Når jeg har valgt at invitere undervisningsministeren herned i salen om det spørgsmål, er det jo, fordi vi i oppositionen havde ministeren i et samråd for næsten en måned siden om lige præcis den situation, at der er nogle gymnasier, som løfter en rigtig stor uddannelsesmæssig opgave, fordi de er rigtig dygtige til at gennemføre en gymnasial uddannelse for unge, der kommer fra uddannelsesfremmede hjem, og det koster altså lidt ekstra ressourcer.
De unge har brug for lidt ekstra vejledning; de har måske brug for lidt ekstra sprogstøtte, hvis de har anden etnisk baggrund, men hvis de får det, gennemfører de deres gymnasiale uddannelse.
Når vi i oppositionen, S, SF, Radikale og Enhedslisten, i fællesskab har rejst diskussionen, er det, fordi vi egentlig troede, ministeren også var optaget af, at alle unge skulle gennemføre en ungdomsuddannelse, og herunder at give lige præcis den ekstra hjælpende hånd til gymnasier, som er rigtig gode til at løfte nogle af de unge, der ellers har en større risiko for at falde fra.
Og når vi nu ved, at en ekstra håndholdt indsats i starten af deres gymnasiale uddannelse gør, at de rent faktisk gennemfører, ville det være helt naturligt at kigge på det taxametersystem, der er.
Sagen er jo den, at sådan som taxametrene er skruet sammen lige nu, er det de gymnasier, der ligger i områder, hvor der kommer elever, som har forældre, der kan hjælpe dem derhjemme, og som måske selv har en akademisk uddannelse, der ikke behøver den ekstra indsats for at komme godt i gang, og det er jo fremragende.
Men hvorfor så ikke gå ind og kigge på en form for socialt taxameter, der lige laver en lille omfordeling?
Det er jo ikke en stor omfordeling, vi lægger op til.
Det er en lille omfordeling, sådan at de gymnasier, der har en ekstra udfordring, men rent faktisk i højere grad lever op til den fælles målsætning om, at alle skal gennemføre en gymnasial uddannelse, så også bliver hjulpet med det.
Derfor vil jeg godt bede ministeren om en gang til at sige, hvorfor det, at oppositionen gør sig en seriøs overvejelse om, at ved at lave en lille omfordeling på taksterne, sådan at de gymnasier, der reelt har nogle ekstra udgifter, men til gengæld løfter lige præcis de unge, som har svært ved at komme igennem selv, bare skal have prædikatet tåbeligt.