Fremsat den 1. juni 2011 af
integrationsministeren (Søren Pind)
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Skærpede regler for udenlandske
studerende)
§ 1
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1061 af 18. august 2010, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 572 af 31. maj 2010,
lov nr. 1604 af 22. december 2010 og senest ved lov nr. 463 af 18.
maj 2011, foretages følgende ændring:
1. I
§ 9 c, stk. 6,
indsættes efter: »her i landet«: »,
herunder om dokumentation for bestået anerkendt sprogtest og
oprettelse af en spærret konto med et beløb svarende
til op til et års ydelser i form af statens
uddannelsesstøtte som betingelse for
opholdstilladelse«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2012.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
eller grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
| | Almindelige
bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets baggrund og indhold | 3. | Initiativer på
studieområdet | 3.1. | Gældende ret | 3.1.1. | Krav til studerendes sprogkundskaber | 3.1.2. | Krav til studerendes økonomiske
grundlag for opholdet i Danmark | 3.2. | Forslag om at indføre krav om
dokumentation for bestået anerkendt sprogtest | 3.3. | Forslag om at indføre krav om
oprettelse af spærret konto som dokumentation for
selvforsørgelse | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder m.v. | 10. | Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget | | |
|
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at
udmønte elementer i regeringens og Dansk Folkepartis aftale
af 7. november 2010 vedrørende kravene for opholdstilladelse
til udenlandske studerende.
Det indgår i aftalen, at kravene til
udenlandske studerendes engelskkundskaber skal skærpes,
således at der stilles krav om, at en ansøgning om
studieopholdstilladelse skal ledsages af dokumentation for, at
udlændingen har bestået en egenfinansieret sprogtest,
der ved hjælp af en score angiver vedkommendes
engelskniveau.
Det indgår endvidere i aftalen, at
dokumentationskravet til udenlandske studerendes
selvforsørgelse skal skærpes, således at
udstedelse af en studieopholdstilladelse kan betinges af, at
udlændingen dokumenterer at have oprettet en spærret
konto i en dansk bank med et beløb stående svarende
til et års ydelser i form af statens
uddannelsesstøtte.
2. Lovforslagets baggrund og
indhold
I aftalen »Nye tider. Nye krav«, som
regeringen og Dansk Folkeparti indgik den 7. november 2010,
indgår tiltag, der skal medvirke til at sikre, at udenlandske
studerende, der kommer her til landet, reelt ønsker at
studere i Danmark.
Udlændinge, der får opholdstilladelse
til at studere i Danmark, skal have de fornødne kompetencer
til at gennemføre en uddannelse. Det danske
uddannelsessystem skal ikke kunne bruges til at skaffe
udlændinge en lovlig indrejse med henblik på at arbejde
ulovligt.
Der er gennemført en række
initiativer, der skal medvirke til at sikre dette, og
udlændingemyndighederne har allerede i dag et stærkt
fokus på kontrolindsatsen i forhold til udlændinge, der
har fået opholdstilladelse med det formål at studere
her i landet.
Der er dog behov for at sætte yderligere ind
for at sikre, at udenlandske studerende har de fornødne
sproglige kompetencer, og for at sikre, at udenlandske studerende
under deres ophold her i landet har tilstrækkelige midler til
at forsørge sig selv på lovlig vis.
Det indgår i regeringens og Dansk
Folkepartis aftale af 7. november 2010, at kravene til udenlandske
studerendes engelskkundskaber skal skærpes, således at
der stilles krav om, at en ansøgning om
studieopholdstilladelse skal ledsages af dokumentation for, at
udlændingen har bestået en egenfinansieret sprogtest,
der ved hjælp af en score angiver vedkommendes
engelskniveau.
Det indgår endvidere i aftalen, at
dokumentationskravet til udenlandske studerendes
selvforsørgelse skal skærpes, således at
udstedelse af en studieopholdstilladelse kan betinges af, at
udlændingen dokumenterer at have oprettet en spærret
konto i en dansk bank med et beløb stående svarende
til et års ydelser i form af statens
uddannelsesstøtte.
