Gældende regler og praksis om taletider
Efter forretningsordenens § 28, stk. 3,
kan der i det omfang, formanden skønner det rimeligt, gives
medlemmer ordet for fremsættelse af korte bemærkninger
af indtil 1 minuts varighed. Under særlige
omstændigheder kan formanden give et medlem ordet for en
replicerende kort bemærkning af indtil 3 minutters varighed.
Ønsker en minister ordet for en kort bemærkning, er
ministerens taletid af indtil 3 minutters varighed.
Reglerne om replicerende korte
bemærkninger og om ministres korte bemærkninger
anvendes sjældent. Under Folketingets forhandlinger er
praksis, at medlemmer, som anmoder om det, kan få ordet 2
gange a 1 minuts taletid til korte bemærkninger til hver
taler, hver gang med 1 minut til taleren til svar.
I spørgetiden er ministerens taletid
efter forretningsordenens § 20, stk. 6, 2 minutter
første gang ved besvarelsen af hvert spørgsmål.
Herefter kan spørgeren få ordet i op til 2 minutter.
Ministeren har herefter 1 minut til svar, og herefter kan
spørgeren få ordet op til 2 gange a 1 minut med svar
fra ministeren 2 gange a 1 minut. En eventuel medspørger kan
få ordet op til 2 gange a 1 minut, og ministrene har hver
gang 1 minut til at svare.
4.2.
Udvalget for Forretningsordenens overvejelser om ændring af
regler og praksis om taletider
4.2.1.
Taletider til korte bemærkninger under forhandlingerne
Som en forsøgsordning har der ved flere
af de »store« debatter i folketingsårene 2011-12
og 2012-13 været anvendt afkortede taletider ved korte
bemærkninger. Således har taletiden til den anden af de
to korte bemærkninger, som hvert enkelt medlem har kunnet
fremkomme med til hver taler, været begrænset til
½ minut med tilsvarende ½ minut til taleren til
svar.
Det er flertallet i Udvalget for
Forretningsordenens vurdering, at forsøgsordningen har
været en succes. De kortere taletider til den anden korte
bemærkning og til talerens svar har efter udvalgets flertals
opfattelse bidraget til en fokusering af de korte
bemærkningers indhold og til en mere levende debat.
Flertallet i udvalget finder derfor, at ordningen bør
gøres permanent ved alle Folketingets forhandlinger.
Samtidig vurderer flertallet i Udvalget for
Forretningsordenen, at det med fordel kan præciseres i
forretningsordenen, at der normalt gives adgang til netop to korte
bemærkninger fra hvert medlem til en taler, hvoraf den
første som nævnt vil være af op til 1 minuts og
den anden af op til ½ minuts varighed. Udvalgets flertal
finder dog, at forretningsordenens regler om korte
bemærkninger fortsat bør være fleksible,
så adgangen til at fremsætte korte bemærkninger,
både med hensyn til taletid og antal, i særlige
tilfælde kan tilpasses de foreliggende forhold. Udvalgets
flertal foreslår derfor, at den gældende,
sjældent anvendte regel om replicerende korte
bemærkninger erstattes med en generel bestemmelse om, at
formanden under særlige omstændigheder kan give adgang
til flere eller længere korte bemærkninger.
Det forekommer - særlig ved de
»store« debatter - at det af hensyn til
forhandlingernes afvikling er nødvendigt at begrænse
det tidsrum, hvor medlemmerne kan fremkomme med korte
bemærkninger til hver enkelt taler. Udvalget for
Forretningsordenen har overvejet, hvorvidt der bør optages
en særlig bestemmelse i forretningsordenen om muligheden for
at begrænse tiden til korte bemærkninger og om,
på hvilket grundlag det skal afgøres, hvilke medlemmer
der skal have muligheden, og i hvilken rækkefølge,
hvis flere medlemmer, end der er afsat tid til, ønsker ordet
til korte bemærkninger til en taler. Det er dog flertallet i
udvalgets vurdering, at forretningsordenens gældende
formulering om, at medlemmer kan gives ordet til fremsættelse
af korte bemærkninger i det omfang, formanden skønner
det rimeligt, godt kan rumme den nuværende - efter
flertallets opfattelse rimelige - praksis, hvorefter formanden
efter behov kan begrænse tiden til eller antallet af korte
bemærkninger, og hvor der ved fordelingen af disse navnlig
lægges vægt på folketingsgruppernes
størrelsesforhold.
