Fremsat den 29. april 2010 af
transportministeren (Hans Christian Schmidt)
Forslag
til
Lov om ophævelse af lov om Banedanmark og
ændring af lov om jernbane
(Nedlæggelse af Banedanmarks
bestyrelse mv.)
§ 1
Lov nr. 1222 af 27. december 2003 om Banedanmark
ophæves.
§ 2
I lov om jernbane, jf. lovbekendtgørelse
nr. 969 af 8. oktober 2009, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 11 indsættes:
»§ 11
a. Banedanmark kan forsyne jernbanevirksomhederne med
kørestrøm efter nærmere regler, der
fastsættes af transportministeren. Lov om elforsyning finder
ikke anvendelse på Banedanmarks
elforsyningsaktiviteter.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 543 af 24. juni 2004 om Banedanmarks
elforsyningsvirksomhed forbliver i kraft, indtil den ophæves
eller erstattes af regler fastsat i medfør af lov om
jernbane.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger |
|
Indholdsfortegnelse |
|
1. | Indledning |
2. | Lovforslagets indhold |
2.1. | Nedlæggelse af Banedanmarks
bestyrelse |
2.1.1. | Gældende ret |
2.1.2. | Transportministeriets overvejelser og
lovforslag |
2.2. | Banedanmarks elforsyningsaktiviteter |
2.2.1. | Gældende ret |
2.2.2. | Transportministeriets overvejelser og
lovforslag |
3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner |
4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet |
5. | Administrative konsekvenser for
borgere |
6. | Miljømæssige
konsekvenser |
7. | Forholdet til EU-retten |
8. | Høring |
9. | Sammenfattende skema |
1. Indledning
Med vedtagelsen af lov om Banedanmark i 2003 blev
styringsmodellen for Banedanmark ændret fra en almindelig
styrelse (Banestyrelsen) under transportministeren til en styrelse
med en særlig ledelsesstruktur bestående af en
bestyrelse og en direktion, hvor transportministerens
instruktionsbeføjelse udøves på såkaldte
virksomhedsmøder.
Formålet med lov om Banedanmark var primært at
styrke ledelsesstrukturen i Banedanmark for derved at opnå en
forbedring af især virksomhedens økonomistyring.
Tiltagene har virket. Banedanmark er blevet en professionel
organisation, der har aflagt anmærkningsfrit regnskab flere
år i træk, og genopretningen af statens jernbanenet
gennem en betydelig fornyelses- og vedligeholdelsesindsats er
indtil videre gennemført i den forudsatte takt.
Nu står sektoren overfor en række nye udfordringer
og opgaver. Dels er der behov for en samlet indsats til forbedring
af rettidigheden på jernbanen, bl.a. på Kystbanen, som
Banedanmark skal stå i spidsen for, dels er der fremover
behov for, at Banedanmark generelt kan varetage koordinerende
opgaver på tværs af de forskellige aktører inden
for jernbanesektoren. Dette nødvendiggør en
ændring af organiseringen af Banedanmark.
Med lovforslaget foreslås det derfor, at lov om
Banedanmark ophæves. Banedanmark vil fremover have en
ledelsesstruktur som andre styrelser og direktorater med en
direktør, som er underlagt ministerens
instruktionsbeføjelse.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ophævelse af lov om Banedanmark
2.1.1. Gældende ret
Organiseringen af Banedanmark som en statsvirksomhed, der
ledes af en bestyrelse og en direktion, er fastsat i lov om
Banedanmark. Bestyrelsen varetager den overordnede ledelse af
Banedanmark, mens den daglige ledelse varetages af
direktionen.
Transportministeren udøver sin
instruktionsbeføjelse på virksomhedsmøder
mellem transportministeren, Banedanmarks bestyrelse og
direktion.
Loven indeholder også bestemmelser om Banedanmarks
formål og opgaver samt en bemyndigelse af transportministeren
til at regulere klageadgang over afgørelser truffet af
Banedanmark.