Det foreslås derfor, at den eksisterede
bemyndigelsesbestemmelse - hvorefter integrationsministeren kan
fastsætte nærmere regler om meddelelse af
opholdstilladelse til udenlandske studerende - udvides til
også at omfatte fastsættelse af regler om krav om
dokumentation for bestået anerkendt sprogtest og om
oprettelse af en spærret konto med et beløb svarende
til op til et års ydelser i form af statens
uddannelsesstøtte som betingelse for opholdstilladelse.
Der henvises til afsnit 3.
3. Initiativer på
studieområdet
3. 1. Gældende ret
Opholdstilladelse til udenlandske studerende
meddeles efter udlændingelovens § 9 c,
stk. 1.
Efter udlændingelovens § 9 c,
stk. 6, kan integrationsministeren fastsætte
nærmere regler om meddelelse af opholdstilladelse til
udlændinge, der er optaget på en uddannelse eller et
kursus ved en uddannelsesinstitution i Danmark.
Det fremgår af bemærkningerne til
bemyndigelsesbestemmelsen (lovforslag nr. L 17 fremsat den 4.
oktober 2006, side 19-20), at bemyndigelsen bl.a. skal anvendes til
at fastsætte nærmere regler om, hvilke uddannelser og
kurser der skal kunne danne grundlag for opholdstilladelse, regler
om varigheden af studieopholdstilladelser, og regler om, at en
ansøger kan meddeles afslag på en ansøgning om
opholdstilladelse, hvis der er en formodning for, at den reelle
hensigt med ansøgningen ikke er at studere i Danmark, eller
hvis der tidligere har været problemer med opholdstilladelser
givet til udenlandske studerende på den
pågældende uddannelsesinstitution.
Bemyndigelsen er udmøntet ved
Integrationsministeriets bekendtgørelse nr. 904 af 4. juli
2007 om meddelelse af opholds- og arbejdstilladelse til studerende
(studiebekendtgørelsen), som ændret ved
bekendtgørelse nr. 296 af 14. april 2009.
3.1.1. Krav til studerendes
sprogkundskaber
Det følger af § 6 i
studiebekendtgørelsen, at en opholdstilladelse som
studerende er betinget af, at udlændingen er optaget på
den uddannelse eller det kursus, der søges om
opholdstilladelse til.
Når en udenlandsk studerende søger om
optagelse på en dansk uddannelsesinstitution, vurderer
uddannelsesinstitutionen, om udlændingen opfylder
betingelserne for optagelse, herunder om den pågældende
har det fornødne sproglige niveau til at følge
uddannelsen.
Universiteterne og de højere
læreanstalter kræver i dag normalt, at en udenlandsk
studerende forud for optagelse dokumenterer sine sprogkundskaber
ved fremlæggelse af en anerkendt sprogtest. Er der tale om en
udvekslingsstuderende, garanterer hjemuniversitetet dog normalt for
sprogniveauet. Andre uddannelsesinstitutioner anvender også
sprogtest som dokumentation for sprogkundskaber, men det er ikke et
systematisk krav.
Det følger af § 9 i
studiebekendtgørelsen, at der ikke kan gives
opholdstilladelse som studerende, hvis der er en vis formodning
for, at udlændingens intention ikke er at studere i
Danmark.
Ved vurderingen heraf kan der bl.a. indgå
oplysninger om udlændingens sprogkundskaber, jf.
§ 9, nr. 1.
De danske repræsentationer i udlandet kan i
forbindelse med indgivelse af en ansøgning om
opholdstilladelse på grundlag af studier, vurdere, om
ansøgeren skal indkaldes til et interview med henblik
på test af sprogkundskaber. I en række lande er
modtagelse af en ansøgning om opholdstilladelse dog udlagt
til private aktører. Endvidere kan Udlændingeservice
anmode repræsentationerne om at gennemføre en
sådan test. Dette er dog kun en mulighed i lande, hvor
Danmark har en repræsentation og således ikke i de
lande, hvor Danmark er repræsenteret ved et andet lands
repræsentation.
