Tillægsbetænkning afgivet af
Trafikudvalget den 11. maj 2010
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. februar 2010 og var til 1.
behandling den 15. marts 2010. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Trafikudvalget. Udvalget afgav
betænkning den 29. april 2010. Lovforslaget var til 2.
behandling den 6. maj 2010, hvorefter det blev henvist til fornyet
behandling i Trafikudvalget.
Møder
Udvalget har, efter at lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet dette i 1 møde.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget
stillet 4 spørgsmål til transportministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 5 af udvalgets
spørgsmål og transportministerens svar herpå er
optrykt som bilag 2 til betænkningen.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse i den affattelse, hvori det
foreligger efter 2. behandling.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget mener,
at det er en rigtig beslutning at styrke Naviair til den
internationale konkurrence gennem en omdannelse til SOV
(Selvstændig Offentlig Virksomhed). Samtidig vil DF dog
udtrykke bekymring for de økonomiske udsigter for
selskabet, som transportministeren har beskrevet i nogle
af besvarelserne af udvalgets spørgsmål.
DF opfordrer transportministeren til, at der holdes
særlig fokus på Naviairs økonomi, og herunder at
sikre, at virksomheden bliver rentabel og selvfinansieret inden
2015.
Et mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til forkastelse.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
Jens Vibjerg V
Flemming Damgaard Larsen V fmd. Kristian Pihl Lorentzen
V Peter Juel Jensen V Karsten Nonbo V
Kim Christiansen DF Pia Adelsteen DF
Henriette Kjær KF nfmd.
Helge Adam Møller KF Magnus Heunicke S
Jens Christian Lund S Poul Andersen S
Klaus Hækkerup S Pia Olsen Dyhr SF
Jesper Petersen SF Johs. Poulsen RV Per Clausen
EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 2 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 139
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
6 | Betænkning afgivet den 29. april
2010 |
7 | Fornyet udvalgsbehandling |
8 | Udkast til
tillægsbetænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 139
Spm.nr. | Titel |
4 | Spm. om Naviairs
åbningsøkonomi, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. om, hvordan den aktuelle krise i
luftfartsbranchen har påvirket Naviairs økonomi siden
2008, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. om, hvad resultatet var af den
gennemgang af Naviairs budget for 2009-2020, som en ekstern
rådgiver har foretaget, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
7 | Spm. om, hvordan der kan være tale
om, at luftfartsselskabernes omkostninger nedbringes, samtidig med
at svaret på spørgsmål 3 indikerer, at
luftfartsselskaberne vil blive udsat for højere takster, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
| |
Bilag 2
5 af udvalgets spørgsmål til
transportministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål 3, 4, 5, 6 og 7 og transportministerens
svar herpå er optrykt efter ønske fra DF.
Spørgsmål nr. 3:
Med henvisning til høringssvaret fra DI bedes
ministeren fremsende uddybende bemærkninger om Naviairs
åbningsøkonomi. Herunder bedes der redegjort for
virksomhedens åbningsbalance og de første års
budgetter/forretningsplan.
Svar:
Efter en omdannelse af Naviair til SOV forventes
driftsresultatet de første budgetår, under de
nuværende kendte forudsætninger, at være positivt
påvirket af NUAC, effektiviseringer samt forbedret
forretningsmæssig adfærd. Resultatet
påvirkes negativt af omkostninger til bl.a. forsikring,
da Naviair som SOV ikke kan være selvforsikret under
staten.
Balancesummen forventes at stige i perioden. Forklaringen er
dels, at den største del af
aktiverne, anlægsaktiverne, i denne periode er
under opbygning (det vil sige, at investeringerne er større
end afskrivningerne). Dels, at underdækningen til brugerne
forventes at stige frem mod 2013.
Den nuværende krise i luftfarten har siden 2008
medført, at Naviairs underdækning (tilgodehavende) hos
brugerne udgjorde 220 mio. kr. ved udgangen af 2009. Det forventes,
at underdækningen vil blive øget yderligere frem til
2012, hvor den forventes at udgøre knap 500 mio. kr.
Tilgodehavendet forventes inddrevet via raterne i perioden 2010 til
2016.
