L 29 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om arbejderboliger på landet. (Lempelig indfrielse af
boligdriftslån).
Fremsat den 29. november 2007 af
fødevareministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om arbejderboliger
på landet
(Lempelig indfrielse af
boligdriftslån)
§ 1
I lov om arbejderboliger på landet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 344 af 16. maj 1997, som ændret
ved § 28 i lov nr. 430 af 6. juni 2005 og § 34
i lov nr. 431 af 6. juni 2005, foretages følgende
ændringer:
1.Overskriften til § 11
affattes således: » Afløsning af jordrente «.
2.§ 41, 2. pkt.,
ophæves.
3.§ 43 ophæves.
4.§ 45, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3. Den
betegnelse og notering, der er nævnt i stk. 1 og 2, kan
slettes, når det ydede boligdriftslån er
tilbagebetalt.«
5.§ 46 ophæves.
6.§ 46 a ophæves.
7.§ 49 affattes
således:
»§ 49. Ved ejerskifte forfalder
boligdriftslånet til tilbagebetaling straks. Ved
ejendomsovertagelse efter reglerne om skifte af dødsboer kan
den efterlevende ægtefælle dog overtage
boligdriftslånet på uændrede
vilkår.«
8. I
§ 62, stk. 1, 1. pkt. udgår:
», jf. § 43, 2. pkt.«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2008.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Formål og baggrund for
lovforslaget
Lovforslaget retter sig alene mod de 18 ejere af
arbejderboliger på landet, som har et boligdriftslån
eller har førtidsindfriet boligdriftslånet.
Konsekvenser af lovforslaget vil være begunstigende for
boligejerne, idet de med lovforslaget på lempeligere
vilkår kan komme ud af en gældssituation, der ellers
ikke umiddelbart vil kunne afvikles.
Baggrunden for de foreslåede lovændringer er, at
det er blevet meget omkostningstungt at indfri
boligdriftslånene - der ikke længere kan overtages af
den nye ejer - ved salg af arbejderboligen. Økonomistyrelsen
har således beregnet, at der for de 9 allerede indfriede
boligdriftslån pr. 1. juli 2007 vil være tale om
efterbetalingskrav på op til 480.000 kr.
Lovforslaget fremsættes med henblik på at
ændre bestemmelserne i § 45, stk. 3, § 49
og § 62, stk. 1, i lov om arbejderboliger på landet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 344 af 16. maj 1997, som ændret
ved § 28 i lov nr. 430 af 6. juni 2005 og § 34
i lov nr. 431 af 6. juni 2005. Endvidere foreslås
bestemmelserne i § 41, 2. pkt., og §§ 43,
46 og 46 a ophævet. Endelig udgår
Afløsningslån i overskriften til § 11.
Lovforslaget er en opfølgning på
fødevareministerens besvarelser af 25. september 2006 og 7.
marts 2007 af § 20 spørgsmål (S 7168, S
7169, S 7170 og S 2083), hvori fødevareministeren
tilkendegav at ville søge indfrielsesvilkårene i lov
om arbejderboliger på landet ændret.
Lovforslaget er - bortset fra en ændring af
ikrafttrædelsesdatoen i lovforslagets § 2 og en teknisk
korrektion i lovforslagets § 1, nr. 8 - en
genfremsættelse af det lovforslag om ændring af lov om
arbejderboliger på landet, som blev fremsat for folketinget
den 4. oktober 2007 (L 16) og førstebehandlet den 9. oktober
2007, og som er bortfaldet som følge af afholdelse af
folketingsvalg.
2. Gældende ret
Lovbekendtgørelse nr. 344 af 16. maj 1997 om
arbejderboliger på landet omhandler jordrente på
arbejderboliger på landet, lån til arbejderboliger
på landet, jordrenteafløsningslån/byggelån
vedr. arbejderboliger på landet og boligdriftslån til
arbejderboliger på landet.
Jordrente
på arbejderboliger på landet
Økonomistyrelsen administrerer 47 jordrentesager med en
samlet "restgæld" pr. 5. juli 2007 på 9,8 mio.kr.
Jordrenten er typisk 4 pct. p.a. af den offentlige vurdering af
jorden. Jordrenteforpligtelsen kan indfries med et beløb
svarende til den offentlige vurdering. Jordrenten kan
ejerskiftes.