3.1.2. Krav til studerendes
økonomiske grundlag for opholdet i Danmark
Det følger af § 7, stk. 1, i
studiebekendtgørelsen, at en opholdstilladelse som
studerende er betinget af, at udlændingens forsørgelse
er sikret gennem egne midler, stipendium, studielån eller
lignende. I praksis vil det sige, at den studerende skal
dokumentere at have ca. 4.200 kr. til rådighed pr.
måned.
Kravet om dokumentation for selvforsørgelse
gælder ikke, hvis udlændingen ansøger om
opholdstilladelse med henblik på studier ved en
videregående uddannelse, og udlændingen har betalt den
påkrævede studieafgift for uddannelsen, forudsat at
studieafgiften mindst udgør betaling for første
semester af uddannelsen.
Selvforsørgelseskravet kan dokumenteres ved
hjælp af udskrift fra bankkonto i eget navn,
bankerklæring i eget navn, dokumentation for stipendiemidler,
studielån eller lignende.
Stipendiemidler dækker som udgangspunkt over
både statsstipendier og private stipendier. Det
afgørende er således ikke, om et konkret stipendium er
af privat eller statslig karakter, men om Udlændingeservice i
forbindelse med behandlingen af den studerendes ansøgning
finder at kunne lægge til grund, at stipendiet har en
sådan karakter, at det kan anses for at opfylde
selvforsørgelseskravet. Det vil f.eks. være
tilfældet, når et stipendium er givet af en privat
dansk eller udenlandsk virksomhed, hvorimod et stipendium givet af
et af ansøgerens familiemedlemmer normalt ikke kan anses for
et stipendium, der er omfattet af § 7, stk. 1.
Hvis et stipendium (statsligt eller privat)
dækker en del af selvforsørgelseskravet, skal
Udlændingeservice kun kræve dokumentation for den del
af forsørgelsen, som ikke er dækket af stipendiet. Den
studerende skal således dokumentere det fulde
forsørgelseskrav, men dette kan godt ske ved, at den
studerende har fået et stipendium, som dækker en del af
selvforsørgelseskravet, mens resten af beløbet (op
til det fulde selvforsørgelseskrav) dokumenteres på
anden vis.
I forhold til studiebekendtgørelsens
§ 7, stk. 2, 2. pkt., hvoraf det fremgår, at
en studerende, som ansøger om opholdstilladelse for at
følge en videregående uddannelse, ikke skal
dokumentere egen forsørgelse, hvis vedkommende har betalt
den påkrævede studieafgift for uddannelsen, og den
erlagte studieafgift mindst udgør betaling for første
semester af uddannelsen, er det afgørende for, om den
studerende er omfattet af § 7, stk. 2, 2. pkt., at
den studerende rent faktisk har betalt den påkrævede
studieafgift, og at denne mindst udgør betaling for
første semester af uddannelsen. Det har i den forbindelse
ingen betydning, om pengene hidrører fra et stipendium eller
ej.
3.2. Forslag om at
indføre krav om dokumentation for bestået anerkendt
sprogtest
For at forhindre, at udenlandske studerende, der
har opholdstilladelse i Danmark med henblik på at
følge en uddannelse, hvor undervisningssproget er engelsk,
alligevel ikke kan svare på selv simple
spørgsmål på engelsk, når de kommer i
kontakt med danske myndigheder, indgår det i regeringens og
Dansk Folkepartis aftale af 7. november 2010, at kravene til
udenlandske studerendes engelskkundskaber skal skærpes,
således at der stilles krav om, at en ansøgning om
studieopholdstilladelse skal ledsages af dokumentation for, at
udlændingen har bestået en egenfinansieret sprogtest,
der ved hjælp af en score angiver vedkommendes
engelskniveau.