2.1.2. Transportministeriets overvejelser og
lovforslag
Siden bestyrelsens indsættelse i 2003 har Banedanmark
gennemgået en markant omstillings- og
professionaliseringsproces. Banedanmark er blevet en professionel
organisation, som har aflagt anmærkningsfrit regnskab flere
år i træk. Genopretningen af statens jernbanenet er via
en betydelig fornyelses- og vedligeholdelsesindsats indtil videre
gennemført i den forudsatte takt. Endelig er der i 2009
taget stilling til Banedanmarks anlægsafdeling (Entreprise).
Enheden er nu integreret i Banedanmark under navnet Produktion, og
beskæftiger sig primært med vedligeholdelse af
Banedanmarks infrastruktur samt et antal mindre
fornyelsesopgaver, mens større fornyelsesopgaver
løses af private entreprenører efter udbud.
I dag står sektoren overfor nye opgaver og udfordringer,
som betyder, at organiseringen af Banedanmark skal
ændres.
Ansvaret for den koordinerende opgave med at sikre en
forbedret rettidighed på jernbanen, bl.a. på Kystbanen
vil, parallelt med lovforslagets behandling, blive placeret i
Banedanmark. Det gør det nødvendigt at skabe klare og
entydige ansvarsforhold.
Parallelt med lovforslagets behandling samles
anlægsopgaver på jernbaneområdet i Banedanmark.
Herved etableres en klar og entydig ansvarsfordeling, idet ansvaret
for anlæg på jernbaneområdet samles i én
organisation, ligesom det er tilfældet på
vejområdet. Det betyder endvidere, at Banedanmark
tilføres en række myndigheds- og
planlægningsopgaver og ikke længere har karakter af
alene at være en ren produktionsvirksomhed.
For at skabe klare og entydige ansvarsforhold og i lyset af
Banedanmarks styrkede koordinerende rolle inden for
jernbanesektoren foreslår regeringen derfor, at lov om
Banedanmark ophæves og Banedanmarks bestyrelse bliver
nedlagt.
Banedanmark vil fremover have en ledelsesstruktur som andre
styrelser og direktorater med en direktør, som er underlagt
ministerens instruktionsbeføjelse. Banedanmark vil endvidere
fortsat være omfattet af de gældende regler for
statsvirksomheder med hensyn til budget- og bevillingsforhold,
regnskabsaflæggelse, udfærdigelse af regnskaber
mv.
Ophævelsen af loven vil betyde at bestemmelserne om
Banedanmarks opgaver mv. vil bortfalde. I stedet vil Banedanmarks
opgaver blive fastsat i en bekendtgørelse, som udstedes med
hjemmel i lov om jernbane. Ydermere bortfalder bestemmelserne i lov
om Banedanmark om ministerens adgang til at fastsætte regler
om klageadgang over afgørelser truffet af Banedanmark. Hvis
der fremover skulle blive behov for at regulere klageadgangen, kan
ministeren benytte den eksisterende hjemmel i lov om
jernbane.
2.2. Banedanmarks elforsyningsaktiviteter
2.2.1. Gældende ret
Det er fastsat i lov om Banedanmark, at Banedanmark kan
forsyne jernbanevirksomheder med kørestrøm efter
regler fastsat af transportministeren. Bemyndigelsen er
udmøntet i bekendtgørelse nr. 543 af 24. juni 2004 om
Banedanmarks elforsyningsvirksomhed.
Endvidere fremgår det af loven, at Banedanmarks
elforsyningsaktiviteter ikke er omfattet af lov om elforsyning.
Bestemmelserne fremgik oprindeligt af lov om jernbanevirksomhed.
Baggrunden for at bestemmelserne blev indført i lov om
Banedanmark var et ønske om at samle Banedanmarks
kompetencer i en lov.
2.2.2. Transportministeriets overvejelser og
lovforslag
Nu hvor lov om Banedanmark foreslås ophævet, er
det nødvendigt at videreføre reglerne om Banedanmarks
elforsyningsvirksomhed i lov om jernbane. Derfor foreslår
regeringen, at der indsættes en ny bestemmelse i
jernbaneloven, der viderefører § 2, stk. 2, i
lov om Banedanmark. Herved sikres det, at Banedanmark kan
fortsætte med at forsyne jernbanevirksomhederne med
kørestrøm, og at Banedanmarks elforsyningsaktiviteter
forbliver undtaget reglerne i elforsyningsloven.
Det indgår i lovforslaget, at bekendtgørelse nr.
