B 43 Forslag til folketingsbeslutning om en dansk prostitutionspolitik.

Udvalg: Socialudvalget
Samling: 2008-09
Status: Bortfaldet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 12-11-2008

Fremsat: 12-11-2008

Beslutningsforslag som fremsat

20081_b43_som_fremsat (html)

B 43 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning om en dansk prostitutionspolitik.

Fremsat den 12. november 2008 af Line Barfod (EL), Per Clausen (EL), Johanne Schmidt-Nielsen (EL) og Frank Aaen (EL)

Forslag til folketingsbeslutning

om en dansk prostitutionspolitik

Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af folketingsåret 2008-09 at tage initiativer med henblik på at gennemføre en dansk prostitutionspolitik med flere elementer:


1. Skabelsen af muligheder for, at alle kan få et godt liv uden at købe sig til sex.

2. Forebyggelse af, at mennesker kommer ud i prostitution.

3. Forbedring af forholdene for de mennesker, der er i prostitution.

4. Sikring af en markant indsats mod menneskehandel.



Når disse elementer er gennemført, skal der gennemføres et forbud mod køb af seksuelle ydelser.


Bemærkninger til forslaget

Prostitutionsdebatten i Danmark udbredes mere og mere, men rykker sjældent noget. Positionerne er fastlåste; ofte hælder man enten til den hollandske model (prostitution som legalt erhverv) eller til den svenske model (prostitution som et kriminelt problem) - to positioner, som må siges at være uforenelige. I Danmark har man de sidste mange år set på prostitution primært som et socialt problem for nogle og derfor taget sine forholdsregler ud fra det. Det vil sige, at samfundsopgaven i hovedsagen har bestået af tiltag for de kvinder og mænd, som gerne vil ud af prostitution.


Forslagsstillerne mener, at det er en alt for snæver analyse - uanset hvilken model man hælder til. Årsagerne til prostitution er mange, og derfor er det ikke nok udelukkende at se på prostitution som enten et rets-, social- eller arbejdsmiljøpolitisk problem. Der er ikke tale om et enten eller. Tværtimod.


For forslagsstillerne er prostitution både et socialt og sundhedsmæssigt problem samt et ligestillings- og et retsmæssigt problem. Der er ingen tvivl om, at sociale problemer og økonomisk ulighed spiller en afgørende rolle for langt størstedelen af de kvinder (og mænd), der lever i prostitution. Der kan heller ikke sås tvivl om de skadelige følgevirkninger, der er ved et liv i prostitution rent helbredsmæssigt - fysisk og psykisk - og så er det socialt stigmatiserende. Endelig er vi ikke i tvivl om, at den kønsmæssige ulighed i prostitution bunder i de magtstrukturer, vores samfund fortsat er gennemsyret af. Prostitution er derfor også et ligestillingsmæssigt problem. Og undertrykkelsen skal imødegås af vores lovgivning.


Bekæmpelsen af prostitution handler derfor også om at ændre holdninger. Det er ikke i orden at købe seksuelle ydelser af et andet menneske. Og bliver man i højere grad opmærksom på de vilkår, mennesker i prostitution lever under, og på de skader, mange i prostitution får, kan vi gøre det socialt uacceptabelt. En lov, der forbyder køb af seksuelle ydelser, vil derfor sende et stærkt signal om respekt kønnene imellem, samtidig med at den vil signalere, at der i Danmark er en samfundsmæssig erkendelse af, at man ikke kan købe sig adgang til et andet menneskes krop. Prostitution er udnyttelse af andre mennesker og et alvorligt samfundsproblem, der medfører skade både på de mennesker, der lever i prostitution, og på samfundet. En sådan lov vil samtidig flytte fokus fra de kvinder (og mænd), der lever i prostitution, hen på den gruppe, der køber de seksuelle ydelser. Men der er samtidig en risiko for, at kriminalisering af købere af seksuelle ydelser vil fjerne fokus fra den sociale indsats og det forebyggende arbejde, ligesom vi har set, at indsatsen mod narko først og fremmest har haft fokus og ressourcer på den politimæssige indsats, mens det har været og er svært at få ressourcer til den sociale indsats.


Forslagsstillerne mener derfor at vi skal gennemføre den danske model for en prostitutionspolitik, hvor vi først får den forebyggende indsats og det sociale arbejde på plads og derefter går i gang med kriminalisering af seksuelle ydelser. Dette beslutningsforslag handler derfor om de øvrige elementer i en dansk prostitutionspolitik.