Jeg tillader mig desuden at henvise til de uddybende
bemærkninger, der blev afgivet til høringssvaret fra
DI, som forklarer nærmere omkring udviklingen i raterne over
den nærmeste årrække, jf.
»Høringsnotat og høringssvar, fra
transportministeren« som er fremsendt til Trafikudvalget d.
5. marts 2010.
I overensstemmelse med bemærkningerne til lovforslaget
er der i åbningsbalancen taget stilling til størrelsen
af den ansvarlige egenkapital, således at virksomhedens
kapitalstruktur ved etableringen medfører en passende
kreditvurdering, hvorefter det vil være muligt for
virksomheden at rejse kapital på det private
lånemarked.
Med henblik på at vurdere grundlaget for et solidt
økonomisk fundament er Naviairs budget for perioden
2009-2020 blevet gennemgået af en ekstern rådgiver, som
også udførte en række robusthedsprøver af
forudsætningerne, under en række mulige
scenarier.
På baggrund af ovenstående er det hensigten, at
Naviair etableres med en egenkapital, inkl. ansvarlig
lånekapital, i størrelsesordenen 1,2 mia. kr. Der
tilstræbes en kapitalstruktur (egenkapital, inkl. ansvarlig
lånekapital, og fremmedkapital) i størrelsesordenen
55/45. Omdannelsen af Naviair vil ske ved overtagelse af den
nuværende statsvirksomhed Naviair. Derudover vil der fra
ejers (statens) side ske indskud i form af hhv. et kontant indskud
(ca. 0,6 mia. kr.) samt ansvarlig lånekapital (ca. 0,5 mia.
kr.).
Spørgsmål nr. 4:
Ministeren bedes uddybe sit svar på L 139 - spm. 3 om
Naviairs åbningsøkonomi, hvor det ønskes
uddybet, om den i svaret oplyste underdækning på 220
mio. kr. stigende til 500 mio. kr. i 2012 er at betragte som
negativ egenkapital, der skal fratrækkes den egenkapital
på 1,2 mia. kr., som oplyses i svaret, og om egenkapitalen
således bliver mindre end det angivne, hvis
underdækningen ikke inddrives som forudsat. Desuden
ønskes det uddybet, hvilken risiko der er for, at staten
skal yde tilskud eller anden form for økonomisk subsidiering
af Naviair, hvis åbningsøkonomien og de første
budgetår ikke går som forventet og i givet fald,
hvilken form for understøttelse, der kan være tale
om.
Svar:
Jeg vil dele mit svar i to dele:
Den regnskabsmæssige
håndtering af underdækning
Den omtalte underdækning i forhold til brugerne
indgår i åbningsbalancen, som et tilgodehavende, og kan
derfor ikke betragtes som negativ egenkapital.
At underdækning behandles som et tilgodehavende skal ses
i sammenhæng med »hvile i sig selv«-princippet.
Efter denne dækkes allerede afholdte udgifter i Naviair ind
over de følgende år. Der er tale om en generel
ordning, som de nationale flyvesikringstjenester i EU alle
benytter, uanset hvordan de i øvrigt er organiseret (som
statsvirksomhed, som selskab etc.).
Mellemværendet kan være større eller
mindre. Uanset størrelsen har det dog ikke indvirkning
på egenkapitalen.
Risici for statslig
subsidiering
Naviair etableres som SOV på grundlag af en robust
balance, der fremkommer således (i hovedtal):
Aktiver på 2.2 mia. kr., heraf anlægsaktiver
på 1,4 mia. kr., samt et kontant indskud fra staten på
0,6 mia. kr. og 0,2 mia. øvrige
omsætningsaktiver.
Egenkapital, inkl. ansvarlig lånekapital udgør i
størrelsesordenen 1,2 mia. kr., og langfristet gæld
udgør 0,8 mia. kr.
Etablering af Naviair som SOV sker således med en
egenkapital, inkl. ansvarlig lånekapital, som udgør 55
pct. af balancen. Samtidig er der lagt vægt på, at
virksomheden har et passende likviditetsberedskab ved indskud af
0,6 mia. kr. hvorved det tillige har været hensigten, at
virksomheden skal kunne optage lån på det private
lånemarked til en kreditvurdering svarende til BBB. Dette er
en betegnelse der benyttes til at beskrive virksomheder med
middelrisiko, hvor debitor har tilstrækkelig robusthed.