543 af 24. juni 2004 om Banedanmarks elforsyningsvirksomhed
forbliver i kraft, indtil den ophæves eller erstattes af nye
regler.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
Lovforslaget vil medføre en besparelse på ca. 1,2
mio. kr. svarende til udgifterne forbundet med det årlige
honorar til Banedanmarks bestyrelse. Besparelsen vil indgå i
Banedanmarks opfyldelse af effektiviseringskrav.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslagets indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring med svarfrist den 30. april
2010.
| | |
9. Sammenfattende
skema |
| | |
| Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Besparelser for staten på
bestyrelseshonorarer svarende til ca. 1,2 mio. kr. | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
Til § 1
Den foreslåede bestemmelse ophæver lov nr. 1222 af
27. december 2003 om lov om Banedanmark. Der henvises til
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at bestemmelsen i lov om Banedanmark
§ 2, stk. 2, om Banedanmarks elforsyning
videreføres i lov om jernbane. Der henvises til
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende, således at
ændringerne i Banedanmarks organisation kan
iværksættes så hurtigt som muligt. Endvidere
foreslås, at bekendtgørelse nr. 543 af 24. juni 2004
opretholdes, indtil den ophæves eller afløses af
regler fastsat efter lov om jernbane.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 Lov nr. 1222 af 27. december 2003 om
Banedanmark ophæves. |
| | |
§ 1.
Banedanmark er en statsvirksomhed under Trafikministeriet. | | |
| | |
§ 2.
Banedanmark skal drive statens jernbaneinfrastruktur på en
effektiv, økonomisk og sikkerhedsmæssigt forsvarlig
måde og dermed sikre grundlag for en effektiv togdrift samt
udføre anden virksomhed, som ligger i naturlig
forlængelse heraf. Banedanmark foretager kanaltildeling til
jernbanevirksomhederne. | | |
Stk. 2.
Banedanmark kan forsyne jernbanevirksomhederne med
kørestrøm efter nærmere regler, der
fastsættes af trafikministeren. Lov om elforsyning finder
ikke anvendelse på Banedanmarks
elforsyningsaktiviteter. | | |
Stk. 3.
Trafikministeren fastsætter en vedtægt for
Banedanmark. | | |
Stk. 4.
Trafikministeren kan ændre Banedanmarks navn. | | |
| | |
§ 3.
Banedanmark ledes af en bestyrelse og en direktion. | | |
| | |
§ 4.
Bestyrelsen består af 6 medlemmer. Trafikministeren
vælger på et virksomhedsmøde, jf. § 9,
for en periode af 2 år 4 medlemmer til bestyrelsen, herunder
formand og næstformand. Genvalg kan ske. Medarbejderne
vælger for en periode af 4 år 2 medlemmer til
bestyrelsen. Genvalg kan ske. Et bestyrelsesmedlem kan til enhver
tid afsættes af den, som har valgt den
pågældende. | | |
Stk. 2.
Trafikministeren fastsætter nærmere regler i
vedtægterne om valg af bestyrelsen, herunder om valg af
medarbejderrepræsentanter, udtræden af bestyrelsen og
ophør af et bestyrelsesmedlems hverv. | | |
| | |
§ 5.
Bestyrelsen varetager den overordnede ledelse af Banedanmark under
ansvar over for trafikministeren. Bestyrelsen skal sørge for
en forsvarlig organisation af virksomheden. | | |
Stk. 2.
Bestyrelsen træffer beslutning i alle spørgsmål,
som er af væsentlig betydning, herunder om den overordnede
tilrettelæggelse af Banedanmarks arbejde inden for de rammer,
der gælder for statsvirksomheder, herunder finansloven og de
kontrakter, som bestyrelsen indgår med
trafikministeren. | | |
Stk. 3.
Bestyrelsen skal påse, at bogføringen og forvaltningen
af jernbaneinfrastrukturen varetages og kontrolleres på en
efter virksomhedens karakter tilfredsstillende måde. | | |
Stk. 4.
Bestyrelsen bemyndiges til at tegne
bestyrelsesansvarsforsikring. | | |
| | |
§ 6.
Bestyrelsen udarbejder en forretningsorden. Trafikministeren
fastsætter i vedtægterne nærmere regler om
indholdet af forretningsordenen. | | |
| | |
§ 7.