4.2.2.
Taletider i spørgetiden
På grundlag af de positive erfaringer
med kortere taletider ved korte bemærkninger under
forhandlingerne foreslår flertallet i Udvalget for
Forretningsordenen, at også visse af taletiderne under
Folketingets spørgetid afkortes. Konkret foreslår
udvalgets flertal, at de taletider under spørgetiden, som nu
er på højst 1 minut, afkortes til højst
½ minut, dog undtaget en eventuel medspørgers
første indlæg og ministerens svar herpå.
I samme forbindelse har flertallet i Udvalget
for Forretningsordenen fundet det hensigtsmæssigt at
præcisere i forretningsordenen, hvornår i rækken
af mundtlige indlæg under afviklingen af hvert
spørgsmål i spørgetiden en eventuel
medspørger skal have ordet. Der er alene tale om en
formalisering af gældende praksis, hvorefter
medspørgerens op til to indlæg og ministerens svar
herpå kommer umiddelbart før hovedspørgerens
sidste indlæg.
5.
Øvrige ændringer af Folketingets forretningsorden og
gældende praksis
5.1.
Genindførelse af mundtlig gengivelse af
spørgsmål i spørgetiden
Ved folketingsbeslutning af 19. december 2012
om ændring af forretningsorden for Folketinget blev reglerne
for spørgetiden ændret på en række
punkter, bl.a. således, at den indtil da gældende regel
om, at spørgeren før besvarelsen af et
spørgsmål i spørgetiden gengav
spørgsmålet mundtligt, blev ophævet med virkning
fra den 1. januar 2013. Dette var navnlig begrundet i hensynet til
en hurtigere afvikling af spørgsmålene i
spørgetiden.
Ophævelsen af reglen om en mundtlig
gengivelse af spørgsmålet har efter flertallet i
Udvalget for Forretningsordenens opfattelse ikke været en
succes. Det er udvalgets flertals vurdering, at ministerens
besvarelse af det stillede spørgsmål, som nu indleder
afviklingen af det enkelte spørgsmål, ofte er
vanskeligt forståelig og savner en naturlig optakt, når
spørgsmålet ikke forinden er gengivet. Endvidere
forekommer det, at en minister vælger at indlede besvarelsen
med at forklare, hvad spørgsmålet handler om, hvilket
giver mindre tid til substansen i svaret. Udvalget for
Forretningsordenens flertal foreslår derfor, at den tidligere
bestemmelse om mundtlig gengivelse af spørgsmål i
spørgetiden genindføres.
5.2.
Præcisering af taletider, når redegørelser og
forespørgsler behandles under ét
Når en redegørelse og en
forespørgsel behandles under ét, er taletiden efter
forretningsordenens gældende regler som ved behandlingen af
en redegørelse. Det har dog givet anledning til tvivl, fra
hvilket tidspunkt i en sådan sambehandling dette
gælder. Udvalget for Forretningsordenens flertal finder
derfor, at det med fordel kan præciseres, at taletiderne for
redegørelser kun gælder under selve forhandlingen af
redegørelsen og forespørgslen, dvs. efter
ordføreren for forespørgernes begrundelse og
ministerens besvarelse af forespørgslen.
Indstillinger
Herefter indstiller et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse
af LA og KF) de ovenfor anførte ændringer af hidtidig
praksis, som kan gennemføres uden ændringer i
Folketingets forretningsorden, og de i nedenstående forslag
til folketingsbeslutning indeholdte ændringer af
forretningsordenen til vedtagelse.
Et mindretal i
udvalget (LA og KF) indstiller forslaget til folketingsbeslutning
til forkastelse i den foreslåede
skikkelse.
