L 146 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af ferieloven. (FerieKontos renteafkast).
Fremsat den 28. marts 2008 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af ferieloven
(FerieKontos renteafkast)
§ 1
I ferieloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
407 af 28. maj 2004, som ændret ved lov nr. 1420 af 22.
december 2004, § 94 i lov nr. 428 af 6. juni 2005,
§ 5 i lov nr. 404 af 8. maj 2006 og § 6 i lov
nr. 1235 af 24. oktober 2007, foretages følgende
ændring:
1.§ 32, stk. 2, 2. pkt.,
affattes således:
»Af renteafkastet af FerieKonto i 2008, 2009,
2010 og 2011 tilfalder op til 200 mio. kr. statskassen.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2008.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget er et led i gennemførelsen af
finanslovsaftalen for 2008, som er indgået mellem regeringen
(Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Ny
Alliance.
2. Lovforslagets indhold
Renteafkastet af de indbetalte beløb til FerieKonto
dækker efter de gældende regler udgifterne til
administrationen af FerieKonto. Af FerieKontos renteafkast
tilfalder desuden op til 100 mio. kr. statskassen årligt fra
2004 frem til og med 2008. Det resterende renteafkast tilfalder
Arbejdsmarkedets Feriefond.
FerieKontos renteafkast er steget markant på grund af et
stigende renteniveau og et øget antal lønmodtagere.
Som led i de samlede økonomiske overvejelser foreslås
det i forbindelse med finansloven for 2008, at op til 200 mio. kr.
af den del af renteafkastet for 2008, 2009, 2010 og 2011, der ikke
skal dække administrationen af FerieKonto, tilfalder
statskassen.
Udtrykket »renteafkastet af FerieKonto i 2008, 2009,
2010 og 2011« skal forstås således, at det
omfatter renter, der årligt påløber fra og med
den 1. januar 2008. Desuden omfattes evt. morarenter, der
indbetales i perioden fra 1. januar 2008.
Bestemmelsen vil have udtømt sin virkning den 31.
december 2011.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Statskassen får efter de gældende regler for
perioden 2004-2008 op til 100 mio. kr. for hvert af årene af
FerieKontos renteafkast, efter at FerieKontos
administrationsomkostninger er fratrukket. Det resterende
renteafkast tilfalder Arbejdsmarkedets Feriefond.
Med forslaget sker der en forhøjelse af
indtægtsbevillingen på op til 100 mio. kr. for 2008 og
op til 200 mio. kr. i årene 2009, 2010 og 2011.
På baggrund af forslaget vil statskassen i 2008 få
en merindtægt på op til 100 mio. kr. og i årene
2009, 2010 og 2011 en merindtægt på op til 200 mio. kr.
Dette vil tilsvarende medføre en mindreindtægt for
Arbejdsmarkedets Feriefond i 2008 på op til 100 mio. kr. og i
årene 2009, 2010 og 2011 op til 200 mio. kr.
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for det
offentlige.
Forslaget har ingen økonomiske konsekvenser for
regioner og kommuner.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer, at forslaget ikke indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer mv.
Lovforslaget er sendt i høring hos Dansk
Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger, Landsorganisationen i Danmark, FTF,
Akademikernes Centralorganisation, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Ledernes Hovedorganisation, Kristelig
Fagforening, Kristelig Arbejdsgiverforening, KL, Danske Regioner,
Københavns og Frederiksberg kommuner,
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte, FerieKonto og
Personalestyrelsen.
9. Sammenfattende skema
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser /
mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Forslaget indebærer, at staten
opnår en merindtægt på op til 100 mio. kr. i
2008, og en merindtægt i 2009, 2010 og 2011 på op til
200 mio. kr., afhængigt af renteniveauet mv. | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at op til 200 mio. kr. af den del af
renteafkastet af FerieKonto for 2008, 2009, 2010 og 2011, der ikke
skal dække administration af FerieKonto, indbetales til
statskassen. Eventuelle overskydende renter tilfalder herefter
Arbejdsmarkedets Feriefond, som er en offentligretlig selvejende
institution, som er omfattet af både forvaltningsloven og
offentlighedsloven. Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2008. Lovforslaget knytter sig til forslaget til finansloven for
2008, og det foreslås derfor, at lovforslaget får
virkning fra den 1. januar 2008.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
§ 32.
. | | 1.§ 32, stk. 2, 2. pkt.,
affattes således: |
Stk. 2.
Udgifterne til administrationen af FerieKonto dækkes af
renterne af de til FerieKonto indbetalte beløb, jf.
§ 28, stk. 1, og af renterne af for sent indbetalt
feriegodtgørelse, jf. § 28, stk. 2. Af
renteafkastet af FerieKonto i hvert af årene 2004, 2005,
2006, 2007 og 2008 tilfalder endvidere op til 100 mio. kr.
statskassen. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte
nærmere regler om overførsel af renteafkastet til
statskassen. Det resterende renteafkast tilfalder Arbejdsmarkedets
Feriefond. | | »Af renteafkastet af FerieKonto i
2008, 2009, 2010 og 2011 tilfalder op til 200 mio. kr.
statskassen«. |