Banedanmarks daglige ledelse varetages af en direktion, der skal
følge de anvisninger og retningslinjer, som er givet af
bestyrelsen. | | |
Stk. 2.
Den daglige ledelse omfatter ikke dispositioner, der efter
selskabets forhold er af usædvanlig art eller stor betydning.
Sådanne dispositioner kan direktionen kun foretage efter
særlig bemyndigelse fra bestyrelsen, medmindre bestyrelsens
beslutning ikke kan afventes uden væsentlig ulempe for
selskabets virksomhed. Bestyrelsen skal i så fald snarest
underrettes. | | |
| | |
§ 8.
Bestyrelsen ansætter og afskediger direktionen. | | |
| | |
§ 9.
Trafikministeren udøver sin instruktionsbeføjelse
over for Banedanmark på virksomhedsmødet, jf. dog
stk. 2 og 3. | | |
Stk. 2.
Trafikministeren kan uden afholdelse af virksomhedsmøde
pålægge Banedanmark at berigtige retsstridige
forhold. | | |
Stk. 3.
Hvis rigsrevisor fremsætter væsentlige kritiske
bemærkninger om revisionsspørgsmål, jf.
rigsrevisorlovens § 3, kan trafikministeren uden
afholdelse af virksomhedsmøde pålægge
Banedanmark at iværksætte de foranstaltninger, dette
giver anledning til. | | |
Stk. 4.
Trafikministeren fastsætter i vedtægterne nærmere
bestemmelser om virksomhedsmødet. | | |
| | |
§ 10.
Trafikministeren kan fastsætte regler om adgangen til at
klage over afgørelser, der træffes af Banedanmark,
herunder at afgørelserne ikke kan påklages til
trafikministeren. Trafikministeren kan fastsætte, at
Banedanmarks afgørelser kan påklages til et
klagenævn eller anden statslig myndighed. | | |
| | |
§ 11.
Bestyrelsens formand og næstformand er forpligtet til at
orientere trafikministeren om sager af væsentlig
betydning. | | |
Stk. 2.
Banedanmark skal på begæring stille enhver oplysning om
sin virksomhed til rådighed for trafikministeren. | | |
| | |
§ 12.
Trafikministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden. Ministeren kan herunder fastsætte, at
lovens enkelte bestemmelser træder i kraft på
forskellige tidspunkter. | | |
| | |
§ 13.
I en overgangsperiode forud for etableringen af Banedanmark med en
bestyrelse i henhold til § 3 indsætter
trafikministeren en rådgivende bestyrelse i Banestyrelsen.
Trafikministeren har i denne overgangsperiode sædvanlig
instruktionsbeføjelse over for virksomheden. | | |
Stk. 2.
Trafikministeren fastsætter tidspunktet for udløbet af
overgangsperioden. | | |
| | |
§ 14.
I lov om jernbanevirksomhed m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
310 af 28. april 2003, ophæves kapitel 4 b. | | |
| | |
| | § 2 I lov om jernbane, jf.
lovbekendtgørelse nr. 969 af 8. oktober 2009, foretages
følgende ændringer: |
---- | | |
§ 11.
Transportministeren fastsætter regler for de afgifter, som
jernbanevirksomheder skal betale til Banedanmark for at benytte
jernbaneinfrastruktur, samt en kompensationsordning med henblik
på konkurrencemæssig ligestilling af
jernbanegodstransport med andre former for godstransport. | | |
Stk. 2.
Transportministeren kan bestemme, at jernbanevirksomheder mod
særskilt betaling kan købe særlige ydelser af
infrastrukturforvalteren. | | |
---- | | |
| | 1. Efter
§ 11 indsættes: |
| | »§ 11
a. Banedanmark kan forsyne jernbanevirksomhederne med
kørestrøm efter nærmere regler, der
fastsættes af transportministeren. Lov om elforsyning finder
ikke anvendelse på Banedanmarks
elforsyningsaktiviteter.« |
| | |
| | § 3 Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. |
| | Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 543 af 24. juni 2004 om Banedanmarks
elforsyningsvirksomhed forbliver i kraft, indtil den ophæves
eller erstattes af regler fastsat i medfør af lov om
jernbane. |