Forslag til folketingsbeslutning
om
ændring af forretningsorden for
Folketinget
§ 1
I forretningsorden for Folketinget, som vedtaget
den 17. december 1953 og ændret senest den 19. december 2012,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 17 indsættes efter stk. 1
som nye stykker:
»Stk. 2. Uanset
stk. 1, 3. pkt., kan Folketingets formand med forslagsstillerens
eller forslagsstillernes samtykke bestemme, at et forslag til
folketingsbeslutning, som ikke er fremkommet som indstilling fra et
udvalg, umiddelbart ved anmeldelsen henvises til behandling i et
udvalg. Tinget beslutter da, til hvilket udvalg forslaget skal
henvises. Afgiver udvalget betænkning over forslaget,
undergives dette herefter alene én behandling efter
tilsvarende regler, som gælder for lovforslags 3.
behandling.
Stk. 3. Forslag til
folketingsbeslutninger, som ikke fremkommer som indstillinger fra
udvalg, bør normalt fremsættes senest den 1. april,
for at de kan påregnes behandlet i det pågældende
folketingsår. Er et sådant forslag fremsat efter denne
dato, skal der, såfremt 17 medlemmer forlanger det, foretages
afstemning om, hvorvidt 1. behandling kan finde sted, eller, hvis
forslaget skal behandles efter stk. 2, om, hvorvidt forslaget kan
henvises til behandling i et udvalg. Forud for en sådan
afstemning kan formanden sætte spørgsmålet til
særskilt forhandling med taletid efter reglerne for korte
bemærkninger.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 4.
2. I
§ 20, stk. 4, ændres
»stk. 6 og 7« til: »stk. 6-8«.
3. I
§ 20 indsættes efter stk. 5
som nyt stykke:
»Stk. 6.
Før besvarelsen af spørgsmålet i
spørgetiden gengiver spørgeren det
mundtligt.«
Stk. 6-10 bliver herefter stk. 7-11.
4. I
§ 20, stk. 6, 3. pkt., der bliver
stk. 7, 3. pkt., ændres tre steder »1 minut« til:
»½ minut«.
5. § 20,
stk. 6, 6. pkt., der bliver stk. 7, 6. pkt., affattes
således:
»En medspørger kan,
umiddelbart før spørgeren får ordet for sidste
gang, få ordet en gang a 1 minut og en gang a ½ minut,
og ministrene har hver gang den samme taletid som
medspørgeren til at svare.«
6. § 20,
stk. 9, 1.-3. pkt., der bliver stk. 10, 1.-3. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Efter formandens beslutning
opføres på Tingets dagsorden en spørgetime,
hvor medlemmerne kan stille spørgsmål til
statsministeren til umiddelbar besvarelse. Formanden kan bestemme,
at adgangen til at stille spørgsmål til
statsministeren i en spørgetime forbeholdes medlemmer af
bestemte folketingsgrupper eller medlemmer, som ikke er tilknyttet
en folketingsgruppe. Formanden kan endvidere bestemme, at adgangen
til at stille spørgsmål til statsministeren i en
spørgetime forbeholdes medlemmer, som er partiledere.
Statsministeren meddeler Folketinget senest kl. 10 dagen før
spørgetimen, om statsministeren vil indlede
spørgetimen med at give Folketinget en orientering i op til
5 minutter om foranstaltninger, der påtænkes
iværksat af regeringen, eller om andre offentlige
anliggender.«
7. § 20,
stk. 10, der bliver stk. 11, affattes således:
»Stk. 11. Et
spørgsmål i spørgetimen med statsministeren
skal sammen med en eventuel begrundelse stilles inden for en
taletid på 2 minutter. Statsministerens besvarelse må
ikke overstige 2 minutter. Spørgeren kan efter besvarelsen
få ordet op til 2 gange a 1 minut. Efter den første
besvarelse er statsministerens taletid 1 minut pr. gang.
Statsministeren kan erklære, at statsministeren ikke
ønsker at besvare spørgsmålet.
Spørgetimen med statsministeren må ikke vare
længere end 1 time. Formanden kan i særlige
tilfælde fravige de i dette stykke nævnte
tidsbegrænsninger og begrænsninger i antal gange, et
medlem kan få ordet.«
8. § 21,
stk. 4, 3. pkt., ophæves.