Det foreslås derfor, at den eksisterede
bemyndigelsesbestemmelse - hvorefter integrationsministeren kan
fastsætte nærmere regler om meddelelse af
opholdstilladelse til udenlandske studerende - udvides til
også at omfatte hjemmel til fastsættelse af krav om
dokumentation for bestået anerkendt sprogtest som betingelse
for opholdstilladelse.
Sprogtesten skal ved hjælp af en score
angive udlændingens sprogniveau, normalt i det sprog, som
undervisningen vil foregå på ved den udannelse, som
udlændingen søger om opholdstilladelse til. Der skal
være tale om en officielt anerkendt sprogtest, f.eks.
IELTS.
Der vil som udgangspunkt skulle stilles krav om,
at en ansøgning om studieopholdstilladelse skal ledsages af
dokumentation for, at udlændingen har bestået en
egenfinansieret sprogtest, der ved hjælp af en score angiver
den pågældendes sprogniveau.
Kravene til en udlændings
sprogfærdigheder vil variere alt efter, hvilken uddannelse
der søges om opholdstilladelse til - både i forhold
til sprog og i forhold til sprogniveau. Således skal der i
forhold til sprogniveauet stilles højere krav til en
udlænding, som ønsker at studere på et
universitet, end til en udlænding, som ønsker at
følge et kursus på en folkehøjskole.
Den nærmere udmøntning af forslaget
vil ske i samarbejde med berørte ministerier.
Integrationsministeriet vil således i samarbejde med
Undervisningsministeriet, Videnskabsministeriet, Kirkeministeriet,
Kulturministeriet og Økonomi- og Erhvervsministeriet, som
alle har uddannelser henhørende under sig, fastlægge,
hvilke sprogniveauer og sprogprøver der kan dokumentere
fornødne sprogkundskaber til de forskellige
uddannelsesniveauer, som udenlandske studerende i dag kan
søge om opholdstilladelse med henblik på deltagelse
i.
Udvekslingsstuderende fra et universitet, hvor
hjemuniversitetet indestår for det sproglige niveau,
studerende, der tager en del af deres universitetsuddannelse i
Danmark, og hvor hjemuniversitetet ligeledes indestår for det
sproglige niveau samt udenlandske studerende, der som
modersmål har det sprog, som undervisningen ved uddannelsen i
Danmark skal foregå på, vil ikke være omfattet af
kravet om bestået sprogtest.
Udmøntningen af den udvidede bemyndigelse
vil ske ved en ændring af studiebekendtgørelsen.
3.3. Forslag om at
indføre krav om oprettelse af spærret konto som
dokumentation for selvforsørgelse
Bankudskrifter fra udenlandske banker giver et
øjebliksbillede af, at den udenlandske studerende har
tilstrækkelige midler til at være
selvforsørgende under opholdet i Danmark. Det er ofte
erfaringen, at pengene er lånt af familie eller venner eller
eventuelt af en agent, og at pengene returneres kort efter, at
udskriften eller erklæringen er udleveret. Disse forhold
medfører en høj sandsynlighed for, at de
økonomiske midler ikke er tilgængelige for
udlændingen på det tidspunkt, hvor den
pågældende meddeles opholdstilladelse som studerende i
Danmark.
For i højere grad at sikre, at det alene er
udenlandske studerende med tilstrækkelige midler, der
søger om opholdstilladelse som studerende i Danmark,
indgår det i regeringens og Dansk Folkepartis aftale af 7.
november 2010, at dokumentationskravet til udenlandske studerendes
selvforsørgelse skal skærpes, således at
udstedelse af en studieopholdstilladelse kan betinges af, at
udlændingen dokumenterer at have oprettet en spærret
konto i en dansk bank med et beløb stående svarende
til et års ydelser i form af statens
uddannelsesstøtte.
