B 19 Forslag til folketingsbeslutning om ændring af lovgivningen for regionernes kompetencer og forhold.

Udvalg: Kommunaludvalget
Samling: 2009-10
Status: Bortfaldet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 22-10-2009

Fremsat: 22-10-2009

Fremsat den 22. oktober 2009 af Julie Skovsby (S), Thomas Jensen (S), Maja Panduro (S) og Rasmus Prehn (S)

20091_b19_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 22. oktober 2009 af Julie Skovsby (S), Thomas Jensen (S), Maja Panduro (S) og Rasmus Prehn (S)

Forslag til folketingsbeslutning

om ændring af lovgivningen for regionernes kompetencer og forhold

Folketinget pålægger regeringen at ændre i lovgivningen om regionernes forhold, så følgende mål muliggøres:


1) Der indføres en regionsfuldmagt i lovgivningen, der giver regionerne mulighed for at varetage opgaver, der ikke direkte er reguleret i den nuværende lovgivning.

2) Den regionale styrelsesform ændres, således at regionerne får mulighed for at oprette særlige udvalg med en varighed på op til en fuld valgperiode og med mulighed for ydelse af vederlag.

3) Regionerne fritages for at ansøge om tilladelse, hver gang de ønsker at indgå et samarbejde med andre regioner eller med kommuner om velfærdsleverancer. Endvidere skal regionerne ikke fremover trække sig fra et offentligt-privat selskab, når salget til eksterne modtagere overstiger 25 pct. af omsætningen.

4) Regeringen nedsætter straks et udvalg, der skal undersøge og skabe klarhed samt fremkomme med anbefalinger til, hvilke institutionstyper der med fordel kan drives i regionalt frem for i kommunalt regi. Kommunernes mulighed for hjemtagelse af sociale institutioner fra regionerne begrænses til hvert fjerde år.

5) Regeringen forpligter de enkelte regioner til i samarbejde med kommunerne at udarbejde en bæredygtig og visionær klimahandlingsplan indeholdende en klimatilpasningsstrategi.



Bemærkninger til forslaget

Regionernes forhold efter strukturreformens gennemførelse og implementering har været præget af alt for meget formynderi og begrænsning af regionernes frihed. Det har forhindret en naturlig fleksibilitet og dynamisk udvikling i regionernes arbejde.


Med dette forslag vil vi først og fremmest sikre, at regionerne får mere indflydelse på deres egen hverdag. Ved at give regionerne bedre rammer for deres arbejde vil borgerne også opleve en bedre service.


Forslagsstillerne foreslår derfor, at der indsættes en regionsfuldmagt i lovgivningen, svarende til kommunalfuldmagten, der sikrer, at regionerne inden for visse rammer netop får en større frihed og indflydelse i deres daglige arbejde, og at de her kan handle på eget initiativ uden først at skulle igennem omstændelige procedurer med lovgivning i Folketinget og ministerbemyndigelser. En større frihed og fleksibilitet i regionernes arbejde vil også medvirke til, at regionsarbejdet lettes og gøres mere interessant og spændende, og derved modvirke den vigende tilslutning til regionerne, hvor færre og færre engagerer sig og stiller op til regionsvalgene.


Mange regionspolitikere er i dag tvunget til at skifte udvalg hvert eneste år, da den nuværende lovgivning for regionerne kun tillader ad hoc-udvalg med 1 års varighed. Det forhindrer, at regionsrådsmedlemmerne kan nå at opbygge en viden og ekspertise på et givent område. De nuværende regler betyder f.eks., at det ikke er muligt at oprette og yde vederlag til et flerårigt udvalg for et konkret sygehusbyggeri eller kollektivt trafikprojekt - store, længerevarende og tidskrævende områder, der har vidtgående samfundsmæssige konsekvenser.


Forslagsstillerne ønsker derfor at give regionerne mulighed for selv at bestemme udvalgenes varighed og vederlag, således at de tilpasses aktuelle politiske opgaver og særlige regionale forhold.


I dag er der meget strenge regler for, hvornår regioner må indgå samarbejdsaftaler om indkøb eller drift af service. Det kan endda kun ske på særlige områder, når en række betingelser er opfyldt. Det er alt for bureaukratisk og ufleksibelt.


Forslagsstillerne foreslår derfor at give regionerne frie hænder til at indgå samarbejde med andre regioner eller med kommuner, hvis den pågældende service kan gøres bedre, eller når der kan opnås stordriftsfordele.


Ligeledes skal regionerne have friere rammer til at indgå i samarbejde med private virksomheder.


Som forslagsstillere har vi tillid til, at regionerne selv kan styre og har interesse i at indgå aftale om de bedste og billigste løsninger på vegne af borgerne. Derfor skal regionerne slippe for de nuværende rigide regler, der betyder, at regionerne skal trække sig fra offentlig-private selskaber, så snart salget til eksterne modtagere når over 25 pct. af selskabernes omsætning.


I dag kan kommunerne en gang årligt uden varsel vælge at fratage regionerne de institutioner, de driver. Det er desuden fuldstændig op til de enkelte bopælskommuner at afgøre, om en social institution skal drives regionalt eller kommunalt. Det medfører, at det er yderst svært for regionerne at foretage en langsigtet planlægning og investering i institutionerne.


Desuden er det i kommunerne helt tilfældigt, hvilke institutioner der drives regionalt og kommunalt. Det medfører, at det er svært at samarbejde på tværs af de kommunale og regionale grænser, og de positive synergieffekter udebliver.


For netop at sikre en langsigtet og optimal planlægning foreslår forslagsstillerne derfor, at kommunal hjemtagelse af de sociale institutioner fra regionerne begrænses til hvert fjerde år.


Flere kommuner har overtaget institutioner fra regionerne. Det er vigtigt, at den kommunale overtagelse ikke fører til afspecialisering og forringelser af den service, som borgerne modtager, ved at personer med alvorlige lidelser »parkeres« sammen med andre lidende i brede kommunale tilbud.


For at skabe klarhed om ansvarsfordeling, sikre kvaliteten og undersøge, hvilke institutioner der bedst varetages i regionalt eller kommunalt regi, foreslår forslagsstillerne derfor at nedsætte et udvalg, der skal komme med anbefalinger og retningslinjer for det videre samarbejde. Arbejdet vil desuden skabe en rød tråd i specialinstitutionernes forvaltning og være med til at sikre grundlaget for et bedre samarbejde på tværs af regioner og kommuner.


Alle har et grønt ansvar - det har regionerne også. I forhold til planlægning af sammenhængende naturområder, der går på tværs af kommunegrænser, har det vist sig, at der er behov for bedre koordinering.


Forslagsstillerne foreslår derfor, at regionerne i fællesskab med kommunerne udarbejder klimahandlingsplaner, således at regionerne vedbliver at spille en væsentlig rolle i klimapolitikken og sikrer et tværgående samarbejde mellem kommunerne. Det gælder ikke kun de konkrete tiltag på miljø- og energiområdet, men også på tilpasningen.


Klimahandlingsplanen bør indeholde sammenhængende naturplaner, der både indeholder vandstrømme, kloakrenovering, naturlig opstemning og en sammenhængende og robust naturplan.


Skriftlig fremsættelse

Julie Skovsby (S):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:


Forslag til folketingsbeslutning om ændring af lovgivningen for regionernes kompetencer og forhold.

(Beslutningsforslag nr. B 19).

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.