Lån til
arbejderboliger på landet
Økonomistyrelsen administrerer 2005 lån til
arbejderboliger på landet med en samlet restgæld pr. 5.
juli 2007 på 35,9 mio.kr. Indtil der er forløbet 35
år fra lånenes tinglysning, skal der ved
førtidig indfrielse betales rentelempelse med rentes rente
samt frigørelsesafgift. Det sidste lån overskred 35
års grænsen den 28. august 2007.
Jordrenteafløsningslån/byggelån
vedr. arbejderboliger på landet
Økonomistyrelsen administrerer 19
jordrenteafløsningslån/byggelån med en samlet
restgæld pr. 5. juli 2007 på 159.821 kr. Det har
tidligere været muligt at afløse jordrenten med et
pantebrev. Disse lån kan have 50 pct. rentelempelse. Hvis
lånet indfries førtidigt, skal der, indtil der er
forløbet 35 år fra lånets tinglysning, betales
forskelsrente. Forskelsrenten er forskellen mellem renten
ifølge pantebrevet og den rente, der faktisk er betalt. Der
er 4 lån tilbage, som er tinglyst for mindre end 35 år
siden. Det sidste lån overskrider 35 års grænsen
den 7. maj 2011. Lånene forfalder til indfrielse ved
ejerskifte, dog kan ægtefællen overtage lånet ved
låntagers dødsfald.
Boligdriftslån til arbejderboliger på
landet
Økonomistyrelsen administrerer medio juli 2007 26
lån, 8 lån er konverteret efter lovens § 46 a
i perioden 1993-98. 9 lån er førtidigt indfriet, men
særlige vilkår skal overholdes. 9 lån
løber på de oprindelige vilkår.
Ved salg af de 18 sidstnævnte arbejderboliger vil der
som følge af førtidig indfrielse af
boligdriftslån og restgæld på andre lån
ofte ikke være et tilstrækkeligt salgsprovenu til, at
den pågældende ejer kan forlade boligen uden
gældshæftelse. Da der er tale om boligdriftslån,
der er ydet i perioden fra 1971-77, vil ejerne være
ældre mennesker - ofte uden væsentlig øvrig
formue - der ikke har mulighed for at indfri den nettogæld,
der opstår ved salget af boligen. Dette medfører, at
disse boligejere reelt er "stavnsbundet" til deres bolig, jf.
spørgsmål S 7168, S 7169 og S 7170
(Folketingsåret 2005-06) og S 2083 (Folketingsåret
2006-07) og fødevareministerens besvarelser heraf den 25.
september 2006 og den 7. marts 2007.
Lovforslaget retter sig alene mod disse 18
arbejderboliger.
Fra 1971 til 1975 blev støtten til opførelse af
arbejderboliger på landet, jf. lov nr. 211 af 19. maj 1971 om
ændring af lov om opførelse af arbejderboliger
på landet, ydet i form af statsgaranti for en del af de
sekundære prioritetslån og boligdriftslån.
Boligdriftslånene blev ydet hvert halve år som et
tilskud til delvis dækning af ydelserne på de optagne
prioritetslån.
De halvårlige tilskud og dermed boligdriftslånet
udgjorde det beløb, hvormed de samlede ydelser på
optagne prioritetslån ved lånenes optagelse oversteg
den ydelse, der skulle have været betalt på et
maksimalt lån ydet efter de hidtil gældende regler om
statslån på særlige vilkår, jf.
lovbekendtgørelse nr. 118 af 10. april 1967 om
opførelse af arbejderboliger på landet. Det beregnede
tilskud blev herefter udbetalt halvårligt i 20
år.
Låneforløbet var som følger:
0 - 20 år udbetaling af halvårlige, lige store
tilskud
20 - 30 år stående lån, evt. indbetaling af
mindre afdrag
30 - 50 år lånet tilbagebetales med lige store
halvårlige afdrag
50 - 60 år 10-års ejerperiode.
Lånet blev ydet rentefrit, såfremt låntager
gennemførte det stipulerende låneforløb. Hvis
låneforløbet afbrydes, skal der efter lovens
§ 46 beregnes rente og rentes rente af tilskuddet fra
udbetalingsdagen og til indfrielsesdagen med 6 ½ pct.