Ingen kan udstede garantier vedrørende fremtiden, men
med en balance som den beskrevne, er det min opfattelse, at Naviair
etableres på et forsvarligt grundlag.
Der er desuden i lovforslaget taget højde for den
eventualitet at Naviair mod forventning ikke kan opnå
lån på det private lånemarked. Finansministeren
bemyndiges til ved etableringen af Naviair som selvstændig
offentlig virksomhed at dække en del af virksomhedens
finansieringsbehov via lån, jf. lovforslagets § 8, stk.
2.
Spørgsmål nr. 5:
Vil ministeren redegøre for, hvordan den aktuelle krise
i luftfartsbranchen har påvirket Naviairs økonomi
siden 2008, herunder hvor store ekstraordinære udgifter det
har påført Naviair.
Svar:
Luftfartsbranchen har siden 2008 været præget af
krise - herunder et brat fald i trafikken. På den baggrund
har Naviair akkumuleret et unormalt stort underskud
(underdækning) i forhold til brugerne.
Det samlede tilgodehavende hos brugerne udgjorde ved udgangen
af 2009 i alt 219,8 mio. kr., fordelt med manglende
opkrævning fra brugerne på 102,8 mio. kr. i 2008 samt
117,1 mio. kr. i 2009.
Underskuddet dækkes ind af rater, som opkræves af
Naviair efter det såkaldte »hvile i sig
selv«-princip over de kommende år.
Spørgsmål nr. 6:
Vil ministeren uddybe oplysningerne i L 139 - spm. 3 om
Naviairs budget 2009-2020? Herunder bedes ministeren oplyse, hvad
resultatet var af den gennemgang af Naviairs budget for 2009-2020,
som en ekstern rådgiver har foretaget og hvad de
robusthedsprøver, der er blevet foretaget viste?
Svar:
Naviairs budget for perioden 2009 til 2020 samt
forudsætningerne er blevet grundigt efterprøvet af en
ekstern rådgiver (et større revisionsfirma). Derudover
blev en række væsentlige risici identificeret. Disse
risici relaterede sig til udviklingen i trafikmængden, et
muligt bortfald af væsentlig kunde, udskudt effekt fra
effektiviseringer samt øget stigning i
lønomkostninger.
Den væsentligste risiko blev identificeret som
udviklingen i trafikmængden. Særligt i forhold til et
muligt bortfald af en væsentlig kunde blev der i
forudsætningerne blev lagt til grund, at 50 pct. af
omsætningen i første omgang tabes. Over tid er det
forventningen, at andre flyselskaber overtager ruterne og dermed
genvindes halvdelen af det tabte - dvs. et samlet tab over tid
svarende til 25 pct. af den tidligere omsætning fra
storkunden.
Fra 2013 forventes det dog, at virksomheden genererer
betydelig likviditet.
Samlet konkluderede rådgiveren at budgettets
forudsætninger var realistiske og at budgettet var robust.
Dog således, at de identificerede risici, særligt kan
påvirke likviditeten.
Omfanget af likviditetspåvirkningerne blev klarlagt ved
en række robust- og følsomhedsanalyser, som bl.a.
viste, at Naviair i 2012 vil have et akkumuleret likviditetsbehov
på i alt 440 mio. kr. Herudover skal Naviair have
tilstrækkelig med likviditet til at imødegå
konsekvenser af identificerede risici. Indtræffer en
kombination af de værste risici vil det i 2013 betyder det,
at der vil være et yderligere likviditetsbehov i
størrelsesordenen 400 mio. kr.
På baggrund af ovenstående blev rådgiveren
bedt om at analysere sammenhængen mellem
egenkapital/gæld og renteniveau ud fra et scenarie, hvor
virksomheden skal kunne håndtere
- en forventet
underdækning i 2012 på 500 mio. kr.,
- kunne
modstå bortfald af væsentlig trafikmængde, f.eks.
ved bortfald af en væsentlig kunde og samtidigt
- finansiere
virksomhedens fremmedkapital i markedet til en kreditvurdering
på BBB - dvs. en virksomhed med middelrisiko, hvor debitor
har tilstrækkelig robusthed.
