Jeg vil godt sige tak til ministeren for det udgangspunkt, at vi skal se nærmere på, hvad der er årsagen til det og få det undersøgt, for det er jo en voldsom stigning, når det er 26 pct.
af en årgang, som er nødt til at tage et gymnasialt suppleringskursus for at have det, der skal til for at komme ind på den universitetsuddannelse, de ønsker at fortsætte på.
Jeg er faktisk også meget enig med ministeren i, at man skal kigge på, at der kan være nogle gode grunde til, at man tager et gymnasialt suppleringskursus.
De tal, som Ingeniøren har offentliggjort, viser, at 78 pct.
af de her kurser er i matematik, fysik eller kemi.
Det kunne jo f.eks.
være, fordi der er nogle, der har valgt en studieretning i gymnasiet, som har været mere samfundsvidenskabelig eller sprogligt orienteret, men faktisk har fundet ud af i løbet af gymnasiet, som jo vægter naturfagene højere, at de har lyst og mod til at søge ind på en af de naturvidenskabelige, tekniske uddannelser.
Og der er det jo en rigtig god idé, at de så har muligheden for at tage et suppleringskursus i netop de her fag for at kunne komme ind.
Jeg vil spørge ministeren, om der er nogle overvejelser i ministeriet om, hvad det er, man kunne kigge nærmere på.
Er det simpelt hen, fordi gymnasiereformen er så stor en succes, at flere søger over og også tager en videregående uddannelse, for at se det positivt?
Der har jo været en diskussion om, hvorvidt adgangsbekendtgørelsen til at søge ind på enkeltuddannelser på universiteterne har været for stram.
Undervejs i gymnasiereformen, inden den første årgang var færdig, ændrede man optagelseskriterierne på universiteterne, så de selv kunne beslutte, om man inden for nogle uddannelsesveje skulle opfylde et bestemt adgangskrav, f.eks.
i fysik eller matematik.
Det rejste en stor politisk diskussion om, at universiteterne simpelt hen havde strammet for meget uden i øvrigt at give ordentlig information til gymnasieeleverne, så de blev hægtet lidt af.
Er der en overvejelse i Undervisningsministeriet i samarbejde med Videnskabsministeriet, om der skal kigges en gang til på adgangsbekendtgørelsen til de videregående uddannelser?