Kravet til dokumentationen for en udenlandsk
studerendes selvforsørgelse vil blive skærpet,
således at studerende skal oprette en frivillig spærret
konto i et pengeinstitut, for at dokumentere selvforsørgelse
ved egne midler.
Følgende grupper vil blive omfattet af det
skærpede selvforsørgelseskrav:
- udlændinge,
der søger om opholdstilladelse med henblik på
deltagelse i en erhvervsakademiuddannelse,
- udlændinge,
der søger om opholdstilladelse med henblik på
deltagelse i en professionsbacheloruddannelse eller en lang
videregående uddannelse, og som ikke forud for studiet har
betalt den påkrævede studieafgift, der som minimum
udgør betaling for det første semester,
- udlændinge,
der søger om opholdstilladelse med henblik på
deltagelse i et adgangsgivende kursus i forbindelse med en
videregående uddannelse,
- udlændinge,
der søger om opholdstilladelse med henblik på
deltagelse i en grund- eller ungdomsuddannelse, og
- udlændinge,
der søger om opholdstilladelse med henblik på ophold
på folkehøjskoler og lignende, hvor udlændingen
ikke bor på skolen og ikke får kost og logi.
Det betyder, at udlændinge, der er omfattet
af de nævnte grupper, sideløbende med, at
ansøgning om optagelse på uddannelsesinstitutionen i
Danmark behandles, skal tage kontakt til et pengeinstitut, med
henblik på oprettelse af en konto i eget navn med frivillig
spærring. Når udlændingen er optaget på
uddannelsen i Danmark, indsættes et beløb svarende til
den årlige sats for statens uddannelsesstøtte på
kontoen. Hvis uddannelsen/kurset varer mindre end et år,
indsættes et beløb svarende til kursets antal
måneder gange den månedlige ydelse i statens
uddannelsesstøtte.
Når den udenlandske studerende søger
om opholdstilladelse på baggrund af optagelse på et
studie i Danmark, skal ansøgningen vedlægges
dokumentation for oprettelsen af en konto med frivillig
spærring.
Udlændingen skal også give samtykke
til, at Udlændingeservice kan indhente oplysninger fra et
dansk pengeinstitut om kontoen, herunder om der er hævet fra
kontoen, f.eks. i form af et kontoudtog, og om spærringen er
hævet, hvis kontoen er oprettet i Danmark. Endvidere skal
udlændingen give tilsagn om, at den pågældende
efter indrejsen i Danmark på anmodning fra
Udlændingeservice vil fremskaffe oplysninger om
kontobevægelser m.v., hvis kontoen er oprettet i et andet
land.
Når Udlændingeservice har truffet
afgørelse i sagen om opholdstilladelse, får
pengeinstituttet besked om, at spærringen kan hæves.
Dette vil ske uanset, om der gives opholdstilladelse eller afslag
herpå. Hvis udlændingen hæver den frivillige
spærring af kontoen, inden Udlændingeservice
træffer afgørelse, skal Udlændingeservice
træffe afgørelse om afslag på opholdstilladelse
med henvisning til, at betingelsen om oprettelsen af en konto med
tilstrækkelige midler til selvforsørgelse ikke er
opfyldt.
Når den frivillige spærring af kontoen
er ophævet, og den udenlandske studerende indrejser i
medfør af en studieopholdstilladelse, vil den
pågældende være forpligtet til at have et
beløb svarende til tilstrækkelige midler på en
konto.
Studerende, som har fået helt eller delvist
stipendium som støtte til at dække deres
leveomkostninger, jf. bekendtgørelse nr. 776 af 11. august
2009 om fripladser med stipendium som støtte til
leveomkostninger ved universiteterne (friplads- og
stipendiebekendtgørelsen), får, jf.
bekendtgørelsens § 5, stk. 2, helt eller
delvist stipendium udbetalt af universitetet forud i
månedlige rater. Denne gruppe vil blive omfattet af kravet i
det omfang, stipendiet ikke svarer fuldt ud til statens
uddannelsesstøtte.