Bemærkninger til forslagets enkelte bestemmelser

Vi skal sørge for at skabe muligheder for, at alle kan få et godt liv uden at købe sig til sex. Det sker ved


- at sikre en langt bedre seksualundervisning i skoler, ungdomsklubber og på ungdomsuddannelserne,

- at gennemføre offentlige kampagner, der oplyser om virkningerne af prostitution,

- at oprette langt flere sexologiske klinikker,

- at sikre en målrettet indsats over for kunder til prostituerede med tilbud om behandling eller parterapi, eller hvad den enkelte kan have behov for,

- at sætte tempoet ned på arbejdsmarkedet, så man har overskud til et godt sexliv, frem for at man vælger den nemme løsning at købe sig til det, og

- at gennemføre kampagner mod medvirken til prostitution f.eks. i forhold til hoteller ? som de beslutninger, vi har fået vedtaget i Folketinget og Nordisk Råd om ikke at bruge hoteller, der medvirker til prostitution.



Vi skal forebygge, at mennesker kommer ud i prostitution. Det sker ved


- at alle er sikret en indkomst, de kan leve af, bl.a. ved at vi hæver de sociale ydelser, især ved at fjerne kontanthjælpsloftet, starthjælpen, ungeydelsen, 300-timers-regelen m.v.,

- at forebygge misbrug af børn, voldtægt og vold mod kvinder,

- at yde massiv støtte og behandlingstilbud til mennesker, der har været udsat for overgreb,

- at skabe et langt mere fleksibelt uddannelsessystem med gode revalideringsmuligheder,

- at give en uddannelsesgaranti, så alle unge kan få en uddannelse,

- at hæve SU'en så man kan leve af SU'en., og

- at sikre reel behandlingsgaranti med en bred vifte af tilbud, bl.a. lægeordineret heroin, så ingen er tvunget i prostitution på grund af stofmisbrug.



Vi skal forbedre forholdene for de mennesker, der er ude i prostitution. Det sker ved


- at kræve større kommunal indsats mod prostitution, så der opbygges mere viden og arbejdes mere målrettet,

- at oprette væresteder med mulighed for rådgivning og hjælp og støtte. Der skal være forskellige væresteder til forskellige målgrupper; de, der primært arbejder med escort, har ikke de samme behov som de, der samtidig har narkoproblemer og trækker på gaden,

- at sørge for opsøgende arbejde blandt mennesker i prostitution,

- at bekæmpe stigmatiseringen af mennesker i prostitution, bl.a. ved at støtte dem i at organisere sig, ligesom de hjemløse har gjort, så vi kan snakke med de mennesker, det handler om, i stedet for om dem,

- at sikre, at behandlingsgarantien for misbrugere overholdes, så de kan komme i behandling, straks de er motiverede,

- at sikre frit lejde til mennesker i prostitution, der ønsker at komme ud af det, så de ikke risikerer en dom for socialbedrageri og/eller skattesnyd, og

- at yde massiv støtte til mennesker i prostitution, der ønsker at komme ud af det, dels med tilbud om psykolog og andre behandlingstilbud, dels med et månedligt beløb, der er så højt, at det får mange til at ophøre med prostitution (beløb på 25.000 kr. har været nævnt) i en slags forrevalideringsperiode eller set som en slags arbejdsskadeerstatning, mens man får afklaret, hvad man så kan og vil med sit liv.



Vi skal sikre en markant indsats mod menneskehandel. Det sker ved


- at holde fokus på ofrene som ofre og ikke som udlændinge, der skal smides ud. De skal have opholdstilladelse og beskyttelsestilbud med støtte, rådgivning, sundhedstilbud m.m.,

- at gennemføre kampagner, der fortæller om, hvad ofrene udsættes for,

- at ændre sociallovgivningen, så det bliver helt klart, at myndighederne har et ansvar over for ofrene,

- at støtte internationalt samarbejde både politimæssigt og socialt for at udveksle viden og erfaringer, hjælpe ofrene og bekæmpe bagmændene,

- at oprette et særligt øremærket projekt og en iværksætterpulje, som skal bruges til at sætte ofre for menneskehandel i gang med et nyt arbejdsliv i hjemlandet,

- at støtte samarbejde mellem ngo'er i forskellige lande særlig i forhold til ofre, der ønsker at vende hjem, men også med oplysningskampagner. F.eks. har Nordisk Råd sat 3 mio. kr. af til samarbejde om beskyttelsestilbud i de baltiske lande og Rusland,

- at sikre, at gældende lovgivning tages i anvendelse med henblik på at straffe alfonser, bagmænd og hælere,

- at styrke den øgede politiindsats mod menneskehandel og organiseret prostitution og

- at kræve, at ofre for menneskehandel får samme beskyttelse mod voldtægt som danske kvinder, det vil sige, at hvis politiet kan bevise, at en kunde var klar over, at kvinden kun havde sex på grund af tvang, så skal der rejses en voldtægtssag.



Finansieringen må aftales mellem de partier, der ønsker at støtte forslaget eller dele af det. Forslagsstillerne kan bl.a. pege på tilskuddet til pensionsopsparing (via skattefradrag). Hvis det fjernes helt, vil det rigeligt kunne finansiere, at de sociale ydelser hæves.


Skriftlig fremsættelse

Line Barfod (EL):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:


Forslag til folketingsbeslutning om en dansk prostitutionspolitik.

(Beslutningsforslag nr. B 43).

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.