Ejendommens betegnelse i matriklen som arbejderbolig kan
først slettes 10 år efter tilbagebetaling til
udløb af det ydede boligdriftslån eller
førtidig indfrielse, dog tidligst 20 år efter
tilsagnet om statsgaranti for en del af de sekundære
prioritetslån og for boligdriftslån.
Ejendommens betegnelse i matriklen som arbejderbolig kan
endvidere slettes efter anmodning herom, jf. § 46. I
så fald skal boligdriftslånet indfries. Sletningen vil
endvidere være betinget af, at der indbetales et beløb
svarende til statens rentetab samt til statens omkostninger ved
arbejderboligens oprettelse. Rentetabet opgøres til
6½ pct. p.a. rente og rentes rente af det ydede
boligdriftslån.
Ved ejerskifte skal der, jf. § 49, stk. 2,
indbetales samme beløb, som kræves ved anmodning om
sletning af betegnelse og notering.
Ved en lovændring i 1975, jf. lov nr. 208 af 28. maj
1975, blev adgangen til optagelse af boligdriftslån
ophævet. Det sidste boligdriftslån blev ydet i
1977.
Ved en lovændring i 1992, jf. lov nr. 1009 af 19.
december 1992, blev der bl.a. ved bestemmelserne i § 46 a
indført en mulighed for, at boligejeren inden et år
efter det sidst udbetalte tilskud kunne indfri og dermed konvertere
boligdriftslånet på lempelige vilkår. 14 ejere af
arbejderboliger havde mulighed for at benytte sig af denne
lempelse. Formålet med lovændringen var dels at give
lempeligere afviklingsvilkår dels at afkorte løbetiden
på de meget langfristede lån (lånene er 50
årige). Etårsfristen for at anvende den gunstige
låneafviklingsordning kunne anvendes af boligejerne indtil
det tidspunkt i 1998, hvor der var gået et år siden
udbetalingen af det sidste tilskud på det sidst ydede
boligdriftslån.
3. Lovforslagets indhold
Med lovforslaget foreslås det, at den 10-årige
bindingsperiode, efter at boligdriftslånet er tilbagebetalt
til udløb eller førtidigt indfriet,
ophæves.
Som en lempelse af afviklingsvilkårene foreslås
den i den gældende lovs § 45, stk. 3,
omhandlede 10-årige bindingsperiode, efter at lånet er
tilbagebetalt til udløb eller førtidigt indfriet,
ophævet. Dette medfører, at der ikke skal betales
rente og rentes rente af boligdriftslånet, hvis ejendommen
afhændes inden 10-års periodens udløb.
Ejendommen vil således kunne få slettet betegnelsen som
arbejderbolig i matriklen og noteringen i tingbogen om, at
ejendommen er undergivet de i kapitel IV i lov om arbejderboliger
på landet fastsatte vilkår, når
boligdriftslånet er førtidsindfriet eller
tilbagebetalt til udløb.
Som en konsekvens af, at alene boligdriftslånets
restgæld skal tilbagebetales ved førtidig indfrielse,
bliver bestemmelserne i §§ 46 og 46 a uden reelt
indhold, og disse bestemmelser foreslås derfor ophævet.
Som en konsekvens heraf foreslås § 41, 2. pkt.
ophævet.
Desuden foreslås § 43 ophævet.
Bestemmelsen er reelt uden indhold, idet de tilbageværende
boligdriftslån alle nu er under afvikling. Som en konsekvens
heraf foreslås det, at henvisningen til § 43, 2. pkt., i
§ 62, stk. 1, udgår.
Endvidere foreslås bestemmelsen i § 49,
stk. 1, omformuleret under hensyntagen til, at det sidste
boligdriftslån til betaling af ydelserne på
prioritetslånene blev ydet i 1997.
Indholdet i den gældende lovs § 49,
stk. 2, udgår som en konsekvens af de foreslåede
ændringer af § 45, stk. 3, og ophævelsen
af § 46.
Endelig udgår Afløsningslån i overskriften
til § 11 af ordensmæssige grunde.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2008.
4. Administrative og
økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Administrationen af boligdriftslånene forudsættes
fortsat at skulle varetages af Økonomistyrelsen.
Lovforslaget forventes ikke at medføre ændrede
administrative byrder.