9. I
§ 25, 5. pkt., ændres
»(jf. § 17, stk. 2)« til: »(jf. § 17,
stk. 4)«.
10. § 28,
stk. 3, 1. og 2. pkt., affattes
således:
»Uanset de fastsatte taletider kan
der i det omfang, formanden skønner det rimeligt, gives
medlemmer ordet for fremsættelse af indtil 2 korte
bemærkninger til en taler, den første af indtil 1
minuts varighed og den anden af indtil ½ minuts varighed.
Under særlige omstændigheder kan formanden give et
medlem ordet for flere eller længere korte
bemærkninger.«
11. I
bilaget Taletidsregler m.v.
ændres overskriften »Spørgsmål til ministrene, jf.
§ 20, stk. 6« til: »Spørgsmål til ministrene, jf.
§ 20, stk. 7«.
12. I
bilaget Taletidsregler m.v.
ændres overskriften »Uforberedt
spørgetime, jf. § 20, stk. 9 og 10« til:
»Uforberedt spørgetime, jf. §
20, stk. 10 og 11«.
13. I
bilaget Taletidsregler m.v. affattes
afsnittet under overskriften »Korte bemærkninger«
således:
»Uanset de fastsatte taletider kan
der i det omfang, formanden skønner det rimeligt, gives
medlemmer ordet for fremsættelse af indtil 2 korte
bemærkninger til en taler, den første af indtil 1
minuts varighed og den anden af indtil ½ minuts varighed.
Under særlige omstændigheder kan formanden give et
medlem ordet for flere eller længere korte bemærkninger
(§ 28, stk. 3).«
14. I
bilaget Taletidsregler m.v.
indsættes i afsnittet »Behandling af
redegørelser og forespørgsler under ét«
efter »er taletiden«: »efter ministerens
besvarelse af forespørgslen«.
§ 2
Folketingsbeslutningen træder i kraft ved
begyndelsen af folketingsåret 2013-14.
Bemærkninger til forslaget
Bemærkninger til forslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Med den foreslåede nye bestemmelse i
forretningsordenens § 17, stk. 2, indføres en ordning,
hvorefter beslutningsforslag, der ikke fremkommer som indstillinger
fra udvalg, straks efter fremsættelsen henvises til
vedkommende stående udvalg, hvor den politiske behandling af
forslaget dermed indledes. Den nuværende 1. behandling i
Folketingssalen udelades således, og beslutningsforslaget vil
kun skulle gennemgå én behandling i Folketingssalen
efter tilsvarende regler, som gælder for den nuværende
2. (sidste) behandling.
Ordningen med direkte udvalgshenvisning straks
efter anmeldelsen af et beslutningsforslag i Folketingssalen vil
udgøre et alternativ til den gældende ordning med to
behandlinger i Salen og normalt en udvalgsbehandling imellem.
Den nye ordning vil kun kunne anvendes med
forslagsstillerens eller forslagsstillernes samtykke. Det er
forventningen, at det i praksis vil være forslagsstilleren
eller forslagsstillerne, der forud for fremsættelsen af et
beslutningsforslag tilkendegiver, om de ønsker forslaget
behandlet efter de eksisterende eller efter de nye regler. Det
forudsættes, at ønsker om behandling efter de nye
regler i almindelighed vil blive imødekommet.
Kompetencen til at bestemme, at et
beslutningsforslag skal behandles efter den nye ordning,
foreslås tillagt Folketingets formand. Det vil dog ligesom
efter den nuværende ordning være Tinget, der beslutter,
hvilket udvalg forslaget da skal henvises til. Det forventes, at
dette som praktisk hovedregel vil kunne ske efter forslag fra
formanden uden afstemning og i overensstemmelse med
forslagsstillerens eller forslagsstillernes ønsker. Skal der
ske afstemning om, hvilket udvalg forslaget skal henvises til, vil
dette kunne ske umiddelbart i tilknytning til anmeldelsen.