Den beskrevne ordning vil blive gennemført
ved en ændring af studiebekendtgørelsen.
Fastlæggelse af kravet til hjemstedet for pengeinstituttet
vil ske i overensstemmelse med EUF-traktatens artikel 63, der
opstiller et forbud mod indførelse af restriktioner for
kapitalbevægelser indbyrdes mellem medlemsstaterne og mellem
medlemsstaterne og tredjelande, jf. afsnit 8.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Udgifterne til Udlændingeservices behandling
af ansøgninger om opholdstilladelse til studerende har siden
den 1. januar 2011 været dækket ved
gebyrfinansiering.
Det foreslåede krav om, at udenlandske
studerende skal oprette en spærret konto for at dokumentere
selvforsørgelse, vil indebære visse ekstra opgaver for
Udlændingeservice, herunder kontrol og vejledning.
Ekstraudgifterne til denne opgave vil blive
indarbejdet i taksterne, der vil blive foreslået revideret i
løbet af næste Folketingsår.
Taksten for ansøgninger på
studieområdet udgør i dag 1.600 kr. Det skønnes
foreløbigt, at de nye krav til dokumentation kan
medføre en takstforhøjelse på omkring 250 kr.
pr. ansøgning.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen eller kun begrænsede
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
De foreslåede regler om krav om
bestået anerkendt sprogtest og oprettelse af en spærret
konto med et beløb svarende til op til et års ydelser
i form af statens uddannelsesstøtte som betingelse for
opholdstilladelse vil ikke finde anvendelse i forhold til
EU/EØS-borgere.
EUF-traktatens artikel 63 opstiller et forbud mod
indførelse af restriktioner for kapitalbevægelser
indbyrdes mellem medlemsstaterne og mellem medlemsstaterne og
tredjelande. Det følger heraf, at der er forbud mod at
oprette restriktioner, der er egnet til at hindre den fri
bevægelighed af kapital.
Kravet vil blive administreret i overensstemmelse
med EU-retten.
9. Hørte myndigheder
m.v.
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
ACE Denmark Akkrediteringsinstitutionen,
Advokatsamfundet, Akademikernes Centralorganisation, Amnesti Nu,
Amnesty International, Beskæftigelsesrådet,
Boligselskabernes Landsforening, Børnerådet,
Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danmarks
Lejeforeninger, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau
Forening, Danner, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk
Erhverv, Dansk Industri, Dansk Landbrug, Dansk Psykiatrisk Selskab,
Dansk Retspolitisk Forening, Dansk Røde Kors Landskontoret,
Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Tyrkisk-Islamisk
Stiftelse, Danske Advokater, Danske Erhvervsskoler - Bestyrelserne,
Danske Erhvervsskoler - Lederne, Danske Regioner, Danske
Studerendes Fællesråd, Danske Universiteter, Den Danske
Europabevægelse, Den Katolske Kirke i Danmark, Det Centrale
Handicapråd, Det Danske Akademi, Dokumentations- og
Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, Erhvervsakademi Fyn-Vejle, Erhvervsakademi
Midtvest, Erhvervsakademi Nordjylland, Erhvervsakademi
Nordøst, Erhvervsakademi Sjælland, Erhvervsakademi
Sydvest, Erhvervsakademi Sydøst, Erhvervsakademi
Århus, Erhvervsakademiet Copenhagen Business, 3 F,
Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Flygtninge
Under Jorden, Flygtningenævnet, Folkehøjskolernes
Forening i Danmark, Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen
af Statsforvaltningsjurister, Foreningen af
Statsforvaltningsdirektører, Foreningen af
Udlændingeretsadvokater, Færøernes Landsstyre,
Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), HK/Danmark,
HK/Kommunal, HK/Privat, Højskolernes Sekretariat,
Håndværksrådet, Indvandrerrådgivningen,
Institut for Menneskerettigheder, KL, Knud Vilby (på vegne af
Fredsfonden), Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig
Fagbevægelse, Kulturministeriets Rektorkollegium (KUR),
Københavns Erhvervsakademi, Københavns Tekniske
Skole, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen Adoption
& Samfund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Landsorganisationen i Danmark, Ledernes Hovedorganisation, Lejernes
Landsorganisation i Danmark, Mellemfolkeligt Samvirke, Niels Brock,
Professionshøjskolernes Rektorkollegium, PROSA - Forbundet
af It-professionelle, Præsidenten for Vestre Landsret,
Præsidenten for Østre Landsret, RCT - Rehabiliterings-
og Forskningscentret for Torturofre, Retslægerådet,
Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Roskilde Kommune, Rådet for Etniske
Minoriteter, SOS mod Racisme, Trykkefrihedsselskabet,
Uddannelsesstyrelsen og Ægteskab uden grænser.