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske
konsekvenser for staten, selv om de tilbageværende 18
lån efter lovændringen vil kunne
indfries/tilbagebetales til udløb, uden at låntager
kan komme til at erlægge de i den gældende lovs
§ 46 omhandlede "strafbeløb" ved salg af
ejendommen inden udløbet af 10 års fristen efter
førtidig indfrielse/tilbagebetaling til udløb. Da der
imidlertid ikke er tale om beløb, som statens kunne forvente
skulle indbetales, lider staten ikke et tab ved lovforslagets
gennemførelse.
Lovforslaget har ingen administrative og økonomiske
konsekvenser for regioner og kommuner.
5. Administrative og
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen konsekvenser for erhvervslivet.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Forhold til EU-retten
Der skønnes ikke at være
statsstøtteretlige aspekter, idet låntagerne alle er
ude af erhverv.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været offentliggjort på
Direktoratet for FødevareErhvervs hjemmeside www.dffe.dk.
Der henvises i øvrigt til bilag 2.
10. Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Administrative og økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | |
Forholdet til EU-retten | Der skønnes ikke at være
statsstøtteretlige aspekter, idet låntagerne alle er
ude af erhverv. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Afløsningslån udgår af overskriften til
§ 11 af ordensmæssige grunde. Bestemmelserne om
afløsningslån blev ophævet ved lov nr. 418 af
13. juni 1990.
Til nr. 2
Ændringen er en konsekvens af, at §§ 46
og 46 a ophæves.
Til nr. 3
Bestemmelsen foreslås ophævet, da den reelt er
uden indhold, idet de tilbageværende boligdriftslån
alle nu er under afvikling.
Til nr. 4
Det foreslås, at sletningen af betegnelsen som
arbejderbolig i matriklen og noteringen i tingbogen om, at
ejendommen er undergivet de i kapitel IV i lov om arbejderboliger
på landet fastsatte vilkår, kan ske, når
boligdriftslånet er tilbagebetalt til udløb eller
førtidigt indfriet. Denne lovændring kan benyttes af
de 9 ejere af arbejderboliger på landet, der har
førtidsindfriet deres boligdriftslån og af de 9 ejere
af arbejderboliger på landet, der endnu ikke har
førtidsindfriet deres boligdriftslån eller
tilbagebetalt det til udløb.
Til nr. 5.
Bestemmelsen foreslås ophævet, da bestemmelsens
indhold med ændringen af § 45, stk. 3, reelt
er uden indhold.
Til nr. 6.
Bestemmelsen foreslås ophævet, da den ikke har
kunnet anvendes siden i 1998.
Til nr. 7.
Den foreslåede lovændring er en konsekvens af, at
der ikke længere ydes boligdriftslån. Det sidste
tilskud (kaldet boligdriftslån) til betaling af ydelsen
på prioritetslånene blev ydet i 1997, 20 år efter
det sidst meddelte tilsagn om statsgaranti og
boligdriftslån.
Til nr. 8.
Ændringen er en konsekvens af, at § 43, jf.
lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås ophævet.
Til § 2
Da det er hensigtsmæssigt, at så mange som muligt
af de tilbageværende ejere med boligdriftslån snarest
kan benytte sig af lovændringen, foreslås det, at loven
træder i kraft den 1. januar 2008.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
Afløsning af jordrente.
Afløsningslån | | |
§ 11.
Ejere af arbejderboliger, der er pålagt jordrente, kan over
for ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
kræve jordrenten afløst mod en
afløsningssum. | | 1.Overskriften
til § 11 affattes således: »Afløsning
af jordrente«. |
Stk. 2.
Afløsningssummen er kontantgrundværdien efter fradrag
for forbedringer ved den senest foreliggende almindelige vurdering,
herunder årsomvurdering, med eventuel
årsregulering. | | |
Stk. 3.
Såvel ejeren som ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri kan gøre indsigelse mod, at afløsningssummen
fastsættes efter reglerne i stk. 2. Fremsættes
sådan indsigelse, finder de regler anvendelse, som er fastsat
i foreskrifter udstedt i medfør af § 37 i lov om
statens fremskaffelse af jord og udlån til
jordbrugsmæssige formål m.m. | | |
Stk. 4.