Principperne for selve udvalgsbehandlingen vil
være de samme, uanset om forslaget behandles efter den nye
eller den eksisterende ordning. Det vil således også
under den nye ordning være overladt til udvalget at
afgøre, om der skal afgives betænkning eller beretning
over et beslutningsforslag, jf. dog mindretalsbeskyttelsen i
forretningsordenens § 8 a, stk. 2, 4. pkt., som også vil
finde anvendelse under den nye ordning.
Med den foreslåede nye bestemmelse i
forretningsordenens § 17, stk. 3, foreslås som en
præcisering i forhold til de gældende regler
indført en udtrykkelig skæringsdato for, hvornår
beslutningsforslag, som ikke fremkommer som indstillinger fra
udvalg, bør være fremsat, for at forslaget kan
forventes behandlet i det pågældende
folketingsår. Skæringsdatoen foreslås fastholdt
til den 1. april.
Som virkning af, at et beslutningsforslag
fremsættes efter den 1. april i et folketingsår,
foreslås den gældende ordning fastholdt, hvorefter der,
såfremt 17 medlemmer forlanger det, skal foretages afstemning
om, hvorvidt 1. behandling af forslaget kan finde sted. Skal
forslaget behandles efter den nye ordning med udvalgshenvisning
umiddelbart efter anmeldelsen, foretages dog i stedet afstemning
om, hvorvidt forslaget kan henvises til behandling i et udvalg.
Forud for afstemningen om, hvorvidt 1. behandling henholdsvis
direkte udvalgshenvisning kan finde sted, kan formanden sætte
spørgsmålet til særskilt forhandling med taletid
efter reg- lerne for korte bemærkninger.
De nye regler vil gælde for alle
beslutningsforslag, som ikke fremkommer som indstillinger fra et
udvalg, dvs. såvel for regeringens som for såkaldt
private beslutningsforslag.
Til nr.
2
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af beslutningsforslagets § 1, nr. 3.
Til nr.
3
Den tidligere gældende regel, hvorefter
spørgeren før ministerens besvarelse af et
spørgsmål i spørgetiden gengav
spørgsmålet mundtligt, foreslås
genindført.
Til nr. 4 og
5
På baggrund af de positive erfaringer
fra de senere års »store« debatter med afkortelse
af taletiderne til korte bemærkninger og til svar herpå
foreslås det, at også taletiderne under Folketingets
spørgetid ændres.
Således foreslås, at de taletider
under spørgetiden, som nu er på højst 1 minut,
afkortes til højst ½ minut, dog undtaget en eventuel
medspørgers første indlæg og ministerens svar
herpå.
Dette betyder, at ministerens besvarelse af
spørgsmålet og spørgerens første
indlæg efter besvarelsen som nu vil skulle være
på højst 2 minutter, mens taletiden til ministerens
tre og spørgerens to sidste indlæg vil blive
begrænset til ½ minut. Taletiden for en eventuel
medspørgers spørgsmål og ministerens svar
herpå vil som nu være 1 minut, men medspørgerens
indlæg herefter og ministerens sidste indlæg til
medspørgeren vil skulle holdes inden for en taletid på
½ minut. Med den indledende oplæsning af det
skriftlige spørgsmål, som samtidig hermed
foreslås genindført, vil et spørgsmål i
spørgetiden herefter kunne afvikles på ca. 7 minutter,
eller, hvis der er en medspørger, på ca. 10 minutter
mod henholdsvis ca. 9 og ca. 13 minutter efter de nuværende
regler.
Ved nr. 5 foreslås det endvidere
præciseret, hvornår i rækken af mundtlige
indlæg under afviklingen af hvert spørgsmål i
spørgetiden en eventuel medspørger skal have ordet.
Der er tale om en formalisering af gældende praksis,
hvorefter medspørgerens op til to indlæg og
ministerens svar herpå kommer umiddelbart før
hovedspørgerens sidste indlæg.
Til nr.
6
Med den foreslåede ændring af
forretningsordenens § 20, stk. 9, der bliver stk. 10,
foreslås Folketingets spørgetime i sin nuværende
form afskaffet og erstattet af en ny form for spørgetime,
som forbeholdes spørgsmål til umiddelbar besvarelse
til statsministeren (spørgetime med statsministeren).