I vurderingen af ovenstående scenarie er der bl.a. lagt
vægt på, at Naviair skal kunne honorere sine
finansielle forpligtelser samt holde virksomhedens finansielle
nøgletal inden for normalt accepterede rammer for
kreditgivning.
Samlet set var det rådgiverens vurdering, ud fra de
kendte forudsætninger og det angivne scenarie, at Naviair
ville sikres et solidt økonomisk fundament ved etablering
med en kapitalstruktur, hvor forholdet mellem egenkapital, inkl.
ansvarlig kapital, udgør 55 pct. af virksomhedens balance.
Herunder på en sådan måde, at der sker kontant
indskud fra ejers side (600 mio. kr.), således at der sikres
Naviair et likviditetsberedskab, som også fremover kan
imødegå potentielle konsekvenser i forhold til
ovenstående risici.
Spørgsmål nr. 7:
Til uddybning af L 139 - spm. 3 om Naviairs
åbningsøkonomi bedes følgende besvaret: Det
fremgår af lovforslaget, at omdannelsen af Naviair vil
medføre øget effektivitet og vil medvirke til at
nedbringe luftfartsselskabernes omkostninger. Samtidig
fremgår det af ministerens svar på L 139 - spm. 3, at
underdækningen i Naviair vil stige fra 220 mio. kr. i 2009
til op mod 500 mio. kr. frem til 2012, hvilket ovenikøbet er
tal beregnet før indregning af Naviairs indtægtstab
som følge af askeskyen, hvilket vil sige, at
underdækningen må forventes at blive endnu
større. Det fremgår også af svaret på L
139 - spm. 3, at denne underdækning forventes inddrevet via
taksterne i perioden 2010 til 2016, hvilket må betyde en
væsentlig ekstraregning til luftfartsselskaberne. Ministeren
bedes derfor forklare, hvordan der både kan være tale
om, at luftfartsselskabernes omkostninger nedbringes samtidig med,
at svaret på spørgsmål 3 indikerer, at
luftfartsselskaberne vil blive udsat for højere takster. Og
hvis luftfartsselskaberne ikke udsættes for højere
takster, hvordan vil den sandsynlige øgede
underdækning påvirke Naviairs økonomi?
Svar:
Det forventes, i henhold til lovforslaget, at omdannelsen af
Naviair vil medføre en øget effektivitet og dermed
isoleret set vil medvirke til på
sigt, at nedbringe luftfartselskabernes omkostninger.
Dette skal dog ikke forveksles med en garanti om, at raterne
fremover ikke vil kunne stige. Under et »hvile i sig
selv«-princip sker der en indregning i raterne i kommende
år, såfremt der i de tidligere år er
opkrævet for lidt, da indtægter og omkostninger skal
gå i balance i henhold til N+(2-5). Dette er f.eks.
tilfældet med den eksisterende underdækning fra
tidligere år, som en følge af krisen i
luftfartsbranchen.
Der søges dog, at skabe de bedste rammevilkår fra
luftfartserhvervet. Derfor har man - også efter ønske
fra luftfartserhvervet - valgt at anvende en takstmodel, som
fordeler opkrævningen af tidligere års underskud ud
over flere år. Dette skete ved overgangen af N+2 til N+(2-5).
I praksis betød dette, at raterne i 2010 fik en stigning
på 4 pct. frem for en stigning på 31 pct.
Det skal bemærkes, at den nævnte
underdækning, som forventes inddrevet via taksterne i
perioden 2010 til 2016 er helt i overensstemmelse med de
størrelser, der lå til grund for
ratefastsættelsen for 2010 (november 2009) og som
fremgår af notat til TRU af 28. oktober 2009.
Naviair har oplyst, at Naviairs indtægtstab som
følge af aske-skyen udgør i størrelsesordenen
10 til 15 mio.kr., hvilket ligger inden for en almindelig
budgetusikkerhed.