Afløses jordrenten, har ejeren ret til med samme
prioritetsstilling straks eller senere at tinglyse lån af
offentlige eller private midler til et beløb svarende til en
afløsningssum beregnet efter reglen i stk. 2.
Tinglysning kan ske uden samtykke fra andre rettighedshavere i
ejendommen, jf. dog med hensyn til renter tinglysningslovens
§ 40, stk. 5. Tinglysningslovens § 40,
stk. 1, finder tilsvarende anvendelse. | | |
Stk. 5.
De ejendomme, der er pålagt jordrenteforpligtelse, må
ikke udstykkes, ændres ved arealoverførsel eller
sammenlægges med anden ejendom uden ministerens tilladelse.
anvendelse. | | |
Stk. 6.
Notering om jordrenteforpligtelse slettes ved ministerens
meddelelse til tinglysingsmyndigheden, når jordrenten
afløses. Ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri underretter Kort- Matrikelstyrelsen herom. | | |
| | |
§ 41.
Boligdriftslån, der er givet tilsagn om med hjemmel i lov nr.
211 af 19. maj 1971, ydes i overensstemmelse med de bestemmelser,
som blev fastsat i lånetilsagnet. Tilbagebetaling sker som
fastsat i § 46 og § 46 a. | | 2.§ 41, 2. pkt., ophæves. |
| | |
§ 43.
Såfremt ejeren overgår til andet erhverv end normalt
forefaldende arbejde på landet skal ydelse af
boligdriftslånet ophøre, og afviklingen af det ydede
driftslån skal påbegyndes. Ved normalt forefaldende
arbejde på landet forestås, at ejeren gennem
længere tid har været og stadig er beskæftiget
helt eller fortrinsvis ved sædvanligt lønarbejde ved
jordbrug eller ved hermed økonomisk ligestillet
lønarbejde ved andre arbejdssteder beliggende uden for
bymæssig bebyggelse. | | 3.§ 43 ophæves. |
| | |
§ 45.
Ejendommene skal i matriklen betegnes som arbejderboliger. Stk. 2. I
tingbogen skal der ske notering om, at ejendommene er undergivet de
i dette kapitel fastsatte vilkår. Stk. 3.
De i stk. 1 og 2 omhandlede noteringer kan slettes, når
der er forløbet 10 år, efter at det ydede
boligdriftslån er tilbagebetalt. Noteringen kan dog tidligst
slettes, når der er forløbet 20 år fra tilsagnet
om statsgaranti og boligdriftslån. | | 4.§ 45, stk. 3, affattes
således: »Stk. 3. Den betegnelse og
notering, der er nævnt i stk. 1 og 2, kan slettes, når
det ydede boligdriftslån er tilbagebetalt.« |
| | |
§ 46.
Ejeren kan kræve, at noteringen i matriklen og tingbog
slettes, og at ejendommen frigøres for
rådighedsindskrænkningerne efter denne lov på
betingelse af, at | | 5.§ 46 ophæves. |
1) fremtidig ydelse af
boligdriftslån bortfalder, | | |
2) ejeren tilbagebetaler ydede
boligdriftslån, | | |
3) ejeren indbetaler et beløb
svarende til statens rentetab på de ydede
boligdriftslån, beregnet som 6½ pct. p.a. rente og
rentes rente af de ydede lån fra udbetalingen at regne,
og | | |
4) ejeren indbetaler et af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri fastsat beløb til
dækning af statens omkostninger ved boligens
oprettelse. | | |
Stk. 2.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
kræve forretning af de i stk. 1, litra b-d, nævnte
beløb. | | |
Stk. 3.