Formålet med den nye spørgetime
med statsministeren er navnlig at skabe en ramme for en fast
tilbagevendende, aktuel politisk debat mellem statsministeren og de
politiske ledere for partier uden for regeringen. På den
baggrund foreslås Folketingets formand bemyndiget til at
bestemme, at adgangen til at stille spørgsmål til
statsministeren i en spørgetime forbeholdes medlemmer af
bestemte folketingsgrupper eller medlemmer, som ikke er tilknyttet
en folketingsgruppe, og til at bestemme, at adgangen forbeholdes
medlemmer, som er partiledere.
På grund af forskelle i
folketingsgruppernes og de politiske partiers organisationsforhold
er det ikke fundet hensigtsmæssigt at definere i
forretningsordenen, hvad der skal forstås ved en partileder.
Det forudsættes dog, at de pågældende vil
være medlemmer, som enten er partiformænd eller
indtager en lignende politisk ledende eller fremtrædende
rolle i deres partier eller folketingsgrupper, og at hver
folketingsgruppe fast er repræsenteret ved ét bestemt
medlem ved spørgetimer med statsministeren. Der kan ikke ske
substitution med andre medlemmer fra en folketingsgruppe i
spørgetimer med statsministeren, hvor partilederen f.eks. er
bortrejst eller på anden måde forhindret i at
deltage.
Det er forventningen, at der normalt vil blive
afholdt spørgetime med statsministeren på et
nærmere aftalt fast tidspunkt om tirsdagen hver anden uge i
Folketingets mødeperioder, og at statsministeren i de andre
uger deltager i spørgetiden. Af hensyn til fleksibilitet i
planlægningen af Folketingets møder foreslås det
dog alene bestemt i forretningsordenen, at spørgetime med
statsministeren opføres på Tingets dagsorden efter
formandens beslutning. Dette svarer til den gældende
bestemmelse i forretningsordenen om afholdelse af
spørgetime.
Det er hensigten, at det for en forholdsvis
lang periode forud vil blive planlagt i samarbejde med
Statsministeriet, i hvilke uger statsministeren vil deltage i
henholdsvis spørgetime med statsministeren og
spørgetiden.
Statsministerens adgang til at indlede
spørgetimen med at give Folketinget en orientering i op til
5 minutter om foranstaltninger, der påtænkes
iværksat af regeringen, eller om andre offentlige anliggender
foreslås bevaret.
Til nr.
7
Der foreslås en række
konsekvensændringer af forretningsordenens § 20, stk.
10, der bliver stk. 11, som følge af beslutningsforslagets
§ 1, nr. 6, idet reglerne om spørgetimens afvikling
fremover kun vil finde anvendelse for spørgetimen med
statsministeren.
De gældende bestemmelser om, at
spørgetimen ikke må vare længere end 1 time, og
om, at formanden i særlige tilfælde kan fravige de i
stykket nævnte tidsbegrænsninger og begrænsninger
i antal gange, et medlem kan få ordet, foreslås
fastholdt. Med adgangen til fravigelse vil der f.eks. kunne ske
ubetydelige overskridelser af tidsrammen på 1 klokketime med
henblik på f.eks. at gøre et indlæg fra
spørgeren færdigt, så spørgeren ikke
bliver afbrudt, og derefter give statsministeren lejlighed til at
besvare et sådant sidste indlæg. Derimod bør der
normalt ikke gives adgang til nye indlæg fra
spørgeren, efter at tidsrammen er opbrugt.
Statsministeren vil - ligesom ministrene kan
efter de gældende regler for spørgetimen - også
kunne erklære, at statsministeren ikke ønsker at
besvare et spørgsmål i spørgetimen. Der
gælder ingen nærmere regler om, i hvilke situationer
denne adgang kan benyttes, men den forventes bl.a. at kunne
være aktuel i tilfælde, hvor statsministeren ikke mener
at have et tilstrækkeligt kendskab til en sag til umiddelbart
at kunne besvare et spørgsmål, eller hvor
statsministeren vurderer, at et spørgsmål er for
specifikt til at danne grundlag for den overordnede, principielle
debat, som er hensigten med spørgetimen med
statsministeren.