| | | 10. Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Nej | Merudgifter i forbindelse med
sagsbehandlingen i Udlændingeservice vil blive dækket
ved justering af gebyr for ansøgning | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Nej | Indførelsen af den nye ordning med
spærret konto vil medføre visse administrative
meropgaver for Udlændingeservice til kontrol og
vejledning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Lovforslaget har ingen eller kun
begrænsede konsekvenser for borgerne. | Lovforslaget har ingen eller kun
begrænsede konsekvenser for borgerne. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder forslag om, at
integrationsministeren bemyndiges til bl.a. at fastsætte
regler om, at opholdstilladelse som studerende betinges af
oprettelse af en spærret konto. Der henvises til afsnit
8. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den foreslåede ændring af
§ 9 c, stk. 6, indebærer, at den eksisterede
bemyndigelsesbestemmelse udvides til også at omfatte hjemmel
til at fastsætte regler om dokumentation for bestået
anerkendt sprogtest og oprettelse af en spærret konto med et
beløb svarende til op til et års ydelser i form af
statens uddannelsesstøtte som betingelse for
opholdstilladelse.
Bemyndigelsen vil blive anvendt til at
fastsætte regler om, en ansøgning om
studieopholdstilladelse skal ledsages af dokumentation for, at
udlændingen har bestået en egenfinansieret sprogtest,
der ved hjælp af en score angiver den pågældendes
sprogniveau. Endvidere vil der blive fastsat regler, der
udmønter kravet om oprettelse af en spærret konto som
betingelse for opholdstilladelse.
Udmøntningen af den udvidede bemyndigelse
vil ske ved en ændring af studiebekendtgørelsen.
Der henvises til afsnit 3.
Til § 2
Det foreslås i § 2, at loven træder i kraft
den 1. januar 2012.
Til § 3
Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale
gyldighedsområde og indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland. Loven
kan dog ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i
kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de færøske eller
grønlandske forhold tilsiger.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | I det følgende gengives de relevante dele
af de relevante gældende bestemmelser i
udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1061 af 18.
august 2010, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 572
af 31. maj 2010, lov nr. 1604 af 22. december 2010 og senest ved
lov nr. 463 af 18. maj 2011: | | I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1061 af 18. august 2010, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 572 af 31. maj 2010,
lov nr. 1604 af 22. december 2010 og senest ved lov nr. 463 af 18.
maj 2011, foretages følgende ændring: | | | | § 9
c. --- | | | Stk. 1-5.
--- | | | Stk. 6.
Ministeren for flygtninge, indvandrere og integration kan
fastsætte nærmere regler om meddelelse af
opholdstilladelse efter stk. 1 til udlændinge, der er
optaget på en uddannelse eller et kursus ved en
uddannelsesinstitution her i landet. Stk. 7-13.
--- | | 1. I § 9 c, stk. 6, indsættes
efter: »her i landet«: », herunder om
dokumentation for bestået anerkendt sprogtest og oprettelse
af en spærret konto med et beløb svarende til op til
et års ydelser i form af statens uddannelsesstøtte som
betingelse for opholdstilladelse«. |
|