Når der er forløbet 30 år fra første
udbetaling, ophører tilskrivningen af det i stk. 1,
litra c, nævnte beløb. Når der er
forløbet 40 år fra første udbetaling,
nedskrives rentebeløbet for hvert påbegyndt år
efter det 40. år med 1/11. Hvis boligdriftslånet
indfries tidligere, påbegyndes nedskrivningen fra
indfrielsesåret, dog tidligst når der er
forløbet 20 år fra tilsagnet om statsgaranti og
boligdriftslån. | | |
| | |
§ 46
a. Senest 1 år efter det sidst udbetalte tilskud kan
det ydede boligdriftslån indfries således: | | 6.§ 46 a ophæves. |
1) ejeren tilbagebetaler de akkumulerende
tilskud og | | |
2) ejeren indbetaler et beløb
svarende til statens rentetab på de ydede
boligdriftslån, beregnet som 6,5 % p.a. rente og rentes rente
af de ydede lån fra udbetalingen at regne. Det beregnede
indbetalte beløb kan højst udgøre 60 % af
ejendommens kontante ejendomsværdi på
indfrielsestidspunktet, dog mindst det udbetalte akkumulerede
tilskud. | | |
Stk. 2. I stedet for kontant betaling
kan det efter stk. 1 opgjorte beløb konverteres til et nyt
lån på følgende vilkår: | | |
a) lånet forrentes med 6,5 pct.
p.a. | | |
b) der opkræves 0,2 pct. af
hovedstolen i administrationsbidrag, | | |
c) lånet er rentefrit de
første 10 år og afdrages i denne periode med den
ydelse, der har været indbetalt på 2. prioriteten af
ejendommens oprindelige belåning. Herefter betales tillige
den ydelse der hidtil har været indbetalt på 1.
prioriteten af ejendommens oprindelige belåning, | | |
d) lånet afvikles med
kvartårlige terminer over højst 25 år, | | |
e) lånet sikres primært ved
det af debitor tidligere til statskassen udstedte ejerpantebrev
samt sekundært ved yderligere pant i ejendommen, | | |
f) omkostningerne ved den yderligere
pantsætning kan afholdes af staten, og omkostningen
tillægges lånets hovedstol. | | |
Stk. 3. Det i
stk. 2 nævnte lån forfalder til indfrielse ved
ejerskifte, men kan tillades overtaget på skærpede
vilkår, således at renten ændres til diskontoen
+2% p.a., og lånet afvikles på højest 10
år. Lånet kan dog overtages på uændrede
vilkår ved ejendomsovertagelse i forbindelse med hensidden i
uskiftet bo. | | |
Stk. 4. Efter
indfrielse eller konvertering af lånet i henhold til stk. 1
og 2 slettes noteringen i tingbog og matrikel, og ejendommen er
frigjort for rådighedsindskrænkninger efter denne
lov. | | |
| | |
§ 49.
Ved ejerskifte bortfalder ydelse af boligdriftslån med
udløbet af det halvår, hvori ejerskiftet har fundet
sted, og det ydede driftslån forfalder til betaling straks.
Ved ejendomsovertagelse efter reglerne om skifte af dødsboer
kan den efterlevende ægtefælle dog overtage
boligdriftslånet på uændrede vilkår. Stk. 2.
Indfrielse sker ved indbetaling af de i § 46 omhandlede
beløb. | | 7.§ 49 affattes således: »§ 49. Ved ejerskifte forfalder
boligdriftslånet til tilbagebetaling straks. Ved
ejendomsovertagelse efter reglerne om skifte af dødsboer kan
den efterlevende ægtefælle dog overtage
boligdriftslånet på uændrede
vilkår.« |
| | |
§ 62.
Bestemmelserne i stk. 2-5 og § 63 gælder for brugen af
huse og selvstændige lejligheder, når de udlejes eller
vederlagsfrit overlades til arbejdere, der beskæftiges ved
normalt forefaldende arbejde på landet, jf. § 43, 2.
pkt. Det er dog en forudsætning, at boligen ligger uden for
en stationsby eller anden bymæssig bebyggelse og ikke
udgør et selvstændigt landbrug, jf. § 2 i lov om
landbrugsejendomme. Stk. 2. - -
- | | 8. I § 62,
stk. 1, 1. pkt. udgår: » , jf. § 43, 2.
pkt.«. |
Bilag 2
Institutioner og personer, der er
særskilt hørt over lovforslaget(institutioner og
personer, der har anmodet om at komme på Direktoratet for
FødevareErhvervshøringsliste vedr. lovforslag og
udkast til bekendtgørelser)
Casper Lindemann, Projektansat til naturplaner og
landdistriktsprojekter,
[email protected]Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i
Erhvervsregulering, Officiel mailboks (ikke en person tilknyttet),
[email protected]Poul-Ole Jensen, Jordbrugskommissionsmedlem i Region
Midtjylland Vest,
[email protected]