De foreslåede regler om taletider og
antallet af opfølgende indlæg til hvert
spørgsmål svarer til de nuværende regler for
spørgetimen. En partileder vil således have 2 minutter
til at stille sit spørgsmål, og statsministeren 2
minutter til at svare. Herefter kan partilederen få ordet 2
gange a 1 minut, hver gang med 1 minut til statsministeren til
svar.
På den måde vil der inden for 1
klokketime være tid til seks eller syv sekvenser af
spørgsmål, svar og opfølgende indlæg,
hvis statsministeren indleder med at give Folketinget en indledende
orientering i op til 5 minutter. Det er op til formanden at fordele
disse sekvenser, hvilket forventes gjort med en passende
fleksibilitet. Dog forudsættes det, at den deltagende
partileder, som repræsenterer den største partigruppe,
normalt vil få adgang til to sekvenser i forlængelse af
hinanden, mens de øvrige partiledere normalt vil få
adgang til én. Den tid, der herudover er til rådighed
inden for rammen på 1 klokketime, kan efter formandens
nærmere bestemmelse gives til de øvrige deltagende
partiledere skiftevis uge for uge eller anvendes til nordatlantiske
folketingsmedlemmer, som ønsker at deltage i
spørgetimen med statsministeren.
Til nr.
8
Forretningsordenens bestemmelse om, at
spørgetimen bortfalder i uger, hvor der afholdes en
hasteforespørgsel, foreslås ophævet som
konsekvens af beslutningsforslagets § 1, nr. 6.
Til nr.
9
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af beslutningsforslagets § 1, nr. 1.
Til nr.
10
Forsøgsordningen fra de senere
års »store« debatter med afkortelse af
taletiderne til korte bemærkninger og til svar herpå
foreslås gjort permanent for alle Folketingets forhandlinger.
Som en præcisering i forhold til den gældende
bestemmelse foreslås det udtrykkeligt bestemt i
forretningsordenen, at formanden normalt kan give et medlem ordet
for fremsættelse af 2 korte bemærkninger, hvoraf den
første er af indtil 1 minuts varighed og den anden af indtil
½ minuts varighed. Det er fundet unødvendigt at
præcisere, at den taler, som en kort bemærkning rettes
til, normalt vil have tilsvarende taletid til svar.
Den sjældent anvendte regel om
replicerende korte bemærkninger af indtil 3 minutters
varighed foreslås afskaffet. For at bevare fleksibiliteten i
ordningen foreslås i stedet indsat en generel bestemmelse,
hvorefter formanden under særlige omstændigheder kan
give adgang til fremsættelse af flere eller længere
korte bemærkninger.
Til nr. 11
og 12
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af beslutningsforslagets § 1, nr. 3.
Til nr.
13
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af beslutningsforslagets § 1, nr. 10.
Til nr.
14
Det foreslås præciseret i bilaget
til forretningsordenen, at den gældende bestemmelse om, at
taletiden ved behandling af en redegørelse og en
forespørgsel under ét er som taletiden ved behandling
af en redegørelse, først finder anvendelse efter
ordføreren for forespørgernes begrundelse og
ministerens besvarelse af forespørgslen, dvs. under selve
forhandlingen. Taletiden for ministerens besvarelse af
forespørgslen påvirkes ikke af, at
forespørgslen sambehandles med en redegørelse.
Til § 2
Det foreslås, at beslutningsforslaget
træder i kraft ved begyndelsen af folketingsåret
2013-14.
Mogens Lykketoft (S) fmd. Bertel Haarder (V) nfmd. Pia Kjærsgaard (DF) Camilla
Hersom (RV) Anne Baastrup (SF) John Dyrby Paulsen (S) Karen J.
Klint (S) Maja Panduro (S) Henrik Sass Larsen (S) Torben Hansen (S)
Sofie Carsten Nielsen (RV) Jonas Dahl (SF) Per Clausen (EL) Birthe
Rønn Hornbech (V) Kristian Jensen (V) Flemming Damgaard
Larsen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Søren Espersen (DF)
Peter Skaarup (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Brian
Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |